حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلاش اپل برای منصرف کردن دادگاه از اجرای حکم نهایی با مخالفت اپیک گیمز روبرو شد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

بی شک اخبار زیادی درباره دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز شنیده‌اید. این ماجرا تا به امروز پستی و بلندی زیادی را طی کرده است. اما هنوز متوقف نشده است و همچنان این دو شرکت بر طبل مخالفت با یکدیگر می‌کوبند. اخیرا اخباری درباره تلاش اپل برای منصرف کردن دادگاه از اجرای حکم نهایی منتشر شده است. البته این موضوع با مخالفت اپیک گیمز روبرو شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

تلاش اپل برای منصرف کردن دادگاه نهایتا به کجا ختم شد؟!

شرکت Epic Games، توسعه دهنده بازی محبوب Fortnite، دیروز در خبری اعلام کرد که با درخواست اپل مبنی بر مانع شدن از اجرای دستور قاضی ایوون گونزالس راجرز (Yvonne Gonzalez Rogers) مخالف است. این حکم قضایی مانع اقدام اپل مبنی بر جلوگیری از بکارگیری روش‌های پرداخت درون برنامه‌ای توسط توسعه دهندگان بازی‌ها می‌شود که بر اساس آن این شرکت می‌توانست مانع استفاده مشتریان و کاربران ازپلتفرم‌های پرداخت دیگر شرکت‌ها درون برنامه‌هایشان شود. در واقع اپل می‌خواهد بازی‌های ذکر شده در App Store از سیستم پرداخت اختصاصی این شرکت استفاده کنند که به اپل 30 درصد از درآمد درون برنامه‌ای از هر پرداخت را خواهد داد.

درخواست اپل برای تجدیدنظر در حکم نهایی دعوای حقوقی با اپیک گیمز

اپل به دنبال منصرف کردن دادگاه از اجرای حکم نهایی است تا مانع کاهش 30 درآمد خود از پرداخت‌های درون برنامه‌ای سایر توسعه دهندگان شود

اپل باید تا 9 دسامبر (18 آذر) به حکم دادگاه عمل کند. اما این شرکت در اوایل ماه جاری اعلام کرد که نسبت به حکم اولیه دادگاه ایوون گونزالس راجرز درخواست تجدید نظر خواهد داد. همچنین این شرکت از قاضی درخواست تعلیق موقت حکم دادگاه را داشت. بعد از این که توسعه دهنده بازی فورتنایت به بازیکنان این فرصت را داد تا با با استفاده از پلتفرم پرداخت درون برنامه‌ای Epic، پول مورد نیاز خود در بازی را خریداری کنند و همچنین با این کار ۷ دلار ذخیره کنند، اپل Epic و Fortnite را از App Store حذف کرد.

تلاش اپل برای منصرف کردن دادگاه

اپل درخواست تعلیق این حکم را کرده است که این موضوع می‌تواند دستور قاضی را تاز زمانی که فرجام خواهی به پایان برسد، به تعویق اندازد. انجام این کار ممکن است یک سال یا حتی بیشتر نیز طول بکشد. این موضوع به اپل زمان کافی را خواهد داد تا مانع استفاده توسعه دهندگان از گزینه‌های پرداخت خودشان جلوگیری کند. بنابراین شرکت Epic از این مسئله شکایت دارد. زیرا این کار اساسا یک تاکتیک است که به اپل اجازه می‌دهد همچنان توسعه دهندگان را مجبور کند تا 30 درصد درآمد درون برنامه‌ای خود را به این شرکت پرداخت کنند.

اپل تا صدور رأی نهایی و پایان دادگاه علیه اپیک اجازه بازگشت فورتنایت به اپ استور را نمی‌دهد

شرکت اپیک گیمز در ادامه می‌گوید که اپل نتوانسته است حکم قانونی برای انجام چنین کاری را دریافت کند. زیرا این امر مستلزم آن است که اپل ثابت کند اگر مجبور به اجرای این دستورات موقت شود و این دستورات موقت بعداً به نفع اپل لغو شود، آسیب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. اپیک خاطرنشان کرد که اپل در ابتدا در زمان اعلام حکم قاضی، این موضوع را یک پیروزی بزرگ خوانده است. از سوی دیگر هم توسعه دهنده بازی فورتنایت می‌گوید که همراه با تاخیر در ارائه درخواست تجدید نظر وسط اپل، این شرکت پس از تصمیم نهایی دادگاه، پالس‌هایی می‌دهد که ابراز کند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

اپیک در پرونده خود در دادگاه نوشت: “منافع عمومی در رد شدن درخواست اپل است. این دستور تنها راهی است که می‌تواند به طور موثرتری به حل این موضوع کمک کند. گذر زمان نشان می‌دهد که در صورت عدم اجرای این دستور، اپل هیچ تغییری نخواهد کرد. همچنین باید اشاره کرد که جلسه رسیدگی به درخواست اپل برای تعلبق این حکم در تاریخ 9 نوامبر (18 آبان)، یعنی دقیقاً یک ماه قبل از موافقت اپل با اجرای دستور دادگاه، برنامه ریزی شده است.

ماه گذشته، شرکت Epic نیز درخواست تجدیدنظر کرد. زیرا قاضی درخواست توسعه دهنده بازی مبنی بر اینکه اپل مجبور شود به کاربران iPhone اجازه دهد برنامه Epic را بر روی گوشی‌های iPhone نصب کنند را رد کرد. اپل دلیل عدم اجازه به انجام این کار را حفظ امنیت عنوان کرده است.

اپل در ابتدا گفته بود که در این دعوی برنده شده است ، اما بعداً از این حکم تجدید نظر کرد

هنگامی که حکم نهایی دادگاه در تاریخ 11 سپتامبر (20 شهریور) اعلام شد، برخی از تحلیلگران آن را یک پیروزی برای Epic قلمداد کردند. برخی دیگر نیز گفتند که این یک پیروزی برای اپل است. تیم سوینی (Tim Sweeney)، مدیرعامل اپیک گیمز درباره این مسئله گفت که حکم نهایی دادگاه که امروز صادر شده است برای توسعه دهندگان یا مصرف کنندگان یک پیروزی نیست. Fortnite زمانی می‌تواند به App Store باز گردد که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خود را در رقابتی عادلانه با سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل ارائه دهد.

شکست اپل در برابر اپیک؛ غول فناوری باید اجازه استفاده از سیستم پرداخت جایگزین را در اپ استور بدهد

در بحث درخواست اپل برای تعلیق حکم دادگاه، تیم حقوقی این شرکت اظهار داشت: “مانع درخواست شده به اپل اجازه می‌دهد تا از مصرف کنندگان و پلتفرم خود محافظت کند در حالی که این شرکت با مسائل پیچیده و در حال پیشرفت قانونی، تکنولوژیک و اقتصادی که هرگونه تجدید نظر در این دستورالعمل می‌تواند در آن دخیل باشد، عمل می‌کند. وب سایت خبری phonearena می‌گوید، علاوه بر اپیک، چندین توسعه دهنده دیگر نیز از شیوه اجبار اپل به استفاده از پلتفرم پرداخت درون برنامه‌ای این شرکت ناراضی هستند. زیرا این سیستم به اپل اجازه می‌دهد تا 30 درصد از درآمد درون برنامه‌ای آن‌ها را بگیرد. شرکت‌هایی مانند Netflix و Spotify از اپل در مورد سیاست‌های آن شکایت کرده‌اند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما اپل حق دارد که 30 درصد از درآمد توسعه دهندگان یا ارائه دهندگان خدمات مختلف را برای خود تصاحب کند؟ شما فکر می‌کنید در نهایت رای دادگاه به نفع کدام شرکت خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان