حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برنامه اپل برای پلتفرم های پرداخت جایگزین در هلند لغو شده است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

همانطور که قبلا هم در اخبار متعدد اشاره شده است، شرکت اپل بر پلتفرم‌های شخصی خود خصوصا برای پرداخت خریدها درون برنامه‌ای بسیار تاکید داشته است. با این حال با اعتراض طیف وسیعی از توسعه دهندگان نسبت به مالیات سنگین اپل، این شرکت در نظر داشت تا سیستم‌ها پرداخت جایگزینی را معرفی کند. اما با این وجود و پس از گذشت مدت زمانی، گویا برنامه اپل برای پلتفرم های پرداخت جایگزین در برنامه های دوستیابی هلندی لغو شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

برنامه اپل برای پلتفرم های پرداخت جایگزین لغو شد

اپل ممکن است در هفته آینده توسط ACM هلند (مرجع مصرف کنندگان و بازارها) به دلیل ادامه اخذ مالیات ۱۵ تا ۳۰ درصدی پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای برنامه‌های دوستیابی در این کشور که از اپ استور اپل دانلود می‌شوند، جریمه شود. اپل به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد تا پلتفرم‌های پرداخت جایگزین را برای برنامه‌های خود ارائه دهند و هر توسعه‌دهنده‌ای که قصد چنین کاری داشته باشد، همراه با برنامه‌های مرتبط با آن، از اپ استور اخراج می‌شود. همانند ماجرای طولانی اختلاف حقوقی اپل و اپیک.

اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها توسط اتحادیه اروپا

در حال حاضر، اپل به دلیل عدم پیروی از دستورات یک آژانس دیده‌بان هلندی همچنان هر هفته با جریمه ۵ میلیون یورویی مواجه می‌شود. با عدم رعایت کامل قوانین ACM، اپل در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیون یورو (معادل ۴۹ میلیون دلار) جریمه بدهکار است. این آژانس دیده‌بان از ژانویه به دلیل ادامه مسدود کردن پلتفرم های پرداخت جایگزین برای برنامه‌های دوستیابی اپ استور، از اپل ۵ میلیون یورو در هفته دریافت کرده است.

این هفته نهمین هفته‌ای بود که اپل به دلیل عدم پیروی از دستورات و قوانین این مرجع جریمه شد و زمانی که مبلغ بدهی اپل به ۵۰ میلیون یورو برسد، جریمه‌های بعدی ممکن است بیشتر و سنگین‌تر شود. رویترز گزارش داده است که اپل هفته گذشته پیشنهاد جدیدی را به ACM ارائه کرد تا بتواند جریمه‌های هفتگی خود را متوقف کند.

برنامه اپل برای پلتفرم های پرداخت جایگزین

با این حال، یک مقام ناشناس در ACM به این خبرگزاری گفته است که پیشنهاد اپل با دستور آن‌ها مطابقت ندارد. در اوایل ماه جاری، اپل به این آژانس گفت که درخواست آن‌ها را دنبال می‌کند و به توسعه دهندگان برنامه‌های دوستیابی هلندی می‌گوید که می‌توانند یک پلتفرم پرداخت درون برنامه‌ای شخص ثالث را در اختیار کاربران قرار دهند.

با این حال، اپل از توسعه دهندگان می‌خواهد که اساسا یک برنامه جداگانه برای اپ استور هلندی و دیگر اپ استورهای مورد استفاده در سایر کشورها ایجاد کنند. اپل احساس کرد که این درخواست منصفانه است و گفن که مطمئن خواهد شد که به تعهدات قانونی خود در هلند عمل کند و در عین حال توانایی حفظ شرایط و ضوابط استاندارد خود را در سایر نقاط جهان دشاته باشد.

ACM در پاسخ به اینکه طرح اپل مانعی غیرضروری ایجاد کرده است، درواست کرد که پیشنهاد اپل متفاوت‌تر باشد. در سال ۲۰۱۹، این آژانس دیده‌بان، تحقیقاتی را برای تعیین اینکه آیا اپل از موقعیت غالب خود در بازار سوء استفاده می کند یا خیر، آغاز کرد. دامنه این تحقیقات بعدا محدود شد و فقط برنامه‌های دوستیابی از جمله Tinder را پوشش داد.

تصویب قانون DMA در اروپا می‌تواند تغییرات زیادی در نحوه فعالیت اپل ایجاد نماید

به گفته این آژانس، اپل از تسلط خود بر بازار سوء استفاده می‌کند و به دنبال این کار، به این شرکت دستور داده شده است که در ممنوعیت خود بر سیستم‌های پرداخت شخص ثالث App Store تجدید نظر کند. اما اپل می‌گوید که از موقعیت خود در بازار سوء استفاده نمی‌کند و به امنیت کاربران اهمیت می‌دهد.

وضعیت تصویب قانون DMA در اتحادیه اروپا و درخواست تجدیدنظر Epic در مورد پیروزی اپل در دادگاه

هفته گذشته به شما گفتیم که اگر پیش‌نویش بازارهای دیجیتال (DMA) در اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شود، ممکن است اپل مجبور شود به کاربران آیفون اجازه دهد برنامه‌ها را از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث بارگذاری کنند و این عملی است که در حال حاضر به دلایل امنیتی و نگرانی‌های دیگر، اپل اجازه آن را نمی‌دهد.

اگر DMA در اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شود، اپل همچنین باید به پلتفرم‌های پرداخت جایگزین اجازه دهد تا پرداخت‌های درون برنامه‌ای را در اپ استورهای موجود در کشورهای عضو این اتحادیه مستقل شوند. مارگرت وستاگر (Margrethe Vestager )، رئیس سازمان مبارزه با انحصار اتحادیه اروپا می‌گوید که این قانون می‌تواند در اکتبر سال آینده به یک قانون تبدیل شود و یا ممکن است تصویب شدن آن تا سال ۲۰۲۳ طول بکشد.

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز همچنان ادامه دارد؛ تاکید اپل بر قوانین پلتفرم خود

به گفته خبرگزاری PhoneArena، اپل همچنین درگیر درخواست تجدیدنظر Epic در مورد پرونده دادگاه این دو شرکت است که باعث شد قاضی ایوان گونزالس راجرز تصمیم ۱۸۵ صفحه‌ای را منتشر کند که می‌گوید اپل یک شرکت انحصارگر نیست و این شرکت را نمی‌توان به دلیل اعمالش مجازات کرد. همچنین قاضی حکمی را صادر کرد که مانع از مسدود کردن استفاده از پلتفرم‌های پرداخت برنامه‌های شخص ثالث توسط اپل می‌شود.

اما در ادامه این شرکت موفق شد تا از دادگاه تجدید نظر ناحیه نهم ایالات متحده، این حکم را مسدود کند و رسما پیروز دادگاه شود. بنابراین در حال حاضر، حداقل در ایالات متحده، اپل می‌تواند از ورود پلتفرم‌های پرداخت دورن برنامه‌های جایگزین به جای سیستم پرداخت اپ استور جلوگیری کند. اما در سایر مناطق جهان، اپل ممکن است مجبور به ایجاد تغییراتی شود. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا عمال و رفتار اپل نشانه انحصار گرایی این شرکت نیست؟ به نظر شما چرا اپل از توسعه دهندگان ۲۵ تا۳۰ درصد مالیات دریافت می‌کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان