حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مبارزه قانونگذاران انگلیسی با دو قطبی بازار گوشی‌های هوشمند بین اپل و گوگل

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، اخبار، گوگل

وقتی صحبت از اپل و گوگل می‌شود، روی صحبت ما با دو غول بزرگ حوزه فناوری است که کل تقریبا بازار سیستم‌ عامل گوشی‌های هوشمند را در دست دارند. این موضوع شاید به نظر مهم نباشید، اما از جهات مهمی مشکلاتی دارد و به همین دلیل شاهد مبارزه قانونگذاران انگلیسی با دو قطبی بازار گوشی‌های هوشمند بین اپل و گوگل هستیم. با ترنجی همراه باشید.

مبارزه قانونگذاران انگلیسی با دو قطبی بازار بین اپل و گوگل

اخیرا اپل و گوگل با تحقیقات ضد انحصارگری دیگری از سوی رقیب قدیمی خود، یعنی سازمان رقابت و بازار (CMA) در بریتانیا مواجه هستند. این بار، CMA میزان قدرت غول‌های فناوری را در بازار موبایل زیر ذره‌بین می‌برد. پس از یک تحقیق یک ساله، آن‌ها گزارش نهایی خود را در وب سایت دولتی بریتانیا منتشر کردند که خواندن آن برای همه رایگان است.

این گزارش بیش از ۳۵۰ صفحه دارد. اگر چیزی قابل هضم‌تر را ترجیح می‌دهید، CMA نسخه کوتاه‌تری را نیز منتشر کرده است که تمام نکات کلیدی را بررسی می‌کند. هیچ تحقیق یا گزارش رسمی و خاصی اعلام نشده است. CMA هنوز در مراحل برنامه ریزی و مشاوره در مورد چگونگی ادامه کار است.

CMA ادعا می‌کند که اپل و گوگل بسیار بزرگ هستند و نگران است که این دو قطبی برای رقابت مناسب نباشد. بر اساس این گزارش، این دو شرکت دارای یک نقطه موثر بر بازارهای تلفن همراه در بریتانیا هستند که شامل سیستم عامل‌ها، فروشگاه‌های اپلیکیشن و مرورگرهای وب است.

آندریا کوسلی، مدیر اجرایی CMA می‌گوید که به دلیل حضور بی‌شمار اپل و گوگل، رقابت شرکت‌های فناوری انگلیسی با آن‌ها دشوار شده است و انتخاب مصرف‌کننده را محدود کرده‌اند. CMA ادعا می‌کند که ۹۷ درصد از کل مرورهای وب تلفن همراه در بریتانیا در سال ۲۰۲۱ با استفاده از برنامه‌های مرورگر مربوطه اپل یا گوگل انجام شده است.

مبارزه قانونگذاران انگلیسی با دو قطبی بازار

اپل توسعه دهندگان را مجبور به استفاده از موتور مرور وب کیت خود می‌کند. CMA معتقد است اپل از این می‌ترسد، زیرا توسعه دهندگان را از ایجاد موتوری سریع‌تر و توسعه مرورگرهای بهتر در پلتفرم اپل منصرف کند. آن‌ها می‌توانند مرورگر دیگری مانند کروم گوگل برای آیفون توسعه دهند، اما این مرورگر WebKit را نیز اجرا می‌کند.

روش‌های رقیب کشی و ضد رقابتی این دو شرکت نیز مورد بحث است. به طور خاص اپل قرار است در تحقیقات پیشنهادی توجه بیشتری را به خود جلب کند. به عنوان مثال، CMA ادعا می‌کند که ممنوعیت اپل برای بازی‌های مبتنی بر سیستم ابری در فروشگاه اپ استور خود نیز دارای موانع ضد رقابتی است. این شرکت قصد دارد با استفاده از تحقیقات پیشنهادی خود تصمیم بگیرد که کدام حوزه‌های تحت کنترل اپل را تجزیه کند و چگونه این کار را انجام دهد. این می‌تواند شامل دستورات قانونی برای اجبار به ایجاد تغییرات باشد.

به گفته TechRadar، دوره مشاوره تحقیقات قرار است در ۲۲ ژوئیه به پایان برسد. اینطور که به نظر می‌رسد، گویا CMA تصمیم خواهد گرفت که آیا می‌خواهد این تحقیقات خاص را در کنار مواردی که اپل و گوگل قبلا با آن‌ها روبرو هستند اضافه کند یا خیر. اگر می‌خواهید درباره تحقیقات ضد انحصار اطلاعات کسب کنید، مایکروسافت برای کسب و کار سرویس‌های ابری خود نیز آماده است. نظر شما کاربران ترنجی در این مورد چیست؟! آیا احتمال اینکه در آینده، اپل و گوگل تنها بازیگران اصلی پلتفرم‌های موبایل نباشند، وجود دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
nolker

جالبه همین چند وقت پیش دولت ژاپن هم به سلطه شرکت های اپل و گوگل بر بازار سیستم عامل اعتراض کرده بود و جالب تر اینه که هم انگلستان و هم ژاپن تلویحا به به این مسئله که هر دو شرکت *آمریکایی* هستن و رقابت جهانی در بازار سیستم عامل رو غیرممکن کردن، اشاره کردن.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان