حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون ۷۸۰ | Snapdragon 780 کوالکام رسما معرفی شد

نوشته

2 سال قبل | 27 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، کوالکام

خط تولید سری 7xx چیپست های کوالکام در سال ۲۰۱۸ برای جبران شکاف بین سری های 6xx و 8xx کوالکام وارد بازار شدند. سری که قرار است برخی از ویژگی های تراشه های پرچمدار این شرکت را با قیمت مقرون به صرفه تری به همراه داشته باشد. امروز کوالکام عضو جدید این سری را با نام اسنپدراگون ۷۸۰ که تراشه ای ۵ نانومتری است معرفی کرد.

اسنپدراگون ۷۸۰ | Snapdragon 780

سری 7xx اسنپدراگون برای بسیاری از گوشی های هوشمند ارزان قیمت و میان رده به گزینه ای مناسب تبدیل شده است. به ویژه اسنپدراگون 765G موفقیت بزرگی در این میان کسب کرده است. این پردازنده در بسیاری از گوشی های معروف و خوش نام مانند OnePlus Nord ، OPPO Reno 5 ، Mi 10 Lite ، Vivo V20 Pro ، نوکیا 8.3 استفاده شده است. حالا کوالکام پس از موفقیت این پردازنده به دنبال معرفی جانشین مناسب و به حقی برای آن بود که آن را می توانیم در پردازنده اسنپدراگون ۷۸۰ بیابیم.

به نقل از gsmarena، اسنپدراگون 780G جانشین مستقیم اسنپدراگون ۷۶۵ است و بسیاری از پیشرفت ها را نسبت به مدل قبلی خود به وجود می آورد، از جمله ISP سه گانه، معماری جدید، اتصال سریع تر و موارد دیگر که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اسنپدراگون ۷۸۰ جی

اسنپدراگون ۷۸۰ جی

CPU:

در مهمترین جنبه یعنی پردازنده شاهد تغییرات نسبتاً بزرگی هستیم. در حالی که اسنپدراگون 765G و 768G هر دو از هسته های Kryo 475 استفاده می کردند ، اسنپدراگون 780G از هسته های پردازنده Kryo 670 بسیار قدرتمندتر با فرکانس 2.4GHz استفاده می کند. کوالکام می گوید معماری جدید CPU در مقایسه با نسل قبلی تا 40 درصد عملکرد را افزایش می دهد.

کوالکام هنوز جزییات آن ها را اعلام نکرده است، اما تراشه احتمالاً از ترکیب هسته های ARM Cortex-A78 و Cortex-A55 استفاده می کند. Snapdragon 780G بر روی معماری 5 نانومتری ساخته شده است.

 

پردازنده گرافیکی:

اسنپدراگون ۷۸۰ با پردازنده گرافیکی Adreno 642 همراه است که یک قدم بالاتر از Adreno 620 در اسنپدراگون ۷۶۵ است. این پردازنده همچنین شامل مجموعه ویژگی های Elite Gaming Features کواکام است که امکانات مختلف بازی مانند Game Smoother ، Fast Loader ، Game Network Latency Manager ، Jank Reducer و … را به ارمغان می آورد. با افزایش توان پردازنده گرافیکی ، این چیپست اکنون می تواند نمایشگرهایی با رفرش ریت تا 144 هرتز را نیز کنترل کند و این امکان را به تلفن های ارزان قیمت می دهد تا از سقف رفرش ریت 120 هرتز با این پردازنده عبور کنند.

 

دوربین:

اسنپدراگون ۷۸۰ از هوش مصنوعی با نام Spectra ۵۷۰، پردازنده سیگنال تصویر سه گانه با قابلیت عکس برداری هم زمان از سه سنسور مختلف دوربین بهره می برد. ISP از سه سنسور 25 مگاپیکسلی در تنظیم دوربین سه گانه و یا حداکثر دو دوربین 64MP + 20MP در تنظیم دوربین دوگانه و یا یک دوربین با حداکثر 84 مگاپیکسل با قابلیت Zero Shutter Lag یا یک دوربین با حداکثر 192 مگاپیکسل پشتیبانی می کند. این تراشه همچنین با یک معماری جدید در محیط های کم نور همراه است که پیشرفت های چشمگیری در عکاسی در محیط های کم نور ایجاد می کند. اسنپدراگون 780G از فیلم برداری 4K HDR ، HDR10 + و HLG نیز پشتیبانی می کند

اسنپدراگون ۷۸۰

اسنپدراگون ۷۸۰

 

قابلیت اتصال:

اسنپدراگون 780G همچنین دارای قابلیت اتصال های چشمگیری است. این پردازنده دارای سیستم یکپارچه FastConnect 6900 است – که تاکنون فقط در تراشه هایی مانند اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس به همراه مودم X53 5G به کار رفته است.

این تراشه با مودم و سیستم اتصال به روز شده، حداکثر توان عملیاتی 3.3 گیگابیت بر ثانیه را در 5G ، پشتیبانی از WiFI 6E با حداکثر سرعت بارگیری 3.6 گیگابیت بر ثانیه ، پشتیبانی از باندهای 2.4 گیگاهرتز / 5 گیگاهرتز / 6 گیگاهرتز، دو سیم کارت 5G را به ارمغان می آورد. همچنین بلوتوث 5.2 همراه با پشتیبانی از پلتفرم Snapdragon Sound را ارایه می کند.

 

هوش مصنوعی:

عملکرد هوش مصنوعی نیز در این پردازنده بهبود یافته است. اسنپدراگون 780G با ششمین نسل موتور Qualcomm AI و پردازنده جدید Hexagon 770 ارائه می شود که می تواند حداکثر 12 تریلیون عملیات را انجام دهد. در همین حال، نسل دوم Qualcomm Sensing Hub مصرف انرژی در تماس های صوتی را بسیار کاهش می دهد در حالی که امکان noise cancellation را برای تجربه بهتر تماس فراهم می کند.

 

انتظار می رود گوشی های مجهز به اسنپدراگون ۷۸۰ در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ روانه بازار شوند. البته گفته می شود اولین گوشی که به این پردازنده مجهز می شود Mi 11 Lite شیائومی باشد.

 

به نظر می رسد کوالکام با معرفی پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۷۸۰ سطح گوشی های میان رده را با بهبود عملکرد چشمگیری روبرو می کند. نظر شما درباره این پردازنده چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
27 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

تراشه ای عالی از هر نظر

Auroro

مهم خوب بودنش نیست
مهم اینه سر کیسه رو شل کنن و ازش استفاده کنن😒

TaHaSoLtAnI

تا الان که می ۱۱ لایت 5g که ازش استفاده میکنه
شاید a72 5g ازش استفاده کنه

TaHaSoLtAnI

بسیار خوب
ولی یه انتقادی از ترنجی دارم ، چرا انقدر دیر خبر رو زدین ؟
( البته شایدم چون سایت کوالکام و جی اس ام ارنا خبر معرفی رو چند دقیقه بعد از انتشار حذف کردن ، برای همین ترنجی تعلل کرد )

Mahdi

چون هنوز معلوم نبود وگرنه ترنجی از همه سایت های همسایه بهتره واسه سرعت پوشش

TaHaSoLtAnI

اون که صد درصد 👌

TaHaSoLtAnI

خوددم متوجه شدم
بازم دمتون گرم

david2arc

دستتون درد نکنه . سلامت خبر مهم‌تره از سرعت

اینکه بتونیم به سایت و اخبارش چشم بسته اعتماد کنیم خیلی مهمه

mr.veyani

ولی حیف از DDR5پشتیباتی نمی کنه

brbapapa

مرز بین پردازنده‌‌های پرچمدار و میان رده کم و کمتر میشه و با دو پردازنده‌ی اخیر کوالکام (۷۸۰جی و ۸۷۰) میشه گفت این مرز دیگه خیلی باریک شده! مدیریت عالی رم، مصرف کم باتری، سرعت بیشتر، قابلیت‌های عکاسی بیشتر و پیشرفته‌تر، ویژگی‌های بیشتر برای گوشی‌های گیمینگ و کلا یه پکیج بهینه و خوش قیمت!

Mahdi

۸۶۰ رو یادت رفت ، پارسال فقط یه ۷۶۵ جی و یه ۷۲۰ جی بود ولی امسال عالیه ، ۷۸۰ ، ۸۷۰ ، ۸۶۰ ، ۴۸۰ ، ۶۹۰

brbapapa

اره اتفاقا این تنوع خوبه بشرطی که شرکت‌ها بتونن بهینه ازش استفاده بکنن و با نرم افزارشون به نهایت بازده برسن.

Mahdi

این سه ماهه اول که عالی بوده

Yas

سلام دوست عزیز یه سوال دارم :
مگه پردازنده ۸۷۰ قویتر از ۸۶۵ نیست ؟؟
چطور پس ۸۷۰ رو برای میانرده ها انتخاب میکنن؟

Taha

قویتر که هست دوست عزیز ولی فک کنم به دلیل اینکه دیگه قدیمی شده قیمتش هم خب طبیعتاً میاد پایین

Mahdi

خب پردازنده پارساله واسه همین ، نگاه به اسمش نکن همون ۸۶۵ هست که کلاک cpu رو تا ۳.۲ گیگاهرتز بالا بردن ، حتی کلاک گرافیکش پایینتر از ۸۶۵ پلاسه

Mahdi

ترول خیلی زیاد شده تو سایت

Taha

من هرچی زور زدم زیر این پست ترولی پیدا نکردم؟!
منظورت پست های دیگس؟

The MTest MT

بیخیال شو اگر مث زومـیـت وقت بزاری بحث کنی باهاشون بدتر اینجام میشه تـرول آباد

Mahdi

سعی میکنم باهاشون بحث نکنم

Mohammadr

از الان اومدن آماده شن برا 4 روز دیگ…

بهترین تراشه میان رده بازار👌🏼👌🏼👌🏼

afsoon

تراشه خوبی هست ببینیم چینی ها قیمت گذاری رو طوری میکنن که نسبت به پرچمدار ها و بالارده های اقتصادیشون خیلی کمتر قیمت بشه یا نه .اونوقت میشه روی چیپ و قیمت محصول نهایی نظر داد

AŁɪ

جهش اسنپ ۷۶۵ نسبت به ۷۳۰ چجوری بود ؟؟ 🙂
امیدوارم اونجوری نشه …

Milad7

خوراک میان رده ها هستش😁

ali karimi

سلام، مثل همیشه معلومه این چیپستم خوبه البته در کار کوالکوم شکی نیست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی