حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سه قابلیت مهم اندروید ۱۳ در بخش امنیت، تجربه کاربری و عملکرد سیستم را بشناسید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، آپدیت، اخبار، اندروید ۱۳، گوگل

اینطور که پیداست، گوگل می‌خواهد برای اندروید ۱۳ سنگ تمام بگذارد. زیرا تا به امروز قابلیت‌های مهم و هیجان انگیزی از این نسخه جدید شایعه شده است. اکنون باید سه قابلیت مهم اندروید ۱۳ در بخش امنیت، تجربه کاربری و عملکرد سیستم را بیشتر مورد توجه قرار داد. با ترنجی همراه باشید.

سه قابلیت مهم اندروید ۱۳؛ بهبود بخش امنیت و حریم خصوصی در گام اول

گویا گوگل در حال آزمایش منوی امنیتی و حریم خصوصی جدیدی در اندروید ۱۳ است. این قابلیت جدید در نسخه دوم بتای این سیستم عامل وجود دارد و برخی از اسکرین شات‌ها نتیجه نهایی آن را نشان می‌دهند. منوی جدید امنیتی، استفاده از دوربین، میکروفون و مکان را ترکیب می‌کند و همچنین امکان یافتن اطلاعات مربوط به مجوزهای اعطا شده به برنامه‌ها را نیز در خود خواهد داشت. در ادامه به این توضیح ویژگی و بررسی سه قابلیت مهم اندروید ۱۳ می‌پردازیم.

رونمایی رسمی اندروید ۱۳، در ماه آینده و در کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O انجام خواهد شد. همچنین انتظار داریم که این شرکت از مرحله پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌ دهندگان خارج شده و عرضه آپدیت‌های بتا را برای گوشی‌های هوشمند پیکسل واجد شرایط آغاز کند. این موضوع خود می‌تواند به رد یا تایید اینکه کدام ویژگی‌ها با اندروید ۱۳ عرضه می‌شوند نیز مفید باشد.

سه قابلیت مهم اندروید ۱۳

این منوی جدید، منوی امنیت و حریم خصوصی نامیده می‌شود. این بخش راه حلی است که گوگل برای صرفه جویی در فضا پیدا کرده و تنظیمات اندروید ۱۳ را با یک سری منوهای فرعی همراه نمی‌کند. صادقانه بگوییم، این تصمیم خوبی است. از این گذشته، منوهای فرعی متعدد گاها گیج کننده هستند.

همانطور که در تصاویر بالا می‌بینید، از طریق این منوی جدید، کاربران همچنین می‌توانند بررسی کنند که آیا آپدیت امنیتی جدیدی موجود است یا خیر. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به Google Play Protect را نیز به همراه خواهد داشت. به گفته میشال رحمان از Esper.io، منو هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. منوی جدید گزینه‌هایی برای امنیت برنامه، Find My Device و به‌روزرسانی‌های امنیتی را به همراه خواهد داشت. با این حال، هیچ گزینه‌ای برای باز کردن مستقیم در داشبورد حریم خصوصی وجود ندارد.

کنترل بیشتر روی چراغ قوه گوشی در اندروید ۱۳ در دسترس خواهد بود

بنابراین این شرکت ممکن است همچنان در چند ماه آینده چندین مورد جدید را به آن اضافه کند. وی خاطرنشان کرد که این امکان وجود دارد که ویژگی‌های آینده، تنظیمات حریم خصوصی را به بالای صفحه تنظیمات نزدیک کند. او همچنین انتظار دارد که این منوی جدید در اولین نسخه بتای عمومی اندروید ۱۳ در دسترس باشد.

در همین حال، شرکت‌ها در تلاش برای ارائه اندروید ۱۲ هستند

ممکن است گوگل اولین نسخه بتا را در چند روز آینده عرضه کند. طبق نقشه راه این شرکت، این عرضه ممکن است هر زمان اتفاق بیفتد. عجیب‌ترین واقعیت این است که در حالی که گوگل با انتشار اندروید ۱۳، به سرعت در حال پیشرفت است، اما بسیاری از شرکت‌ها برای ارائه اندروید ۱۲ در تلاش هستند. این هنوز یکی از مشکلات اصلی پوسته‌های سفارشی اندروید است. البته خوب است که نرم‌افزارهای مختلفی داشته باشید تا یک گوشی هوشمند با قابلیت‌های متنوع در دسترس شما باشد.

دارک مد خودکار در اندروید ۱۳ یکی از قابلیت هایی است که گوگل در حال آزمایش آن است

با این حال، تکه تکه شدن هنوز یک مشکل بزرگ است، زیرا بسیاری از برندها برای آپدیت گوشی‌های هوشمند بی شمار خود تلاش زیادی می‌کنند. در همین حال، برخی از شرکت‌ها مانند سامسونگ کاربران خود را غافلگیر می‌کنند و وعده چهار آپدیت اصلی نسخه‌های اندروید را برای دستگاه‌های خود می‌دهند. اندروید ۱۳ با چندین پیشرفت جدید خود، باعث کیفیت کاربری آن خواهد شد. از جمله ویژگی جدیدی که فعالیت برنامه‌های بی استفاده و پر مصرف رم را خاتمه می‌دهد. اندروید ۱۳ همچنین تلاش می‌کند تا استفاده از سیمکارت‌های eSIM را تسریع کند.

اندروید ۱۳ ژست حرکتی جدیدی برای فعال کردن حالت Multi-Window در برنامه‌ها به ارمغان می‌آورد

در اندروید ۱۳، کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های تقسیم‌ شده را تنها با یک حرکت کشیدن و رها کردن در بالای اعلان باز کنند. این خبر مهم توسط خبرنگار یعنی معروف میشال رحمان فاش شده است. این ویژگی راحتی بیشتری را برای ادامه مکالمات در پیام رسان‌ها و استفاده از پتانسیل نمایشگرهای بزرگ‌تر فراهم می‌کند. برای کسانی که نمی‌دانند، این ویژگی با تفاوت‌های جزئی درر سایر نسخه‌های سفارشی اندروید نیز در دسترس است. اکنون گوگل در حال ادغام آن در هسته اندروید است. بنابراین، حتی OEM های اندرویدی ممکن است در آینده از این ویژگی پیش‌فرض بهره‌مند شوند.

سه قابلیت مهم اندروید ۱۳

قابل ذکر است که اعلان‌ها در اندروید ۱۳ به راحتی وارد حالت چند پنجره‌ای می‌شوند. با این حال، شایان ذکر است که این ویژگی هنوز آزمایشی است. به گفته این خبرنگار، این ویژگی در نسخه فعلی تا حدودی ضعیف است. میشال رحمان نوتیفیکیشنی را نشان می‌دهد که از یک مکالمه تلگرامی می‌آید. او اساسا روی بالونی که در بالای صفحه ظاهر می‌شود ضربه می‌زند و آن را به پایین می‌کشد و برنامه را با کروم در حالت صفحه تقسیم شده باز می‌کند.

به گفته میشال رحمان، این ویژگی خاص برای اندروید، چندان تازه و جدید نیست. در واقع، این ویژگی در اندروید 12L به عنوان یک ویژگی آزمایشی پنهان است. علاوه بر آن، نسخه‌های سفارشی مانند MIUI (شیائومی) و One UI (سامسونگ) ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند. با این حال دقیقا همان کاری نیست که نسخه گوگل انجام می‌دهد. برای مثال MIUI یک اعلان را به یک پنجره شناور کوچک تبدیل می‌کند. در عوض گوگل در تلاش است تا استفاده از ویژگی چند نمایشگری را پیش ببرد. در وضعیت فعلی، این ویژگی به توسعه بیشتری نیاز دارد.

استفاده از eSIM در اندروید ۱۳ تسریع خواهد یافت

همچنین میشال رحمان می‌گوید که این قابلیت هنوز هم مانند خود اندروید ۱۳ به توسعه و بهبود بیشتری نیاز دارد. با این حال، طبیعی است که اندروید ۱۳ را در این مرحله با ایرادات نرم‌افزاری ببینیم. در حال حاضر، نسخه جدید این قابلیت با برچسب Developer Preview 2 در حال اجرا است. گوگل از هم اکنون می‌تواند اولین نسخه بتای عمومی را در هر زمانی عرضه کند. رونمایی رسمی این نسخه احتمالا در کنفرانس Google I/O در ماه می انجام خواهد شد. در طول رویداد، این شرکت به احتمال زیاد تمام ویژگی‌های اندروید ۱۳ را به کاربران معرفی خواهد کرد.

این ویژگی جدید، تعهد گوگل به قدرتمندتر کردن حالت چندوظیفگی در اندروید را نشان می‌دهد. ظاهرا برنامه اصلی این شرکت، آوردن اندروید به رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های بزرگ است. این شرکت متوجه شده است که تقاضا برای تبلت‌ها در سال گذشته بسیار زیاد بوده است و به همین دلیل اندروید 12L را با ویژگی‌های بسیار زیاد برای تبلت‌ها و دستگاه‌های تاشو ارائه کرد. این شرکت ممکن است در آینده یک گوشی هوشمند تاشو پیکسل عرضه کند که از ویژگی‌های حالت چند وظیفه‌ای جدید در اندروید ۱۳ بهره خواهد برد. همچنین این دستگاه بهبودهایی برای بخش امنیت و حریم خصوصی خواهد داشت. به‌روزرسانی جدید ممکن است نسخه رسمی خود را همراه با سری پیکسل ۷ گوگل ببیند.

قابلیت مهم اندروید ۱۳ برنامه‌های پر مصرف و بی استفاده در پس زمینه را به طور کامل متوقف خواهد کرد

همانطور که می‌دانید، کمتر از یک ماه دیگر کنفرانس I/O گوگل برگزار خواهد شد. جای تعجب نیست که اندروید ۱۳ وارد مرحله بتای عمومی می‌شود و جهت ارتقاء بیشتر، برای کاربران شخص ثالث عرضه می‌شود. مانند گذشته، کاربران شیائومی، وان پلاس و سایر برندها، اولین کسانی خواهند بود که به نسخه بتا خواهند پیوست. چند روز پیش، XDA متوجه شد که گوگل یک قطعه کد مربوط به حافظه و بهینه سازی حالت چند وظیفه‌ای را به هسته اندروید ۱۳ اضافه کرده است. این کد عمدتا شامل MGLRU (Multi-Generational Last Recently Used) است که یک استراتژی بازیافت چند صفحه‌ای است.

سه قابلیت مهم اندروید ۱۳

پیش از این، گوگل این مکانیسم را برای سیستم عامل کروم جهت بهبود وضعیتی که استفاده از CPU را زیاد کرده بود (و اغلب در هنگام چند وظیفگی در دستگاه‌های با حافظه رم کم به اشتباه محتوای پس‌زمینه را از بین می‌برد) در نظر گرفته است. طبق آزمایشات گوگل، با MGLRU، استفاده از CPU تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. “kswapd” فرآیندی است که حافظه مجازی را مدیریت می‌کند، علاوه بر کاهش موارد حذف اشتباهی در پس زمینه، ۸۵ تا ۷۵ درصد استفاده از حافظه کاهش می‌یابد. علاوه بر این، استفاده از حافظه و تاخیر رندر به ترتیب ۵۰ درصد و ۱۸ درصد کاهش خواهد یافت.

اگرچه رام های ساخته شده توسط خود OEM ها لزوما کدهای اصلی اندروید ۱۳ را به همراه ندارند، اما چنین تغییراتی در حالت پیش فرضی دستگاه، برای بهینه سازی منطق چندوظیفه‌ای آن‌ها سود زیادی خواهد داشت. اندروید ۱۳ گوگل با پیشرفت‌های زیادی همراه خواهد بود که کاربران منتظر آن هستند.

ویژگی‌های اندروید ۱۳ برای کاهش زمان بارگذاری بازی‌ها نیز قابل توجه است. برای بسیاری از بازیکنان بازی‌های موبایل، تجربه تماشای طولانی صفحه بارگذاری قبل از شروع بازی یک موضوع دلسرد کننده است. با این حال، به زودی این موضوع به خوبی برطرف خواهد شد. طبق گمانه‌زنی‌ها، اندروید ۱۳ آینده به طور کامل زمان انتظار و بارگذاری بازی را کاهش می‌دهد. گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اندروید ۱۳ با یک عملکرد جدید به نام setGameState به GameManager API ارائه می‌شود. هنگامی که بازی در حالت بارگیری است، این عملکرد حالت GAME_LOADING را فعال می‌کند. این امر با بهبود عملکرد CPU، زمان بارگذاری بازی را کاهش می‌دهد.

کاهش زمان بارگذاری بازی ها در اندروید ۱۳ از جمله ویژگی‌های مفید آن خواهد بود

به گفته GizChina، علاوه بر این، چنین قابلیت به بازی اجازه می‌دهد تا وضعیت فعلی در حال اجرا را به سیستم خود منتقل کند. بنابراین، می‌تواند نشان دهد که آیا برنامه در حال حاضر می‌تواند قطع شود یا خیر. این موضوع به طور موثر لگ و تاخیر را کاهش می دهد و روند استفاده از سایر برنامه‌ها را از بین می‌برد.

علاوه بر این، همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که اندروید ۱۳ قابلیتی مهم را به مجموعه ویژگی‌های خود اضافه می‌کند. برای این کار تمام سازندگانی که از این سیستم یا سیستم‌های مذکور استفاده می‌کنند باید حالت GAME_LOADING را فعال کنند. در تئوری، این فناوری می‌تواند به طور موثر سرعت بارگذاری بازی‌ها را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند بهینه سازی‌های مختلف ساخته شده توسط رام‌های شخص ثالث را برای بارگذاری بازی ترکیب کند. به طور کلی، انتظار می‌رود که این ویژگی به گوشی‌های هوشمند کمک کند تا نتایج بهتری در تجربه سرگرمی داشته باشند. نظر شما در مورد این سه قابلیت مهم اندروید ۱۳ چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان