حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۳ در مورد اپل، متا و گوگل اجرایی می‌شود

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، برندهای مطرح فناوری، سیاست

طی چند سال اخیر، رویکرد انحصارگرایانه شرکت‌های آمریکایی در بازارهای اروپایی سبب نارضایتی گسترده کاربران، توسه دهندگان و حتی قانون گذاران شد. به همین دلیل رویکردی تحت عنوان “قانون بازارهای دیجیتال” اتحادیه اروپا یا Digital Markets Act اتخاذ شد که تا سال ۲۰۲۳ در مورد اپل، متا و گوگل اجرایی می‌شود. با ترنجی همراه باشید.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا تا سال آینده اجرایی می‌شود

شاید تاکنون شنیده باشید که اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای اظهار نظر در مورد نحوه عملکرد شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری مانند اپل، گوگل و متا بوده است. ما در مورد قانونی به نام DMA (قانون بازارهای دیجیتال) صحبت می‌کنیم که کمیسیون اروپا مدتی است با جدیت آن را پیگیری می‌کند. اکنون، خبرگزاری The Verge گزارش می‌دهد که ممکن است این قانون در بهار سال ۲۰۲۳ اجرایی شود.

بهار ۲۰۲۳ احتمالا همان زمانی است که اتحادیه اروپا را در مقابل شرکت‌های بزرگ فناوری ببینیم. مارگرت وستاگر، معاون اجرایی کمیسیون اروپا، چشم خود را به کنترل یا حداقل جریمه (در صورت غیرقابل کنترل بودن) غول‌های فناوری مانند اپل، گوگل، آمازون، متا و دیگران (با DMA) معطوف کرده است. پیش از این، او انتظار داشت که اجرایی شدن این قانون در ماه اکتبر آغاز شود، اما به نظر می‌رسد که ما به احتمال زیاد در بهار سال آینده شاهد برخی اقدامات خواهیم بود.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا
شرایط و وضعیت آینده شرکت‌ها بستگی به زمان اجرای DMA دارد. این قانون در حال حاضر منتظر تصویب در شورا و مجلس اتحادیه اروپا است. با این حال اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای اجرای قوانین جدیدی نیز هست. این قانون روی شرکت‌های به اصطلاح دروازه‌بان تمرکز می‌کند که منظور از آن، شرکت‌هایی است که سهم بازار زیادی در دست دارند و رقابت را برای رقبای کوچک‌تر خود، سخت‌تر می‌کنند.

به بیان دقیق‌تر، شرکت‌های دروازه‌بان باید ارزش بازاری بیش از ۷۵ میلیارد یورو (۸۲ میلیارد دلار) بوده و دارای یک شرکت اجتماعی نیز باشند. همچنین پلتفرم یا اپلیکیشن آن‌ها نیز باید حداقل ۴۵ میلیون کاربر ماهانه داشته باشد. اگر این شرکت‌ها از قوانین پیروی نکنند، ممکن است با جریمه‌ای تا ۱۰ درصد از کل گردش مالی خود در سراسر جهان (در سال گذشته) مواجه شوند. برای تکرار تخلفات، جریمه می‌تواند تا ۲۰ درصد از این مبلغ نیز افزایش یابد و این موضوع می‌تواند به اتحادیه اروپا کمک کند تا رای خود را به کرسی بنشاند.

تصویب قانون DMA در اروپا می‌تواند تغییرات زیادی در نحوه فعالیت اپل ایجاد نماید

اتحادیه اروپا به‌زودی همه شرکت‌ها را ملزم‌به استفاده از پورت USB-C در تمامی دستگاه‌های خود می‌کند

بنابراین، شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری سه ماه فرصت خواهند داشت تا وضعیت خود را به این کمیسیون اعلام کنند و سپس باید تا دو ماه منتظر بمانند تا تاییدیه اتحادیه اروپا را دریافت کنند. در واقع، به نظر می‌رسد که زمان زیادی طول بکشد تا این مکانیزم غول پیکر شروع به کار کند. زیرا نمی‌توان انتظار داشت که غول‌های حوزه فناوری و کمیسیون‌های دولتی در یک نبرد شدید مانند فیلم‌های مارول باهم بجنگند.

همانطور که ممکن است تصور کنید، اتحادیه اروپا باید کارهای بسیار بیشتری ر از قبل انجام دهد. منظور استخدام کارکنان، آماده کردن صدها مانیتور و رایانه برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و احتمالا ماموران مخفی که با کارمندانی این اتحادیه همکاری داشته باشند. به صورت کلی، آماده کردن چنین چیزی واقعا تلاش زیادی نیاز دارد. درباره قانونی که باید اجرا شود، وستاگر می‌گوید که این اتحادیه باید متن قانونی را در مورد رویه‌های مختلف آماده کنند.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا

با این حال، زمانی که DMA تصویب شود، احتمالا پایان دوره تسلط و انحصارگری اپل را نشان خواهد داد. اگر هنوز در مورد این بخش نمی‌دانید، باید بگوییم این قانون حتی می‌تواند اپل را مجبور کند تا به کاربران اجازه دهد برنامه‌ها را از خارج از اپ استور دانلود کنند. موضوعی که احتمالا تیم کوک را عصبانی می‌کند و او را در مورد امنیت آیفون نگران خواهد کرد. همچنین این قانون برنامه‌های بزرگ مانند واتس اپ و iMessage را مجبور می‌کند تا با برنامه‌های چت کوچک‌تر همکاری داشته باشند.

ویژگی Sideloading (فرآیند دانلود و نص برنامه‌ها در آیفون، خارج از اپ استور) مسلما بزرگ‌ترین تغییری است که DMA برای اپل اعمال می‌کند. پیش از این، اپل این نگرانی خود را در این زمینه مطرح کرده بود. زیرا این امر باعث تضعیف امنیت آیفون می‌شود. به هر حال، کاربران اندروید مدت زیادی است که می‌توانند اپلیکیشن‌ها را به صورت جانبی دانلود و نصب کنند.اما این کار خطر نصب بدافزارها را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، یکی از دلایل بزرگ‌تر مخالفت اپل این است که DMA به مشتریان اپ استور اجازه می‌دهد تا از طریق پلتفرم‌های پرداخت جایگزین، پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای خود را انجام دهند. احتمالا در مورد مالیات ۳۰ درصدی اپل بر روی خریدهای درون برنامه‌ای شنیده باشید؛ زیرا این موضوع توسعه دهندگان را عصبانی کرده است.

به گفته PhoneArena، بدین ترتیب شاهد کاهش شدید درآمد اپ استور خواهیم بود. با همه موارد گفته شده، دیدن DMA در عمل و اینکه چگونه غول‌های بزرگ فناوری باید شاهد تغییر عملکرد خود باشند، موضوعی جالب خواهد بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان