حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه ۶ نانومتری اسنپدراگون ٧٧٨ جی / Snapdragon 778G کوالکام رسماً معرفی شد

نوشته

2 سال قبل | 12 دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

کوالکام تبحر خاصی در طراحی و توسعه چیپ‌های میان رده دارد. چیپ‌های میان رده و بالا رده فعلی کوالکام، در سری ٧٠٠ این کمپانی رونمایی می‌شوند. امروز، کوالکام به صورت رسمی از تراشه اسنپدراگون ٧٧٨ جی (Snapdragon 778G) رونمایی کرد. این تراشه‌ مذکور، به عنوان یک تراشه بالا رده پا به عرصه وجود نهاده است. در ادامه، جزئیات این تراشه‌ را بررسی خواهیم کرد.

تراشه اسنپدراگون ٧٧٨ جی

پیش‌تر در ترنجی، در مورد رونمایی نزدیک تراشه Snapdragon 775G با کد SM7325 گفته بودیم. این تراشه‌ قرار است برای اولین بار در سری Honor 50 و نسخه پایه این سری، به کار گرفته شود. اما ظاهراً، این تراشه‌ با نام دیگری رونمایی شده است.

 

گوشی Honor 50 احتمالاً به تراشه Snapdragon 775G مجهز خواهد بود

 

کوالکام اخیراً از یک تراشه با نام Snapdragon 778G با همان کد SM7325 پرده برداشته است. بنابراین، این تراشه‌ همان Snapdragon 775G است که پیش‌تر لو رفته بود. به گزارش Gizmochina، کوالکام تراشه اسنپدراگون ٧٧٨ جی را به صورت رسمی رونمایی کرده است. به همین صورت، مشخصات فنی این تراشه‌ را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مشخصات فنی تراشه Snapdragon 778G

همان طور که گفتیم، این تراشه‌ با عنوان یک تراشه بالا رده رونمایی شده است. به همین صورت، این تراشه‌ ممکن است در نسخه پایه سری‌های پرچمداری مانند Honor 50 استفاده شود.

لیتوگرافی و پردازنده‌های تراشه Snapdragon 778G

این تراشه‌، به نوعی رقیب مستقیم دایمنسیتی ٩٠٠ است. برخی از مشخصات این دو تراشه، شباهت‌هایی دارند. به عنوان مثال، این تراشه‌ مانند رقیب خود در محصولات مدیاتک، از لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC بهره مند شده است. بنابراین، این تراشه‌ نسبت به تراشه‌ای مانند Snapdragon 768G، بهینه‌تر است.

 

تراشه ۶ نانومتری مدیاتک Dimensity 900 رسماً معرفی شد

 

پردازنده مرکزی تراشه Snapdragon 778G، بهره مند از ٨ هسته و ٣ کلاستر است. این پردازنده از هسته‌‌های Cortex-A78 و Cortex-A55 برای پردازش اطلاعات استفاده مي‌کند. آرایش کلاسترهای این تراشه‌، به شرح زیر است:

  1. کلاستر اول: تک هسته شخصی سازی شده Cortex-A78 با حداکثر فرکانس کاری ٢.۴ گیگاهرتزی
  2. کلاستر دوم: ٣ هسته شخصی سازی شده Cortex-A78 با حداکثر فرکانس کاری ٢.٢ گیگاهرتزی
  3. کلاستر سوم: ۴ هسته شخصی سازی شده Cortex-A55 را حداکثر فرکانس کاری ١.٩ گیگاهرتزی

در این بخش، تراشه Snapdragon 778G به سادگی از دایمنسیتی ٩٠٠ جلو می‌زند. جالب است که بدانید پردازنده مرکزی اسنپدراگون ٧٧٨ جی، دقیقاً مشابه تراشه اسنپدراگون ٧٨٠ جی می‌باشد.

همچنین پردازنده گرافیکی تراشه Snapdragon 778G، آدرنو 642L نام دارد. ظاهراً عملکرد این پردازنده مرکزی، با آدرنو ۶۴٢ تفاوت‌هایی دارد که فعلاً نامشخص هستند. این تراشه‌، از حافظه داخلی نوع UFS 3.1 و حافظه‌ رم از نوع LPDDR5 پشتیبانی می‌کند. میزان دقیق حجم پشتیبانی شده و فرکانس حافظه رم مشخص نشده است.

در بخش هوش مصنوعی، این تراشه‌ به وسیله Hexagon 770، از نسل ششم موتور پردازش هوش مصنوعی کوالکام بهره مند شده است. عملکرد این تراشه‌ در بخش هوش مصنوعی، برابر با 12 TOPS است. عملکرد کلی این تراشه‌، در حد و اندازه Snapdragon 780G است. اما آیا تفاوت‌های دیگری را بین این دو تراشه شاهد هستیم یا خیر؟

دوربین و پردازشگر سیگنال تصویر تراشه Snapdragon 778G

در بخش دوربین و پردازشگر سیگنال تصویر، کوالکام با دستی پر بازگشته است. به همین صورت است که در تراشه اسنپدراگون ٧٧٨ جی، شاهد استفاده از پردازشگر تصویر سه گانه ١۴ بیتی هستیم. نام این پردازشگر تصویر، Spectra 570 می‌باشد. این پردازشگر تصویر، در تراشه اسنپدراگون ٧٨٠ جی نیز استفاده شده بود. سرعت و دقت در پردازش رنگ‌ها و جزئیات در این پردازشگر سیگنال تصاویر، از نسل‌های قبلی بهتر است.

پردازشگر سیگنال تصاویر Spectra 570، از سنسور تکی با حداکثر وضوح ١٩٢ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. همچنین پشتیبانی دوربین دوگانه ٢٢+٣۶ مگاپیکسلی در این پردازشگر تصویر وجود دارد. ویژگی بارز این پردازشگر، ثبت تصاویر HDR با طیف رنگی ١٠ بیتی و فرمت HEIF و HEIC است. قابلیت فیلم برداری 4K HDR با نرخ ۶٠ فریم بر ثانیه نیز در این تراشه‌ فراهم شده است. همچنین Spectra 570، قابلیت ثبت ١٢٠ عکس در ثانیه و با وضوح ٨ مگاپیکسلی را دارد.

نمایشگر، ارتباطات و امکانات

این تراشه‌، از نمایشگرهایی با حداکثر رفرش ریت ١۴۴ هرتزی پشتیبانی می‌کند. حداکثر وضوح استفاده شده در این حالت، می‌تواند +FHD باشد. بنابراین، کمپانی‌ها برای استفاده از وضوح بالاتر نمایشگر، باید قید رفرش ریت ١۴۴ هرتزی را بزنند. اما به بخش ارتباطات تراشه بالا رده اسنپدراگون ٧٧٨ جی می‌رسیم. این تراشه‌ جدید، از حالت‌های مختلف اینترنت 5G، از جمله SA/NSA و mmWave و Sub-6 پشتیبانی می‌کند. گفته می‌شود که بیشترین سرعت دانلود در این تراشه‌، حدود ٣.٣ گیگابیت بر ثانیه است. این امکان، به لطف استفاده از مودم اختصاصی کوالکام X53 به وجود آمده است.

فناوری وای فای این تراشه‌ نیز جزو آخرین فناوری‌ها است. این تراشه‌، از Wi-Fi 6e به صورت پیش فرض پشتیبانی می‌کند. بلوتوث نسخه ۵.٢، تراشه NFC و جی پی اس دو فرکانسی نیز توسط اسنپدراگون ٧٧٨ جی پشتیبانی می‌شوند. اما بیایید نگاهی به امکانات این تراشه‌ نیز بیاندازیم تا ببینیم نکته جالبی را مشاهده می‌کنیم یا خیر؟

کوالکام به صورت رسمی اعلام کرده است که تراشه جدید این کمپانی، یعنی اسنپدراگون ٧٧٨ جی، از فناوری شارژ Quick Charge 5 پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، با وجود این تراشه‌ بالا رده، کمپانی‌ها می‌توانند از شارژهای ١٠٠ واتی در گوشی‌های خود استفاده کنند. پیش از این، فناوری کوییک شارژ ۵ کوالکام را با جزئیات کامل برایتان معرفی کرده بودیم. این موضوع، در حالی رخ داده است که تراشه Snapdragon 780G، به فناوری کوییک شارژ ۴ پلاس مجهز است. بنابراین، اسنپدراگون ٧٧٨ یک مزیت بزرگ نسبت به برادر بزرگ‌تر خود دارد.

 

کوالکام Quick Charge 5 توان ۱۰۰ وات را برای شارژ ۰ تا ۵۰ در ۵ دقیقه ارایه می کند

 

همچنین استفاده از درگاه Type-C 3.1 به وسیله این تراشه‌ امکان پذیر است. خبر خوب دیگری که در این تراشه‌ وجود دارد، پشتیبانی از فناوری حسگر تشخیص اثرانگشت 3D Sonic و 3D Sonic Max کوالکام است. بر همین اساس، گوشی‌هایی که از این تراشه‌ استفاده می‌کنند، می‌توانند از امکانات و مزایای جالبی برخوردار شوند. استفاده از حسگر تشخیص عنبیه نیز در این تراشه‌ پشتیبانی می‌شود.

مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون ٧٧٨ جی

مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون ٧٧٨ جی

زمان عرضه دقیق این تراشه‌ بالا رده، همچنان مشخص نشده است. اما همان طور که اشاره کردیم، احتمال اولین استفاده از این تراشه‌ در گوشی Honor 50، زیاد است. در هر صورت، نظر شما در مورد این تراشه‌ جدید از کوالکام چیست؟ آیا این تراشه‌ می‌تواند مدیاتک دایمنسیتی ٩٠٠ را شکست دهد؟ شما کدام تراشه را انتخاب می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
S AH

کوالکام حتی Sd460 هم خوبه⁦:-)⁩

خیلیم عالی👍🏼😀👌🏼

Mahdi

بله خب ، خب ، داره میانرده ها رو هم میگیره 💪💪💪

AŁɪ

نه عزیزم پرچمدار رو این بار ول کرده چسبیده به میان رده 🙂

Mahdi

گوشی با اسنپدراگون ۸۸۸ و قیمت ۱۷۰ دلار کسی دیده؟

mr.veyani

آیا این تراشه‌ می‌تواند مدیاتک دایمنسیتی ٩٠٠ را شکست دهد؟ شما کدام تراشه را انتخاب می‌کنید؟

فورا میده
اینو بر میدارم

تو گرافیک فرق با 780چیه

Mahdi

یه ذره احتمالا ضعیفتره

AŁɪ

خوبه استقبال میشه 🤍

Milad7

به امید بازنشستگی اسنپ 720 و 730 😐

ali karimi

سلام، خب معلومه که گوشی خوبی از اب درمیاد، چیپستشم که اسنپ دراگونه و همه قبولش دارن، سرویس های گوگل که حتما داره،فقط میمونه قیمتهاشون که اونم اگه قیمتهای خوبیذباشه حتما استقبال خوبی هزش میشه و انشاله که به ایرانم بیان، موفق باشید، بای

ali karimi

سلام، دریک کلام میشه گفت عالیه

ali karimi

سلام، تا حالا خوب به مشخصاتش نگاه نمرده بودم، ولی از حق نگذریم واقعا چیپست خوب و تنوامندی هستش، انشاله سری هانر50 وارد ایران شد نسخه پروشو حتما میگیرم، گوشیهای خوبی از اب دراومدن، هم ظاهر قشنگ و بروز هم قوی، ولی ایکاش شارژ بی سیمومعکوسم داشت و مادون قرمز، اینارم داشت عالی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️