حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه پردازنده های اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | کوالکام، مقایسه

مقایسه چیپست های اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس موضوع مطلب امروز ترنجی است. کوالکام که شرکتی نام آشنا و محبوب در زمینه تولید چیپست‌های موبایل است، همواره دست به تولید محصولات با کیفیت و قدرتمندی می‌زند. در این مقاله به مقایسه دو چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس خواهیم رفت و بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آنان می‌پردازیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

معرفی چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس از سوی کوالکام

به گزارش wccftech، طبق روال معمول، شرکت کوالکام چند روز پیش چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس را معرفی کرد. همانطور که می‌دانید، این نسخه در واقع یک نمونه اورکلاک شده از اسنپدراگون ۸۸۸ است. این چیپست قرار است در پرچمداران اندرویدی نیمه باقی مانده سال جاری میلادی، مورد استفاده قرار گیرد. سوال مهمی در اینجا مطرح می‌شود. آیا این چیپست جدید تفاوت قابل توجهی با نسخه معمولی آن دارد؟

کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس معرفی شد: Snapdragon 888 Plus برای بهبود AI

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، بررسی شباهت‌ها

در ابتدا باید به بررسی برخی شباهت‌های موجود میان این دو چیپست بپردازیم. هردوی این چیپست‌ها با معماری ۵ نانومتری LPE سامسونگ ساخته شده‌اند. پیکربندی CPU ها در این دو چیپست‌ به صورت ۱ + ۳ + ۴ است. نکته عجیبی که به آن باید توجه کرد، این است که پیش از این کوالکام بارها اقدام به اورکلاک کردن واحد پردازش گرافیکی چیپست‌های خود کرده بود. اما اکنون می‌بینیم که این شرکت از انجام چنین کاری خودداری کرده است.

اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، هر دو از پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ با قدرت پردازشی ۸۴۰ مگاهرتز بهره می‌برند. این مسئله در نگاه اول به این معنا است که نباید تفاوت خاصی میان عملکرد نرم‌افزارهایی که قدرت گرافیکی بالایی می‌طلبند، دیده شود. به علاوه کوالکام از جدیدترین و بهترین مودم خود یعنی مودم ایکس ۶۵ که از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند، در اسنپدرگون ۸۸۸ پلاس استفاده نکرده است. در عوض از مودم ایکس ۶۰ استفاده کرده است که پیش از این، آن را بر روی اسنپدراگون ۸۸۸ دیده بودیم.

اسنپدراگون ۸۸۸ / Snapdragon 888 کوالکام رسما معرفی شد: همان Snapdragon 875 مورد انتظار

پشتیبانی از استاندارد LPDDR5 با ۳۲۰۰ مگاهرتز همانند قبل در هر دو چیپست دیده می‎‌شود. همچنین کل پهنای باند حافظه نیز ۵۱.۲ گیگابایت در ثانیه است. از سوی دیگر پردازنده سیگنال تصویری سه گانه ۱۴ بیتی اسپکترا ۵۸۰ در هر دو چیپست قابل مشاهده است. بر این اساس، هیچ تفاوتی در حداکثر تعداد دوربین‌های قابل پشتیبانی دیده نمی‌شود.

حافظه رم LPDDR5 مدل uMCP سامسونگ رسما معرفی شد: عملکرد پرچمدار روی گوشی های ارزان

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، بررسی تفاوت‌ها

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

Snapdragon 888 Plus

مهم‌ترین جایی که می‌توان تفاوتی میان اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس یافت، سرعت کلاک آن‌ها است. جایی که در تک هسته کریو ۶۸۰ که مبتنی بر کورتکس X1 است، با فرکانس ۲.۹۹۵ گیگاهرتز در اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس کار می‌کند. همین هسته در اسنپدراگون ۸۸۸ با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز به انجام وظایف می‌پردازد. این مسئله یک ارتقا بسیار ناچیز ۵.۲ درصدی است. در اکثر مواقع به سختی می‌توان تفاوتی در اجرای عملکردهای مختلف پیدا کرد.

بقیه موارد نیز ثابت هستند و اگر قصد دارید جزئیات کامل این دو را بدانید، باید گفت که مشخصات آن‌ها به این ترتیب است:

اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس:

  • ۱- 1 هسته کریو ۶۸۰ مبتنی بر کورتکس X1 با فرکانس ۲.۹۹۵ گیگاهرتز
  • ۲- 3 هسته کریو ۶۸۰ مبتنی بر کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز
  • ۳- 4 هسته کریو ۶۸۰ مبتنی بر کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز

 

اسنپدراگون ۸۸۸:

  • ۱- 1 هسته کریو ۶۸۰ مبتنی بر کورتکس X1 با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز
  • ۲- 3 هسته کریو ۶۸۰ مبتنی بر کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز
  • ۳- 4 هسته کریو ۶۸۰ مبتنی بر کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز

 

از سویی دیگر، عملکرد هوش مصنوعی اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس نسبت به قبل دارای پیشرفت خوبی بوده است. این میزان اکنون به ۳۲ ترافلپس رسیده است. در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸ با ۲۶ ترافلپس، شاهد یک پیشرفت ۲۰ درصدی هستیم. هنوز معلوم نیست چنین پیشرفتی در استفاده واقعی نیز تاثیرگذار است یا خیر. پاسخ به این سوال را باید در آینده و پس از بررسی‌های دقیق‌تر ارائه داد.

مقایسه اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

Qualcomm Snapdragon 888 Plus

سامسونگ و چیپست گلکسی زد فولد ۳

همانطور که گفته شد چندان تفاوتی میان این دو چیپست به چشم نمی‌آید. بعید هم نیست که سامسونگ در گلکسی زد فولد 3 از همان چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده نماید. اخیرا با درز مشخصات مختلفی از این دستگاه، انتظار می‌رود که گلکسی زد فولد 3 به جای چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، از همان چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ برخوردار باشد. ممکن است که سامسونگ دلیلی برای پرداخت هزینه بیشتر جهت خرید اسنپدراگون ۸۸۸، آن هم با این بازدهی کم، پیدا نکرده باشد. همچنین کوالکام نیز هیچ مزیتی در ایجاد تغییرات گسترده در مورد سرعت کلاک و فرکانس CPU و GPU اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس به نسبت اسنپدراگون ۸۸۸ مشاهده نکرده است. از سویی این احتمال نیز مطرح است که شاید این امر موجب تولید گرمای بیشتری شود و به همین دلیل کوالکام از انجام این کار صرف‌نظر کرده است.

گلکسی زد فولد ۳ با چیپست بر پایه AMD می آید؟

همچنین، از آن جایی که که در نیمه دوم سال میلادی هستیم، کوالکام احتمالا قصد دارد منابع خود را بروی روی چیپست بعدی این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸۹۵ متمرکز کند. گفته شده که این چیپست با فناوری ۴ نانومتری سامسونگ ساخته خواهد شد. گزارش شده است که اولین گوشی هوشمند پرچمدار سامسونگ، مجهز به جدیدترین چیپست این شرکت خواهد بود که انتظار می‌رود اواخر امسال معرفی و عرضه شود. از طرفی می‌توان امیدوار بود با رونمایی از این محصول جدید، شاهد کاهش مصرف انرژی و بالا رفتن عملکرد آن در حد قابل توجهی باشیم.

تولید اسنپدراگون ۸۹۵ و اگزینوس ۲۲۰۰ با معماری ۴ نانومتری سامسونگ انجام می شود نه TSMC

به نظر شما، با توجه به تفاوت ناچیز میان دو چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، آیا استفاده از چیپست جدیدتر توسط تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند، کاری عاقلانه خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

اون بالا مقایسه هر دو پردازنده رو نوشتید
اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس
اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان