حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت اپل از روسیه به دلیل قانون اجازه روش های پرداخت جایگزین به سایر برنامه ها

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

گویا داستان شکایت‌های پی در پی اپل تمامی ندارد. مدت‌ها پیش اپل بخاطر روش‌های پرداخت داخلی فورتنایت، به دلیل اینکه موجب از دست رفتن کارمزد 30 درصدی اپل از هر پرداخت درون برنامه‌ای می‌شد، از اپیک گیمز شکایت کرد. حالا نیز شاهد شکایت اپل از روسیه به دلیل قانون اجازه روش های پرداخت جایگزین به سایر برنامه‌ها هستیم. با ترنجی همراه باشید.

شکایت اپل از روسیه؛ مشاجره اپل با روسیه بر سر گزینه های پرداخت در آیفون

اپل اخیرا درگیر دعواهای حقوقی زیادی بر سر اپ استور و کامزد آن بوده است. به گزارش 9to5Mac، این شرکت در حال حاضر یک دعوای حقوقی با سازنده بازی فورتنایت، یعنی Epic Games دارد. همانطور که می‌دانید، در این پرونده قاضی نهایتا حکم داد که اپل باید امکان قرار دادن گزینه‌های پرداخت جایگزین برای توسعه دهندگان را فراهم کند. اکنون اما، غول فناوری آمریکا در حال شکایت از روسیه در همین مورد است.

سرویس ضد انحصار فدرال روسیه اخیرا حکم داده است که اپل باید به توسعه دهندگان برنامه‌ها اجازه دهد تا روش‌های پرداخت جایگزین را برای خریدهای درون برنامه‌ای آیفون تبلیغ کنند. اما اپل از این تصمیم راضی نیست. بنا بر گزارش‌ها، اپل پس از اعتراض به این تصمیم، حالا در حال انجاام اقدام قانونی است.

درخواست اپل برای تجدیدنظر در حکم نهایی دعوای حقوقی با اپیک گیمز

تلاش اپل برای منصرف کردن دادگاه از اجرای حکم نهایی با مخالفت اپیک گیمز روبرو شد

در حال حاضر، مدل کسب‌ و کار اپ استور به این شکل است که اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای که در آیفون‌ها و آیپدها انجام می‌شود، 15 تا 30 درصد کارمزد دریافت می‌کند. همانطور که احتمالاً می‌دانید، فروشگاه نرم‌افزاری اپل، تقریبا تنها راه برای دانلود و نصب یک برنامه در آیفون یا آیپد است. این هزینه کارمزد همچنین شامل پرداخت ماهانه خدمات اشتراکی مانند سرویس‌های نتفلیکس و اسپاتیفای نیز می‌شود.

این امر توسط بسیاری از نهادها، از جمله سازمان‌های ضد انحصار در اتحادیه اروپا به عنوان یک رفتار ضد رقابتی تلقی شده است. اکنون روسیه نیز با این عمل مخالف است و از شرکت آمریکایی اپل می‌خواهد که به توسعه دهندگان اجازه دهد تا روش‌های پرداخت جایگزین را در برنامه‌های خود داشته باشند. سرویس ضد انحصار فدرال روسیه تا 30 سپتامبر به اپل مهلت داد تا از این سیاست پیروی کند، اما این شرکت با وجود تهدید قریب الوقوع به جریمه شدن توسط روسیه، از تغییر قوانین فروشگاه اپ استور، خودداری کرده است.

شکایت اپل از روسیه

داستان شکایت‌های اپل با فورتنایت شروع شد

از سال گذشته، اپل در چندین دادگاه، در رابطه با حق کمیسیون و کارمزد خود برای خریدهای انجام شده از طریق اپ استور تلاش کرده است. همانطور که می‌دانید، هر خرید که در برنامه‌های موجود در آیفون یا آیپد صورت می‌گیرد، فقط از طریق اپ استور است. زیرا اپ استور تنها روش مجاز برای دریافت برنامه‌ها در این دستگاه‌ها است. با توجه به نرخ بالای کارمزد اپل، اپیک گیمز که بازی محبوب Fortnite را توسعه داده است، روش‌های پرداخت داخلی خود را به فورتنایت افزود.

مدیرعامل اپیک گیمز گوگل را شرکتی “دیوانه” خوانده و می‌گوید “اپل باید متوقف شود”

همانطور که گفته شد، سال گذشته اپیک گیمز روش پرداخت مستقیمی برای جایگزین کردن روش پرداخت اپ استور، به بازی محبوب فورتنایت افزود. چیزی که برخلاف سیاست‌های اپ استور بود. پس از آن، این بازی از اپ استور حذف شد تا کاربران آیفون نتوانند آن را دانلود کرده یا آپدیت‌های نرم‌افزاری آن را دریافت کنند. مدنی پس از آن نیز، حساب توسعه دهنده Epic Games توسط اپل به حالت تعلیق درآمد. زیرا شرکت سازنده بازی از قوانین اپل استور برای تبعیت از پرداخت هزینه کارمزد اپ استور خودداری کرد.

پس از انجام این اتفاقات، اپیک از اپل به دادگاهی در ایالات متحده شکایت کرد. این دعوا تا یک سال و چند ماه پیش ادامه داشت. در نهایت قاضی ایوان گونزالس راجرز (Yvonne Gonzalez Rogers) با حکمی 185 صفحه‌ای در مورد این پرونده تصمیم گرفت. او در 9 مورد از 10 مورد به نفع اپل رای داد، تصمیمی که هم اپیک گیمز و هم اپل به آن اعتراض کردند.

به اپل دستور داده شد که روش‌های پرداخت جایگزین را برای برنامه‌های iOS مجاز بداند و البته تا 9 دسامبر فرصت خواهد داشت تا از حکم دادگاه پیروی کند. البته تقاضای تعلیق این دستور که توسط اپل مطرح شده بود، اخیرا توسط دادگاه رد شد. از سوی دیگر اپیک همچنان در مرحله تجدید نظر خواهی از تصمیم دادگاه است. این شرکت همچنین در حال انجام دعوای حقوقی با گوگل است. غول فناوری دیگری که ظاهرا انحصار یک بازار خاص را در دست دارد.

در حال حاضر، جریمه‌ای از سوی قانو گذاران سازمان ضد انحصار اتحادیه اروپا نیز برای اپل در نظر گرفته شده است. به گفته phonearena، این جریمه جدید، مربوط به اقدامات ضد رقابتی این شرکت درباره تراشه NFC در آیفون و سیستم Apple Pay است. همچنین مشخص شده که این شرکت سیاست‌های رقابتی اتحادیه اروپا را در رابطه با Apple Music نیز نقض می‌کند.

 

نظر شما در مورد شکایت اپل از روسیه چیست؟ آیا قوانین ضد انحصاری در نهایت می‌توانند انحصارگری اپل را پایان دهند یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان