حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ اگزینوس ۲۳۰۰ را رها کرد، گوگل تنسور G3 آن را در آغوش می‌کشد!

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | شایعات، گوگل

پس از اگزینوس ۲۲۰۰ که در بعضی از مدل‌های گلکسی S23 استفاده شد، سامسونگ تصمیم گرفت سری گلکسی S23 را فقط با تراشه اسنپدراگون کوالکام ارائه کند و برای این‌کار یک نسخه اختصاصی از آن را سفارش داد و با پسوند “For Galaxy” همراه شد. این یعنی Exynos 2300 که باید در این سری استفاده می‌شد، تا به این لحظه رها شده و روی دستگاهی از محصولات سامسونگ استفاده نشده است. به این صورت می‌توان گفت که سامسونگ اگزینوس ۲۳۰۰ را رها کرده اما جالب است بدانید که گوگل تنسور G3 آن را در آغوش می‌کشد!

گوگل تنسور G3 بر پایه اگزینوس ۲۳۰۰

روابط نزدیک سامسونگ و گوگل موضوع جدیدی نیست. این همکاری‌ها طی سالیان اخیر نزدیک‌تر و بیشتر هم شده است. تاکنون تراشه اختصاصی گوگل برای سری Pixel که با نام Tensor شناخته می‌شوند، به نوعی نسخه کمی تغییریافته اگزینوس‌های سال سامسونگ بودند. پس این‌که تراشه بعدی گوگل هم برمبنای تراشه جدید سامسونگ باشد موضوع دور از ذهنی نیست.

با این حال تعجب آن‌جایی رخ می‌دهد که وقتی سامسونگ امسال تصمیم گرفته از اگزینوس ۲۳۰۰ در سری پرچمدار Galaxy S استفاده نکند، چرا گوگل هنوز می‌خواهد برمبنای این تراشه به توسعه مغز متفکر سری پیکسل ۸ بپردازد؟

طبق گزارش‌های اخیر، گوگل همچنان قصد دارد از چیپست مبتنی بر Exynos 2300 در سری پیکسل 8 استفاده کند. محصولاتی که انتظار می‌رود پاییز ۱۴۰۲ وارد بازار شود. البته طبق سابقه گوگل، ممکن است موبایل‌های پرچمدار ۲۰۲۳ این شرکت یعنی Pixel 8 و Pixel 8 Pro طی کنفرانس Google I/O 2023 به نمایش گذاشته شود. این رویداد ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

احتمال داده می‌شود که در همین رویداد، گوگل Pixel 7a، Pixel Fold و Pixel Tablet را رونمایی کند.

تاریخ برگزاری رویداد گوگل I/O 2023 و معرفی اندروید 14 مشخص شد: 20 اردیبهشت 1402

 

اواسط این هفته نیز رندرهایی از پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو منتشر شده بود که طراحی جدید این محصولات را نشان می‌داد.

مانند Tensor G2، تراشه Tensor G3 یک محصول بهبودیافته برمبنای پلتفرم تراشه‌های Exynos سامسونگ است و صرفاً تغییر نام تجاری نیست. با توجه به اینکه سامسونگ امسال چیپست های Exynos را برای گوشی های هوشمند پرچمدار خود کنار گذاشته است، Tensor G3 می تواند اولین خروجی نگاه نزدیک به Exynos 2300 باشد.

طبق گفته ها، تراشه تنسور جی ۳ دارای CPU سه کلاستره است که مشابه نسل قبلی خود محسوب می‌شود. با این حال، Tensor G3 دارای تعداد هسته‌های متفاوتی در دو کلاستر خود خواهد بود.

تراشه تنسور G3

اینطور که شنیده می‌شود، Tensor G3 دارای یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.09 گیگاهرتز، چهار هسته عملکردی Cortex-A715 با حداکثر سرعت کلاک 2.65 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 2.1 گیگاهرتز است.

علاوه بر این، Tensor G3 همچنین دارای پردازنده گرافیکی Xclipse 930 است که جانشین Xclipse 920 در Exynos 2200 محسوب می‌شود. برای مقایسه، Xclipse 920 کمی پایین‌تر از Adreno 730 در اسنپدراگون 8 نسل 1 و پردازنده گرافیکی A15 Bionic بود.

با این حال، باید دید که آیا Tensor G3 با فرآیند 4 نانومتری تولید خواهد شد یا 5 نانومتری. احتمالاً ریخته‌گری سامسونگ این تراشه را خواهد ساخت.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه گوگل هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)