حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سری اوپو Find X5 رسما معرفی شد: دوربین بهبودیافته با تراشه اختصاصی Marisilicon X

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اوپو

کمپانی اوپو امروز رسما از پرچمداران سری Find X5 خود با پیشرفت‌های قابل‌توجهی در پردازش تصویر، فناوری باتری و حتی کیفیت ساخت معرفی کرد. سری جدید همچنین شامل دو گوشی با نام‌های Find X5 و Find X5 Pro می‌باشد. در ادامه، به بیان مشخصات و جزئيات دقیق جدیدترین پرچمداران 2022 اوپو می‌اندازیم.

اوپو Find X5 Pro

مانند پرچمدار سال گذشته یعنی Find X3، گوشی‌های سری X5 دارای دو سنسور دوربین 50 مگاپیکسلی (عریض و فوق‌عریض) از نوع Sony IMX766 (1/1.56 اینچی با پیکسل‌های 1.0 میکرومتری) هستند، بااین‌حال، نرم‌افزار دوربین و الگوریتم‌های پردازش تصویر اکنون پیشرفته‌تر شده‌اند.

تراشه 6 نانومتری MariSilicon X استفاده‌شده در سری Find X5، بسیاری از پیشرفت‌های مربوط به دوربین را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که وظایف کاهش نویز براساس هوش‌مصنوعی و سایر وظایف پردازش تصویر را برعهده دارد. این تراشه ویژگی ضبط ویدیو 4K Ultra Night را فعال می‌کند که نویز کمتر و رنگ‌های بهتری نسبت به ویدیوهای معمولی در شب دارد. این حالت با دوربین‌های عریض و فوق‌عریض در دسترس است.

اوپو ادعا می‌کند که تراشه سفارشی آن‌ها به گوشی‌های جدید اجازه می‌دهد تا ویدیوهای HDR را با نرخ 20 بیت در هر کانال ضبط کنند که به‌معنای محدوده دینامیکی 120 دسی‌بل (چهار برابر بیشتر از Find X3 Pro) می‌باشد.

حالت Pro رابط‌کاربری دوربین نیز دارای ویژگی کالیبراسیون رنگ طبیعی Hasselblad است که بر حسگر رنگی 13 کاناله جدید (جایگزین سنسور 5 کاناله در سری X3) متکی است. همچنین، اوپو از یک عدسی شیشه‌ای در لنز دوربین‌ها استفاده می‌کند که دقت رنگ را بهبود بخشیده و انحراف رنگی را کاهش می‌دهد. Hasselblad همچنین به توسعه فیلترهای Master کمک کرده است تا بتوانید با چند ضربه به عکس‌های خود فیلترهایی را اضافه کنید.

تراشه 6 نانومتری MariSilicon X

تراشه 6 نانومتری MariSilicon X

اوپو ادعا می‌کند که دوربین فوق‌عریض دارای یک سیستم لرزشگیر اپتیکال 5 محوره جدید است که ترکیبی از فناوری لنز و سنسور شیفت می‌باشد که اولین نمونه در نوع خود در دنیای موبایل است. این فناوری جدید می‌تواند لرزش دست را تا 3 درجه تصحیح کند که هم برای عکسبرداری و هم فیلمبرداری استفاده می‌شود (لرزشگیر الکترونیکی نیز در این گوشی وجود دارد). متأسفانه یکی از جنبه‌های ضعیف دوربین فوق‌عریض آن این است که میدان دید سری جدید تنها 110 درجه می‌باشد که آن‌قدرها هم گسترده نیست.

لنز تله‌فوتو در سری Find X5 مانند نسل گذشته، چندان موردتوجه قرار نگرفته و تنها با سنسور 13 مگاپیکسلی و بزرگنمایی اپتیکال 2 برابری (52 میلی‌متر) و زوم هیبریدی 5 برابری همراه است.

دوربین سلفی از سنسور سفارشی Sony IMX709 با پیکسل‌های RGBW استفاده می‌کند. زیرپیکسل سفید جدید به سنسور اجازه می‌دهد تا 60 درصد نور بیشتری را جذب کند، اما پردازش داده‌های RGBW نسبت به سنسورهای عادی کمی دشوارتر است، بنابراین این کار دوباره به تراشه MariSilicon واگذار می‌شود. همچنین، دوربین به‌طور پیش‌فرض بر روی زاویه‌دید 80 درجه تنظیم شده است، اما هنگامی‌که یک سلفی گروهی را تشخیص دهد، به‌طور خودکار به 90 درجه تغییر می‌کند.

در قسمت جلویی گوشی، Oppo Find X5 Pro از یک نمایشگر 6.7 اینچی AMOLED با رفرش‌ریت متغیر از 1 هرتز تا 120 هرتز بهره می‌برد. این یک پنل با رزولوشن LTPO+ 1440p با رندر رنگی 10 بیتی و پوشش 100 درصدی فضای رنگی DCI-P3 است. همچنین نرخ نمونه‌برداری لمسی این گوشی می‌تواند به 1000 هرتز نیز برسد.

حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش 1300 نیت بوده و 8192 سطح روشنایی را ارائه می‌دهد تا بتوانید در هر شرایط محیطی، روشنایی کامل را تجربه کنید. همچنین، صفحه‌نمایش در سطوح مختلف روشنایی کالیبره شده است تا اطمینان حاصل شود که کیفیت تصاویر عالی باقی می‌ماند.

همان‌طور که انتظار دارید، X5 Pro دارای گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب است. جلوی این گوشی توسط گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود و پشت آن نیز سرامیکی است که دو برابر یک پنل شیشه‌ای استحکام دارد. این گوشی ابعادی به‌اندازه X3 Pro داشته؛ بااین‌حال، سرامیک آن از شیشه سنگین‌تر است و وزن کلی دستگاه به 218 گرم می‌رسد (از 193 گرم نسل پیشین). از طرفی سرامیک دارای رسانایی گرمایی بهتری نسبت به شیشه است که باعث بهبود در روند خنک شدن پرچمدار اوپو می‌شود.

اوپو Find X5 Pro

اوپو Find X5 Pro

این مورد برای چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 عالی است، که قدرت زیادی داشته، اما درعین‌حال نیاز به خنک‌کننده خوبی نیز دارد. این گوشی با ColorOS 12.1 بر اساس اندروید 12 در خارج از جعبه عرضه خواهد شد. به‌روزرسانی پلتفرم جدید اوپو قابلیت‌هایی ازجمله ویژگی‌های حفظ حریم‌خصوصی و امنیت بهبودیافته را نسبت به ColorOS 12 به‌ارمغان می‌آورد. همچنین ویژگی جدید Multi-Screen Connect وجود داشته که به شما امکان می‌دهد به‌طور یکپارچه بین دستگاه‌های مختلف شامل گوشی هوشمند و کامپیوتر خود جابجا شوید.

اوپو موفق شده است یک باتری بزرگ با ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعتی را در X5 Pro قرار دهد. همچنین سرعت شارژ نسخه پرو از SuperVOOC با توان 80 وات پشتیبانی می‌کند که شارژ 0-50٪ را تنها در مدت‌زمان 12 دقیقه انجام می‌دهد. شارژ بی‌سیم AirVOOC نیز با توان 50 وات سریع‌تر شده که می‌تواند در 47 دقیقه شارژ کامل را انجام دهد.

اوپو پیرامون مشکلات کاهش عمر باتری در حالت شارژ سریع اطمینان می‌دهد که پس از گذشت بیش از 1600 مرتبه شارژ دستگاه، عمر باتری کماکان از 80 درصد کمتر نشود. این مقدار در اکثر گوشی‌های هوشمند رقیب تنها به‌میزان 800 مرتبه شارژ می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود، لایه گرافن سه‌بعدی است که سیم پیچ شارژ و مادربرد را می‌پوشاند. هنگام استفاده از شارژر بی‌سیم 50 واتی، گوشی در مقایسه با برخی از رقبا 3 درجه خنک‌تر می‌ماند. یک لایه گرافیتی به خنک نگه‌داشتن تراشه درایور نمایشگر و خود نمایشگر کمک می‌کند. برای چیپست اسنپدراگون نیز، یک محفظه بخار وجود دارد که 75 درصد بزرگ‌تر از نسل قبلی است.

این گوشی دارای بلندگوهای استریو با پشتیبانی از Dolby Atmos، یک پورت USB-C و اتصال بی‌سیم شامل «آنتن هوشمند 360 درجه» می‌باشد. طبق این سیستم، گوشی پرچمدار اوپو دارای چهار آنتن بوده که به‌طور خودکار به یکی از آن‌ها با قوی‌ترین سیگنال سوئیچ می‌شود.

طبق ادعای اوپو، Find X5 Pro به‌زودی و در یک پیکربندی شامل 12 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی با قیمت 1300 یورو عرضه خواهد شد. دستگاه جدید اوپو همچنین در رنگ‌های سفید سرامیکی و مشکی لعاب در دسترس قرار می‌گیرد.

اوپو Find X5

در نسخه غیر پرو پرچمدار 2022 اوپو، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 جای خود را به اسنپدراگون 888 سال گذشته می‌دهد که به 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی نیز مجهز شده است. رابط کاربری این دستگاه همان ColorOS 12.1 (مبتنی‌بر اندروید 12) با بهبودهای بصری و حفظ حریم‌خصوصی، به‌علاوه ویژگی جدید Multi-Screen Connect است.

Find X5 ازنظر ابعاد کوچک‌تر بوده و دارای صفحه‌نمایش 6.55 اینچی OLED است. این نمایشگر همچنین رزولوشن +1080p داشته و با وجود دارا بودن رفرش‌ریت 120 هرتز، پنل آن از نوع LTPO نمي‌باشد. پنل پشتی این دستگاه با شیشه مات در رنگ‌های سیاه و سفید پوشیده شده است که طبق ادعای اوپو، از باقی‌ماندن اثرانگشت بر روی قاب آن جلوگیری می‌کند.

اوپو Find X5

اوپو Find X5

در زمینه دوربین، نسخه استاندارد علاوه‌بر دارا بودن تراشه MariSilicon، دارای ترکیب دوربین بسیار شبیه به نسخه Pro است. این دوربین شامل دو سنسور از نوع IMX766 در لنزهای عریض و فوق‌عریض خود است. دوربین اصلی این گوشی دارای OIS بوده، اما در نوع عادی و نه لرزشگیر اپتیکال 5 محوره که مختص Pro است.

در ادامه، یک دوربین تله‌فوتو با سنسور 13 مگاپیکسلی (لنز 52 میلی‌متری، بزرگنمایی اپتیکال 2 برابر) قرار دارد. در جلو نیز یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قرار دارد که از سنسور قدیمی IMX615 (بدون فیلتر RGBW) استفاده می‌کند و لنز آن تنها 81 درجه FoV دارد (در مقایسه با 90 درجه در Pro).

باتری Find X5 کمی کوچک‌تر و 4800 میلی‌آمپرساعت است. این دستگاه همچنین از شارژ سریع سیمی 80 واتی SuperVOOC پشتیبانی کرده اما توان شارژ بی‌سیم آن به 30 وات کاهش یافته است.

X5 دارای یک سیستم خنک‌کننده چند لایه مشابه Pro است که شامل یک محفظه بخار بسیار بزرگ می‌باشد. بااین‌حال، فاقد درجه IP مقاومت در برابر گردوغبار یا آب است.

اوپو Find X5 برای گزینه 8/256 گیگابایتی (تنها مورد موجود در اروپا) 1000 یورو قیمت خواهد داشت.

نظر شما پیرامون گوشی‌های هوشمند سری Find X5 به‌عنوان پرچمداران 2022 اوپو چیست؟ آیا این دستگاه‌ها را درخور رقابت با سایر گوشی‌های برتر بازار می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

بتو بخش دوربین بهتر s22ultra است

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی