حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جریمه سنگین اپل در هلند نهایتا به پذیرش سیستم‌های پرداخت فرعی در این کشور منجر شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

احتمالا می‌دانید که سازمان‌های نظارتی هلند بخاطر انحصارگرایی اپل در سیستم‌های پرداخت برنامه‌های دوست یابی، این شرکت را به جریمه‌های سنگین پرداخت کرده‌اند. حالا جریمه سنگین اپل در هلند نهایتا به پذیرش سیستم‌های پرداخت فرعی در این کشور منجر شد. با ترنجی همراه باشید.

جریمه سنگین اپل در هلند و پذیرش خواسته توسعه دهندگان…!

سازمان نظارت و مبارزه با انحصار هلند و اداره مصرف‌کنندگان و بازارها (ACM)، اخیرا گفته‌اند که حالا اپل به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا از گزینه‌های پرداخت مختلف تعبیه‌شده در برنامه‌های مختلف استفاده کنند. این کار با هدف پایان دادن به اختلافات در برنامه‌های دوستیابی هلندی مختلف صورت گرفته است. لازم به ذکر است که این ماجرا باعث شد تا اپل مبلغی معادل ۵۲.۵۸ میلیون دلار جریمه شود.

اپل می‌خواست که پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای تراکنش‌های اپ استور با استفاده از پلتفرم پرداخت درون برنامه‌ای این شرکت انجام شود. این موضوع به اپل اجازه می‌دهد که ۱۵ تا ۳۰ درصد از مبلغ هر تراکنش را به عنوان مالیات کسر کند. تا به امروز، پلتفرم‌های پرداخت شخص ثالث جایگزین و هر توسعه‌دهنده‌ای که لینک‌هایی به پلتفرم‌های پرداخت جایگزین ارائه می‌داد، از اپ استور اخراج می‌شود. به همین دلیل اپل در هلند ۵۲.۵۸ میلیون دلار جریمه شده بود.

جریمه سنگین اپل در هلند

این همان اتفاقی است که در سال گذشته رخ داد، زمانی که توسعه دهنده بازی موبایل فورتنایت، یعنی Epic سعی کرد پلتفرم پرداخت خود را برای این بازی محبوب تبلیغ کند و این کار منجر به پرداخت کمتر بازیکنان برای ارز درون بازی می‌شد. اپل با احراج Epic و بازی Fortnite از اپ استور به این موضوع واکنش نشان داد. اما در هلند، شکست اپل و اجازه دادن به مشتریان برای پرداخت هزینه برنامه‌های دوستیابی با استفاده از روش‌های پرداخت جایگزین، باعث شد اپل هر هفته جریمه شود.

اپل مدعی است که از خواسته‌های سازمان دیده‌بان حقوق کاربران هلندی پیروی می‌کند و نباید جریمه شود. با این حال، راه‌حل این شرکت، آن بود که توسعه‌دهندگان برنامه‌های دوستیابی هلندی را مجبور کند تا نسخه‌های جداگانه‌ای از برنامه‌های خود را برای ایالات متحده و هلند منتشر کنند. به این ترتیب، اپل می‌توانست به اخذ مالیات ۱۵ تا ۳۰ درصدی از برنامه‌های دوستیابی نصب‌ شده توسط کاربران در ایالات متحده ادامه دهد و در عین حال به آن‌هایی که در هلند هستند اجازه دهد تا با استفاده از پلتفرم پرداخت جایگزین، هزینه آن را پرداخت کنند.

ACM ادعا می‌کند که این راه حل، یک مانع غیر ضروری ایجاد کرده است. از سوی دیگر، اپل اعلام کرد که با طرح ارائه‌ شده، به تعهدات قانونی خود در هلند عمل می‌کند و در عین حال توانایی حفظ شرایط و ضوابط استاندارد خود را در سایر نقاط جهان دارد. در بیانیه‌ای، ACM نیز گفت که اپل شرایط ناعادلانه خود را تغییر داده است و اکنون به پلتفرم‌های مختلف پرداخت در برنامه‌های دوستیابی هلندی اجازه فعالیت می‌دهد.

جریمه سنگین اپل در هلند

با این امتیاز، اپل شرایطی را که اداره مصرف کنندگان و بازار هلند در نظر داشت را اجرا کرده است. سیاست ACM بر اساس قوانین رقابت اروپایی و هلندی تنظیم شده است. تا همین اواخر، کاربران برنامه‌های دوستیابی فقط می‌توانستند با استفاده از روش پرداختی که اپل اعمال کرده بود، هزینه‌ها را پرداخت کنند.

در ادامه بیانیه آمده است که به نظر ACM، اپل از موقعیت غالب خود با این اقدامات سوء استفاده کرده است. از این پس، ارائه دهندگان برنامه‌های دوستیابی می‌توانند به مشتریان خود اجازه دهند تا به روش های مختلفی، هزینه‌ها را پرداخت نمایند. ACM این تغییرات را با اجبار اپل به این کار، عملی کرده است. جریمه‌های دوره‌ای اپل، در نهایت به مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیون یورو رسیده بود.

با این حال، گفتنی است که توسعه دهندگان برنامه‌های دوستیابی در هلند، همچنان ۲۷ درصد از مبلغ تراکنش درون برنامه‌ای را به اپل می‌پردازند. مارتین اسنوپ، رئیس هیئت مدیره ACM، گفته است که ما می‌خواهیم همه بتوانند از مزایای اقتصاد دیجیتال بهره ببرند. در اقتصاد دیجیتال، شرکت‌های قدرتمند مسئولیت ویژه‌ای برای باز نگه داشتن بازار دارند که اپل از این موضوع اجتناب کرده و از موقعیت غالب خود در برابر ارائه توسعه دهندگان برنامه‌های دوستیابی سوء استفاده کرده بود.

پاسخ اپل به رگولاتورهای ضد انحصار هلند: اعمال ما با قوانین این کشور مطابقت دارد

برنامه اپل برای پلتفرم های پرداخت جایگزین در هلند لغو شده است

 

کسانی که ۳۰ درصد از ارزش تراکنش درون برنامه‌ای مربوط به یک برنامه دوستیابی را به اپل می‌پرداختند، اکنون حدود ۲۷ درصد آن را پرداخت می‌کنند. به گفته PhoneArena، اپل نیز بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته است ما معتقدیم برخی از این تغییرات به نفع حریم خصوصی یا امنیت داده‌های کاربران ما نیست. همانطور که قبلا گفته‌ایم، ما با دستور اصلی ACM مخالفیم و از آن درخواست تجدید نظر داریم.

ما خوشحالیم که اپل در نهایت شرایط خود را با قوانین رقابت اروپایی و هلندی مطابقت داده است. این موضوع به ارائه دهندگان برنامه‌ها، فرصت‌های بیشتری برای رقابت می‌دهد و مصرف کنندگان در نهایت بیشترین سود را خواهند برد. بر اساس قوانین جدید تحمیل شده بر اپل، توسعه دهندگان برنامه‌های دوستیابی همچنان باید برای خریدهایی که خارج از پلتفرم پرداخت اپ استور آن انجام می شود، هر چند با تخفیف جزئی، مالیاتی پرداخت کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان