حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جنگ اوکراین و روسیه ؛ از افزایش قیمت نیکل و آلومینیوم تا تحریم صادرات تراشه به روسیه

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

جنگ اوکراین و روسیه و تبعات منفی آن، این روزها نه تنها در دنیای سیاست و اقتصاد، بلکه به دنیای تکنولوژی نیز ورود کرده است. به تازگی شاهد افزایش قیمت نیکل و آلومینیوم هستیم و از سوی دیگر نیز، آمریکا تحریم صادرات تراشه به روسیه را آغاز کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

جنگ اوکراین و روسیه و افزایش شدید قیمت نیکل و آلومینیوم

به گزارش CCTV.com، با تشدید اوضاع در روسیه و اوکراین، قیمت فلزاتی مانند نیکل و آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی همچنان در حال افزایش یافتن است. مواد خام کلیدی مانند نیکل و آلومینیوم مورد نیاز در فرآیند تولید باتری خودروهای الکتریکی در کره جنوبی به شدت به واردات آن وابسته است. به عنوان یک صادرکننده بزرگ نیکل و آلومینیوم، تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت فلزات مختلف شده است.

اوکراین از اپل می‌خواهد فروش محصولات و دسترسی به اپ استور در روسیه را متوقف کند

داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت لحظه‌ای نیکل در بورس فلزات لندن (LME) بیش از ۲۵۰۰۰  دلار در هر تن است. این قیمت، رکوردی جدید در نزدیک به یک دهه اخیر است. پس از افزایش ۲۵ درصدی قیمت این فلز در سال ۲۰۲۱، حالا قیمت نیکل در سال جاری حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است. ذخایر نیکل در انبارهای LME از بیش از ۲۶۰.۰۰۰ تن در آوریل سال گذشته به ۸۲.۳۰۰ تن کاهش یافته و حق بیمه نیکل در قرارداد سه ماهه به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ تا به امروز رسیده است.

قیمت آلومینیوم بورس فلزات لندن (LME) نیز در این هفته به بالاترین حد قیمت خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است. پس از افزایش ۴۲ درصدی قیمت در سال ۲۰۲۱، قیمت آلومینیوم در سال جاری حدود ۱۷ درصد افزایش یافته است. موجودی آلومینیوم در انبارهای LME از نزدیک به ۲ میلیون تن در مارس سال گذشته به ۸۳۵.۱۰۰ تن کاهش یافته. همچنین، حق بیمه برای آلومینیوم در قرارداد سه ماهه نزدیک به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۸ است.

جنگ اوکراین و روسیه

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی اوراق بهادار Shanghai Shenyin & Wanguo، روسیه صادرکننده اصلی آلومینیوم، نیکل، پالادیوم و پلاتین در جهان است. صادرات آلومینیوم، نیکل، پالادیوم و پلاتین روسیه به ترتیب ۱۲، ۷، ۲۶و ۴ درصد از تجارت جهانی صادرات را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، صادرات آلومینیوم، نیکل، پالادیوم و پلاتین آن به اروپا به ترتیب ۱۶، ۴۲، ۴۵ و ۳۶ درصد از صادرات جهانی به اروپا را تشکیل می‌دهد. همچنین تولید شمش منیزیم روسیه حدود ۸ درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

وضعیت روسیه و اوکراین ممکن است تأثیر خاصی بر عرضه جهانی فلزات داشته باشد. مثلا فلزاتی مانند آلومینیوم، نیکل، پالادیوم، پلاتین و غیره عرضه معمولی نخواهند داشت. این بحران به احتمال زیاد قیمت محصولات مذکور را بالا خواهد برد.

در حالی که روسیه یکی از تولیدکنندگان سنگ نیکل است، اوکراین نیز گاز نئون را برای تولید محصولات نیمه رسانا تامین می‌کند. نیکل یک ماده کلیدی برای باتری خودروهای الکتریکی است. هنگامی که وضعیت جنگ بدتر شود، صنعت خودرو افزایش هزینه‌ها و بی ثباتی زنجیره تامین را متحمل خواهد شد. توسعه خودروهای مبتنی بر انرژی‌های جدید در سال ۲۰۲۲، متغیرهایی جدیدی را اضافه خواهد کرد.

اوکراین بیش از ۹۰ درصد گاز نئون مورد نیاز برای صنعت نیمه رسانا را به ایالات متحده عرضه می‌کند. همانطور که قبلا گفته شد، این گاز نجیب برای لیزرهای مورد استفاده در تولید تراشه ضروری است. به گفته شرکت تحقیقات بازار Techcet، گاز نئون محصول جانبی صنعت فولاد روسیه است و در اوکراین تصفیه می‌شود. در حال حاضر ۳۵ درصد پالادیوم موجود در ایالات متحده از روسیه می‌آید که عمدتا در تولید حسگر و حافظه استفاده می‌شود.

شرکت تایوانی TSMC، عرضه تراشه به روسیه را قطع می‌کند

تحریم های اقتصادی رئیس جمهور آمریکا علیه روسیه شامل قطع حدود نیمی از واردات محصولات با فناوری پیشرفته از روسیه است. هدف از این کار، جلوگیری از عرضه محصولات با فناوری پیشرفته مورد استفاده در صنعت هوافضا و ناوبری است که پس از جنگ روسیه و اوکراین شروع شده است. با این حال، تحریم‌ها صرفا برای جلوگیری از مصرف یا عرضه محصولات الکترونیکی نیست. علاوه بر این، گزارش‌هایی وجود دارد که تولیدکنندگان بین‌المللی صنایع نیمه هادی از جمله TSMC، عرضه محصولات خود را به روسیه را متوقف کرده‌اند.

انتظار می‌رود که تعلیق همکاری با روسیه توسط تولید کنندگان عمده صنعت نیمه رسانا، تاثیر بیشتری بر کارخانه‌های طراحی تراشه‌های ASIC محلی داشته باشد. واشنگتن پست می‌گوید تراشه‌هایی که TSMC دیگر تولید نمی‌کند، محصولات مرتبط با تولید کننده تراشه‌های ASIC روسیه، یعنی البروس هستند. در حالی که محصولات مرتبط با البروس در روسیه کمتر به صورت محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اکثر پردازنده‌های اصلی دوگانه و هسته‌ای روسیه همچنان از پلتفرم‌های اینتل استفاده می‌کنند.

این صنعت بر این باور است که با توجه به نقشه‌های طراحی تراشه مربوطه که قبلا توسط البروس منتشر شده بود، منابع تولید، ساخت و تهیه نیمه رساناهای روسی، اکنون ایالات متحده، تایوان و چین هستند و بیشتر آن‌ها فرآیندهای بالغ هستند.

جنگ اوکراین و روسیه

بر اساس داده‌های سازمان جهانی آمار تجارت نیمه رساناها (WSTS)، اگرچه تحریم‌ها ممکن است تأثیر زیادی بر روسیه داشته باشد، اما این کشور هرگز مصرف کننده مستقیم مهم نیمه رساناها نبوده است. زیرا این کشور بین قاره‌ای، کمتر از ۰.۱ درصد از خرید تراشه‌های جهانی را به خود اختصاص داده است. بنابراین، به طور نسبی، تاثیر تحریم بر عملکرد شرکت‌های فعال در صنعت نیمه هادی، نسبتا محدود است.

سازنده تراشه تایوان، TSMC در حال حاضر ۵۵ درصد از بازار جهانی تراشه‌ها را در اختیار دارد. با افزودن سایر تولید کنندگان تراشه تایوانی به TSMC، آن‌ها در مجموع ۶۵ درصد از بازار جهانی تولید تراشه را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، سهم بازار تولید تراشه سامسونگ در حدود ۱۷ درصد است، پس از TSMC، شرکت‌های UMC و GF (Global Foundries)، هر کدام حدود ۷ درصد از سهم بازار را دارند. سهم بازار ترکیبی SMIC و Hua Hong نیز حدود ۶ درصد است.

سازمان GSMA روسیه را از شرکت در رویداد MWC 2022 منع کرد

اکثر این شرکت‌ها در حال حاضر متعهد به اطاعت از تحریم‌های روسیه توسط کشورهایشان هستند. چین هنوز هیچ تحریمی را اعمال نکرده است، اما تایوان و ایالات متحده تحریم‌های خود را آغاز کرده‌اند. بنابراین، بخش عمده‌ای از بازار تراشه در حال حاضر با روسیه تجارت نخواهد کرد.

به گفته GizChina، پیش از این رئیس جمهور آمریکا امروز از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه خبر داده بود. اعمال تحریم‌ها علیه بزرگ‌ترین بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه، توانایی این شرکت برای تجارت با دلار، یورو، پوند و ین را نیز محدود می‌کند. حالا اپلیکیشن‌هایی مانند Google Pay و Apple Pay دیگر کارایی خاصی ندارند. علاوه بر این، تمام دارایی‌های روسیه در ایالات متحده نیز مسدود خواهد شد. ایالات متحده همچنین صادرات فناوری پیشرفته را کنترل و محدود خواهد کرد.

 

نظر شما در مورد جنگ اوکراین و روسیه چیست؟ آیا این تحریم‌ها باعث اعمال فشار بر روسیه خواهد شد؟ به نظر شما این تحریم‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان