حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کمبود تراشه ضرر ۱۱۰ میلیارد دلاری را به صنعت جهانی خودروسازی وارد کرده است

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها، خودرو

تقریبا بخشی باقی نمانده که مرتبط با صنعت نیمه هادی بوده و امسال تا حدی به علت کمبود تراشه ضرر نکرده باشد. آخرین ارزیابی شرکت مشاور بین المللی AlixPartners نشان می دهد که با توجه به ادامه وخامت کمبود تراشه جهانی، تخمین زده می شود که ضرر صنعت خودروسازی در سال 2021 از 61 میلیارد دلار به 110 میلیارد دلار برسد.

ضرر سنگین صنعت خودروسازی به علت کمبود تراشه

اپل، سامسونگ، شیائومی، سونی، TSMC و فورد. این ها همه نام های کمپانی های بزرگی هستند که به علت کمبود تراشه، ضرر های هنگفتی را در سال جاری تجربه می کنند. البته این لیست بدان معنا نیست که بقیه شرکت ها دچار ضرر نمی شوند، بلکه در حال حاضر تنها همین ها به مشکلات خود اذعان کرده اند و بقیه در سکوت، کار خود را پیش می برند.

به نقل از gizchina، تحت تأثیر مشکلات زنجیره تأمین، چرخه تولید تراشه طولانی تر شده است. این امر منجر به وخامت مستمر کمبود نیمه هادی می شود که صنعت جهانی خودروسازی را آزار می دهد. کمبود تراشه به طور حتم شرکت های جهانی خودرو را تحت تأثیر قرار خواهد داد و به نظر می رسد هیچ نشانه ای از بهبودی اوضاع در دوره زمانی کوتاه مدت، وجود ندارد.

ضرر صنعت خودروسازی

ضرر صنعت خودروسازی

در همین راستا، AlixPartners آخرین ارزیابی از صنعت خودرو را انجام داده است. این شرکت بیان می کند که به دلیل کمبود تراشه، ضرر های سنگین صنعت خودروسازی همچنان در حال افزایش است به طوری که انتظار می رود امسال، ضرر صنعت خودروسازی از 61 میلیارد دلار به 110 میلیارد دلار برسد.

کاهش شدید نرخ تولید خودرو

نرخ تولید خودروسازان به صورت جهانی، امسال کاهش 3.9 میلیون دستگاهی را تجربه خواهد کرد. این رقم بسیار بالاتر از 2.2 میلیون وسیله نقلیه تخمین زده شده در چهار ماه گذشته است. طبق پیش بینی های AlixPartners، این تقریبا معادل 4.6 درصد از کل تولید 84.6 میلیون وسیله نقلیه به صورت سالانه است.

اخیراً، بسیاری از خودروسازان در گزارشات مالی خود اخطار هایی مبنی بر وخیم تر شدن وضعیت خود داده اند. هر دو شرکت فورد و جنرال موتورز، پیش بینی می کنند که در سه ماهه دوم ۲۰۲۱، به شدت تحت کمبود تراشه تأثیر قرار خواهند گرفت چراکه به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، مجبور به توقف فعالیت خود می شوند.

فورد به تازگی، شیفت کاری در دو کارخانه خود را لغو و اعلام کرده که به دلیل کمبود تراشه در سال جاری، تنها می تواند تا 2.5 میلیارد دلار سود کسب کند. جنرال موتورز نیز، پیش تر اعلام کرده بود که می تواند امسال با سود 2 میلیارد دلاری روبرو شود.

چرا تولیدکنندگان خودرو بیشتر از اپل تحت تاثیر کمبود تراشه قرار دارند؟

چه زمان بازار بهبود می یابد؟

انتظار ما اینست که حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱، صنعت خودروسازی نشانه بهبودی اوضاع را به چشم خود نبیند و همه این ها به علت تاثیر عمیق کمبود تراشه بر این صنعت حیاتی می باشد.

Dan Hearsch، مدیر عامل مشاغل خودرویی AlixPartners می گوید که در حال حاضر، حداکثر 1400 عدد تراشه در یک خودروی معمولی وجود دارد؛ ولی این تعداد با توجه به رشد نرخ هوشمندسازی خودرو ها، بیشتر خواهد شد. بنابراین، اولویت فعلی شرکت های خودروسازی به حداقل رساندن تأثیر کوتاه مدت کمبود تراشه است.

با این حال، تأثیر کمبود تراشه در صنعت خودرو نه تنها باعث کاهش و افزایش هزینه ها می شود، بلکه افزایش بیشتر قیمت خودرو های دست دوم را نیز به همراه خواهد داشت و این می تواند باعث وقوع رکود زیان باری در این حوزه شود.

کمبود تراشه گوشی های هوشمند اولین قربانی خود را گرفت

دیدگاه شما راجع به ضرر ۱۱۰ میلیارد دلاری صنعت خودروسازی به علت کمبود تراشه چیست؟ به نظرتان این وضع تا چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

بازم خوبه کمبود تراشه شامل ایران خودرو و سایپا نمیشه =))

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی