حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیکسل ۶ اولین پاسخ واقعی گوگل به آیفون اپل است

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | اپل، اسمارت‌فون، گوگل

گوگل اغلب سری پیکسل را به‌عنوان جایگزینی برای پلتفرم آیفون اپل معرفی کرده، اما رقابت واقعی در عمل، به این شکل نیست. بیشتر اوقات، پیکسل گوگل، نقش خنثی را برای سایر تلفن‌های اندرویدی عمل کرده است. اگر از رابط‌کاربری‌های شلوغ، دوربین‌های پیچیده یا قیمت‌های فوق‌العاده بالای شرکای سخت‌افزاری گوگل خسته شده‌اید، در آنصورت پیکسل برای شما مناسب می‌باشد. درحالی‌که این موضوع به‌خودی‌خود خوب است، حسی طولانی مدت وجود داشت که گوگل نفهمیده چه چیزی طرفداران آیفون را به‌خود وفادار می‌کند. پیکسل ۶ اما، از این قاعده مستثنی بوده و آماده تا برای اولین بار، جای خالی گوشی مشابه آیفون اپل را برای سیستم‌عامل اندروید گوگل پر کند.

پیکسل ۶؛ نماینده راستین گوگل در نبرد بین گوشی‌های اندرویدی و آیفون

به‌نظر می‌رسد پیکسل 6 آماده تغییر همه چیز است. در‌حالی‌که هیچ تضمینی وجود ندارد که Pixel در رده برندهای بزرگی همچون iPhone و Galaxy قرار بگیرد، اما نشان می‌دهد که گوگل سرانجام مستقیماً اپل را هدف گرفته؛ و نه فقط از نظر مشخصات، طراحی یا حتی بازاریابی، بلکه گوگل در حال پیگیری یکپارچه‌سازی سخت‌افزار به‌طور کامل می‌باشد که برای بسیاری از سازندگان دستگاه‌های اندرویدی، کاری بس دشوار بوده است. این بهترین شانس گوگل با سلاحی به نام پیکسل ۶ می‌باشد که برای تحت‌تاثیر قرار دادن نه تنها کاربران آیفون، بلکه طرفداران اندرویدی‌ایست که سالیان سال به‌دنبال مزایای آیفون بوده‌اند.

خانواده پیکسل ۶ گوگل پیش رونمایی شد؛ تراشه اختصاصی Tensor نیز تأیید شد

سخت‌افزار و نرم‌افزار پیکسل ۶ گوگل می‌توانند به یکپارچگی آیفون اپل برسند

تراشه پیکسل ۶ گوگل

تراشه پیکسل ۶ گوگل

از دارندگان آیفون بپرسید چرا آنها گوشی هوشمند خود را به تلفن اندرویدی مانند پیکسل گوگل تغییر نداده و اغلب می‌گویند دلیلش این است که بسیاری از چیزها “فقط کار می‌کنند”. چه خود بدانند و چه ندانند، منظور آنها اینست که سخت‌افزار و نرم‌افزار با هم هماهنگ عمل می‌کنند، و این در سطح اساسی‌ای صادق است. اپل می‌تواند ویژگی‌ها و عملکرد iOS را برای طیف وسیعی از دستگاه‌های خود بهینه کند. می‌تواند تراشه‌ها و سایر اجزا را برای تقویت ویژگی‌های iOS که ممکن است سالها با ارائه آنها فاصله داشته باشد، طراحی کند. درنهایت نیز مطمئن هستید که یک تلفن سریع، با پشتیبانی خوب و با مزایایی دریافت خواهید کرد که تکرار آن در جاهای دیگر آسان نیست.

گوگل در گذشته تجربه ارائه‌ی سخت افزارهای سفارشی را داشته است. Pixel Visual Core به پردازش تصویر در سری پیکسل ۲ و پیکسل ۳ کمک شایانی کرد، در‌حالی‌که Neural Core پیکسل ۴، یک پردازنده یادگیری ماشینی بود که با امکان تشخیص صدای بیشتر، قابلیت رونویسی و موارد دیگر، پا را از این مرحله نیز فراتر گذاشت. پیکسل 4 همچنین از فناوری راداری Soli گوگل برای حرکات بدون لمس استفاده می‌کرد.

با این وجود، گوگل هیچگاه کنترل زیادی بر سرنوشت سخت‌افزار خود نداشته است. مانند بسیاری از تولیدکنندگان اندرویدی، این شرکت تا حد زیادی به ارائه‌دهنده اصلی تراشه خود، یعنی کوالکام، وابسته بوده است. علی‌رغم تلاش‌های گوگل، نقشه راه اخیر این شرکت تا حد زیادی بر روی عملکرد، بروزرسانی و ویژگی‌های پیکسل محدودیتی ایجاد کرده است که در نقطه مقابل و برای اپل، تقریباً در هر جهتی که بخواهد، می‌تواند آزادانه با آیفون‌های خود حرکت کند.

این موضوع اما، مشکل چندانی برای Pixel 6 ایجاد نخواهد کرد. گوگل اولین سیستم روی تراشه تلفن همراه خود با نام Google Tensor را معرفی کرده است که فناوری یادگیری ماشینی در قلب آن جریان دارد. این شرکت آزادی بیشتری برای تعیین اولویت‌های عملکرد، امنیت و ویژگی‌های مربوط به CPU مانند تشخیص گفتار دارد. گوگل هنوز باید از برخی اجزای شرکت‌های همکار خود استفاده کند و به اندازه اپل در آنها کنترلی نخواهد داشت. با این وجود، انتظار می‌رود پیکسل ۶ گوگل بیشتر از هر گوشی اندرویدی دیگری، از لحاظ آزادی در عمل، به آیفون‌های اپل شباهت داشته باشد.

پیکسل ۶ گوگل به‌مشابه آیفون، یک پرچمدار واقعی است

پیکسل ۶ گوگل

پیکسل ۶ گوگل

رک‌وراست می‌گوییم: گوشی‌های پیکسل گوگل تنها حس پرچمداران واقعی را می‌دهند و نه خود پرچمدار را! درحالی‌که آنها اغلب دارای تراشه‌های درجه یک و امکانات مناسبی می‌باشند، اما به‌ندرت دستگاه‌های همه‌جانبه‌ای به‌شمار می‌روند که برنده مشخصات سخت‌افزاری یا طراحی‌های خاص باشند. آنها تا حد زیادی از سخت‌افزار اصلی دوربین اصلی استفاده کرده و طراحیشان را نیز می‌توان به‌عنوان “میانه‌رو” توصیف کرد. درحالی‌که گاهی اوقات تلفن‌های پیکسل نسبت به آیفون و پرچمداران مشابه از نظر قیمت، وضعیت مناسب‌تری دارند، اما هرگز بهترین (یا پرزرق‌وبرق‌ترین) دستگاه‌هایی نبوده‌اند که می‌توانستید در جیب خود داشته باشید.

پیکسل ۶ نیز قرار نیست این الگوها را به شما بدهد، حداقل نه در ابتدای امر. البته Tensor وعده مزایای منحصربه‌فرد عملکردی را می‌دهد، اما شما همچنین می‌توانید انتظار یک مجموعه دوربین کاملاً به‌روز با حسگر اصلی بهبودیافته و یک ترکیب دوربین سه‌گانه را در Pixel 6 Pro داشته باشید. ما همچنین انتظار داریم نمایشگر 120 هرتزی را در مدل بالاتر ببینیم و اطلاعات درز کرده نشان می‌دهد که حافظه و فضای ذخیره‌سازی آنها، کاملا مطابق انتظار ما از یک گوشی مدرن است. این، همان پیکسلی است که به‌راحتی می‌تواند با آیفون و یا بهترین گوشی‌های اندرویدی دنیا(نه فقط در رده قیمتی خود) رقابت کند.

دوربین پیکسل ۶ XL علاوه بر نرم افزار خوب، از سخت افزار پیشرفته ای بهره می‌برد

صد البته، طراحی نیز مهم است. تردیدی وجود ندارد که گوگل نیز پیکسل ۶ را با ظاهر دو رنگ درخشان و جذاب خود همراه کرده به‌گونه‌ای که نام “پرچمدار” را آنطور فریاد می‌زند که حتی پیکسل ۴ نیز هرگز چنین حسی را القا نمی‌کرد. این همان پیکسلی است که می‌خواهید جلوی دوستان خود جلوه دهید و ممکن است صاحبان آیفون را کمی به‌حسادت بکشانید. این به‌نوبه خود می‌تواند نظر خریداران روزمره‌ای را که پیکسل‌های قبلی را به‌نفع رقبای برجسته‌تر خود نادیده گرفتند، جلب کند.

گوگل نیز آن را مانند یک پرچمدار به فروش خواهد رساند

طرفداران اندروید دوست دارند اینگونه استدلال کنند که آیفون به‌لطف بازاریابی و نه فناوری، بر پیکسل برتری یافته است. با این حال، عادلانه‌تر است اگر بگوییم که گوگل، در حق پیکسل در مقایسه با بزرگترین رقبای خود کم‌کاری کرده است. خارج از بازاریابی اولیه ضعیف و تبلیغات گاه‌به‌گاه، به‌سختی می‌توان باور کرد که گوگل، یکی از تأثیرگذارترین شرکت‌های فناوری در جهان، تلفن‌های مخصوص به خود را ساخته است. پیکسل‌ها دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای هستند، اما اکثر مردم حتی از وجود آنها اطلاع نیز ندارند.

این ممکن است مشکلی در پیکسل 6 ایجاد نکند. Rick Osterloh از گوگل به The Verge گفته که این شرکت معتقد است که پیکسل 6 “واقعاً اکنون تلفن مخصوص گوگل است” و گوگل می‌خواهد سهم بازار را از آن خود کند. بر همین اساس، Ruth Porat، مدیر مالی گوگل نیز هشدار داده که هزینه‌های بازاریابی برای عرضه این محصول در اواخر سال 2021، افزایش چشمگیری خواهد داشت. این غول فناوری سرانجام اطمینان دارد که می‌خواهد پیکسل را مانند یک پرچمدار مشابه iPhone و Galaxy S بفروشد و این می‌تواند کلید موفقیت آنها باشد.

گوگل کنترل بیشتری بر نحوه فروش پیکسل 6 خواهد داشت. اگرچه این شرکت درحال‌حاضر تنها یک فروشگاه خرده‌فروشی دائم(در نیویورک) دارد، اما یک شبکه فروشگاهی بزرگتر می‌تواند به کاهش وابستگی گوگل به شرکت‌های حامل و فروشگاه‌های بزرگ فناوری که اغلب علاقه‌ای به تبلیغ سخت‌افزار گوگل ندارند، کمک کند. فروشگاه‌های خرده فروشی اپل با ارائه راهی آسان به مشتریان برای مشاهده و امتحان دستگاه‌ها، به موفقیت آیفون کمک کرده‌اند. گوگل این موفقیت را به‌زودی تجربه نخواهد کرد، اما ممکن است در طول چرخه عمر پیکسل 6 به موفقیت دست یابد.

افزایش هزینه‌ها نشان می‌دهد که گوگل ممکن است مجبور نباشد به فروشگاه‌های خود، بیش از اندازه متکی باشد. این پول بازاریابی می‌تواند منجر به دسترسی گسترده‌تر شرکت‌های مخابراتی به سری جدید پرچمداران گوگل شود، و نه صرف هزینه در فروشگاه‌های خرده‌فروشی این شرکت. شما ممکن است Pixel 6 را بخرید زیرا به‌احتمال‌زیاد در یک فروشگاه محلی در نزدیکی شما فروخته خواهد شد. کوچکترین بازاریابی نیز اهمیت دارد. اپل و سامسونگ اغلب تبلیغات جدیدترین پرچمداران خود را به‌صورت اشباع در می‌آورند. اگر گوگل بتواند پیکسل جدید را با یکدستی بیشتری به بازار عرضه کند، ممکن است این گوشی درنهایت به پرچمدار محبوب و قدرتمندی برای غول نرم‌افزاری بدل شود.

سری پیکسل ۶ از سرمایه گذاری های عمیق گوگل در حوزه موبایل بهره می‌برد

دیدگاه شما چیست؟ به‌نظر شما پیکسل ۶ گوگل می‌تواند جای خالی یکپارچه‌سازی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزار در سیستم‌عامل اندروید را مشابه گوشی‌های آیفون اپل برای iOS پر کند؟ به‌غیر از مباحث سخت‌افزار داخلی، نرم‌افزار یکپارچه، طراحی شکیل و بازاریابی قوی، شرکت گوگل چه مؤلفه‌های دیگری را باید برای موفقیت در فروش سری پیکسل خود فراهم کند؟ خود شما تا چه اندازه به موفقیت سری پیکسل ۶ این شرکت امیدوارید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Golden Manfioda

به نظر من گوگل تا حدودی هم که شده می تونه اپل و آیفون های آن را کنار بکشد … .
و خودش در آن راه بدون مانع حرکت کند .

Golden Manfioda

اگه دوستش داشتی تیک سبز رنگ یادت نره .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی