حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویندوز ۱۲ احتمالا اولین سیستم عامل cloud-based مایکروسافت خواهد بود

هنوز مدت زمان زیادی از عرضه ویندوز ۱۱ نگذشته است که اخبار و شایعاتی درباره ویندوز ۱۲ و قابلیت‌های احتمالی آن منتشر شده است. البته این رویه در دنیای تکنولوژی چیز عجیبی نیست اما موضوع بسیار مهم‌تر اکنون این است که ویندوز ۱۲ احتمالا اولین سیستم عامل cloud-based مایکروسافت خواهد بود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

ویندوز ۱۲ برترین سیستم عامل جهان خواهد شد…!

در اوایل این هفته، مایکروسافت از آپدیت‌ها و ارتقاهای فراوانی برای ویندوز ۱۱ که به عنوان سیستم عامل فعلی این شرکت شناخته می‌شود را منتشر کرد. موارد اضافه شده شامل یک فایل اکسپلورر با ظاهر جدید، امکانات کنفرانس ویدیویی بهبود یافته و ارتقاهای امنیتی مختلف است. با این حال، در برخی از اعلامیه‌ها نیز سرنخ‌هایی وجود داشت که نشان می‌دهد این شرکت چگونه می‌تواند سیستم‌های عامل آینده خود را شکل دهد و اگر شایعات را باور کنیم، می‌توان به جرات گفت که مایکروسافت از مدت‌ها قبل کار بر روی ویندوز ۱۲ را آغاز کرده است.

تمرکز نقشه راه ویندوز ۱۱ بر افزایش تحرک و تاکید مجدد بر ویندوز ۳۶۵ و ارائه PC-as-a-Service این شرکت  است که نشان می‌دهد آینده ویندوز به طور محکم در فضای ابری قرار دارد، به ویژه در زمینه تجاری. در دنیایی که در آن اتصال به اینترنت، به طور فزاینده‌ای در همه جا حاضر و آماده است، دور از باور نیست که ویندوز ۱۲ بتواند به اولین سیستم عامل مایکروسافت تبدیل شود که فقط به صورت ابری یا اصطلاحا cloud-based است و میزبان خارج از دستگاه و همراه با محاسبات و فضای ذخیره سازی به عنوان بخشی از یک بسته اشتراکی باشد.

مایکروسافت ممکن است توسعه ویندوز 12 را از اوایل بهار 1401 آغاز کند

این سیستم از بسیاری جهات شبیه به تنظیمات دسکتاپ مجازی سنتی است که برای سال‌ها توسط کسب‌وکارها برای پشتیبانی از سناریوهای BYOD به کار گرفته شده است. اما این سیستم، ساختارهای قیمت‌ گذاری و پیکربندی ساده‌تری را ارائه می‌دهد و به مخاطبان گسترده‌تری که شامل مصرف‌کننده می‌شوند، گسترش خواهد یافت. مطمئنا مایکروسافت در حال حاضر علاقه‌مند به تغییر به سمت یک ترتیب ترکیبی است. ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت در سخنرانی خود در این رویداد اوایل این هفته اعلام کرد که مرزهای بین رایانه شخصی و فضای ابری در حال محو شدن است.

در حال حاضر، ایده ساده سازی انتقال بین دسکتاپ محلی و ویندوز ۳۶۵ است، به طوری که کاربران نتوانند تشخیص دهند که آیا برنامه‌‌ها، محاسبات و فضای ذخیره سازی آن‌ها در فضای ابری پردازش می‌شود یا در دستگاه آن‌ها.

ویندوز ۱۲

اما گام منطقی بعدی ممکن است این باشد که کل بخش را به فضای ابری، یعنی سیستم عامل کروم ببرد. مایکروسافت قبلا اعلام کرده است که به مشتریان ویندوز 365 این امکان را می‌دهد که مستقیما در دسکتاپ فضایابری خود بوت شوند و سیستم عامل محلی را دور بزنند، به نظر این موضوع تنها یک قدم از چشم انداز مایکروسافت که ایجاد یک سیستم عامل صرفا cloud-based (مبتنی بر فضای ابری) است فاصله دارد.

در یک محیط تجاری، حرکت به یک سیستم ابری به مدیران فناوری اطلاعات، کنترل دقیق‌تری بر پیکربندی امنیتی و مدیریت هویت و نظارت کامل بر نحوه استفاده از دستگاه‌ها می‌دهد. اما در یک زمینه گسترده‌تر، تغییر به یک سیستم عامل ابری بیشتر در مورد فعال کردن مدل‌های جدید مصرف است.

ویندوز ۳۶۵ به‌ عنوان سرویسی به بازار عرضه می‌شود که از نظر مکان و دستگاهی که در آن کار می‌کنند و همچنین منابعی که در دسترس هستند، انعطاف‌ پذیری بی‌ نظیری را در اختیار حرفه‌ای‌ها قرار می‌دهد. در حال حاضر دوازده پیکربندی جداگانه Cloud PC وجود دارد که هر کدام مقدار متفاوتی از منابع را ارائه می‌کنند و مشتریان می‌توانند در هر زمانی بین مدل‌های مختلف آن جابجا شوند.

مایکروسافت می‌تواند از یک سیستم‌ عامل جدید مبتنی بر فضای ابری، به‌ عنوان پایه‌ای برای هماهنگ‌تر کردن درایو به PC-as-a-Service استفاده کند و مدل ارائه شده را با Shadow و GeForce Now نیز عادی سازد که به موجب آن هر رایانه شخصی می‌تواند به یک سیستم کاری حرفه‌ای یا حتی یک سیستم گیمینگ عالی تبدیل شود. بر اساس این ترتیب، مشتریان ممکن است هزینه سخت افزار رایانه شخصی را به صورت اقساطی در کنار محاسبات و فضای ذخیره سازی ابری خود پرداخت کنند، مشابه روشی که معمولا امروزه تلفن‌های هوشمند فروخته می‌شوند.

عرضه زودهنگام ویندوز ۱۲ به عنوان آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ بسیار محتمل است

انتقال به مدل ابری نیز پارادایم جهانی را از منظر سخت‌افزاری تغییر می‌دهد. با مراقبت از محاسبات در فضای ابری، نیاز چندانی به تراشه و چیپ‌های غول پیکر و قدرتمند وجود نخواهد داشت و این به معنای آزادی بیشتر در هر زمینه‌ای است. اولویت اصلی سازندگان دستگاه در عوض پشتیبانی از اتصال سریع و برق آسا با کمترین تاخیر ممکن است.

این سیستم عامل می‌تواند باعث برتری بی چون و چرای مایکروسافت شود

قبل از رویداد این هفته ویندوز ۱۱، با Wangui McKelvey (وانگوی مک کلوی)، مدیر ارشد اجرایی Microsoft 365، و Aidan Marcuss (ایدن مارکوس)، مدیر تجربه دستگاهی و برنامه ویندوز مصاحبه شد تا در مورد چشم انداز این شرکت برای ویندوز و فضای ابری آگاه شویم. در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه منطقی خط سیر فعلی ویندوز ۱۱، سیستم عاملی است که به طور کامل از دستگاه جدا خواهد شد، این دو نفر گفتند که در حال حاضر این دیدگاه و چشم‌انداز مایکروسافت نیست.

جاه طلبی لزوما توسعه یک سیستم عامل کاملا مبتنی بر فضای ابر نیست، بلکه بیشتر این است که تجربه را با هم ترکیب کنیم به طوری که تعداد بیشتری از موارد استفاده پشتیبانی شود و برای طیف وسیع‌تری از کاربران نیز ارائه شود. مارکوس می‌گوید که این موضوع در مورد رسیدن به یک راه‌ حل واحد محلی یا مبتنی بر فضای ابری نیست، بلکه در مورد انتخاب هر دو حالت و فعال کردن سناریوهای اضافی است. وظیفه ما ایجاد انعطاف پذیری و ارائه راه حل‌های آماده برای مشتریان است.

مسلما یک سیستم‌ عامل کاملا مبتنی بر فضای ابر چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اتصال پایدار و سریع به طور مساوی در سراسر جهان توزیع نمی‌شود و این بدان معناست که دسترسی به عملکرد محاسباتی به طور دلخواه بر اساس مکان تعیین می‌شود. اگرچه فناوری‌های شبکه نسل بعدی و پروژه‌های پهنای باند ماهواره‌ای در مقیاس بزرگ با هدف دموکراتیزه کردن دسترسی به اتصالات هستند، اما واقعیت آن است که ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.

ویندوز ۱۲

قطع خدمات در سطح ISP یا ارائه‌دهنده‌های ابری نیز می‌تواند مشکل‌ ساز باشد و به طور موقت دستگاه‌های ما را به پوسته‌هایی بی‌فایده تبدیل کند. وضعیتی که بدون شک توجه مجرمان سایبری را برانگیخته است. مایکروسافت عملکردی را اعلام کرده است که به مشتریان ویندوز ۳۶۵ اجازه می‌دهد به سیستم ابری خود در حالت آفلاین دسترسی داشته باشند، اما هنوز مشخص نیست که دقیقا کدام ویژگی در دسترس خواهد بود. برای موارد استفاده مانند بازی‌های رقابتی، یک مدل مبتنی بر فضای ابر ممکن است مناسب نباشد، حتی اگر سرویس‌های بازی ابری اکنون شروع به پیشرفت و کسب محبوبیت کرده باشند.

در نهایت، تغییر عمده‌ فروشی به سمت سرویس محور کردن ویندوز، احتمالا با مقاومت تولید کنندگان سخت‌افزار و لپ‌تاپ روبرو خواهد شد. زیرا توانایی آن‌ها در توجیه برچسب‌های قیمتی بیش از ۱۰۰۰ دلار در دنیایی که همه ما از این سیستم‌ها استفاده می‌کنیم، بسیار کاهش می‌یابد. با این حال، هیچ یک از این مشکلات از منظر فناوری غیر قابل حل نیستند. اگرچه مایکروسافت کار خود را برای یک سیستم‌ عامل کاملا مبتنی بر فضای ابر انکار کرده است، اما این برنامه‌ها شاید در آینده به واقعیت بپیوندد.

به‌عنوان گام اولیه، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیشتری از کسب‌ و کارها به سمت مدل PC-as-a-Service (سرویس محور شدن ویندوز) حرکت کنند تا از نیازهای کار ترکیبی پشتیبانی شود. به طوری که کارمندان دیگر از یک مکان یا از یک دستگاه واحد کار نکنند. اما بعدا می‌توان شاهد گسترش ویندوز ۳۶۵ به بازار مصرف‌ کنندگان نیز باشیم.

به گفته TechRadar، در حال حاضر، فقط مشاغل بزرگ می‌توانند اشتراک رایانه‌های شخصی ابری را خریداری کنند اما مصرف کنندگان نیز از انعطاف پذیری و ساختارهای قیمت گذاری جایگزینی که این خدمات تسهیل می‌کند، بهره‌مند می‌شوند. مک‌کلوی البته تاکید کرد که شاید در آینده یک رایانه شخصی ابری متمرکز بر مصرف‌ کننده را ببینیم. نظر شما در این مورد چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان