حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نظر کارشناسان درباره مالیات ۳۰ درصدی اپل؛ دلیل اصلی انحصارگری کوپرتینویی‌ها

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

اگر پیگیر اخبار فناوری باشید، بی شک می‌دانید که توسعه دهندگان از رفتارهای انحصارگرایانه اپل و مالیات‌های بسیار سنگین این شرکت بر تراکنش‌ها ناراحت هستند. در همین رابطه، نظر کارشناسان درباره مالیات ۳۰ درصدی اپل به این ختم می‌شود که دلیل اصلی انحصارگری کوپرتینویی‌ها همین مالیات سنگین است. با ترنجی همراه باشید.

نظر کارشناسان درباره مالیات ۳۰ درصدی اپل

برای کاربران اپل، باید گفت که آن‌ها فقط می‌توانند برنامه‌ها را از اپ استور دانلود کنند. علاوه بر این، برای استفاده از این برنامه‌ها، باید از سیستم پرداخت این شرکت نیز استفاده کنند. هنگام خرید کالاهای دیجیتال و خدمات مجازی، اپل برای مشاغلی که درآمد سالانه آن‌ها بالای یک میلیون دلار است، ۳۰ درصد حق کمیسیون دریافت می‌کند. با این حال، برای مشاغل با درآمد سالانه زیر ۱ میلیون دلار، این شرکت حدود ۱۵ درصد کمیسیون تصویب کرده است. بسیاری از کارشناسان، این هزینه را به عنوان مالیات اپل در نظر می‌گیرند.

کاربران عادی نیز تحت تاثیر اخذ مالیات اپل هستند. به عنوان مثال، هزینه عضویت برای کاربران اپل معمولا بیشتر از کاربران اندرویدی است. این بدان معنی است که همانطور اپل نقش یک تاجر را بر بازی می‌کند، آن‌ها نیز به نوبه خود به کاربران خدمات می‌دهند. مالیات اپل یک موضوع بحث برانگیز در سراسر جهان است. در ماه می سال جاری، اتحادیه اروپا یک شکایت ضد انحصارگری علیه سرویس پرداخت اپل تنظیم کرد. ایلان ماسک همچنین در توییتر از سیستم کمیسیون اپ استور شکایت کرده بود. حتی دادگاه رسمی کشور هلند نیز مالیات اپل را غیر قانونی می‌داند.

نظر کارشناسان درباره مالیات ۳۰ درصدی اپل

واقعیت این است که ۳۰ درصد هزینه مالیات بسیار زیاد است این خود دلیل اصلی تشکیل تفکر انحصار گرایانه اپل است. لیو زینگلیانگ، رئیس موسسه تحقیقات اینترنت DCCI، ادعا می‌کند که مالیات اپل همیشه گاو شیرده این شرکت بوده است. بر اساس تجزیه و تحلیل موسسه CNBC، اگر نرخ کمیسیون دریافت شده توسط اپل به طور یکسان ۳۰ درصد باشد، درآمد اپ استور در سال ۲۰۲۱ به ۸۵.۷۱ میلیارد دلار خواهد رسید. اگر کمیسیون اپل به طور مداوم ۱۵ درصد باشد، درآمد اپ استور تنها در سال گذشته به ۷۰.۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

می‌توان درک کرد که مالیات ۳۰ درصدی، رقم زیادی است. بسیاری از افردا و شرکت‌ها تجارت می‌کنند اما سود آن لزوما ۳۰ درصد نیست. وقتی واسطه‌ها ۳۰ درصد را می‌گیرند، این یعنی هنوز رقمی بسیار زیاد است.

ژانگ گوبین، مدیر عامل شبکه نوآوری الکترونیک و فنگ یوپینگ، شریک ارشد موسسه حقوقی جینگشی پکن نیز این دیدگاه را دارند. فنگ یوپینگ معتقد است که مالیات ۳۰ درصدی به طرز مضحکی بالاست و فضای رقابت عادلانه برخی از استارتاپ‌ها را از بین می‌برد. اگر شرکت‌های کوچک باید مالیات‌های دیگری نیز بپردازند. اگر این شرکت‌ها سود نداشته باشند، چگونه می‌توانند نوآوری کنند؟

چرا حق کمیسون سنگین اپل در چین جرم تلقی نمی‌شود؟!

وی همچنین خاطرنشان می‌کند که استفاده اجباری از سیستم پرداخت اپل و حق کمیسیون ۳۰ درصدی، یک انحصار واقعی است. با این حال، از دیدگاه حقوقی چین، رفتاری انحصارگرایانه محسوب نمی‌شود. طبق ماده ۳ قانون مبارزه با انحصار چین، رفتار انحصاری عموما به سه نوع انحصار اقتصادی اشاره دارد که شامل قراردادهای انحصار، سوء استفاده از موقعیت مسلط در بازار و  داشتن احتمال تاثیر گذاری بر حذف یا محدود کردن رقبا.

لیو زینگلیانگ معتقد است که در حال حاضر چنین سابقه‌ای در چین وجود ندارد، اما موارد زیادی در سراسر جهان وجود دارد. به عنوان مثال، کره جنوبی قانون تجارت ارتباطات الکترونیک را منتشر کرده است که به وضوح تصریح می‌کند فروشگاه‌های برنامه محور مانند App Store نمی‌توانند توسعه دهندگان را مجبور به استفاده از روش پرداخت داخلی آن‌ها کنند. اتحادیه اروپا نیز قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را تصویب کرده است. این قانون تصریح می‌کند که کاربران گوشی‌های هوشمند باید آزادی استفاده از روش‌های پرداخت را داشته باشند. در هلند، دولت رفتارهای اپ استور اپل را یک انحصارگری آشکار می‌داند.

نظر کارشناسان درباره مالیات ۳۰ درصدی اپل

فنگ یوپینگ می‌گوید دادگاه هلند به چین اشاره زیادی دارد، اما هنوز راه زیادی در پیش است. باید بررسی کرد که آیا قانون و بازار این کشور بالغ است یا خیر. Zhang Guobin همچنین خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر، مقررات خاصی در قانون ضد انحصار چین وجود ندارد که بتواند مالیات اپل را هدف قرار دهد. او پیشنهاد کرده است که ادارات مربوطه همچنان باید هر چه سریع‌تر مقررات خاصی را صادر کنند. کره جنوبی، اتحادیه اروپا و سایر کشورها و مناطق نمونه خوبی هستند. در اینجا سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا نوآوری اپل کاهش یافته است؟

اپل با تکیه بر مالیات دریافتی، پول زیادی به دست می‌آورد. در عین حال، بحث‌هایی درباره اپل وجود دارد، مانند این دیدگاه که نوآوری اپل در دوره تیم کوک رو به کاهش گذاشته است. Zhang Guobin معتقد است که افراد مختلف درک متفاوتی از نوآوری دارند و انجام نوآوری مخرب با توسعه فناوری بسیار دشوار است. اپل در دوران کوک هنوز هم نوآوری های زیادی مانند عکاسی محاسباتی، نور ساختاری سه بعدی و فناوری‌های دیگر انجام داد. اپل واچ و ایرپاد همگی در دوران تیم کوک عرضه شدند و صنعت جدیدی را ایجاد کردند.

شارژ سریع سازندگان چینی ممکن است ۱۲۰ وات باشد، در حالی که اپل هنوز ۲۰ وات است. در این مقایسه به نظر می‌رسد که اپل هیچ نوآوری ندارد. اما در واقع، اپل هنوز هم فناوری‌های زیادی در زمینه ذخیره‌ سازی باتری دارد و سال‌ها پیش، طرح‌ بندی پزشکی از جمله واقعیت مجازی را ایجاد کرده است. علاوه بر این، اپل در ساخت محصولات کم و کاستی زیادی ندارد. اگرچه ممکن است یک مورد خاص را شاهد باشیم، اما میانگین نمره و توانایی جامع نسبتا بالایی برای این شرکت می‌توان در نظر گرفت و تجربه کلی کاربران با این شرکت نیز مثبت است.

نظر کارشناسان درباره مالیات ۳۰ درصدی اپل

بسیاری از مردم تمایل دارند اپل را با برندهای اندرویدی مقایسه کنند. با این حال، لیو زینگلیانگ معتقد است که این برندها همگی مدل‌های تجاری متفاوتی دارند. برندهای چینی در برخی فناوری‌ها پیشرفت زیادی دارند و اپل در زمینه فناوری 5G و گوشی‌های هوشمند تاشو کند بوده است. اپل یک استراتژی برای مدل‌های انفجاری است و معمولا راه‌حل‌هایی را ارائه نمی‌کند که کاملا بالغ باشند، اما تاکتیک‌های اندروید کاملا متفاوت است. در یک رویداد، اپل نمی‌تواند قهرمانی را به دست آورد، اما به طور کلی یک قهرمان همه جانبه است و تجربه کلی بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

به گفته GizChina، در طول دو سال گذشته، بسیاری از تولیدکنندگان چینی نیز پیشنهاد کرده‌اند که در مقابل اپل اعتراض کنند. از نظر لیو زینگلیانگ، تولیدکنندگان چینی باید به سرمایه گذاری، تحقیق و توسعه توجه کنند. او معتقد است که اگر سرمایه گذاری بر روی تحقیق و توسعه خیلی کم باشد، پیشرفت نیز کارساز نخواهد بود. علاوه بر این، محصولات الکترونیکی از معیار کاربران خارج می‌شوند و برخی از تولیدکنندگان مهم نیز بازار را از دست می‌دهد. لیو زینگلیانگ معتقد است که بسیاری از برندهای چینی، چیزهای زیادی برای یادگیری از تجربه جامع اپل لازم دارند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان