حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

انقلاب نوین متاورس چیست و چه زمانی جایگزین گوشی های هوشمند خواهد شد؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اینترنت، حتما بخوانید، مایکروسافت

متاورس یک مفهوم و موضوع نسبتا جدید است. این مسئله باعث شده است تا برای بسیاری یک موضوع مبهم و تا حدودی ناشناخته به نظر برسد. در این مطلب هر آنچه که باید در مورد انقلاب نوین متاورس بدانید، به شما خواهیم گفت. همچنین به بررسی این موضوع که چه زمانی متاورس جایگزین گوشی‌های هوشمند می‌شود نیز خواهیم پرداخت. با ترنجی همراه باشید.

انقلاب نوین متاورس چیست و چه زمانی جایگزین گوشی های هوشمند خواهد شد؟ به زودی یا هنوز نه؟

احتمالا تا به حال نام متاورس یا مارک زاکربرگ را شنیده‌اید، یا حتی شرکت فیس‌بوک که اکنون متا نام دارد. این موضوع شاید ظاهر و احساس یکسانی دارد. آیا آن‌ها این کار را برای برندسازی یا اهداف خاصی انجام دادند؟ آیا مردم اکنون بیشتر به فیس بوک اعتماد خواهند کرد؟حقیقت موضوع این است که متاورس توسط فیس بوک ایجاد نشده است. در واقع، فیس‌بوک یا همان متا در تلاش است تا جایگاه خود را در متاورس پیدا کند. پس این موضوع متاورس چیست؟

ما مطلب را با توضیح آن شروع می‌کنیم، سپس به شما می‌گوئیم که Metaverse کدام تجربه‌های مجهز به گوشی‌های هوشمند را می‌تواند به طور بالقوه ارتقا دهد و کدام یک ممکن است که پیچیده‌تر شود. سپس به بخش کلیدی داستان می‌رسیم و در مورد اینکه آیا شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند آماده ارائه یک تجربه رقابتی در مقابل Metaverse هستند یا خیر صحبت می‌کنیم. در نهایت، سعی می‌کنیم به سؤالات «مهمی که در این زمینه ممکن است مطرح شود پاسخ دهیم؟

متاورس یا Metaverse چیست؟

انقلاب نوین متاورس

به زبان ساده، طبق گفته متا و مایکروسافت، متاورس قرار است به آینده اینترنت تبدیل شود. در واقع متاورس نسخه بعدی یا سطح بعدی اینترنت است. متاورس، یک آواتار دیجیتال سه بعدی از خودتان است که با قرار دادن هدست واقعیت مجازی فعال می‌شود و می‌تواند با همه چیز و هرکسی که به این دنیای مجازی دسترسی دارد تعامل داشته باشد. دو جنبه کلیدی برای متاورس وجود دارد. اولین چیزی که شما را نگران می‌کند این است که متاورس به چه چیزی نیاز دارد؟ در اینجا پاسخ این سوال آمده است. یک هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی که توسط یک کامپیوترقدرتمند کار کند و همچنین نرم‌افزار سفارشی آن که برای استفاده از این ترکیب قدرتمند VR و کامپیوتر ساخته شده باشد.

با فیسبوک خداحافظی کنید؛ نام جدید فیسبوک، Meta است!

ما مسئله را با این شروع می‌کنیم زیرا برخی از افراد ممکن است از تصور استفاده از هدستی که آن‌ها را از دنیای واقعی جدا می‌کند، ناراحت شوند. اما سوال مهم‌تری که باید به آن پاسخ داد این است که چرا متاورس وجود دارد؟ هدف از ساخت آن، تلاش برای دستیابی به چه چیزی است؟ آیا ما آماده‌ایم یک کلاه احمقانه! روی سر بگذاریم تا در مقایسه با وضعیت فعلی‌مان در جهان، با گوشی‌های هوشمند چیز جدیدی را تجربه کنیم؟

شما در حال حاضر در Metaverse هستید و از آن استفاده می کنید!

انقلاب نوین متاورس

آیا به این مسئله توجه کرده‌اید که چگونه برخی می گویند “به اینترنت بروید” ؛ انگار که اینترنت یک مکان واقعی است؟ به نظر می‌رسد اینترنت در حال حاضر واقعا یک دنیای واقعی است که می‌توانید به آن بروید. با این تفاوت که این جهان هنوز کاملا ساخته نشده است. به عبارت دیگر، “بیگ بنگ” قبلا رخ داده است و اکنون ما نیاز به توسعه دنیای (مجازی) ایجاد شده توسط انفجار آن داریم و ساختن این جهان در نهایت متاورس را به ما خواهد داد.

چه متوجه شوید یا نه، به احتمال زیاد انگشتان پای خود را در آن فرو کرده‌اید. به عنوان مثال، Pokemon GO یک بازی است که به شما امکان می‌دهد تا عناصر بصری بازی را روی محیط واقعی خود قرار دهد و بازی کنید. این مسئله در واقع همان واقعیت افزوده است. در این مورد به خصوص، قدرت آن توسط گوشی هوشمند شما تامین می‌شود که این همان چیزی است که بیشتر به عنوان AR امروزی تجربه می‌شود.

از سوی دیگر، ما هدست‌های واقعیت مجازی مانند Oculus Quest 2 را داریم که به شما امکان می‌دهد به یک بعد کاملا جدید بروید. به طوری که محیط اطراف، شما را درگیر خود نمی‌کند. شما می‌توانید یک بازی انجام دهید و به نظر می رسد در حالی که واقعا در اتاق نشیمن خود هستید، در یک مکان کاملا متفاوت به سر می‌برید. این تقریبا همان چیزی است که واقعیت مجازی است. اما متاورس باید چه حسی داشته باشد؟

تجربیات گوشی‌های هوشمند که متاورس به طور بالقوه می‌تواند آن‌ها را ارتقا دهد کدامند؟

انقلاب نوین متاورس

با تمام آن چه که گفته شد، آیا تجربه‌ای از گوشی‌های هوشمند وجود دارد که به‌طور بالقوه به لطف Metaverse و ویژگی‌های VR آن افزایش یابد؟ پاسخ بی تردید مثبت است. گوشی‌های هوشمند پنجره‌ای به سوی جهان هستند و چیزهای باورنکردنی را امکان‌پذیر می‌کنند که ما ۲۰ سال پیش قادر به انجام آن‌ها نبودیم. همانطور که گفته شد، چند تجربه جالب در گوشی‌های هوشمند وجود دارد که کم و بیش عادی به نظر می‌رسند. به خاطر شیوع ویروس کرونا، مکالمه، مطالعه یا کار آنلاین در دو سال گذشته به شکلی عادی و معمولی تبدیل شده است. در همین حال گوشی‌های هوشمند، مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین، در دسترس‌ترین و پرکاربردترین وسایل ارتباطی از راه دور هستند. از این وسایل برای بازی کردن، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، انجام تکالیف، شرکت در درس، کار بر روی یک پروژه و حتی شرکت در یک جلسه تجاری نیز استفاده می‌کنیم.

همه این کارهایی که عادت کرده‌ایم آن‌ها را از راه دور انجام دهیم، در حالی که در خانه گیر کرده‌ایم، به یک دلیل مشخص قطعا ایده‌آل نیستند. زیرا ما هنوز دلتنگ تعامل واقعی و ملاقات حضوری با دیگران هستیم. دیدن شخصی در یک تماس ویدیویی خوب است، اما تعامل بیشتر را به همراه نخواهد داشت. دانش‌آموزان می‌توانند با هم یاد بگیرند و مطالعه کنند، اما فعالیت‌های بعد از کلاس در تماس ویدیویی عجیب به نظر می‌رسد. ما هر هفته می‌توانیم در تعدادی از جلسات شرکت کنیم، اما اینجاست که ارزش تعامل ما بخاطر کار از راه دور به عنوان یک تیم به پایان می‌رسد. مگر اینکه در دفتر کار انجام شود. وقتی کار را تمام می‌کنیم، نمی‌توانیم هنگام انجام کارهای سرگرم کننده مانند بازی پینگ پنگ با هم معاشرت کنیم. چون این سرگرم کننده است؟

ساعت هوشمند Meta (فیسبوک سابق) در دست توسعه است

متاورس قول داده است که با محو کردن خطوط بین دنیای واقعی و مجازی، آن را برای همیشه تغییر دهد. Holoportation زمانی است که دنیای مجازی شما بازسازی شده و به جای دیگری منتقل می‌شود. چشم انداز فیس بوک و مایکروسافت برای آینده این است که اجازه دهیم نسخه‌های دیجیتال ما زمانی که ابزار لازم برای تحقق آن در زندگی واقعی را نداریم، به اشتراک گذاشته شوند. یک جلسه مطالعه با همکلاسی‌های خود، یک جلسه کاری، یک بازی پوکر، دیدن فیلم شبانه با دوستان خود و هرچیزی که فکرش را بکنید. متاورس قول داده است که به شما اجازه دهد بدون نیاز به ترک خانه خود این کارها را انجام دهید.

در واقع، موسسات آموزشی، مشاغل و پرسنل نظامی از قبل دعوت شده‌اند تا از طریق یک هدست واقعیت افزوده پیشرفته به نام هولولنز 2 مایکروسافت که 3500 دلار قیمت دارد، طعم دنیای فردا را بچشند. این مسئله به وضوح برای عموم مردم جذاب خواهد بود

تجربیات گوشی‌های هوشمند که به طور بالقوه می‌توانند در متاورس پیچیده‌تر شوند کدامند؟

انقلاب نوین متاورس

تمام آنچه که تا کنون گفته شد، بزرگ‌ترین چالش برای سازندگان متاورس جهت ارائه یک تجربه بدون دردسر است که فعلا فقط کار می‌کند و فعال است. گوشی‌های هوشمند مدرن حدود 15 سال است که وجود دارند و سازندگان هنوز در تلاش هستند تا آن‌ها را تا حد امکان قابل اعتماد، ایمن و در دسترس قرار دهند. اگر درباره نسخه نمایشی هولولنز 2 مایکروسافت یا Oculus Quest 2 فیس بوک مطالعه کرده باشید، می‌دانید که این فناوری راه درازی در پیش دارد تا بتواند به تجربیات مثبت شما چیزی اضافه کند. اما فعلا شاید فقط اعصاب شما را به هم می‌زند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین FaceTiming با دوستان خود و ملاقات با آن‌ها در Metaverse این است که چگونه آن‌ها را می‌بینید. دوربین و صفحه نمایش گوشی شما در نمایش ظاهر طرف مقابل به خوبی عمل می‌کنند، اما در Metaverse، آواتاری شبیه به استیکرهای Memoji اپل خواهید داشت، که البته هیچ شباهتی به شکل واقعی شما ندارند. حداقل تا زمانی که این فناوری اجازه دهد یک تصویر واقعی از خودتان به متاورس منتقل شود.

نسل دوم هدست اپل با وزن سبک‌تر و سیستم باتری جدیدتر سال ۲۰۲۴ معرفی می‌شود

اگر برخی از محبوب‌ترین بازی‌های AAA را تجربه کرده باشید، می‌دانید که حتی شرکت‌های چند میلیارد دلاری مانند EA نیز برای واقعی جلوه دادن شخصیت های انسانی تلاش زیادی می‌کنند. برای مثال، بازی‌های محبوب جهانی FIFA و NBA 2K را در نظر بگیرید، کریستیانو رونالدو و لبران جیمز امروزه به‌عنوان شخصیت‌های بازی بسیار بهتر از ده سال پیش به نظر می‌رسند، اما هنوز هم خیلی واقعی نیستند.

آیا شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند آماده ارائه یک تجربه رقابتی با Metaverse هستند؟ انقلاب نوین متاورس چه زمانی جایگزین گوشی‌های هوشمند خواهد شد؟

انقلاب نوین متاورس

با بحث در مورد چیستی انقلاب نوین متاورس و چالش‌ها و فرصت‌های بالقوه آن در سراسر جهان مجازی، آیا می‌توانیم بگوییم که کدام شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند قرار است در کنار فیس‌بوک و مایکروسافت توسعه Metaverse را رهبری کنند؟ قطعا بله، هیچ کس تعجبی ندارد که یک شرکت گوشی‌های هوشمند که نام یک میوه را برداشته است (اشاره به اپل)، به زودی در خط مقدم انقلاب Metaverse قرار خواهد گرفت. ما میلیون‌ها شایعه در مورد هدست AR/VR آینده اپل شنیده‌ایم. اما هنوز نمی‌دانیم که آیا قرار است این دستگاه بر اساس واقعیت افزوده باشد یا بر اساس VR؟

اگر فرض کنیم اپل در توسعه و عرضه Metaverse به پایگاه کاربران عظیم خود پیشرو باشد، به نظر می‌رسد حداقل پنج سال دیگر طول بکشد تا استفاده از AR/VR در گوشی‌های هوشمند حتی به یک امکان تبدیل شود. اما چه کسی می‌داند، Metaverse ممکن است به سادگی در کنار تلفن‌های هوشمند و لپ تاپ شما قرار گیرد و حتی برای مدتی نیز از آن‌ها تغذیه کند. اگرچه آخرین شایعات می‌گویند هدست اپل به اتصال آیفون متکی نخواهد بود.

انتظار می‌رود هدست AR/VR مجهز به آیفون در اواخر سال 2022 معرفی شود. اما با توجه به همه شایعات قبلی که عرضه آن در سال 2021 پیش بینی شده بود، ممکن است این دستگاه در سال 2023 نیز رونمایی شود. در این مورد، اپل برای انجام پروسه طولانی و دادن زمان برای ساخت سخت افزار و نرم افزار جدید خود، کمی بد عمل کرده است.

فیس بوک در حال تبدیل شدن به یک شرکت متاورس (metaverse company) است

مهم‌ترین چیزی که احتمالا می‌خواهید در مورد انقلاب متاورس آینده اپل بدانید این است که این شرکت نکات زیادی درباره این واقعیت به جا گذاشته است. از تراشه‌های سری A فوق‌العاده پیشرفته آیفون گرفته تا اسکنر LiDAR در پشت آن و معرفی Spatial Audio، که مایکروسافت از آن به عنوان بخش کلیدی یک تجربه عالی Metaverse یاد می‌کند، تیم کوک و شرکت اپل قبلا بخشی از این زمینه را برای آنچه که در آینده است،ایجاد کرده‌اند. ما مطمئنا در آینده ببه شکل عمیق‌تری به برنامه‌های متاورس اپل خواهیم پرداخت.

به گفته phonearena، انتظار می‌رود یکی دیگر از غول‌های حوزه گوشی‌های هوشمند، یعنی سامسونگ نیز در توسعه Metaverse نقش مهمی ایفا کند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که این شرکت کره‌ای نقشی را در این مورد بر عهده خواهد گرفت، که در هنگام رونمایی از جدیدترین رم LPDDR5X سامسونگ به آن اشاره شد. سامسونگ وعده داده است که رم جدید و سریع‌تر خود را در سال آینده در گوشی‌های هوشمند و پوشیدنی‌های واقعیت ترکیبی ارائه دهد.

چرا انقلاب نوین متاورس حالا رخ داده است و ما انسان ها چطور با آن کنار می‌آییم؟

انقلاب نوین متاورس

در پایان، احتمالاً لازم است که به چند سؤال مهم در مورد انقلاب نوین متاورس بپردازیم. چرا متاورس حالا اینقدر سر زبان افتاده است؟ وضعیت متاورس در مورد حریم خصوصی کاربران چطور است؟ آیا استفاده از متاورس باعث می‌شود که ما کمتر انسان به نظر برسیم؟

این موضوعات می‌توانند داستان دیگری باشند، بنابراین پاسخ کوتاه به هر یک از این سؤالات این خواهد بود که احتمالا به این دلیل که ویروس کرونا نیاز به تعامل انسانی را به شکل مجازی تشدید کرد.

در مورد سوال دوم، شما در حال حاضر حجم زیادی از داده‌های خود را با شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل، فیسبوک و مایکروسافت به اشتراک می‌گذارید، بنابراین ممکن است این آخرین چیزی باشد که باید نگران آن باشید.

در مورد سوال سوم نیز درست مانند گوشی هوشمند که می‌تواند در کمتر اجتماعی بودن شما در زندگی واقعی تاثیر بگذارد، Metaverse هم می‌تواند بد باشد. اما شاید نه به بدی گوشی‌های هوشمند…!

 

نظر شما در مورد انقلاب نوین متاورس چیست؟ آیا این تکنولوژی می‌تواند مشکلات و چالش‌های پیش‌رو را برطرف سازد؟ احساس شما نسبت به متاورس چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان