حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل به چه دلیلی صورت می‌گیرد؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

اپل یکی از شرکت‌های محبوب، پیشرو و فعال در نیای تکنولوژی است که هر سال با محصولات خود میلیون‌ها دلار سود می‌کند. اما این خوب بودن یک نیمه تاریک هم دارد و آن هم حواشی مختلف این شرکت در مسئله انحصارگری است. حالا نیز شاهد شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل هستیم. با ترنجی همراه باشید.

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل؛ موضوع این پرونده حقوقی چیست؟!

اگر یک شرکت آمریکایی باشید، می‌دانید که شنیدن نام وزارت دادگستری آمریکا، ترس را در قلب و ذهن مدیران شرکت‌ها ایجاد می‌کند. DOJ یا همان وزارت دادگستری آمریکا (Department of Justice) با نام مستعار “وزارت دادگستری” فعالیت دارد. اگر یک توضیح ساده و واضح می‌خواهید که بدانید این سازمان دولتی چه کاری می‌کند، باید بگوییم ماموریت وزارت دادگستری، اجرای قانون و دفاع از منافع ایالات متحده است.

به گفته پولیتیکو، وزارت دادگستری با برخی از وکلای خود، در حال تنظیم یک شکایت ضد انحصارگری علیه شرکت اپل است. یک منبع با آگاهی مستقیم از آنچه در وزارت دادگستری می‌گذرد، گفته است که این آژانس تحقیقات گسترده‌ای را در مورد این شرکت به پایان رسانده است و در نقطه‌ای است که باید در مورد شروع یا عدم شروع طرح دعوی حقوقی تصمیم بگیرد. این گزارش می‌گوید که دادستان‌های وزارت دادگستری آمریکا در حال تهیه یک پیش نویس شکایت علیه اپل هستند.

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل

این گزارش نشان می‌دهد که دادستان‌ها امیدوارند تا پایان سال علیه اپل این شکایت صورت گیرد. تیم‌های دادستانی در حال انجام کارهایی هستند که باید قبل از انجام چنین اقدامی، بررسی‌های لازم صورت گیرد. با این حال، هیچ تصمیم نهایی در مورد ادامه دادخواست علیه یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های حوزه فناوری در جهان گرفته نشده است. دو نفر از منابع مطلع در این تحقیقات (از جمله منبع ذکر شده قبلی) می‌گویند که هنوز احتمال عدم اتهام اپل وجود دارد. از آنجایی که تحقیقات ادامه دارد، هر دو منبع ناشناس مانده‌اند.

به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده‌تر در حوزه فناوری، وزارت دادگستری قبلا از گوگل به دلیل تبلیغات در جستجو، در ماه اکتبر ۲۰۲۰ علیه این شرکت شکایت کرده بود. وزارت دادگستری از سال ۲۰۱۹ در حال تحقیق درباره اپل است و ادعا می‌کند که این شرکت کوپرتینویی کالیفرنیا، اقدامات مختلفی انجام داده است که احتمال نقض آشکار قوانین در آن وجود دارد. در واقع این شرکت تلاش‌هایی برای سرکوب رقبای کوچک‌تر، از جمله توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها، شرکت‌های فناوری و تولید کنندگان سخت‌افزار انجام داده است.

در بره‌های مختلف زمانی، کنگره، وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، رقابت در دنیای تکنولوژی را در نظر داشته‌اند. اعتقاد بر این است که FTC تحقیقاتی در مورد خرده فروشی آمازون و مشاغل ابری آن انجام می‌دهد. اپل به عنوان یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان با ارزش بازار (قیمت سهام ضربدر سهام موجود) ۲.۶۳ تریلیون دلار، توانایی جذب بهترین ذهن‌های حقوقی موجود را دارد.

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل

یکی از بخش‌های کسب و کار اپل که توجه وزارت دادگستری را به خود جلب کرده است، فروشگاه اپ استور است. از آنجایی که اپل به کاربران آیفون و آیپد اجازه نمی‌دهد تا برنامه‌ها را از فروشگاه برنامه‌های شخص ثالث نصب کنند (فرآیندی به نام بارگذاری جانبی یا SideLoading که اتفاقا گوگل در اندروید اجازه می‌دهد). اپل همچنین توسعه‌ دهندگان برنامه‌ها را مجبور می‌کند تا بیش از ۳۰ درصد از سود خود را به اپل بدهند. این پرداخت‌های درون برنامه‌ای به اپل، از نظر وزارت دادگستری آمریکا، مصداق بارز نقض قوانین ضد انحصاری به نظر می‌رسد. بنابراین وزارت دادگستری ممکن است منتظر حکمی در مورد تجدید نظرخواهی دعوای اپیک علیه اپل باشد.

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز همچنان ادامه دارد؛ تلاش برای لغو حکم دادگاه توسط اپل

سه نفر که توسط Politico به عنوان آشنا با کار وزارت دادگستری نامگذاری شده بودند، ناشناس هستند و به تازگی فاش کرده‌اند که نظرات عمومی توسط Tile، شرکتی که برچسب‌ها و سایر محصولات را برای کمک به یافتن اقلام گمشده تولید می‌کند، توسط بازرسانی که روی پرونده اپل کار می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. تایل با ردیاب‌های AirTags اپل رقابت می‌کند. این سه منبع می‌گویند که اپ استور و سیستم عامل تلفن همراه iOS اپل، واحدهای اصلی اپل هستند که وزارت دادگستری، آن‌ها را تحت نظر دارد.

اپل ماه گذشته به reader apps یا برنامه‌های خواننده (برنامه‌هایی که محتوای دیجیتالی ارائه می‌دهند) اجازه داد تا از اپ استور به وب‌سایت‌های خارجی خودشان لینک بزنند و به مشترکان اجازه ثبت‌ نام و مدیریت حساب‌هایشان را بدهند و همچنین پلتفرم پرداخت درون‌ برنامه‌ای اپل را دور برنند. نتفلیکس یکی از برنامه‌های به اصطلاح reader است که توسط اپل مجاز به انجام این کار بود.

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل

به گفته PhoneArena، اما این موضوع به دعوای اپیک علیه اپل که به دلیل آن که این شرکت لینکی به پلتفرم پرداخت درون‌ برنامه‌ای خود در نسخه‌های iOS و اندروید بازی محبوب فورتنایت خود اضافه کرد، پایان نمی‌دهد. این لینک بازیکنان بازی را به وب سایت Epic هدایت کرد که در آن ارز درون بازی را با قیمتی کمتر از آنچه در اپ استور فروخته می‌شد، ارائه می‌داد. دلیل آن هم این است که شرکت اپیک، ۳۰ درصد مالیات اپل را برای چنین خریدهایی که خودش پردازش می‌کند، اعمال نکرده است.

قاضی پرونده اپیک و اپل همچنین حکم داد که اپل می‌تواند اجازه ندهد Epic برنامه خود را در فروشگاه اپ استور برای آیفون‌ها قرار دهد و همچنین حکم داد که اپل یک شرکت انحصارگر نیست. با اینکه اپل از حکم اولیه به عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کرده بود، هر دو طرف درخواست تجدید نظر کردند. وزارت دادگستری می‌تواند منتظر رسیدگی به درخواست تجدید نظر باشد تا پرونده قوی‌تری ارائه کند. اگر اپل از جانب سازمان‌های دولتی و رسمی مورد شکایت قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که تلاش کند برای جلوگیری از اتفاقات بدتر، با آن‌ها به توافق برسد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان