حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تحریم های روسیه 90 درصد بازار این کشور را به برند های چینی اهدا خواهد کرد

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، اسمارت‌فون، سیاست

تحریم های روسیه بزرگترین کشور جهان و خروج برندهای غربی مانند اپل، سامسونگ، DJI، اریکسون و… تغییرات بسیاری در بازار این کشور ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند در صورت ادامه این وضعیت در بازار گوشی های هوشمند، تبلت، لپ تاپ و لوازم خانگی، به زودی 90 درصد از برند ها در این کشور چینی خواهد بود!

جنگ روسیه و اوکراین ایالات متحده و اتحادیه اروپا را مجبور به اتخاذ تدابیر محدود کننده علیه روسیه کرد. این موضوع به طور قابل توجهی چشم انداز و آینده بازار گوشی های هوشمند و فناوری را در این کشور تغییر می‌دهد.

با توجه به اینکه 7 برند پرفروش نیمه اول سال 2022 همگی چینی بوده اند، بازار گوشی های هوشمند این کشور پویاترین بازار در نوع خود بوده است. این 7 برند ریلمی، ویوو، شیائومی، تکنو، اینفینیکس، آیتل و نوکیا هستند.

کومرسانت، یک رسانه بزرگ روسی، می‌گوید که فروش دستگاه های چهار برند تکنو، اینفینیکس، ریلمی و شیائومی در ابتدای سال 2022 رشد بیش از 100 درصدی سال به سال را ثبت کرد.

قابل ذکر است که ریلمی در نیمه اول سال 2021 تنها 498 هزار دستگاه در این کشور فروخت. با این حال این شرکت در سال جاری، بیش از 1.1 میلیون دستگاه از تولیدات خود را به فروش رساند.

فروش دستگاه های برند هایی مانند POCO و نوکیا نیز به ترتیب با 16 و 40 درصد رشد قابل توجه سالانه همراه بوده است. در حالی که سهم بازار اپل و سامسونگ در این مدت به ترتیب 14 درصد و 15 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

تحریم های روسیه 90 درصد بازار این کشور را به برند های چینی اهدا خواهد کرد

فروش گوشی های هوشمند چینی در روسیه با رشد شدیدی همراه است

فروش دستگاه های برند هایی مانند Tecno در چند ماه گذشته بیش از 20 برابر افزایش یافت! تولیدات شرکت Digma Electronics نیز در همین دوره شاهد رشد بیش از 8 برابری بود. به اعتقاد بازار Yandex، به طور میانگین سهم برند های فناوری چینی در سه ماهه اول سال در بازار روسیه به دو برابر افزایش یافت.

اگر سخنان کارشناسان را باور کنیم، در واقع ممکن است بازار آغوش خود را به روی برند های کمترشناخته‌شده‌ای مانند Kimtigo، Akimojeba، Domfy و Chuwi باز کند. M.Video-Eldorado، بزرگترین زنجیره خرده‌فروشی الکترونیک مصرفی روسیه می‌گوید با توجه به تغییر شرایط بازار، خریداران تمایل بیشتری به توجه به مارک‌ های مبهم یا جدید دارند. تولیدات این برند ها عمدتاً توسط شرکت‌ های چینی، ترکیه‌ای یا روسی تولید می‌شوند.

به دلیل تحریم های روسیه، کمبود قطعات یدکی نیز در این بازار علاوه بر نبود دستگاه های آماده وجود دارد. در نتیجه، در 28 ژوئن، رئیس جمهور فدراسیون روسیه قانونی را امضا کرد که واردات موازی در این کشور را قانونی می‌کند. واردات موازی به تاجران این امکان را می‌دهد که بدون مجوز رسمی یک برند، کالای آن را به کشور روسیه وارد کنند.

دو ماه پیش بود که وزارت صنعت و تجارت این کشور فهرستی از این کالاها را مجاز کرد. آنها شامل گوشی‌ های هوشمند و لوازم الکترونیکی از برند های اپل، ایسوس، اچ‌پی، GoPro، سامسونگ، دل، ال‌جی، توشیبا می‌شدند. همچنین برند های لوازم خانگی مانند الکترولوکس، دایسون، فیلیپس و برخی برند های دیگر.

منبع می‌گوید با توجه به مصوبه فوق، در این دو ماه واردات گوشی های هوشمند و سایر لوازم خانگی تحت رویکرد واردات موازی آغاز شده است. بنابراین جالب است که ببینیم آیا این تصمیم می‌تواند اندکی از یکجانبه‌گرایی و انحصار در بازار روسیه به دلیل تحریم این کشور جلوگیری کند یا خیر.

 

شما چه فکری می‌کنید؟ فارق از بحث کمی ماجرا آیا برند های چینی می‌توانند تمام نیازات روسیه را به خوبی شرایط گذشته برطرف کنند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
nolker

البته توجه داشته باشیم که علاوه بر چین، ایران هم میتونه به راحتی بخش زیادی از بازار روسیه رو تصاحب کنه و جالبه که خود مقامات روس مثل وزیر خارجه روسیه و دستیاران پوتین هم بارها گفتن که علاقه زیادی دارن که ایرانیها توی روسیه حاضر بشن

مثلا به دلیل تحریمها، آمریکا فروش توربین به روسیه رو ممنوع کرد و روس ها اخیرا با شرکت ایرانی مپنا قرارداد خرید توربین رو امضا کردن
یا همین دیروز توی سایت همسایه یه مقاله منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه قصد داره توی صنعت خودروسازیش از قطعات ایرانی استفاده کنه

در زمینه لوازم خانگی هم که ایران واقعا شرایط بسیار خوبی داره و با توجه به بی ارزش بودن ریال (و متعاقبا ارزان بودن کالاهای ایرانی)، ایران خیلی راحت میتونه بخش بزرگی از بازار لوازم خانگی روسیه رو تصاحب کنه

در نهایت یه چیزی میگم که شاید باورتون نشه ولی همین چند وقت پیش یکی از کارشناس های ایرانی که به روسیه سفر کرده بود، میگفت که وقتی روسها فهمیدن که توی ایران با استفاده از گوشی میشه تراکنش های بانکی رو انجام داد، تعجب کردن (!!!) و میخوان این فناوری رو توی کشور خودشون هم پیاده کنن

در کل این بحران اوکراین و متعاقبا تحریم های اعمال شده بر روسیه، فرصت بسیار خوبی رو برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و روسیه فراهم کرده. امیدوارم مقامات و تجار ایرانی از این خلأ به وجود آمده در بازار روسیه استفاده کنن و مثل گذشته فرصت رو از دست ندن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری