حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همکاری مالزی با روسیه برای تامین تراشه بر خلاف نظر سایر کشورها

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، سیاست

حمله روسیه به اوکراین بهانه خوبی برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور شد. از سوی دیگر روسیه برای تامین نیازهای خود از چین درخواست کمک کرد که با پاسخ منفی این کشور روبرو شد. اما گویا باید شاهد همکاری مالزی با روسیه برای تامین تراشه بر خلاف نظر سایر کشورها باشیم. با ترنجی همراه باشید.

همکاری مالزی با روسیه برای تامین تراشه نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت؟!

به نظر می‌رسد که مالزی در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین در حال آماده شدن برای تامین تجهیزات الکترونیکی و محصولات نیمه رسانا به روسیه است. این اطلاعات توسط بالا چاندران تارمن، سفیر مالزی در فدراسیون روسیه تایید شده است. وی اعلام کرد که این کشور آسیای جنوب شرقی هرگونه درخواستی از روسیه برای تامین تجهیزات الکترونیکی و همچنین تراشه‌ها و محصولات نیمه رسانا را بررسی خواهد کرد. قابل ذکر است، این موضوع در زمانی رخ می‌دهد که کشورهای غربی پس از حمله غافلگیر کننده روسیه به اوکراین از هیچ تلاشی برای تحریم کردن روسیه دریغ نمی‌کنند.

همکاری مالزی با روسیه برای تامین تراشه

گذشته از این، چندین غول فناوری آسیایی نیز تحریم‌هایی را در تلاش برای منزوی ساختن روسیه اعمال کرده‌اند. به دنبال هواوی، شرکت چینی BOE اخیرا اعلام کرد که دیگر خط تولیدی در روسیه ندارد. با این حال، هنوز هم برخی از کشورها وجود دارند که مایل به ویران کردن روابط خود با روسیه نیستند. اکنون، مالزی اعلام کرده است که در صورت نیاز، از تامین تجهیزات الکترونیکی و محصولات نیمه هادی به روسیه خودداری نخواهد کرد. برای یادآوری، بالا چاندران حتی تایید کرد که موسسات مالی مالزی به سیستم اطلاع رسانی مالی روسیه خواهند پیوست، مشروط بر اینکه معیارهای خاصی را داشته باشند.

چرا این کشور مایل به تامین محصولات نیمه هادی به روسیه است؟

به نقل از The Edge Market، ترمان به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که همه کشورهای شریکی که با روسیه تجارت می‌کنند، اکنون به دنبال فرصت‌هایی برای پیشبرد این تجارت هستند. بالا چاندران گفت مالزی درخواست روسیه برای نیمه رساناها و محصولات الکترونیکی را بررسی خواهد کرد. گذشته از این، وی خاطرنشان کرد که اقتصاد مالزی بازار محور است.

بنابراین، این کشور بدون تردید هرگونه درخواستی برای محصولات روسیه را در نظر می‌گیرد. با این حال، بالا چاندران تصریح کرد که او از هیچ مکالمه جاری در سطح دولت آگاه نیست. ماه گذشته، تایوان گفت که مالزی می‌تواند نقش حیاتی را در پایان دادن به کمبود جهانی نیمه رساناهای خودرو این کشور ایفا کند. همچنین به طور خاص، چالش مربوط به تولید و عرضه تراشه‌های مرتبط با بخش خودرو روسیه را کاهش دهد.

کارخانجات خودروسازی روسیه به دلیل کمبود تراشه تعطیل می‌شوند

همچنین قابل ذکر است که سفیر این کشور گفته است که خوشحال خواهد بود که مردم مالزی را به عنوان یک تامین کننده بالقوه تجهیزات پیشرفته به روسیه می‌دانند. علاوه بر این، او حتی به یک ارتباط تجاری بالقوه با فدراسیون روسیه اشاره کرد. مالزی یکی از صادرکنندگان عمده نیمه رساناها است که هر سال حجمی معادل ۸.۷ میلیارد دلار عرضه می‌کند.

بحران کمبود جهانی تراشه در میان جنگ روسیه و اوکراین

علاوه بر این، بخش الکترونیک مالزی بیش از ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود. از آنجایی که مالزی یک کشور تجاری است، سفیر این کشور ادعا می‌کند که بخش تجاری این کشور تقاضا و عرضه محصولات را در بازار جهانی تامین خواهد کرد. این کشور فعالانه به نیازهای سایر کشورها به ابزارهای الکترونیکی پاسخگو است و محصولات نیمه رسانای خود را در بازار جهانی عرضه خواهد کرد.

برای یادآوری لازم است بگوییم که مالزی و ویتنام، هر دو جزو کشورهای هستند که از تحریم‌های روسیه تبعیت نمی‌کنند. پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، کشورهای غربی تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال کردند. به گفته GizChina، در اوایل این ماه، شرکت بزرگ مشاوره فناوری اطلاعات یعنی Infosys، همکاری با مشتریان روسی خود را متوقف کرد و حتی مراکز خود را به خارج از کشور منتقل کرد.

توقف فعالیت Infosys در روسیه و خارج شدن از خاک این کشور

در این میان روسیه این حرکت‌ها را یک جنگ اقتصادی بزرگ می‌داند. گذشته از این، شرکت مادر هواپیمایی مالزی Bhd، MAG (گروه هوانوردی مالزی) اعتراف کرده است که بحران روسیه و اوکراین، مدیریت هزینه‌های عملیاتی این شرکت را دشوارتر کرده است. این موضوع نیز نتیجه افزایش سرسام آور قیمت سوخت است. طبق گزارش The Edge Markets، قیمت جهانی نفت خام، در حال حاضر از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نیز فراتر رفته است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان