حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قدرت تراشه Tensor گوگل به خوبی نمونه‌های اگزینوس و اسنپدراگون نخواهد بود

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، گوگل

پس از حدود یک سال و نیم انتشار شایعات مختلف، گوگل هفته گذشته تأیید کرد که چهار سال است که بر روی چیپست سفارشی گوشی‌های هوشمند کار می‌کند. این تراشه که Tensor نامیده می‌شود، از دو دهه تجربه غول ساکن منتین ویو استفاده کرده و قرار است در گوشی‌های پرچمدار پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو گوگل که در پاییز سال جاری به‌صورت رسمی عرضه خواهند شد، بکار گرفته شوند. به‌تازگی اما، گزارشی منتشر شده است که بیان می‌کند قدرت تراشه Tensor گوگل به خوبی نمونه‌های سطح بالای اگزینوس سامسونگ و یا اسنپدراگون کوالکام نخواهد بود.

قدرت تراشه Tensor گوگل

اگرچه گوگل هنوز مشخصات فنی این چیپست را به‌اشتراک نگذاشته است، اما این شرکت به‌وضوح اعلام کرده که تمرکز آن بر استفاده از هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارائه تجربیات شخصی به‌جای اولویت‌بندی منابع محاسباتی خواهد بود.

مطابق انتظارات این شرکت، گزارش جدیدی از وب‌سایت هلندی Galaxy Club ادعا می‌کند که این تراشه از لحاظ قدرت و عملکرد، پایین‌تر از پردازنده Exynos 2100 سامسونگ قرار خواهد داشت که قدرت انواع اروپایی و خاورمیانه‌ای سری Galaxy S21 را تامین می‌کند.

گزارشات مختلف نشان داده است که Google Tensor، توسط سامسونگ و با استفاده از فرایند 5 نانومتری تولید می‌شود. در همین راستا، می‌توان نتیجه گرفت که شرکت کره‌ای در روند توسعه این تراشه مشارکت فعالی داشته است.

اسناد داخلی نشان می‌دهند که تراشه‌ای که پیش از این با اسم رمز Whitechapel و کد “GS101” شناخته می‌شد، به پلتفرمی به نام “Slider” متصل بوده که “Slider” نیز، حاوی ارجاعاتی به Samsung Exynos می‌باشد.

قدرت تراشه Tensor گوگل

قدرت تراشه Tensor گوگل

تراشه جدید گوگل نمونه معرفی نشده اگزینوس سامسونگ می‌باشد

Galaxy Club همچنین گزارش می‌دهد که Tensor در اسناد داخلی، با نام Exynos 9855 نیز نامیده می‌شود. خروجی این سند با مدرکی که اسم رمز اگزینوس ۹۸۵۵ نیز Whitechapel می‌باشد، تأیید می‌شود.

این تراشه اولین بار در سال گذشته ظاهر شد و ظاهراً بین Exynos 2100، که با شماره قطعه Exynos 9840 شناخته می‌شود، و Exynos 2200 مبتنی‌بر AMD که با نام Exynos 9925 درحال توسعه است، قرار می‌گیرد. اگزینوس ۲۲۰۰ همچنین قرار است قدرت جدیدترین سری از پرچمداران سال آینده سامسونگ یعنی گلکسی اس ۲۲ را تأمین کند.

برای ارائه تصویری بهتر از عملکرد این تراشه، نشریه هلندی ادعا می‌کند که تراشه گوگل تنسور، به Exynos 2100 گلکسی S21 نزدیک‌تر خواهد بود تا Exynos 2200 سری S22. تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ فعلی کاملاً مشابه اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام است، و این بدان معناست که سیلیکون اختصاصی گوگل نیز از لحاظ عملکرد، به پای نسل بعدی تراشه‌های کوالکام که احتمالا با نام اسنپدراگون ۸۹۵ معرفی خواهد شد، نمی‌رسد.

این موضوع ممکن است تنها در ابتدای امر صادق باشد چراکه گوگل بیش از مشخصات سخت‌افزاری، به هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی(ML) علاقه‌مند است. بنابراین، به‌احتمال زیاد عملکرد Tensor با گذشت زمان بهبود می‌یابد. این شرکت به‌طورخاص قول بهبود در تشخیص پارامترهای مربوط به دوربین و گفتار را داده است.

همکاری کوالکام با گوگل پس از معرفی تراشه اختصاصی Tensor نیز ادامه می یابد

درنهایت باید تا اواخر سال جاری و زمان معرفی و عرضه رسمی سری پیکسل ۶ منتظر ماند و دید که گوگل چه سرنوشتی را برای پرچمدار جدید خود و تراشه مورد استفاده در آن درنظر گرفته است. دیدگاه شما چگونه است؟ به‌نظر شما تراشه‌ی ساخت گوگل ارزش اینهمه انتظار و شایعات را آن هم با احتساب قدرت محاسباتی‌ای در حد چیپست‌های سال ۲۰۲۱، دارد یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، فکر نکنم این چیپ از لحاظ قدرت حرفی برای گفتن داشته باشه،، حالا ببینیم چی ازآب در میاد، گوگل داره یجورایی ریسک میکنه چون چیپست خوبی در نیاد فروش پیکسل ها خیلی کم مبشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی