حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رویداد امروز آیفون، یک آزمایش اعتماد برای اپل خواهد بود

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | مطالب ترنجی

با یک نگاه کلی، شاید تصور کنید که امروز هم، مانند تمامی روزهای اوایل سپتامبر هر سال، یک رویداد اپلی دیگر در راه باشد: آیفون های جدید به همراه لوازم جانبی جدیدشان و یکی دو عدد به روزرسانی برای بقیه سبد محصولات این شرکت در جهت افزایش موفقیت روزافزون کوپرتینو.

اما اجازه بدهید که کمی نگاهمان را نزدیک تر کنیم. چیزی شبیه چالش هایی که پیشتر برای اپل به وجود آمده و کم بیراه نگفته اند که هرکه بامش بیش، برفش هم بیشتر. این چالش ها که بیشترشان به مساله اساسی اعتماد مربوط می شود، چیزیست که اپل به شکلی بی قید و شرط از گذشته و بر طبق آمار با آن رو به رو و درگیر بوده است.

اما آن ها امشب باز هم می خواهند حالا که آب گل آلود است، از این آب گل آلود، ماهی هایی بسیار زیبا برای تقویت هرچه بیشتر کارزارشان صید کنند.

با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید.

i7-header-blog

این اولین مراسم معرفی آیفون است که در حالی اتفاق می افتد که کوپرتینو امسال با آمار کاهش فروش در آیفون مواجهه بوده است. امسال برای اولین بار انتظار می رود که اپل سنت شکنی کرده و برای سه سال طراحی آیفون را ثابت نگه دارد و به آن دست نزند. البته نه به طور کامل. علاوه بر جابه جایی خط آنتن برای هرچه زیباتر شدن آیفون ها، اپل امسال برای اولین بار تصمیم گرفته تا به حذف جک های هدفون در آیفون های جدید روی بیاورد. این یک تغییر قابل توجه در روند طراحی آیفون های جدید است که باید تا ساعاتی دیگر دلیل آن را از فیل شیلر و یا جانی ایو در ویدئو شنید. پس از این هم، مورد دیگر در پیش بینی اپل واچ ۲ است، آن هم در حالی که هنوز اکثر مردم، به نیازی قانع کننده برای خریدن این ابزارهای پوشیدنی هوشمند نرسیده اند.

برای مدت بسیاری در این قرن، سنت شکنی های اپل و انحراف به سبک این شرکت در مسیر پی سی ها،تلفن های هوشمند و یا بازار تبلت ها با یک اعتماد فوق العاده و استقبال بی نظیر از سوی بازار و طرفداران همراه بوده است. لپ تاپ های این شرکت به دلیل طراحی فوق العاده و بدنه آلومینیومی به خاطر نداشتن درایوهای نوری و باتری غیرقابل تعویض که همگی نشان از همان سنت شکنی های اپل دارند، این روزها بسیار مجبوب هستند و کوپرتینو به طریقی با این سبک طراحی در این سبک پیشتاز است. نکته قابل تاملی که در این زمینه وجود دارد این است که تمامی از مراحل بالا به خصوص در مورد آن چه که کاربران می خواهند در کوتاه مدت اتفاق افتاده، اما همه آن ها به یک تصمیم گیری موفق در دراز مدت بدل گشته اند.

medium_2016-09-04-851d229b5c

در حال حاضر وظیفه بزرگ اپل این است که باز هم ما را متقاعد کند که هرچیزی را می توانید دوباره و دوباره انجام دهید. برخی از تردید های قابل فهم اپل در زمان های اخیر رخنه کرد و طراحی های آن شرکت را در برخی موارد پالایش و در موارد بسیار زیادی منحصر به فرد نمود. به لطف یک گروه در حال پیشرفت از سارندگان چینی هم، آن چه که کوپرتینو ساخته بود بیشتر به چشم آمد. به نظرتان آیا واقعا خطوط مشخص آنتن برروی بدنه آلومینیومی در آیفون ۶ زیبا بود؟ اما هرچه بود خیلی زودتر، یک شرکت به نام Meizu مدل Pro 6 را به بازار معرفی کرد که اتفاقا نسخه ای از تکنولوژی لمس سه بعدی اپل را هم با خود به همراه داشت که این ها به خودی خود باعث شد تا این ویژگی های آیفون در آن سال به طور غیر مستقیم توسط برند دیگری تبلیغ شود که البته نسبت به آیفون ضعیف تر بود.

با سرعتی رو به جلو، فروش آیفون ها مدام در حال رشد است و مطمئنا امشب و آیفون جدید هم باید این روند آیفون های پیشین را برای کوپرتینو ادامه دهد. البته مصرف کنندگان اکنون بهتر شده و بیشتر خواستار تکنولوژی های جدید هستند و البته بیشتر از همیشه نسبت به قیمت ها هم حساس شده اند و اپل باید آن ها را به چند دلیل، میل آن ها را به محصولات جدیدش علاوه بر ثابت نگه داشتن، گسترش دهد. در واقع باید گفت که دیگر شعار نگران نباشید، این آخرین آیفون اپل است و شعارهایی از این قبیل دیگر امروزه کافی نیست و موثر به نظر نمی رسد.

20160906_162742

یکی از موارد مهم دیگری که باید برای کنفرانس آیفون امشب در نظر بگیریم این است که هیچ شرکتی دوست ندارد که اعتماد خود را به طور کامل کاهش دهد که این پیرامون اپل هم در کنفرانس امشبش صدق می کند. در واقع، هیچ شرکتی جرات تکان دادن لانه زنبور را ندارد، چیزی شبیه حذف جک هدفون ها که امشب شاید اپل ما را با آن سورپرایز کند. این که کوپرتینو می خواهد آخرین کانکتور استاندارد جهانی را به سبک خود بردارد و چه چیزی را با آن چایگزین کند که مورد استقبال طرفداران قرار گیرد یک بحث جدیست و باید دید که هواداران تا چه اندازه به این مورد اعتماد خواهند کرد. آیا این شجاعت به اندازه شجاعت حذف دیسک های نوری از سوی اپل جواب می دهد و در واقع می تواند پس از مدت ها به تصمیمی از جنس تصمیمات استیو جابز فقید مبدل گردد؟

اپل واچ هم با یک داستان مشابه، مظهر بسیاری از نقاط قوت سیستم طراحی در اپل است. اما آیا به همان اندازه در نسل جدید خود خواهد توانست فرمول موفقیت اپل را که خواستار تجربه رضایت بخش کاربران است، تغییر دهد؟ البته باید گفت که همانند تمامی ساعت های هوشمند دیگر، اپل واچ هم در این بازار تازه، در حال پیشرفت باقی خواهد ماند و هنوز همانند تمامی محصولات، راه درازی تا تکامل در پیش دارد.

باید گفت که در کنفرانس امشب اپل، برای این شرکت هر چالش یک فرصت است تا بتواند مسیر شرکت را همچنان به سودمندی های گسترده تنظیم نگاه دارد. ساعت هوشمند جدید این شرکت می تواند با با بهره مندی از تمامی شگردهای نوآوری در این شرکت، از اولین تکرار فاصله بگیرد و شایعه جنجالی حذف جک های صوتی هم باید دید که به کجا پیش خواهد رفت. کارهایی که در حال حاضر راه رشد و بهبود هرچه بیشتر با رقبای تازه وارد را آسان تر خواهد کرد و در عین حال در مواجه با رقبای قدیمی، رقابت سنگین تری را برای کوپرتینو رقم خواهد زد.

در کل امشب اپل باید نشان دهد که هنوز از همان ویژگی قابل انعطاف و دقت بالا در محصولات گذشته خود برخوردار است و هردوی مقوله طراحی و قابلیت استفاده که از ویژگی های مهم این شرکت است را باز هم امشب در محصولاتش برای کاربران تداعی خواهد کرد که البته این آسان نخواهد بود. اما اپل همواره نشان داده که به انجام کارهای آسان علاقه ای ندارد!

apple-is-going-to-release-the-new-software-some-time-next-week-likely-coinciding-with-the-launch-of-the-iphone-on-wednesday

[su_button url=”http://www.theverge.com/2016/9/7/12829394/apple-iphone-7-event-new-products-change-trust” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]theverge[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
galaxy

وبلاگ نویسی نیست ؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان