حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ده روش برای رهایی از سرفه‌های شبانه

بهنام خدابخشی

نوشته

2 ماه قبل | 2 دیدگاه | اخبار ، پزشکی و سلامت ، ترنجی

همه‌ی افراد گاهی دچار سرفه‌های شدید می‌شوند. در حقیقت سرفه با دفع گرد و غبار یا مخاط زیاد ریه مفید است. همچنین با خروج میکرواوگانیسم از بدن، از عفونت جلوگیری می‌کند. اما سرفه در طول شب مانع از خواب راحت و استراحت می‌شود. خوشبختانه، راه‌های متعددی برای برطرف کردن سرفه در شب، از جمله دارو، تغییر سبک زندگی و درمان‌های طبیعی وجود دارد. در دامه با ترنجی همراه باشید.

ده روش برای رهایی از سرفه‌های شبانه

ده راهی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در کاهش سرفه یا برطرف کردن آن موثرند.

1) هوای محیط را مرطوب کنید

هوای خشک سرفه را بدتر می‌کند. تهویه مطبوع و خنک کننده در تابستان و سیستم‌های گرمایشی در زمستان می‌توانند محیط را خشک کند. می‌توانید از دستگاه بخور یا مرطوب کننده‌ی هوا استفاده کنید تا رطوبت هوای اتاق را افزایش دهید. اضافه کردن رطوبت با این روش می‌تواند گلو را تسکین دهد و از سرفه جلوگیری کند. اگر امکان استفاده از دستگاه بخور را ندارید می‌توانید ظرفی پر از آب کرده و مقداری شربت بخور اوکالیپتوس به آن اضافه کنید که در طول شب روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید، در این صورت علاوه بر افزایش رطوبت، هوای اتاق را ضدعفونی کرده و با تنفس بخور اوکالیپتوس ریه‌ها و مجاری تنفسی خود را پاکسازی می‌کنید، در نتیجه راحت‌تر نفس خواهید کشید. با این حال توجه داشته باشید، رطوبت بیش از حد، باعث افزایش رشد قارچ می‌شود. این قارچ‌ها که با چشم قابل دیدن نیستند به صورت یک آلرژن عمل کرده و ممکن است سرفه را بیشتر کنند.

برای بررسی سطح رطوبت در یک اتاق، می‌توانید از دستگاهی به نام رطوبت سنج استفاده کنید. رطوبت سنج معمولا در یک فروشگاههای لوازم خانگی به فروش می‌رسد. اگر سطح رطوبت اتاق خواب شما حدود 50 درصد باشد قطعا خواب راحتی خواهید داشت.

2) کاهش آلرژن‌ها

زمانی که سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل خارجی بی خطر، بیش از حد حساس شود، آلرژی رخ می‌دهد. عطسه، سرفه و گرفتگی گلو از رایج‌ترین علائم آلرژی هستند. عوامل ایجاد کننده آلرژی عبارتند از: قارچ، حیوان خانگی و گرد و غبار. با توجه به محیط اتاق خواب، فرد می‌تواند سرفه‌های آلرژیک را در طول شب کاهش دهد. در ادامه چند روش پیشنهادی را برای کنترل عوامل آلرژن معرفی می‌کنیم:

می‌توانید با جاروبرقی مجهز به فیلتر HEPA، هفته‌ای یکبار سطح و محیط اتاق خواب را جارو کرده و هرگونه گرد و غبار را برطرف کنید.

از آهن‌رباهای مغناطیسی مخصوص برای رفع گرد و غبار روی کتاب‌ها، مجلات و سایر وسایل استفاده کنید.

ملحفه‌ها و روتختی خود را هفته ای یکبار با آب داغ بشورید.

بهتر است قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید، با اینکار آلرژن‌هایی که در طول روز جذب بدن شده‌اند و ممکن است در شب باعث سرفه شوند شسته شده و دیگر باعث آزار نمی‌شوند.

3) مدیریت GERD

رفلکس معده یا GERD یک اختلال گوارشی در معده است که طی آن محتویات معده به سمت مری باز می‌گردد، این امر باعث تحریک گلو و سرفه، به خصوص در شب می‌شود. افرادی که به GERD می‌باشند باید با پزشک در مورد مدیریت بیماری خود صحبت کنند. باید از مصرف غذاهایی که باعث سوزش معده شده خودداری کرده و حدود 4 ساعت قبل از خواب مصرف شوند. رعایت این نکات به کاهش علائم کمک می‌کند.

4) قبل از خواب چای با عسل بنوشید

چای داغ با عسل می‌تواند گلو را تسکین دهد، باعث کاهش تحریک پذیری و ریزش مو می‌شود. در کودکان زیر یکسال به دلیل مسمومیت بوتولیسم, نباید از عسل استفاده کرد.

5) استفاده از دارو

برخی از افراد از داروهای آرامش‌بخش برای خواب استفاده می‌کنند. داروهای سرفه یکی از داروهای پرکاربرد می‌باشد.

داروهای سرفه در دسته‌های زیر طبقه‌بندی می‎‌شوند.

سرکوب کننده‌های سرفه: این داروها رفلکس سرفه را مسدود می‌کنند. سرکوب کننده‌های سرفه حاوی کدئین بوده که با نسخه فروخته می‌شوند.

خلط آورها: انسداد موکوس در ریه‌ها را کاهش می‌دهد، استفاده از این داروها رفلکس سرفه، مخاط‌های عفونی و زیاد را به بیرون دفع می‌کند و منجر به سبک شدن ریه می‌گردد.

داروهای سرفه با سایر داروها تداخل می‌دهند پس اگر دارویی مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

6) از بالشت بلند استفاده کنید.

معمولا سرفه در شب شدیدتر می‌شود چرا که در هنگام خواب سر به صورت مایل به افق قرار می‌گیرد و موکوس به پشت گلو حرکت کرده و باعث سرفه می‌شود. بهترین زاویه برای قرار گرفتن سر در خواب 45 درجه است چرا که هم از رفلکس معده جلوگیری کرده و هم مانع از حرکت موکوس به سمت گلو می‌شود.

7) آب نمک غرغره کنید

آب نمک التهاب و تحریک گلو را کاهش می‌دهد. همچنین باعث دفع موکوس از پشت گلو به بیرون می‌شود.

برای کاهش سرفه، یک قاشق چای خوری نمک را در حدود 6 اونس آب گرم حل کرده و چند بار قبل از خواب غرغره نمایید. توجه داشته باشید آب نمک را قورت ندهید.

8) سیگار نکشید

یکی از علل سرفه‌های پیاپی سیگار کشیدن در طولانی مدت است. ترک سیگار باعث کاهش سرفه و افزایش طول عمر می‌شود. اگرچه این مشکل در عرض یک شب حل نمی‌شود و از بین رفتن تاثیرات منفی سیگار در دراز مدت اتفاق می‌افتد. انجمن ریه آمریکا منابعی را برای کمک به افرادی که خواستار ترک سیگارند ارائه می‌دهد. همچنین مشورت با پزشک و استفاده از دارو و آدامس و سیگارهای الکترونیکی مفید است.

9) استفاده از اسپری سالین

اسپری سالین، یک اسپری بینی بوده که خشکی بینی را از بین برده و سطح کم مخاط را درمان می‌کند. این اسپری حساسیت بینی به تحریک کننده‌ها و آلرژن‌ها را کمتر کرده و به کنترل سرفه کمک می‌کند. این اسپری حاوی آب و نمک بوده و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد.

10) درمان آسم

آسم یک اختلال طولانی مدت ریه بوده که شامل التهاب و محدود شدن راه هوایی می‌شود. علائم رایج آسم سرفه است که اغلب در شب بدتر می‌گردد. داروهای استنشاقی برای درمان سرفه‌های آسم مناسب هستند. بعضی از آن ها حاوی داروهای تنفسی برای باز کردن راه‌های هوایی بوده که تنفس را آسان‌تر و سرفه را کمتر می‌کنند.

چرا در شب شدیدتر سرفه می‌کنیم؟

سرفه در شب ناشی از طیف گسترده‌ای از دلایل رخ می‌دهد، برخی از آن‌ها کوتاه‌مدت بوده و در طی یک یا دو هفته ناپدید می‌شوند. علل دیگر سرفه شبانه ممکن است طولانی مدت باشند.

آلرژی، آسم، آمفیزم، برونشیت مزمن،GERD، سرماخوردگی و آنفلولانزا از شایعترین علل سرفه‌ی شبانه هستند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

با استفاده از پیشنهادات بالا می‌توانید سرفه‌های شبانه را کاهش دهید. با این حال، در برخی از موارد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشید، باید به دکتر بروید:

تب بیش از 38.3 درجه سانتی‌گراد، سرفه بیش از یک هفته، سرفه همراه با خون، درد قفسه سینه، مشکل تنفس

شدت سرفه شبانه به علتی بستگی دارد. به عنوان مثال، سرفه شبانه به علت سرماخوردگی معمولا در یک یا دو هفته برطرف می‌شود. اگر به علت یک بیماری مزمن ریوی باشد، درمان آن کمی دشوار است. افرادی که دچار آلرژی، آسم و یا GERD هستند با مراجعه به پزشک می‌توانند درمان‌های مناسب‌تری را انتخاب کنند.

چقدر سرفه‌های شبانه شما را آزار می‌دهد؟

medicalnewstoday

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

آخرین دیدگاه ها

  1. احمد
    احمد
    ترنجِ خیلی رسیده



    0



    0

    حساسیت فصلی کشته منو شهریور ماه و اوایل مهر اذیتم میکنه مخصوصا شبا

  2. Peiman z3
    ترنجِ خیلی رسیده



    0



    0

    من بعضی شبا تو خواب تا مرز خفگی میرم. خیلی وحشتناکه

کانال تلگرام ترنجی