حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اتحادیه اروپا به‌زودی همه شرکت‌ها را ملزم‌به استفاده از پورت USB-C در تمامی دستگاه‌های خود می‌کند

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل

اعضای اتحادیه اروپا در هفته جاری با اکثریت قاطع از قانونی حمایت کردند که شرکت‌های مطرح فناوری و در رأس آن‌ها، اپل، را وادار می‌کند تا پورت USB-C را در تمامی دستگاه‌های فروخته‌شده خود در اروپا به‌طور گسترده ارائه کنند.

اجبار اتحادیه اروپا به استفاده از پورت USB-C در تمامی دستگاه‌ها

این پیشنهاد که به‌عنوان یک دستورالعمل شناخته می‌شود، همه تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی را که دستگاه‌های خود را در اروپا به‌فروش می‌رساندد، ملزم می‌کند تا تمامی تلفن‌های جدید، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دوربین‌های دیجیتال، هدفون، هدست، کنسول‌های بازی و بلندگوهای قابل‌حمل را به پورت USB-C مجهز کنند. صرف‌نظر از سازنده، معافیت‌ها فقط برای دستگاه‌هایی اعمال می‌شود که برای ارائه پورت USB-C بسیار کوچک هستند، مانند ساعت‌های هوشمند، ردیاب‌های سلامتی و برخی تجهیزات ورزشی. این، اولین “درگاه مشترک” در جهان خواهد بود و به‌ویژه اپل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد زیرا هم‌اکنون به‌طور گسترده از پورت Lightning به‌جای USB-C در بسیاری از دستگاه‌های خود ازجمله گوشی‌های آیفون استفاده می‌کند.

چرا اجبار اتحادیه اروپا به اپل برای استفاده از USB-C لزوما خبر خوشایندی نیست؟

کمیته بازار داخلی و حمایت از مصرف‌کننده در اروپا، روز چهارشنبه با 43 رأی موافق و تنها دو رأی مخالف به حمایت از این قانون رأی مثبت داد. در یک بیانیه مطبوعاتی، نمایندگان پارلمان اروپا ادعا کردند که این اقدام باعث کاهش ضایعات الکترونیکی، رسیدگی به پایداری محصول و استفاده راحت‌تر از دستگاه‌های مختلف خواهد شد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین ابراز تمایل کردند که اطلاعات واضح و برچسب‌گذاری بر روی دستگاه‌های جدید در مورد گزینه‌های شارژ آن‌ها و همچنین اینکه آیا یک محصول دارای شارژر است یا نه نیز، ارائه شود. آن‌ها ادعا می‌کنند که این امر به جلوگیری از سردرگمی و سهولت تصمیم‌گیری در خرید برای مصرف‌کنندگانی که چندین دستگاه دارند و همیشه به شارژرهای اضافی نیاز ندارند، کمک شایانی می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اپل شارژر را از تمامی مدل‌های جدید آیفون از سال 2020 و با سری آیفون 12 حذف کرد.

اجبار اتحادیه اروپا به استفاده از پورت USB-C در تمامی دستگاه‌ها

اجبار اتحادیه اروپا به استفاده از پورت USB-C در تمامی دستگاه‌ها

علاوه‌بر این، نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا خواستند تا یک استراتژی برای اطمینان از قابلیت همکاری بین راه‌حل‌های شارژ بی‌سیم تا سال 2026 ارائه کند تا از تکه‌تکه شدن و کاهش ضایعات جلوگیری به‌عمل آمده، راحتی کاربر را تضمین کند و از گرفتار شدن مصرف‌کنندگان در راه‌حل‌های شارژ اختصاصی جلوگیری کند. مشخص نیست که آیا این موارد شامل سیستم شارژ MagSafe اپل برای آیفون و ایرپادز نیز می‌شود یا خیر؛ زیرا این دستگاه‌ها براساس استاندارد شارژ بی‌سیم Qi هستند.

در سال 2018، کمیسیون اروپا تلاش کرد تا به یک راه‌حل نهایی در مورد این موضوع برسد اما به قانون تبدیل نشد. در آن زمان، اپل هشدار داد که اجباری کردن یک پورت شارژ مشترک در صنعت، نوآوری را خفه می‌کند و باعث ایجاد زباله‌های الکترونیکی می‌شود زیرا مصرف‌کنندگان مجبور به استفاده از کابل‌های جدید می‌شوند. تلاش اتحادیه اروپا در سال گذشته از سر گرفته شد و کمیسیون اروپا نسخه‌ی جدیدی از این دستورالعمل را ارائه کرد. برای اجرایی شدن، پارلمان اروپا باید پیش‌نویس قانون را در ماه آینده، پیش از گفتگو با تک‌تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره دستورالعمل نهایی، تصویب کند.

دیدگاه شما چیست؟ آیا از استفاده از یک پورت مشخص برای تمامی دستگاه‌ها استقبال می‌کنید و یا ادعای اپل مبنی‌بر خفه کردن نوآوری با این رویه را یک نکته‌ی حیاتی می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

هشدار اپل در سال ۲۰۱۸ تا موقعی معتبر بود که شارژر روهم با گوشی تحویل مشتری میداد! الان که خودش شارژر رو حذف کرده دیگه حق هشدار و اعتراض نداره!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی