حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تغییر سیاست های اپ استور تاثیر عمده‌ای بر سهام اپل نخواهد داشت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سیاست

وضع قانون استفاده از پلتفرم پرداخت اپل و اجبار توسعه دهندگان به استفاده از آن انتقاد بسیاری را برانگیخته است و دادگاه اپل را به تغییر سیاست خود سوق داده است. حالا تحلیلگران معتقد هستند که تغییر سیاست های اپ استور تاثیر عمده‌ای بر سهام اپل نخواهد داشت. با ترنجی همراه باشید.

تغییر سیاست های اپ استور چه عواقبی برای اپل دارد؟!

همانطور که می‌دانید، اپل با وضع قوانینی خاص در اپ استور، توانسته است صرفا از تراکنش کاربران با سایر توسعه دهندگان، یک منبع درآمد بادآورده و بسیار زیاد ایجاد کند. اما بخاطر انتقاد همگان، در برخی از بازارهای خارج از ایالات متحده، اپل مجبور است تغییراتی را در خط مشی طولانی مدت خود ایجاد کند که مانع از آن می‌شود توسعه دهندگان پلتفرم‌های پرداخت درون برنامه ای شخص ثالث را تبلیغ کنند.

تغییر سیاست های اپ استور

این سیاست به اپل این امکان را می‌دهد که ۱۵ تا ۳۰ درصد درآمد از پرداخت درون‌ برنامه‌ای هر اپلیکیشن در اپ استور را کسب کند. اما حالا تغییر بزرگی در سیاست‌های اپل در ۳۰ مارس رخ داد، زمانی که این شرکت اعلام کرد که برنامه‌های خاصی که اصطلاحا «reader» نامیده می‌شوند، می‌توانند لینک‌های مشترکین را به سایت‌های عضویت ارسال کنند که در آن جا مشتریان می‌توانند از آن برای خدمات ثبت‌ نام یا مدیریت حساب‌های خود استفاده کنند.

برنامه‌های Reader، برنامه‌هایی هستند که عملکرد اصلی آن‌ها ارائه محتوا مانند مجلات، روزنامه‌ها، کتاب‌ها، صدا، موسیقی یا ویدیو است. به عنوان مثال، سرویس پخش موسیقی اسپاتیفای در آن گروه در نظر گرفته می‌شود. اسپاتیفای یکی از شرکت‌هایی است که بیشترین شکایت را از سیاست پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل دارد تا جایی که به مشترکین اجازه نمی‌دهد از سرویس رایگان پشتیبانی شده با تبلیغات به سرویس پولی پریمیوم از طریق اپ استور سوئیچ کنند.

شرکت‌های نظارتی و سازمان‌های نظارتی خارج از کشور اپل مجبور به ایجاد تغییراتی در سیاست‌های اپ استور خود شده است.

تا زمانی که توسعه‌ دهندگان سعی نکنند مشترکان را وادار به پرداخت با استفاده از پلتفرم‌های جایگزین کنند، این برنامه‌ها را می‌توان در اپ استور قرار داد. در حالی که اپل با این تغییر موافقت کرد تا کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن تحقیقات ضد انحصار خود را کنار بگذارد، این تغییر قرار است در سراسر جهان انجام شود.

یکی دیگر از نبردهای حقوقی که اپل را مجبور به تغییر سیاست خود می کند، از هلند است. در آنجا، یک ناظر ضد انحصار حکم داد که تصمیم اپل برای جلوگیری از استفاده برنامه‌های دوستیابی از پلتفرم‌های پرداخت جایگزین، عملی ضد رقابت است. اپل توسط اداره مصرف کنندگان و بازار هلند ۵ میلیون یورو در هفته جریمه شده است و پس از گذشت ۱۰ هفته در آن سطح، اپل اکنون باید هر هفته ۵۰ میلیون یورو (تقریبا ۵۵ میلیون دلار) بپردازد.

این شرکت همچنان اصرار دارد که اعمالش مطابق با دستوری است که توسط ناظر هلندی صادر شده است، اما درخواست اپل مبنی بر اینکه نسخه جداگانه‌ای از برنامه‌های دوستیابی مخصوصا برای فروشگاه‌های برنامه هلند ساخته شود (که اجازه می‌دهد پیوندهایی به پلتفرم‌های پرداخت درون برنامه‌ای شخص ثالث ایجاد شود) رد شده است.

تغییر سیاست های اپ استور

بر اساس گزارش PhoneArena، سامیک چاترجی، تحلیلگر JP Morgan می‌گوید که اگر این شرکت به پلتفرم‌های شخص ثالث اجازه دهد تا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای برای برنامه‌های Reader را پردازش کنند، وضعیت نهایی اپل قابل پیش‌بینی خواهد بود. این تحلیلگر می‌گوید که این ۱۰ اپلیکیشن خاص و برتر کمتر از ۸ درصد از کل درآمد این اپلیکیشن‌ها را تشکیل می‌دهند. ۲۰ اپلیکیشن اول حدود ۱۰ درصد و ۵۰ اپلیکیشن اول نیز ۱۳ درصد درآمد اپل از این بخش را تشکیل می‌دهند.

نکته اصلی این است که تحلیلگر JP Morgan می‌گوید اپل با تغییر سیاست پرداخت خود برای برنامه‌های ریدر، به سود خود لطمه نمی‌زند. Chatterjee نیز می‌گوید که این نشان می‌دهد در بدترین سناریویی که همه مصرف‌ کنندگان برنامه‌های ریدر به طور کلی پرداخت‌های اپ استور را دور می‌زنند، که ما آن را بسیار بعید می‌دانیم، تأثیر آن به ۱ تا ۲ درصد در درآمد آپل محدود می‌شود.

آیا اپل نباید از کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی خود در این برنامه‌ها و همچنین توسعه پلتفر‌م‌های پرداخت دیگران نگران باشد؟ در واقع، اگر اپل به طور ناگهانی به توسعه‌ دهندگان اجازه دهد تا پلتفرم‌های پرداخت جایگزین اپ استور را تبلیغ کنند، سهام این شرکت ممکن است حتی تقویت شود زیرا عدم اطمینان در مورد اقدامات قانونی در کشورهای مختلف (از جمله ایالات متحده) از بین می‌رود و اگر چیزی وجود داشته باشد که خبرگزاری‌ها از آن بی خبر هستند، این مورد قطعا بحث عدم اطمینان است.

آیا اپل باید تغییرات بزرگی در اپ استور ایجاد کند تا از دخالت ایالات متحده و دولت‌های خارجی جلوگیری کند؟

اپل متهم شده است که نه تنها در خارج از ایالات متحده، بلکه در سایر کشورها نیز اعمال ضد رقابتی انجام می‌دهد. مدیران این شرکت در مقابل کنگره شهادت داده‌اند و نزدیک به یک سال پیش اپل، کایل اندیر، مدیر ارشد قوانین را برای شهادت در مقابل کمیته قضایی سنا به آن جا فرستاد. موضوع، سیاست‌های فروشگاه اپلیکیشن اپل و گوگل بود و مدیران اسپاتیفای و Match برای معرفی محصولات خود با این دو غول فناوری شرکت کردند.

شکی نیست که اپل از کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی پرداخت‌های درون برنامه‌ای خود مبالغ هنگفتی به دست می‌آورد. اما برداشتن این منبع درآمد در حال حاضر برای اپل بسیار ارجح‌تر از این است که دولت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان این کار را انجام دهند.

آیا اپل باید به مبارزه ادامه دهد تا سیاست‌های فعلی خود را حفظ کند یا باید به توسعه دهندگان این امکان را بدهد که پلتفرم‌های پرداخت جایگزین را برای توقف تحقیقات داخلی و خارجی تبلیغ کنند؟ نظر شما در این مورد چیست؟ آیا به واقع اپل راهبرد انحصارگرایی و غلبه بر رقبای کوچک‌تر را پیش گرفته است؟ به نظر شما برداشته شدن این سیاست اپل به سهام این شرکت لطمه خواهد زد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان