حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اوپو از فناوری شارژ 150 واتی SuperVOOC خود رونمایی کرد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | MWC، اوپو، عمر باتری

کمتر از یک هفته پیش، کمپانی اوپو پرچمداران 2022 خود تحت عنوان سری Find X5 را معرفی کرد که از SuperVOOC با توان 80 وات پشتیبانی می‌کنند. حال امروز در جریان رویداد MWC 2022، اوپو رسما از ارتقا فناوری SuperVOOC با افزایش حدود دو برابری سرعت شارژ گوشی‌های هوشمند و دستیابی به توان 150 واتی خبر می‌دهد.

فناوری شارژ 150 واتی SuperVOOC اوپو

در محیط آزمایشگاهی، فناوری 150 واتی SuperVOOC جدید اوپو یک گوشی هوشمند با باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی را از 1 تا 50 تنها در مدت‌زمان 5 دقیقه شارژ کرد و درمجموع تا 15 دقیقه به 100 درصد رساند. برای مقایسه، شارژر قدیمی 65 واتی به حدود 40 دقیقه نیاز دارد تا باتری دستگاه را به 100 درصد برساند.

فناوری شارژ 150 واتی SuperVOOC اوپو

فناوری شارژ 150 واتی SuperVOOC اوپو

به‌لطف فناوری GaN، ابعاد این شارژر 58 در 57 در 30 میلی‌متر و وزن آن 172 گرم است. این ابعاد ان‌چنان بزرگ‌تر از آداپتور قدیمی 65 واتی اوپو نیست. این همچنین به این معناست که آداپتور دارای چگالی توان 1.51W/cm³ می‌باشد که بسیار بیشتر از یک شارژر معمولی است.

درحالی‌که فناوری VOOC اختصاصی است (با 1786 اختراع اعطاشده و 1604 مورد درحال تعلیق)، شارژر جدید از پروتکل‌های USB Power Delivery و PPS استاندارد پشتیبانی کرده که در تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر ابزارها استفاده می‌شود.

به‌هرحال، این شارژر 7.5 آمپر در 20 ولت خروجی می‌دهد. در داخل گوشی نیز دو سلول باتری وجود دارد که هر کدام پمپ شارژ مخصوص به خود را دارند که برق ورودی را درابتدا به 5 ولت/15 آمپر تبدیل کرده و درنهایت از مجموع آن دو استفاده می‌کنند.

اوپو نگرانی‌های مربوط به عمر باتری را از دو طریق برطرف کرده است. اولین مورد موتور سلامت باتری می‌باشد که از یک تراشه سفارشی برای مدیریت باتری استفاده می‌کند. در شرایط آزمایشگاهی، یک باتری با استفاده از فناوری جدید اوپو، 80 درصد ظرفیت خود را پس از 1600 چرخه شارژ کامل (دو برابر میانگین صنعت یعنی 800 چرخه) حفظ کرد.

این تا حدی به‌لطف الگوریتم Smart Battery Health است که دائماً الکترود منفی را برای به حداقل رساندن وقوع لیتیوم مرده،‌ یون‌های لیتیوم که به دام می‌افتند و قادر به حمل شارژ نیستند (از دست دادن لیتیوم از این طریق باعث کاهش ظرفیت باتری می‌شود)، کنترل می‌کند. به‌ادعای اوپو، سری Find X5 درحال‌حاضر دارای موتور سلامت باتری است.

فناوری Battery Healing مشکل دیگری را نیز برطرف می‌کند. طراحی باتری مورداستفاده اوپو شامل یک رابط الکترولیت جامد (SEI)، یک لایه بادوام بر روی الکترودهای باتری است که از آن‌ها در برابر خرابی محافظت می‌کند. Battery Healing در اینجا به فرمول خاصی برای الکترولیت اشاره دارد که به‌طور مداوم لایه SEI را درحالی‌که باتری در حال شارژ و دشارژ شدن است، تعمیر می‌کند. این کار الکترودها را در شرایط خوبی نگه می‌دارد که عملکرد باتری را بهبود بخشیده و طول عمر آن را افزایش می‌دهد.

اولین تلفنی که از سیستم شارژ 150 واتی استفاده می‌کند، درواقع یک گوشی هوشمند تحت‌برند وان پلاس خواهد بود که تا ماه‌های آینده معرفی می‌شود. این شرکت فاش کرد که درحال کار بر روی بهبود فناوری SuperVOOC برای پشتیبانی از سرعت شارژ 200 وات و بالاتر است. به‌هرحال، دوره رقابت شارژهای فوق‌سریع بار دیگر شدت گرفته و ما شاهد آن بودیم که ریلمی نیز اوایل امروز از فناوری شارژ 150 واتی خود رونمایی کرد.

دیدگاه شما پیرامون فناوری شارژ فوق‌سریع 150 وات SuperVOOC اوپو چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی