حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیرعامل اپیک گیمز گوگل را شرکتی “دیوانه” خوانده و می‌گوید “اپل باید متوقف شود”

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، تجاری، گوگل

به گزارش بلومبرگ، تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، در روزهای اخیر، مجددا اظهارنظری را علیه اپل و گوگل بیان کرده و خواستار ایجاد یک فروشگاه اپلیکیشن واحد و جهانی که از همه پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند، شده است.

حمله مدیرعامل اپیک گیمز به اپل و گوگل

سال گذشته، بازی محبوب Fortnite متعلق به اپیک گیمز، موضوع دعوای شدید این شرکت با اپل و گوگل بر سر نرخ کمیسیون خریدهای درون‌برنامه‌ای شد. پس از اینکه اپیک قوانین اپ استور را با اجرای گزینه پرداخت مستقیم زیر پا گذاشت، این بازی از اپ استور حذف شده و حساب توسعه‌دهنده اپیک نیز بسته شد.

از آن زمان، یک نبرد حقوقی طولانی در جریان بوده که درنهایت رأی به این داده شد که درحالی‌که رفتار انحصاری اپل، ضدرقابتی است، اما این شرکت در همه موارد دیگر درست عمل کرده و حق با کمپانی ساکن کوپریتنو می‌باشد. اپیک گیمز نیز درنتیجه این رأی قاضی، ۶ میلیون دلار حق امتیاز ازدست‌رفته را به اپل پرداخت کرد اما نسبت به حکم دادگاه تجدیدنظر کرده است.

سوینی در مصاحبه‌ای در کنفرانس جهانی اکوسیستم نرم‌افزارهای موبایلی در کره جنوبی که اولین قانون جهان است که پلتفرم‌های تلفن همراه را ملزم می‌کند تا به کاربران امکان انتخاب متصدیان پرداخت را بدهند، بیان کرد:

چیزی که دنیا واقعاً به آن نیاز دارد، یک فروشگاه واحد است که با همه پلتفرم‌ها کار کند. درحا‌ل‌حاضر مالکیت برنامه و بازی‌ها بین اپ استور اپل، پلی استور گوگل، فروشگاه‌های مختلف در ایکس‌باکس، پلی‌استیشن، نینتندو سوییچ و سپس مایکروسافت استور و اپ استور مک تقسیم شده است.”

“اپل یک میلیارد کاربر را در یک فروشگاه و پردازشگر پرداخت قفل می‌کند. اکنون این شرکت از قوانین ظالمانه خارجی پیروی می‌کند که کاربران را زیرنظر گرفته و آنها را از حقوق سیاسی محروم می‌کند. اما اپل قوانین تصویب‌شده توسط دموکراسی کره را نادیده می‌گیرد. گوگل نیز ضرب‌الاجل را رعایت کرده، اما نه به‌گونه‌ای که توسعه‌دهندگان را خشنود کند. این شرکت به آنها اجازه داد از پلتفرم‌های پرداخت خارجی استفاده کنند، اما همچنان از برنامه‌های فروخته‌شده از طریق پلی استور خود، کمیسیون دریافت می‌کند.”

حمله مدیرعامل اپیک گیمز به اپل و گوگل

حمله مدیرعامل اپیک گیمز به اپل و گوگل

Sweeney اضافه کرد که Epic Games با توسعه‌دهندگان و ارائه‌دهندگان خدمات همکاری کرده تا سیستمی ایجاد کند تا به کاربران اجازه دهد “برنامه‌های خود را تنها از یک مکان خریداری کنند، زیرا می‌دانند که آن را در همه دستگاه‌ها و همه پلتفرم‌ها خواهند داشت.” اپیک گیمز درحال‌حاضر، فروشگاه (لانچر) برنامه و بازی مخصوص خود برای رایانه‌های شخصی را داراست که کمیسیون نیز دریافت می‌کند.

یک بازار فروشگاهی وجود دارد، یک بازار پرداخت وجود دارد و بسیاری از بازارهای مرتبط دیگر وجود دارد. بسیار مهم است که شرکت‌های علیه برنامه ضدانحصار، اجازه ندهند که یک انحصارگر در یک بازار از کنترل خود بر آن بازار به‌منظور اعمال کنترل بر بازارهای غیرمرتبط استفاده کند.”

در اوایل سال جاری، کره جنوبی لایحه‌ای را تصویب کرد که پلتفرم‌های توزیع اپلیکیشن را از مجبور کردن توسعه‌دهندگان به استفاده از روش پرداخت خود به‌تنهایی منع می‌کند. اپل ملزم به ارائه چندین روش پرداخت درون‌برنامه‌ای در کره جنوبی بوده، اما این شرکت هنوز هیچ تغییری برای تسهیل این امر ایجاد نکرده است.

بنیانگذار اپیک گیمز با تمجید از کره برای رهبری مبارزه با اقدامات ضدرقابتی با قوانین اخیرش، افزود: “بسیار مفتخرم که با شما در برابر این انحصارها ایستادگی می‌کنم. من افتخار می‌کنم که در کنار شما ایستاده‌ام و می‌گویم که یک کره‌ای هستم.”

اپل در برابر اپیک: کدام شرکت سود کرد؟ برنده واقعی کیست؟ آیا فورتنایت به اپ استور بازمی‌گردد؟

دیدگاه شما پیرامون اظهارنظر مدیرعامل اپیک و دیوانه خواندن گوگل درکنار اصرار برای توقف اپل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HM-Royal

خودت چی لاشخور اعظم! قرار داد میبندی بعد نقض قرارداد میکنی برای نفع شخصی شکایت میکنی بهشون فحش میدی… هدفت سواری گرفتن مجانی از سرویسهای دیگران‌ـه… اصلاً خرید آیتمهای درون بازی برای پیشرفت در بازی چه نفعی برای بشریت داره که الآن پولش بره تو جیب تو یا یکی دیگه… بازی ها هم که پولی نکردی و رایگان گذاشتی ولی سرِ خرید آیتمهای درون بازی ملت رو سرکیسه میکنی…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی