حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا چین در راستای کنترل بازار جهانی تراشه متمرکز بر تایوان خواهد شد؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها

نبردی در آسیا در حال بوجود آمدن است که پیامد های بسیار مهمی در آینده دارد. Martijn Rasser، یکی از اعضای ارشد اتاق فکر در مرکز امنیت آمریکا، مستقر در واشنگتن، می گوید که “چین با تمرکز بر صنعت نیمه هادی تایوان، در فکر کنترل بازار جهانی تراشه می باشد. آنها به پیشرفته ترین توانایی های تولید دسترسی پیدا خواهند کرد که حتی از کنترل نفت جهان نیز با ارزش تر است.”

کنترل بازار جهانی تراشه توسط چین

راسر می افزاید: “هر کس که طراحی و تولید این ریز تراشه ها را در کنترل خود داشته باشد، به جریان فعلی قرن 21 جهت می دهد، و چین ممکن است چنین قدرتی را که ارزش جنگیدن دارد، تحت کنترل بگیرد.” زمانی که ایالات متحده در سال گذشته قوانین صادرات مربوط به تراشه ها را تغییر داد، چه اتفاقی برای هوآوی افتاد.

راسر ادامه می دهد که: “نیمه هادی ها نقطه صفر و علت اصلی رقابت جهانی فناوری هستند. آن ها در همه مواردی که ما برای فعالیت به عنوان یک جامعه نیاز داریم، حضور دارند.”

از ماه مه گذشته، ایالات متحده تقاضا کرده است که کارخانه های جهانی مانند TSMC که از فناوری آمریکایی برای تولید تراشه استفاده می کنند، باید قبل از ارسال این قطعات به شرکت هواوی، مجوز این کشور را تهیه کنند، و این شامل تراشه هایی که توسط خود هواوی طراحی شده نیز، می شود. از زمانی که هواوی توانایی خرید نیمه هادی های پیشرفته را از دست داد، این شرکت کاهش چشمگیری در عرضه گوشی های هوشمند خود (از جمله افت 70 درصدی سال به سال در سه ماهه اول) داشته است.

کنترل بازار جهانی تراشه

کنترل بازار جهانی تراشه

احتمال تهاجم چین به تایوان دور از ذهن نیست!

ماه گذشته، فرمانده ارشد ارتش آمریكا در اقیانوس آرام بیان کرد كه چین می تواند طی شش سال آینده به تایوان هجوم ببرد. دولت بایدن می تواند خود را در دفاع از صنعت فناوری های ایالات متحده با جانبداری از تایوان در مبارزه با چین یاری کند. شرکت تولید تراشه تایوان (TSMC) برترین تولید کننده فعلی در صنعت تراشه است که اپل را بزرگترین مشتری خود می داند.

فاکس نیوز گزارش داد که طی چند روز گذشته، چین جنگنده های جت و بمب افکن های دوربرد را در نزدیکی تایوان پرواز داده است. حال که متوجه شدید 70 درصد تراشه های دنیا در تایوان ساخته می شوند، اهمیت این موضوع را درک می کنید. ایالات متحده نگران است که اگر چین قادر به کنترل کارخانه های تولید تراشه پیشرفته باشد، این امر به ارتش چین این توانایی را می دهد که پیشرفت های بزرگی در برابر سایر کشور های جهان داشته باشد.

افزایش تقاضای محصولات TSMC به علت رشد فروش گوشی های هوشمند 5G

دو هفته پیش، دولت بایدن هفت شرکت را در لیست سیاه قرار داد تا مانع فروش تراشه های پیشرفته TSMC به چین شود که می تواند برای ساخت سلاح های پیشرفته تر برای ارتش چین استفاده شود. این کشور در حوزه صنعت تراشه آنچان پیشرفته نیست و بزرگترین کارخانه تولید تراشه آن ها، SMIC، هنوز فاصله زیادی تا توانایی تولید تراشه در مقیاس استاندارد فعلی یعنی 5 نانومتر که توسط TSMC و سامسونگ ساخته می شوند، دارد.

ناتوانی فعلی چین برای رقابت با تراشه های تولید تایوان

SMIC و دیگر کارخانه های تولید تراشه در چین امیدوار بودند تا تجهیزات لیتوگرافی پیشرفته تری را خریداری کنند که به آنها امکان می دهد تراشه ها را با فناوری های مدرن تر تولید کنند. این الگوها به تعیین محل قرار گیری ترانزیستورها بر روی این تراشه ها کمک می کنند و برای تولید تراشه های قدرتمندتر و کم مصرف بسیار حیاتی هستند. در حالی که برای چین دستیابی به این تجهیزات سخت است، کشور تایوان این مشکل را ندارد.

راسر همچنین اظهار داشت: “چین تلاش فراوانی كرده تا تجهیزات مورد نیاز خود را بدست آورد اما تاكنون موفقیت چندانی از این بابت نداشته است.” آنچه در ادامه می گوید ممکن است شما را نگران کند. “بنابراین شما به راحتی می توانید سناریویی را تصور کنید که در آن پکن تصمیم بگیرد که ارزش خطر را دارد و در واقع به تایوان حمله کند تا کنترل این صنعت حیاتی را بدست آورد.”

سناتور Tommy Tuberville در بیانیه ای اعلام کرد: “تایوان، منطقه مورد علاقه جدی ابر قدرت هاست؛ علت اصلی آن نیز دموکراسی آزاد موجود در این کشور می باشد. جهان باید نگران نقش اساسی ای باشد که آن ها در صنعت نیمه هادی دارند. تصور اینکه چین می تواند تایوان را تحت سلطه خود درآورد، به طور قطع اشتباه است.”

چرا تولیدکنندگان خودرو بیشتر از اپل تحت تاثیر کمبود تراشه قرار دارند؟

در نهایت، نظر شما راجع به تصمیم احتمالی چین مبنی بر تمرکز بر تایوان به منظور در دست گرفتن بازار جهانی تراشه چیست؟ آیا روزی خواهد رسید که این کشور خود را از زیر سایه ایالت متحده خارج کرده و مستقلا به تولید تراشه با فناوری های بروز روی آورد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی