حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درخواست اپل برای تجدیدنظر در حکم نهایی دعوای حقوقی با اپیک گیمز

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، اخبار

اگر اخباری که پیرامون شرکت اپل و فعالیت‌های آن منتشر می‌شود را دنبال کرده باشید، بی شک از داستان دعوای حقوقی این شرکت با اپیک گیمز، آگاه هستید. اخیرا نیز اخباری درباره درخواست اپل برای تجدیدنظر در حکم نهایی دعوای حقوق با اپیک گیمز به گوش می‌رسد. تا پیش از این، اپیک گیمز، سازنده بازی محبوب فورتنایت و اپل، بر سر وجود یا عدم وجود سیستم‌های پرداخت درون برنامه‌ای این بازی اخیرا به مشکل خورده بودند. امری که سبب شد از آن زمان تا کنون، بازی فورتنایت از فروشگاه رسمی اپل یعنی اپ استور حذف شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به بررسی بیشتر این خبر بپردازیم.

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز به کجا رسیده است؟ درخواست اپل برای تجدیدنظر

شرکت آمریکایی اپل، اخیرا در واکنش به حکم نهایی دادگاه حقوقی این شرکت در مقابل Epic Games، درخواست تجدیدنظر از حکم دادگاه را ارائه کرده است. قطعا این را می‌دانید که اپل در ۹ مورد از ۱۰ ادعای مطرح شده توسط Epic Games حاکم شده بود. اما در یک مورد شکست خورد و این مسئله سبب اعتراض اپل شده است. ادعای مذکور نیز این بود که اپل به طور غیرقانونی، مصرف‌ کنندگان را از انتخاب سیستم پرداخت خود برای خریدهای درون برنامه‌ای منع کرده است.

آیا اپل و گوگل به‌واقع راهبرد انحصار را در قبال فروشگاه های برنامه خود در پیش گرفته‌اند؟

همچنین به اپل دستور داده شد که به توسعه دهندگان اجازه دهد تا کاربران را به سیستم‌های پرداخت خارجی متصل کنند. این حکم قرار بود از ماه دسامبر میلادی اجرایی شود.

درخواست اپل برای تجدیدنظر

این فرجام‌ خواهی درخواست می‌کند که دادگاه به طور موقت حکم اجرایی صادر شده را متوقف کند. حکمی که به موجب آن به اپل اجازه می‌دهد تا از مصرف کنندگان  و پلتفرم خود محافظت کند. در حالی که این شرکت از طریق مسائل پیچیده‌ای، در حال پیشرفت سریع توسعه فناوری و اقتصادی خود است.

کاهش ۶۰ درصدی بازیکنان فورتنایت در پی دعوای حقوقی اپل و اپیک

تلاش Epic برای بازگرداندن Fortnaite به اپ استور اپل

به نظر اپل، لینک‌ها و دکمه‌هایی که منتهی به روش‌های پرداخت داخلی درون برنامه‌ها می‌شوند، با ریسک زیادی همراه هستند. زیرا کاربرانی که روی لینک پرداخت قرار گرفته شده در یک برنامه کلیک می‌کنند به یک صفحه وب هدایت می‌شوند تا بتوانند اطلاعات پرداخت، آدرس ایمیل یا سایر اطلاعات شخصی خود را ارائه دهند. (به ویژه لینک‌های پرداختی که از طریق App Store و تحت نظارت اپل توزیع نمی‌شوند)

 

دلایل و مستندات درخواست اپل برای تجدیدنظر در حکم دادگاه چیست؟

اپل در واکنش به این موضوع، استدلال جالبی دارد. اپل می‌گوید اگر مجبور شود به توسعه دهندگان اجازه دهد که برنامه‌های خود را برای پرداخت به سیستم‌های خارجی متصل کنند، نمی‌تواند از کاربران خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. در واقع، معرفی لینک‌های پرداخت خارجی، بدون گذراندن زمان کافی برای آزمایش و ارزیابی پیامدهای امنیتی، منجر به بروز نگرانی‌های امنیتی زیادی می‌شود. به همین دلیل است که اپل به طور کلی با پرداخت‌های درون برنامه‌ای مبارزه می‌کند. زیرا امنیت اکوسیستم اپل را زیر سوال می‌برد. این استدلال به نظر دادگاه غیر مشروع است و سبب ایجاد فضایی غیرقابل رقابت خواهد شد. همچنین دلایل طراحی و توسعه فروشگاه نرم‌افزاری اپل یعنی اپ استور را زیر سوال خواهد برد.

اپل تا صدور رأی نهایی و پایان دادگاه علیه اپیک اجازه بازگشت فورتنایت به اپ استور را نمی‌دهد

با توجه به روند طی شده برای این پرونده، اپل دلایل مستند و کافی ندارد. دلایلی که بتواند تأیید کند آیا کاربری که روی لینک پرداخت خارجی کلیک کرده، تا به حال ویژگی یا محصول مورد انتظار را دریافت کرده است یا خیر. اپل معتقد است که باز کردن این انتخاب برای کاربران، بار و هزینه بیشتری را بر دوش شرکت خواهد گذاشت. همچنین به طور بالقوه به صدها هزار گزارشی که قبلاً از کاربران دریافت کرده است، افزوده خواهد شد. به گزارش وب سایت خبری gsmarena، تا به این جا، اپل فقط درخواست تجدیدنظر کرده است. بنابراین مشخص نیست که آیا دادگاه به اپل اجازه و اختیار چنین کاری را خواهد داد یا خیر.

 

نقض توافق‌نامه قانونی توسط اپیک گیمز

در ماه سپتامبر میلادی، شرکت اپل در شکایت نقض اعتماد، که توسط اپیک گیمز مطرح شده بود، پیروز نهایی شد. در سال ۲۰۲۰، کمپانی اپیک گیمز، شروع به ارائه گزینه‌ای به مشتریان، برای استفاده از سیستم پرداخت داخلی خود کرده بود. به همین دلیل واضح است که این شرکت، عمداً قرارداد خود را با فروشگاه اپ استور و شرکت اپل نقض کرده است. همچنین به موجب این عملکرد، اپیک گیمز قوانین و خط مشی‌های App Store اپل را دور زده است.

درخواست اپل برای تجدیدنظر

همانطور که احتمالا هم می‌دانید، Epic Games تحت یک توافق‌نامه قانونی قرار داشت. بنابراین، مقرر شد در ازای تمام درآمدهایی که از سیستم پرداخت داخلی خود به دست آورده است، حق امتیاز اپل را پرداخت کند. در همان زمان، دادگاه به نتایج جالبی رسید. از جمله این که اپل به طور غیرقانونی، تنها با ارائه پرداخت از طریق سیستم داخلی خود، حق انتخاب مصرف کننده را ضایع کرده است. قاضی این پرونده یعنی ایوان گونزالس راجرز (Yvonne Gonzalez Rodgers) با صدور حکمی دائمی اعلام کرد که اپل اجازه نخواهد داشت که توسعه دهندگان را مجبور به استفاده از سیستم پرداخت داخلی خود کند.

 

نظر شما کاربران در این مورد چیست؟ آیا ادعای اپل مبنی بر زیر سوال رفتن پرداخت‌های امن از طریق سیستم‌های پرداخت درون برنامه‌ای را می‌پذیرید؟ به نظر شما کدام یک از سیستم‌های پرداختی، برای کاربران بهتر است؟ آیا تا کنون سابقه خرید یا انجام تراکنشی در سیستم‌های پرداخت اپ استور داشته‌اید؟ به نظر شما درخواست اپل برای تجدیدنظر در حکم دادگاه نهایتا به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehpsa

متاسفانه بی حرمتی ها به اپل وارد فاز جدیدی شده و برخی به خودشون جرات میدم از این شرکت مقدس شکایت کنند و برخی دیگر گستاخانه تر این شکایت رو بررسی میکنند ، انصافاً می بایست قضات این پرونده رو از قشر روشن فکر و اهل تکنولوژی همین سایت مانند auroro, farcry, faez, بگذارن و با استدلال به اپیک گیمز و وکلاشون بگویند شما که انحصارطلبی تو دستتون نگرفتید چرا به انحصار طلبی گیر میدید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان