حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل بر روی یک هدست واقعیت افزوده با اسم رمز «Project Iris» با تراشه سفارشی کار می‌کند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | شایعات، گوگل، واقعیت افزوده (AR)

ماه گذشته، خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه گوگل درحال توسعه یک “سیستم‌عامل واقعیت افزوده” برای یک “دستگاه AR نوآورانه” است. درهمین‌راستا، امروز گزارش جدیدی بیان می‌کند که گوگل درحال کار بر روی یک هدست واقعیت افزوده با اسم رمز “Project Iris” می‌باشد که قدرت خود را از تراشه سفارشی این شرکت تأمین خواهد کرد.

هدست واقعیت افزوده گوگل

The Verge به‌نقل از منابع آشنا با این پروژه بیان می‌کند که گوگل درحال کار بر روی هدستی است که ویدیوهای دریافتی از دوربین‌های مخصوص خود را به‌صورت‌های مختلف نمایش می‌دهد. با این حال، طراحی این دستگاه مشابه عینک گوگل نبوده و درحقیقت شما صفحه‌ای مشابه با عینک‌های اسکی با اندازه بزرگ‌تر را دریافت خواهید کرد. همچنین گفتنی است این هدست یک باتری داخلی دارد و برای اجرا نیازی به اتصال دائم به کامپیوتر و یا دستگاه اندرویدی ندارد.

پردازنده این هدست شامل یک «تراشه سفارشی گوگل» می‌باشد که احتمالاً براساس چیپست فعلی Tensor این شرکت خواهد بود. این درحالی است که ریک استرلو، رئیس سخت‌افزار گوگل در ماه آگوست بیان کرد که تنسور «پایه‌ای عالی برای ایجاد پیشرفت‌های بزرگ در AR است».

با این حال، طبق گزارش‌ها، گوگل قصد دارد «برخی گرافیک‌ها» را در فضای ابری در مراکز داده‌اش ارائه کند و آن‌ها را به‌دلیل «محدودیت‌های سخت‌افزاری» «به داخل هدست ارسال کند». این درحالی است که مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، اوایل این ماه بیان کرد که “هدست اپل حدود 2 تا 3 سال از محصولات رقبا در قدرت محاسباتی جلوتر خواهد بود.”

درهمین‌حال، گفته می‌شود که Project Iris درحال‌حاضر سیستم‌عامل اندروید را اجرا می‌کند، اما با توجه به استخدام مداوم برای یک سیستم‌عامل جدید درحال کار، این موضوع می‌تواند در آینده تغییر کند.

هدست واقعیت افزوده گوگل

هدست واقعیت افزوده گوگل

به‌گفته‌ی The Verge، گوگل امیدوار است که هدست خود را در سال 2024 عرضه کند، اگرچه کار بر روی آن به‌تازگی آغاز شده است. همچنین درحال‌حاضر هیچ “استراتژی ورود به بازار” به‌وضوحی برای این دستگاه وجود ندارد و مشخص نیست که آیا این هدست با برند پیکسل عرضه خواهد شد یا خیر، اگرچه “تیم پیکسل در برخی از قطعات سخت‌افزاری نقش دارد.”

گوگل در مورد Project Iris بسیار محرمانه عمل می‌کند. حتی گفته شده است که کار بر روی این هدست، در منطقه‌ای سری در یک ساختمان جداگانه انجام می‌شود که “نیاز به دسترسی ویژه به کارت کلید و توافق‌نامه‌های عدم افشا دارد.” درحال‌حاضر 300 کارمند بر روی این پروژه کار می‌کنند، اما انتظار می‌رود صدها نفر دیگر در آینده استخدام شوند.

معاون سابق مهندسی دستیار گوگل، اسکات هافمن، و همچنین رئیس قبلی لنز گوگل، مدیر ارشد فناوری سابق Lytro و مدیر مهندسی مسئول ARCore، بر روی پروژه Iris کار می‌کند.

آخرین شایعات پیش‌بینی می‌کنند که هدست AR آینده اپل می‌تواند در سال جاری معرفی شده، اما تا سال 2023 عرضه نخواهد شد. درهمین‌حال، پروژه کامبریا کمپانی متا قرار است در سال 2022 وارد بازار شود. بنابراین سال ۲۰۲۴ برای عرضه هدست گوگل ممکن است کمی دیر باشد.

گزارش امروز حاکی از آن است که گوگل ممکن است پروژه‌ای جداگانه بر روی عینک‌های هوشمند حاصل از خرید North داشته باشد. نیویورک‌تایمز اواخر سال گذشته به کار بر روی این فاکتور اشاره کرده بود.

نظر شما درمورد هدست واقعیت افزوده آینده گوگل و مشخصات احتمالی آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی