حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز همچنان ادامه دارد؛ تاکید اپل بر قوانین پلتفرم خود

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز که سازنده بازی محبوب فورتنایت است یکی از مهم‌ترین بحث و جدل‌هایی است که تقریبا در یک دهه اخیر میان شرکت‌های بزرگ دنیا به وقوع پیوسته است. از آن جایی که این دو شرکت هر کدام استدلال‌های متفاوتی برای خود جهت تعیین نوع فعالیتشان دارند، به نظر می‌رسد که با وجود تاکید کوپرتینویی‌ها بر قوانین پلتفرم خود، دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز همچنان ادامه خواهد داشت. با ترنجی همراه باشید.

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز و دنیایی از ناگفته‌ها…!

شاید تا به حال در مورد پرونده‌ای که شرکت Epic Games علیه اپل شروع کرد شنیده باشید. اکنون، اطلاعات جدیدی در مورد آن منتشر شده است و به نظر می‌رسد که طبق ادعای اپل، درخواست تجدیدنظر اپیک گیمز در دادگاه برنده نخواهد شد. بیایید به آخرین رخدادهای این ماجرا نگاهی بیندازیم.

اساسا همه چیز با بازی Fortnite شروع شد. در آگوست سال ۲۰۲۰، اپل بازی فورتنایت را از اپ استور حذف کرد زیرا تصور می‌کرد این برنامه قوانین اپ استور برای پرداخت را دور می‌زند و لینکی را برای دور زدن هزینه کمیسیون اپل در خرید اضافه کرده است. حذف این بازی از اپ استور منجر به شکایت اپیک گیمز علیه اپل شد.

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز

پس از آن در سپتامبر سال گذشته، قاضی ایوان گونزالس راجرز اعلام کرد که تصمیمات اپل انحصارگرایانه نیست و تقریبا در اکثر موارد شکایت، به نفع اپل رای داد. اپیک گیمز به حکم قاضی اعتراض کرد. اکنون اپل گزارش جدیدی را منتشر کرده است که در آن این شرکت اعلام کرده است که شکست اپیک گیمز در این پرونده به دلیل عدم پذیرش اشتباهات خود است، نه به دلیل اشتباهات قانونی که به ادعای این شرکت از سوی قاضی رخ داده است.

این پاسخ توسط اپل در دادگاه تجدید نظر ناحیه نهم ثبت شده است و مربوط به تجدید نظر متقابل در پرونده بین اپیک گیمز و اپل است. اساسا این سند ذکر می‌کند که چرا اکثریت احکام پرونده باید توسط حوزه نهم تایید شود. در این خلاصه آمده است که شرکت Epic نه به دلیل خطای قانونی، بلکه به دلیل اشتباهات خود در این پرونده شکست خورده است. گویا این شرکت با ادعاهای خود در مورد انحصارگرایی اپل منجر به شکست شکایت خود شده است.

دادستان‌های ۳۵ ایالت در آمریکا از اپیک گیمز دربرابر رفتار انحصاری اپل حمایت می‌کنند

 

اپل برنده موقت پرونده دادگاه شکایت اپیک گیمز شد: تأخیر در تغییر روش پرداخت اپ استور

هدف اپل از انتشار این سند این است که اعلام کند که قاضی ایوان گونزالس راجرز هیچ اشتباه قانونی در تصمیم خود مرتکب نشده است، و تقریبا باعث پیروزی اپل در این پرونده شده است. اما چرا اپل این بیانیه را منتشر کرده است؟ این از جهاتی پاسخی مستقیم به استدلال اپیک گیمز در دادگاه استیناف این حکم است که مدعی است قاضی گونزالس راجرز در قضاوت خود اشتباه کرده است.

شاید بپرسید کنید که سند ادعایی Epic Games در این باره چیست؟ این سند حدود ۱۳۵ صفحه است و به جزئیاتی در مورد استدلال‌های Epic و اینکه چرا سازنده بازی از ۱۰ موردی که در دادگاه ادعا شده، در ۹ مورد شکست خورده است. علاوه بر این، این سند با درخواست تجدیدنظر متقابل، خود را با اپل مقایسه می‌کند و ادعا می‌کند که این درخواست بر اساس دو خطای حقوقی پیرامون قانون رقابت ناعادلانه کالیفرنیا رخ داده است.

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز

در سند، بخشی نیز وجود دارد که به مقررات ضد انحصار می‌پردازد. تقریبا این همان روشی است که اپل از سایر توسعه دهندگان جلوگیری می کند تا نتوانند به مشتریان خود اطلاع دهند که سیستم پرداخت دیگری برای کاربران آن‌ها نیز وجود دارد و می‌توانند از آن استفاده کنند. همانطور که می‌دانید، هر اپلیکیشنی که در آیفون یا آیپد دانلود می‌شود نیاز به پرداخت از طریق اپ استور دارد و هر لینکی که به سیستم‌های پرداخت جداگانه منتهی شود ممنوع است.

مدیرعامل اپیک گیمز گوگل را شرکتی “دیوانه” خوانده و می‌گوید “اپل باید متوقف شود”

اما این یکی از مواردی بود که اپل در آن محکوم شد و قاضی ایوان گونزالس راجرز حکم داد که اپل باید این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم کند تا مشتریان خود را در مورد روش‌های پرداخت جایگزین مطلع کنند. در مورد مقررات ضد انحصاری، اپل گفت که شواهدی که Epic ارائه کرده است، از نظر قانونی برای حمایت از قضاوت UCL کافی نیست.

علاوه بر همه این‌ موارد، به گفته PhoneArena، اپل در خلاصه این بیانیه اشاره می‌کند که بازی‌های Epic دیگر نمی‌توانند به اپ استور آسیبی بزنند زیرا دیگر این شرکت جزو مشتریان اپل نیست.

اپیک در برابر اپل؛ داستان اختلاف حقوقی این دو شرکت چگونه آغاز شد؟

اگر نمی‌دانید دقیقا چه اتفاقی افتاده است، در اینجا یک جمع بندی سریع با بررسی جزئیات آورده شده است. اول از همه، همانطور که قبلا اشاره کردیم، همه چیز از سال ۲۰۲۰ شروع شد. اتفاقی که افتاد این بود که بازی بسیار محبوب اپیک گیمز در آن زمان، فورتنایت، به طور ناگهانی شروع به ارائه یک سیستم پرداخت جداگانه در کنار روش معمولی که گیمرها می‌توانستند برای Fortnite پرداخت کنند، شد.

سازنده بازی برای لینکی که به سیستم پرداخت خودش منتهی می‌شود، تخفیفی در نظر گرفته بود. اما، داشتن یک سیستم پرداخت جایگزین، به معنای دور زدن قوانین اپ استور بود و اپل خیلی زود به آن واکنش نشان داد و فورتنایت را از اپ استور خارج کرد، اما اپیک که همچنان نمی‌خواست از این قانون پیروی کند، از این شرکت شکایت کرد. به دنبال آن، این رخدادها منجر به بسته شدن حساب توسعه‌دهنده اپیک گیمز در اپ استور اپل شد و سپس، شکایت این شرکت در می ۲۰۲۱ به مرحله جدیدی رسید.

در این شکایت، Epic Games ادعا کرد که رفتارهای اپل انحصارگرایانه است و باید به توسعه دهندگان اجازه دهد سیستم‌های پرداخت جایگزین را در iOS اضافه کنند. در مجموع، ده ادعا از سوی این شرکت مطرح شد و در پایان، در سپتامبر ۲۰۲۱، اپل در ۹ مورد از این ۱۰ مورد حاکم اعلام شد. در یک مورد که اپل محکوم شد این بود که اپل باید این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم کند تا مشتریان خود را در مورد روش‌های پرداخت جایگزین مطلع کنند.

Epic در مورد این موضوع درخواست تجدید نظر داد و پس از آناپل نیز درخواست تجدیدنظر متقابل داد و آن چه که هنوز در جریان است، این است که دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز همچنان ادامه دارد. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اپیک گیمز در نهایت می‌تواند دادگاه را متقاعد کند تا اپل اجازه بازگشت این توسعه دهنده به اپ استور را اعلام کند؟ به نظر شما پیروز نهایی این دادگاه چه کسی خواهد بود؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان