حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصویب قانون DMA در اروپا می‌تواند تغییرات زیادی در نحوه فعالیت اپل ایجاد نماید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

دیروز در ترنجی درباره پیش نویس یک قانون که اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها توسط اتحادیه اروپا را به همراه دارد، خواندیم. به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا عزم خود را برای حمایت از کسب و کارهای این اتحادیه در مقابل سایر رقبای بزرگ خارجی عزم کرده است. به همین دلیل تصویب قانون DMA در اروپا می‌تواند تغییرات زیادی در نحوه فعالیت اپل ایجاد نماید. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

تصویب قانون DMA در اروپا چه تاثیراتی به همراه خواهد داشت؟

تا ماه اکتبر، کسانی که با استفاده از یک  دستگاه تولید اپل که در اتحادیه اروپا ثبت شده است و از اپ استور خرید می‌کنند، می‌توانند با استفاده از یک پلتفرم پرداخت شخص ثالث، هزینه تراکنش را پرداخت کنند. علاوه بر این، کاربران آیفون در اتحادیه اروپا نیز می‌توانند اجازه داشته باشند برنامه‌ها را با استفاده از فروشگاه‌های شخص ثالث بارگذاری کنند. طبق گفته AppleInsider، همه این موارد بخشی از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا یا Digital Markets Act باشد که به اختصار DMA نامیده می‌شود.

اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها توسط اتحادیه اروپا

بخشی از قانون DMA که قبلادر مورد آن صحبت کردیم، این بود که اپل و متا (که مالک واتس‌اپ، فیسبوک مسنجر و اینستاگرام است) را مجبور می‌کند تا پیام‌ها را از پلتفرم‌های پیام‌رسانی کوچک‌تر دریافت و ارسال کنند. بخش دیگری از این قانون، در ماده 6.1 (c)، اپل را مجبور می‌کند تا به کاربران خود اجازه دهد برنامه ها‌را از فروشگاه‌های شخص ثالث دانلود و نصب کنند.

بدین ترتیب اپل ممکن است مجبور شود به کاربران آیفون اجازه دهد تا برنامه‌‌ها را با استفاده از فروشگاهی غیر از اپ استور نصب کنند. بخش Sideloading در این قانون، درباره به توانایی کاربران برای نصب اپلیکیشن‌ها خارج از فروشگاه رسمی این پلتفرم‌ها اشاره دارد که در مورد اپل، همان اپ استور اپل است. در همین حال، کاربران اندروید اجازه دارند اپلیکیشن‌ها را روی دستگاه‌های خود نصب کنند.

تصویب قانون DMA در اروپا

اپل قبلا نیز گفته است که به نصب برنامه‌ها از فروشگاه‌های شخص ثالث اجازه نمی‌دهد. زیرا پس از آن کنترل برنامه‌های در حال دانلود را از دست می‌دهد که می‌تواند منجر به تضعیف اقدامات امنیتی iOS شود که اپل اعمال کرده است.

ماده 6.1(c) که بیشتر برای اپل دردسرساز است، همچنین اپل را مجبور می‌کند تا به مشتریان اپ استور اجازه دهد از طریق پلتفرم‌های پرداخت جایگزین، پرداخت‌های درون برنامه‌ای را انجام دهند. همانطور که بسیاری از شما می‌دانید، اپل از توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های خود را در فروشگاه اپل قرار می‌دهند، می‌خواهد که فقط از طریق پلتفرم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل، پرداخت‌ها را انجام دهند که این شرکت از آن‌ها  ۲۵ درصد مالیات به ازا هر تراکنش دریافت می‌کند.

تصویب قانون DMA در اروپا

اپل توسعه دهندگان را به استفاده از پلتفرم پرداخت خود مجبور کرده است و کسانی که قصد دارند به مشتریان اپ استور راهی برای دور زدن پلتفرم پرداخت اپل بدهند، در خطر حذف برنامه خود از اپ استور هستند. این همان چیزی است که برای Epic Games نیز اتفاق افتاد، زمانی که این شرکت و بازی محبوب Fortnite، هر دو به دلیل تبلیغ پلتفرم پرداخت درون برنامه‌ای این شرکت، از فروشگاه اپ استور و گوگل پلی حذف شدند.

از آنجایی که Epic به اندازه اپل (۲۵ درصد) از خریدهای درون‌برنامه‌ای مالیات کسب نمی‌کند، لذا قیمت‌های ارزان‌تری را برای ارز مجازی V-bucks که بازیکنان فورتنایت می‌خرند و استفاده می‌کنند، تبلیغ کرده است. DMA همچنان باید به صورت قانون مدون شود و مارگرت وستاگر (Margrethe Vestager)، رئیس سازمان مبارزه با انحصارگرایی اتحادیه اروپا می‌گوید که این روند واقعا بسیار سریع پیش خواهد رفت. او انتظار دارد که قانون DMA “در ماه اکتبر اجرایی شود.

مالیات اپل برای پرداخت درون برنامه در هلند اکنون به ۲۷ درصد رسیده است

به گفته PhoneArena، وستاگر همچنین می‌افزاید که یک بازار عادلانه بخشی از هر دموکراسی است و گام‌هایی که ما برداشته‌ایم، گام‌های بزرگی از نظر امنیت برای هر کسب و کار و همچنین اطمینان از این است که بازار دیجیتال منصفانه به نفع هر مصرف کننده باشد. قانون DMA همچنین به نرم‌افزارهای از پیش نصب شده اشاره می‌کند، زیرا به خریداران گوشی‌های هوشمند این حق را می‌دهد که هر برنامه از پیش نصب شده روی تلفن را حذف کنند.

طبق این قانون، اپل اصطلاحا یک دروازه‌بان در نظر گرفته می‌شود و مشمول محدودیت می‌شود

همچنین از سوی دیگر شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند روی پلتفرم‌هایی که کنترل می‌کنند، به اپلیکیشن‌های خود رفتارهای ترجیحی اعمال کنند. وستگر در اتحادیه اروپا خاطرنشان می‌کند که قانون DMA شرکت‌های فناوری را مجبور می‌کند از قوانین و استانداردهایی پیروی کنند که در سایر صنایع نیز اعمال می‌شود. او می‌گوید که در واقع این کاملا شبیه به کاری است که مدت‌ها پیش نیز انجام شده است. در بانکداری، در مخابرات، در انرژی و حتی در حمل و نقل. آن جا همان جایی است که مقررات و رقابت دست به دست هم می‌دهند. در نهایت، ما این واقعیت را نیز در اینجا تثبیت کردیم.

این قانون برای شرکت‌های بزرگی که اصطلاحا «دروازه‌بان» نامیده می‌شوند اعمال می‌شود. منظور شرکت‌هایی است که دارای مرورگرها، خدمات پیام‌رسانی یا رسانه‌های اجتماعی با حداقل ۴۵ میلیون کاربر عضو در اتحادیه اروپا و ۱۰۰.۰۰ کاربر تجاری سالانه هستند. همچنین باید دارای ارزش بازار حداقل ۷۵ میلیارد یورو (معادل ۸۲ میلیارد دلار) باشند. و درآمد آن‌ها نیز باید به ۷.۵ میلیارد یورو (معادل ۸.۲ میلیارد دلار) برسد که به راحتی این قوانین شامل اپل نیز خواهند شد.

در حالی که وستاگر امیدوار است این قانون در ماه اکتبر تصویب شود، اما همچنین می‌گوید که با تصویب مورد نیاز از سوی پارلمان و شورای اتحادیه اروپا، ممکن است تا سال ۲۰۲۳ تصویب نهایی صورت این قانون انجام نشود.

او همچنین به موارد ضد انحصار گذشته که اتحادیه اروپا طی سال‌ها با آن‌ها روبه‌رو شده بود اشاره کرد و گفت چیزی که ما در این سال‌ها آموخته‌ایم، این است که می‌توانیم در موارد خاص اصلاحاتی انجام دهیم و همچنین می‌توانیم رفتار غیرقانونی را مجازات کنیم. اما وقتی همه چیز سیستمی شود، این مسئله بسیار خوبی است. پس ما به مقررات نیز نیاز داریم. زیرا اگر در یک رفتار، ریسک سیستماتیک وجود داشته باشد، موقعیت‌های ریشه‌دار وجود خواهند داشت. به همین دلیل ما نیاز به مقررات داریم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان