حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا دوربین پیکسل ۶ و سنسور GN1 بکار رفته در آن می‌تواند هیجان‌انگیزترین اتفاق موبایلی امسال باشد؟

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | دوربین، گوگل

من معتقدم برای اکثر کاربران، دوربین‌ها ستون اصلی چرخه ارتقاء تلفن‌های خود هستند. عکسبرداری، قابل مشاهده‌ترین پیشرفت سالیانه در گوشی‌های هوشمند تلقی می‌شود و از زمان عرضه اولین گوشی پیکسل، گوگل تمرکز زیادی بر روی آن داشته است. از قضا، علی‌رغم محبوبیت پیکسل‌ها که عمدتاً بر توانایی نرم‌افزار خود تکیه می‌کنند، پیشرفت سخت‌افزاری گوگل در این قسمت به‌شدت کند بوده است. استراتژی گوگل در زمینه تصویربرداری و به‌طورکلی تلفن‌های هوشمند، کاملاً با آنچه تقریباً همه تولیدکنندگان دیگر اندرویدی ارائه می‌کنند، متفاوت بوده و تاحدودی مشابه اپل است. گوگل بخش اعظمی از چهار سال گذشته را صرف ارائه بهترین شکل ممکن از سنسور دوربین پیکسل کرده و یک محصول با صرفه‌جویی اما با طرز فکر مهندسی ساخته است؛ به‌جز آنکه، حتی اپل نیز بالاخره ترجیح داد امسال و در سری آیفون ۱۳ خود، از راه‌حل‌های سخت‌افزاری درعوض استفاده مجدد از سنسور دوربین تاریخ‌مصرف گذشته، بهره ببرد. با تمام این تفاسیر اما، سرانجام گوگل قرار است پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو خود را در بخش سخت‌افزار دوربین نیز ارتقا داده که درکنار پردازش تصویر بی‌نظیر، می‌تواند امسال بسیار هیجان‌انگیز ظاهر شود.

دوربین پیکسل ۶؛ هیجان‌انگیزترین اتفاق امسال؟

آیا می‌دانید که سری پیکسل گوگل، از همان سنسور دوربین (IMX363) زمان Pixel 3 در سال 2018 استفاده می‌کند، که این سنسور نیز با Pixel 2 قبل از آن تفاوت چندانی نداشت. یا به‌عنوان‌مثال، پیکسل 5 را در نظر بگیرید که تا چه اندازه از رقبا عقب افتاد؛ گوگل در پرچمدار ۲۰۲۰ خود یک لنز اولتراواید را اضافه کرد؛ با این حال، لنز محبوب آن زمان یعنی تله‌فوتو را با خود به‌همراه نداشت؛ درعوض، گوگل اصرار داشت از تکنیک Super Res Zoom مبتنی‌بر نرم‌افزار استفاده کند که تا حدی نیز وظیفه خود را به انجام رساند، اما نتوانست همرده‌ی سایر گوشی‌ها با لنز تله‌فوتو اختصاصی رقابت کند. در جای دیگر اما، این شرکت لنز تله‌فوتو را در Pixel 4 استفاده کرده بود، اما ترجیح داد لنز اولتراواید را به این گوشی اضافه نکند؛ که در این مورد و برخلاف تله‌فوتو، حتی نمی‌توان آن از طریق نرم‌افزار به دستگاه خود اضافه کرد.

متهم ردیف اول این رویه، Marc Levoy، سرپرست سابق بخش دوربین گوگل است. در مصاحبه‌ای در زمان عرضه پیکسل 5، لووی اظهار داشت که او متقاعد نشده که ترکیب پیکسل‌ها (Pixel Binning) و درنتیجه افزایش نسبت سیگنال به نویز از یک سنسور با وضوح‌بالا، باعث بهبود محسوس عکسبرداری می‌شود. این ادعا ممکن است در سال 2019 صادق باشد، اما از آن پس توسط بسیاری از تلفن‌هایی که به‌طور موثر از این تکنولوژي استفاده کردند، نقض شد.

دوربین پیکسل‌های ۳، ۴ و ۵

دوربین پیکسل‌های ۳، ۴ و ۵

درحالی‌که تعداد کمی از آن‌ها با قدرت نرم‌افزاری گوگل مطابقت داشتند، پیشرفت در سنسورها به رقبای این شرکت اجازه داد تا بر بسیاری از محدودیت‌های سخت‌افزاری غلبه کنند. به‌عنوان مثال، هواوی پیشگام استفاده از سنسورهای RYYB بود که قابلیت‌هایی مانند نایت مود پیشرفته را قادر می‌ساخت، درحالی‌که سونی در زمینه تخصص دوربین خود برای بهبود رنگ‌ها در تصویر، شناخته می‌شد. سایر شرکت‌ها مانند وان پلاس نیز تصمیم گرفتند تا با تولیدکنندگان سنتی دوربین مانند Hasselblad همکاری کنند تا کیفیت عکسبرداری گوشی‌های خود را ارتقا دهند.

در جای دیگر، گروه BBK سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه تصویربرداری کرده است و علاوه‌بر وان پلاس، اوپو نیز با تلفن‌هایی مانند Oppo Find X3 که دارای تعدادی سنسور دوربین برای پوشش هرگونه سناریوی احتمالی می‌باشد، خود را بالا کشید. شیائومی نیز طی چندین سال گذشته پیشرفت خود را به‌همگان نشان داده است و Mi 11 Ultra یکی از مجهزترین پرچم‌داران در زمینه دوربین به‌شمار می‌رود؛ نه‌تنها در بخش سخت‌افزار، بلکه برای پردازش تصویر بهبودیافته آن.

حوزه‌ای که گوگل در آن با فاصله بسیار زیادی نسبت به رقبای خود پیشتاز بود، اکنون در بهترین حالت تنها در میدان رقابت و پشت سر رقبا قرار داشته و حتی نمی‌تواند به سایر شرکت‌کنندگان نیز برسد.

یک سخت‌افزار تازه شامل سنسور جدید می‌تواند گوگل را به دور رقابت بازگرداند

انتظارات از دوربین پیکسل ۶

انتظارات از دوربین پیکسل ۶

سنسور دوربین ارتقایافته دقیقاً همان چیزی است که سری Pixel 6 گوگل به آن نیاز دارد و دقیقاً همان چیزیست که از آن برخوردار است. اشتباه نکنید، قدرت نرم‌افزاری در گوشی‌های پیکسل، همچنان تضمین شده است. حتی می‌توان گفت که این پردازش تصویر گوگل است که سخت‌افزار قوی پیکسل‌های آینده را به‌بهترین وجه خود نشان می‌دهد و ما نیز، از قبل می‌دانیم که الگوریتم‌های تصویربرداری گوگل بر روی سخت‌افزار آن به‌صورت بی‌نقص عمل می‌کند.

نتایج استخراج شده از پورت‌های برنامه دوربین گوگل (Gcam) که درحال‌حاضر برای بسیاری از تلفن‌های هوشمند غیر گوگلی نیز موجود است، گویای این امر می‌باشد. با انتخاب سنسور به‌روز از سوی غول جستجو و نرم‌افزار فوق‌العاده عالی، سری پیکسل ۶ می‌تواند مزایای سال‌ها پیشرفت سخت‌افزاری را به حداکثر برساند. تعهد گوگل به هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی با تراشه Tensor نیز این امر را گسترش داده و انتظار می‌رود کیفیت دوربین پیکسل‌ها، فراتر از یک ارتقای محسوس ظاهر شود.

حال حدس بزنید قرار است چه شود؟ بله، خوشبختانه پیکسل ۶ و ۶ پرو نوید پیشرفت‌های خوبی در همه این زمینه‌ها را می‌دهند! طبق شایعات بدست آمده تاکنون، ترکیب دوربین سری پیکسل ۶ و سنسورهای بکار رفته در آن شامل موارد زیر می‌شود:

گوگل پیکسل ۶

دوربین اصلی: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی GN1 سامسونگ
دوربین اولتراوید: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 سونی
دوربین سلفی: سنسور ۸ مگاپیکسلی

گوگل پیکسل ۶ پرو

دوربین اصلی: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی GN1 سامسونگ
دوربین اولتراوید: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 سونی
دوربین تله فوتو/زوم: سنسور ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 سونی با قابلیت زوم اپتیکال ۴ برابر
دوربین سلفی: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX663 سونی

سیلیکون سفارشی Tensor با نقاط قوت نرم‌افزاری گوگل سازگار است

تراشه اختصاصی Tensor گوگل

تراشه اختصاصی Tensor گوگل

کل تجربه عکاسی پیکسل از همان ابتدا شامل بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی بوده است. از +HDR در پیکسل اصلی گرفته تا Visual Core پیکسل ۲ که سرعت پردازش HDR را افزایش می‌داد. ادغام هوش‌مصنوعی در تراشه Tensor گوگل، باید این امر را به سطح جدیدی برساند و قابلیت‌های بیشتری را از پیکسل آینده قادر سازد.

با این مقدمه، دوربین‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو گوگل، تاکنون مورد انتظارترین ویژگی جدید دستگاه‌های پرچمدار آینده این شرکت به‌شمار می‌روند. اگرچه تراشه Tensor ساخته‌شده توسط سامسونگ نیز در نوع خود بسیار مهم است، اما حقیقت اینست که وجود این تراشه را تا حدی مي‌توان به‌دلیل وجود سیستم دوربین Pixel 6 نسبت داد. درصورتی‌که نمی‌دانستید، تراشه‌های مدرن ARM دارای قابلیت پردازش تصویر یکپارچه و خارجی هستند و نقش عظیمی در عکاسی محاسباتی ایفا می‌کنند که برای کاربر نهایی ممکن است جادویی به نظر برسد. مواردی از این قبیل عبارتند از:

– نایت مود

– حالت پرتره

– حرکت آهسته

– فیلمبرداری بومی 4K/8K با نرخ 30/60 فریم‌برثانیه

– پشتیبانی از سنسورهای دوربین با وضوح بالا 48 مگاپیکسل/50 مگاپیکسل/64 مگاپیکسل/100 مگاپیکسل/200 مگاپیکسل و غیره

– پشتیبانی از چندین سیستم دوربین برای فاصله کانونی مختلف شامل لنزهای اصلی، زوم و اولتراواید

این‌ها تنها تعدادی از ویژگی‌های موردعلاقه و پرکاربرد شما هستند که به‌لطف تراشه‌های قدرتمند و با تمرکز بر پردازش عکس و فیلم، ممکن شده‌اند. اگر عمیق‌تر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که الگوریتم‌های فعال‌شده توسط پردازنده به مواردی مانند HDR، کنترل نویز، جمع‌آوری تصاویر (اغلب به‌خاطر HDR بهتر) و میزان تاری قابل‌قبول و دقیق در پس‌زمینه تصویر در حالت عکاسی و فیلمبرداری پرتره کمک می‌کند.

با این حال، اگرچه پردازنده نقش مهمی در عکاسی با تلفن‌های هوشمند امروزی ایفا می‌کند، اما نمی‌توان از قابلیت‌های خام دوربین (سخت‌افزار) نیز چشم‌پوشی کرد. گوگل قبلاً هزینه این اشتباه را پرداخت کرده است. درحالی‌که Google Pixel 2 و دستگاه‌های قبلی گوگل به‌دلیل عکاسی باورنکردنی خود به‌لطف پردازش نرم‌افزاری بی‌نظیرشان مشهور بودند، گوگل نتوانست پیشتازی خود را در بخش دوربین حفظ کند. اگرچه با “فرم پیکسلی” می‌توان عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت کرد، اما وقتی صحبت از موارد زیر می‌شود، می‌توان ادعا کرد که Pixel 5 از پنج خصلت برتر در زمینه دوربین گوشی‌ها خارج است:

– تنوع رنج‌های مختلف (به‌دلیل عدم وجود لنز تله‌فوتو)

– ابعاد سنسور (حسگر تصویر فوق‌العاده قدیمی دوربین اصلی که به زمان Pixel 3 برمی‌گردد)

– ضبط ویدئو (مناسب، اما نه در مقایسه با آیفون که به‌عنوان معیار فیلمبرداری در تلفن‌ها جا افتاده است)

سنسور GN1 سامسونگ در بهترین گوشی گوگل

در ابتدا اجازه دهید به مشخصات سنسور ساخته‌شده توسط سامسونگ نگاه کوتاهی بیندازیم:

حسگر تصویر ۵۰ مگاپیکسلی ISOCELL GN1 سامسونگ با ابعاد ۱/۱.۳ اینچی خود، اولین سنسوری به‌شمار می‌رود که دارای دو فن‌آوری Dual Pixel و Tetracell بوده و دارای پیکسل‌هایی با اندازه 1.2μm در حالت پایه خود می‌باشد. در حالت دوم اما، به‌لطف تکنولوژی ادغام 4 به 1 پیکسل‌ها، وضوح تصویر به 12.5 مگاپیکسل رسیده که باعث افزایش سایز پیکسل‌ها تا 2.4μm نیز می‌شود.

برای مقایسه، خلاصه‌ای از گوشی‌های هوشمندی با بزرگترین ابعاد حسگر تصویر را به‌ترتیب برای شما آورده‌ایم:

Sharp Aquos R6: سنسور دوربین 1 اینچی؛ ساخت به‌احتمال زیاد لایکا
Xiaomi Mi 11 Ultra: سنسور دوربین 1/1.12 اینچی؛ ساخت سامسونگ
Huawei Mate 40 Pro: سنسور دوربین 1/1.28 اینچی؛ ساخت سونی
Vivo X60/70 Pro+ & Google Pixel 6: سنسور دوربین 1/1.31 اینچی؛ ساخت سامسونگ
Samsung Galaxy S21 Ultra: سنسور دوربین 1/1.33 اینچی؛ ساخت سامسونگ

این لیست کاملی از تمام گوشی‌هایی نیست که از این سنسورها استفاده می‌کنند؛ با این حال، با اطمینان می‌توان گفت که وقتی صحبت از ده گوشی برتر با بزرگترین سنسورهای دوربین می‌شود، پیکسل ۶ در وسط آنها قرار می‌گیرد. قسمت جالب ماجرا اینجاست که ببینیم پیکسل ۶ چگونه در مقابل پیکسل 5 با سایز سنسور 1/2.55 اینچی خود مقایسه می‌شود.

همکاری همه‌جانبه گوگل و سامسونگ در سری پیکسل ۶

همکاری همه‌جانبه گوگل و سامسونگ در سری پیکسل ۶

همچنین لازم به‌ذکر است که با وجود سنسورهای مناسب دیگری مانند GN2 و HM3 سامسونگ، اما احتمالا به‌دلیل انحصار این حسگر تصویرها به‌ترتیب توسط شیائومی و سامسونگ، تنها گزینه ایده‌آل غیر از سونی(از آنجا که گوگل در تولید پیکسل ۶ خود از مشارکت نزدیکی با سامسونگ بهره می‌برد)، سنسور تصویر GN1 کمپانی کره‌ای خواهد بود؛ بنابراین اینگونه تصور کنید که گوگل برای پرچمداران خود، به‌سراغ بهترین سخت‌افزار قابل دسترس(حتی با وجود گذشت بیش از یک‌سال از زمان معرفی آن)، حداقل در زمینه لنز اصلی، رفته است(به توضیح راجع‌به سایر لنزها در ادامه مطلب می‌پردازیم)؛ چراکه سایر سنسورها مخصوصا نمونه‌های ۵۰ مگاپیکسلی(و یا بالاتر شامل ۱۰۸ و حتی ۲۰۰ مگاپیکسل)، یا از ابعاد کوچکتر و مشخصات ضعیف‌تری نسبت به GN1 استفاده می‌کنند و یا توسط سامسونگ و شیائومی به‌صورت انحصاری درآمده‌اند.

ویژگی‌هایی که سنسور GN1 سامسونگ برای دوربین عریض پیکسل‌ها رقم می‌زند

همان‌طور که گفتیم، گوگل قرار است از سنسور GN1 سامسونگ که در تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های به‌خصوص آسیایی، یافت می‌شود، استفاده کند. با تشکر از +Vivo X60 Pro که از سنسور مشابهی بهره می‌برد، می‌توانیم نگاهی زودهنگام به آنچه که سری پیکسل ۶ به‌صورت حداقلی می‌تواند ارائه کند، بیندازیم.

مقایسه عکاسی شب سنسور GN1 ویوو +X60 Pro و HM3 گلکسی S21 Ultra

مقایسه عکاسی شب سنسور GN1 ویوو +X60 Pro و HM3 گلکسی S21 Ultra

موارد زیادی وجود دارد که سنسور GN1 می‌تواند باعث بهبود عملکرد در آنها شود. برای مثال، حالت عکاسی نجومی گوگل (Astrophotography) در‌حال‌حاضر تصاویر مناسبی را از ستاره‌ها ثبت می‌کند. افزایش سایز پیکسل‌ها از طریق ترکیب آنها، می‌تواند میزان نوری که توسط سنسور جذب می‌شود را تا حد زیادی افزایش دهد. افزایش میزان جذب نور به این معنی است که شما باید بتوانید نتایج مشابهی را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری، احتمالاً حتی به‌صورت دستی و نه بر روی سه‌پایه دوربین، بدست آورید.

یا نایت مود چطور؟ در شرایط نوری ضعیف، مدت زمانی که نیاز است تا Pixel 5 در این محیط، عکس مطلوبی را ثبت نماید، از سه تا پنج ثانیه متغیر است که البته در مواقعی حتی بیشتر نیز می‌شود. افزایش حساسیت به نور، میزان زمان مورد نیاز برای نوردهی را کاهش می‌دهد و با ترکیب تکنیک‌های نرم‌افزاری گوگل، می‌توانید عکس‌هایی در مدت زمان بسیار کوتاه‌تر را با همان کیفیت تصویر گذشته دریافت کنید که درنتیجه پیکسل را به یک انتخاب ایده‌آل برای عکاسی در نور کم تبدیل می‌کند.

عمق میدان طبیعی یک سنسور با وضوح بالا همراه با الگوریتم‌های پرتره عالی، روی کاغذ باید به بوکه طبیعی‌تری منجر شود. زوم اپتیکال 4 برابر گنجانده شده در Pixel 6 Pro، همراه با پیشرفت‌های Super Res Zoom و یک سنسور با وضوح بالا، می‌تواند میزان بزرگنمایی را از ۱ برابر تا مقداری قابل‌توجهی، بسته به نوع کاربرد و بدون افت کیفیت، امکان‌پذیر کند.

وقتی صحبت از تنوع در عکاسی می‌شود، پیکسل 6 پرو سرانجام از سه دسته لنز استاندارد استفاده می‌کند که علاوه‌بر زاویه‌دید عریض، هم عکاسی تله‌فوتو و هم فوق‌عریض را نیز ممکن می‌سازد. این چیزیست که تقریباً در همه پرچمداران برتر اخیر چند سال گذشته رایج بوده است، اما گوگل آنها را به‌صورت جداگانه در Pixel 4 و Pixel 5 بکار برد.

پردازش تصویر گوگل وجه ممتاز آن در پیکسل ۶ خواهد بود

به یاد داشته باشید که Vivo برخی از جادوهای پس از پردازش را روی عکس‌های خود اعمال کرده است و آن‌ها به‌صورت خام نیستند. بنابراین، توجه به این نکته ضروری است که برخی از جنبه‌های عکاسی یا فیلمبرداری که متکی به پردازش می‌باشد، قطعاً در Pixel 6 متفاوت به‌نظر خواهد رسید. هر تولیدکننده‌ای (حتی زمانی که از سنسورهای دوربین مشابه استفاده می‌کند) پردازش مخصوص به خود را دارد.

با این حال، ما در اینجا خوش‌شانس هستیم؛ چراکه در ظاهر، +Vivo X60 Pro و سنسور Samsung GN1 استفاده شده در آن از قبل عکس‌های درخشانی می‌گیرند و در برابر رقبای سرسخت خود مانند هواوی +Mate 40 Pro و Mi 10 Ultra شیائومی، از خود برتری نشان می‌دهد.

مقایسه عکاسی شب و HDR ویوو +X60 Pro و شیائومی Mi 10 Ultra

مقایسه عکاسی شب و HDR ویوو +X60 Pro و شیائومی Mi 10 Ultra

همان‌طور که می‌بینید، اگرچه در اینجا ردی از پردازش تصویر قدرتمند گوگل برای کمک به عکس‌ها به‌چشم نمی‌خورد، اما به‌لطف قدرت خام سنسور GN1 سامسونگ و پردازش تصویر Vivo که تمایل به افزایش غلظت رنگ‌ها نیز دارد، بسیار خوب ظاهر شده و همه‌چیز را مانند یک قهرمان اداره می‌کند.

مقایسه عکاسی شب ویوو +X60 Pro و گلکسی S21 Ultra

مقایسه عکاسی شب ویوو +X60 Pro و گلکسی S21 Ultra

بنابراین، سنسور دوربین GN1 در Google Pixel 6 و Pixel 6 Pro باید به‌لطف Tensor و الگوریتم‌های گوگل، این قدرت خام را حتی قوی‌تر نیز ظاهر کند. درصورتی‌که می خواهید بدانید سنسور دوربین GN1 قادر به انجام چه کاری است، یک بیانیه رسمی از سوی سامسونگ که در ماه مه 2020 منتشر شده، ویژگی‌های موجود در سنسور 50 مگاپیکسل ISOCELL GN1 که قرار است وظیفه تامین قدرت دوربین اصلی پیکسل 6 را برعهده داشته باشد، به‌شرح زیر بیان می‌کند:

– فوکوس خودکار دوگانه که به سنسور اجازه می‌دهد تا از تمامی پیکسل‌های تصویر برای فوکوس استفاده کرده و سرعت و دقت آن را افزایش دهد.

– با توجه به این که هر پیکسل دارای دو دیود نوری است، سنسور 50 مگاپیکسلی می‌تواند یک عکس 100 مگاپیکسلی را ثبت نماید. با این حال، این مورد کاملاً به گوگل بستگی دارد که تصمیم بگیرد از این مزیت استفاده کند یا خیر. اما با توجه به سابقه این شرکت، بعید است که چنین چیزی صورت بگیرد.

– Smart-ISO: محدوده دینامیکی بهتر و نویز کمتر: فناوری Smart-ISO به سنسور اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار در محیط‌های تاریک با ISO بومی پایین عکاسی کند، درحالی‌که به‌طور هوشمند در محیط‌های تاریک به ISO اصلی تغییر وضعیت داده تا عکس بتواند محدوده دینامیکی مطلوب را برای هر موقعیتی با نویز کمتر نشان دهد.

– Real-time HDR: در کنار Tensor، این باید در تولید عکس و فیلم با رنج دینامیکی بالا در محیط‌هایی با روشنایی چالش‌برانگیز از طریق چیدمان تصویر/قاب، نقش محوری ایفا کند. این مورد به‌ویژه برای فیلمبرداری بسیار هیجان‌انگیز است.

– ضبط ویدئو تا 8K/30 فریم‌برثانیه: خود گویا است، اگرچه درحال‌حاضر و به‌دلیل شماری از محدودیت‌های مربوط به حافظه و نحوه نمایش، چندان مفید و کاربردی نیست.

– EIS: لرزشگیر الکترونیکی تصویر برای ضبط ویدئوهای بهبودیافته در اثر لرزش دست. منصفانه است که بگوییم پیکسل پیش‌تر نیز در این مورد عملکرد عالی از خود به‌جای گذاشته است.

ضبط ویدئو با کیفیت بالا نیز به‌لطف تراشه Tensor و سنسورهای جدید در تمام لنزهای موجود ممکن می‌شود. افرادی که نمونه فیلمبرداری پیکسل 6 را در مقایسه با آیفون 12 دیده‌اند، از تحت‌تاثیر قرار گرفتن خود برای کیفیت پیکسل جدید سخن می‌گویند. گوشی‌های جدید هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده‌اند، اما مسلم است که گوگل می‌خواهد آیفون 13 اپل را در زمینه ضبط ویدئو به چالش بکشد و از آن پیشی بگیرد.

دوربین پیکسل ۶ چندان بدون ایراد هم نیست!

سنسورهای قدیمی دوربین پیکسل ۶

سنسورهای قدیمی دوربین پیکسل ۶

اگر از سنسور GN1 سامسونگ صرف‌نظر کنیم، در این‌صورت، سایر سنسورهای استفاده شده در پیکسل ۶، قدمتی چندین ساله دارند. بیایید یک‌بار دیگر سنسورهای استفاده شده در پرچمدار آینده گوگل را این بار از زاویه‌ی تاریخ عرضه آنان نگاهی بیندازیم:

سنسورهای دوربین عقب پیکسل ۶ پرو

دوربین اصلی: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی GN1 سامسونگ (عرضه شده در مه 2020)
دوربین تله فوتو/زوم: سنسور ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 سونی (عرضه شده در سپتامبر 2018)
دوربین فوق عریض: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX386 سونی (عرضه شده در جولای 2016)

همان‌طور که می‌بینید، اینها جدیدترین سنسورهای موجود در بازار نیستند. با این وجود، نمی‌توان گوگل را در این مورد سرزنش کرد؛ حداقل از بابت سنسور اصلی و تاحدودی تله‌فوتو، چراکه درحقیقت حسگر تصویر جدیدتر دوربین همیشه اوقات هم به‌عنوان برگ برنده شناخته نمی‌شود؛ حداقل نه تا زمانی که پردازش تصویر گوگل “جادو” می‌کند.

با این حال، قسمتی که نگران‌کننده بوده و من را بسیار محتاط می‌کند، سنسور 12 مگاپیکسلی سونی IMX386 است که انتظار می‌رود در لنز اولتراواید پیکسل ۶ مورد استفاده قرار گیرد.

IMX 386 متفاوت از سنسور استفاده شده در پیکسل ۵ بوده و درحقیقت یک سنسور 12 مگاپیکسلی 1/2.9 اینچی است. نکته جالب اینجاست که درحالی شرکت‌ها سال‌ها پیش از IMX386 برای استفاده در برخی از پرچمداران خود (عمدتا برای دوربین اصلی آنها) بهره می‌بردند که از آن در دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه نیز استفاده شده است. به‌عنوان مثال شماری از این موارد را در اینجا با هم مرور می‌کنیم:

Honor 6X (2016)
Xiaomi Mi Mix 2 (2017)
Xiaomi Mi Note 3 (2017)
Xiaomi Mi6 (2017)
BQ Aquaris VS (2018)
HiSense H10 (2018)
Smartisan Nut Pro 2 (2018)
Motorola Moto Z (2018)
Realme 5i (2020)

“ویژگی مشترک Smartisan Nut Pro 2 و Pixel 6 چیست؟
-آنها از یک نوع سنسور دوربین فوق‌عریض استفاده می‌کنند. “

سنسورهای نسبتا قدیمی دوربین پیکسل ۶

سنسورهای نسبتا قدیمی دوربین پیکسل ۶

برای مقایسه، گلکسی S21 Ultra سامسونگ از IMX563 برای دوربین اولتراواید خود استفاده می‌کند که سایز آن، 1/2.55 بوده و بنابراین تفاوت آنچان زیادی با نمونه پیکسل ۶ ندارد. همین مورد به‌علاوه اثبات توانایی گوگل در بهبود عملکرد سنسورهای قدیمی موجود (به‌عنوان مثال در پیکسل ۵)، تاحدودی نگرانی ما را از بابت استفاده از حسگر تصویر قدیمی کاهش می‌دهد.

علاوه‌بر این، در گوشی‌های مطرحی مانند آیفون ۱۲ پرو اپل، ما شاهد استفاده از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی از نوع IMX372 برای لنز اولتراواید هستیم که دارای ابعادی معادل 1/3.4 اینچ می‌باشد و حتی کوچکتر از IMX368 پیکسل ۶ نیز به‌شمار می‌رود.

پیکسل ۶ اولین پاسخ واقعی گوگل به آیفون اپل است

سخن پایانی

نه، نباید نگران مشخصات نسبتا قدیمی دوربین پیکسل ۶ باشید. اگرچه میانگین قدمت سه سنسور آن، حدود 3.33 سال می‌باشد، اما پردازش نرم‌افزاری گوگل و تراشه قدرتمند Tensor، می‌توانند کاستی‌های موجود در سخت‌افزار دوربین این گوشی‌ها را جبران کند.

در پایان، من با انتظارات بسیار مثبتی روبرو هستم و واقعاً معتقدم که گوگل پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو می‌توانند عنوان “برترین دوربین موجود در گوشی‌های ۲۰۲۱” را از آن خود کنند. ازنظر من، گوگل از زمان پیکسل 2 نتوانست این کار را انجام دهد، بنابراین پیروزی احتمالی بر پرچمداران فوق‌العاده قدرتمند سامسونگ، اپل و شیائومی شیرین‌تر از همیشه خواهد بود.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

تو خرید سنسور هم گدا بازی در میاره
ایفون ۱۳پرو مکس سنسورهاش تمام بروز شده هستن
مدلهای پایین‌تر بروز نشدن
ولی پیکسل مدل پرو هم بعضی سنسورهای چند نسل قبل استفاده شده
احتمالا قیمت بالای هم دارن

The Destroyer

البته GN1 بعد از GN2 که اختصاصی شیائومی بود الان بهترین سنسور قابل استفاده‌س ها

alielx

اندازه سنسور مهمه که اندازه ی خوبی داره ۱.۱.۳۱ که از دوربین ۱۳ پرومکس که ۱.۱.۶۸ بزرگتره پریسکوپم داره با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل من گوشی پیکسل ۲ و ۳ رو داشتم که هنوزم تو خونه هست عکسایه فوقولاده ای میگیرن حتما پیکسل سری ۶ هم دوربین خوبی دارن ۲۰ روز دیگه مشخص میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی