حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیرعامل اپل قرارداد مخفیانه‌ای با چین به ارزش ۲۷۵ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۶ امضا کرده است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، سیاست

مدیرعامل اپل، تیم کوک، در سال ۲۰۱۶ به‌طور “مخفیانه” قراردادی به ارزش بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار با مقامات چینی امضا کرده و قول داده است که اپل به توسعه اقتصاد و قابلیت‌های فناوری این کشور کمک کند.

قرارداد اپل با چین

در گزارش گسترده theinformation که براساس مصاحبه‌ها و اسناد داخلی اپل منتشر شده، تیم کوک شخصاً طی یک سری از بازدیدهای حضوری از کشور چین در سال 2016، قراردادی پنج ساله با دولت این کشور منعقد کرده است. طبق گزارشات، اتحاد نزدیک‌تر با دولت چین از سوی تعدادی از مدیران اپل صورت گرفته که نگران تبلیغات بد در این کشور و رابطه ضعیف اپل با مقامات چینی بوده‌اند، چراکه اعتقاد داشتند اپل به‌اندازه کافی در اقتصاد محلی مشارکت نمی‌کند.

اسناد داخلی ادعاشده نشان می‌دهد که کوک “شخصاً با مقامات چینی” در مورد تهدیداتی علیه Apple Pay ،iCloud و اپ استور لابی کرده است. کوک تصمیم گرفت از “یادداشت تفاهم” بین اپل و یک آژانس قدرتمند دولتی چین به نام “کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی” استفاده کند تا در ازای معافیت‌های نظارتی، به‌طور رسمی با تعدادی اعطای امتیاز موافقت کند. این توافقنامه 1250 کلمه‌ای توسط تیم امور دولتی اپل در چین نوشته‌شده و کوک هنگام ملاقات با مقامات چینی سرپرست آن بوده است.

در ماه مه 2016، کوک اعلام کرد که اپل یک میلیارد دلار در استارت‌آپ چینی Didi Chuxing سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا بتواند مقامات را راضی نگه دارد. اندکی پس از آن، مدیرعامل (کوک)، مدیرعملیاتی (جف ویلیامز) و رئیس امور سیاسی (لیزا جکسون) اپل، با مقامات ارشد دولتی در ژونگ‌نانهای، مقر مرکزی حزب کمونیست چین، دیدار کردند.

قرارداد اپل با چین

قرارداد اپل با چین

مذاکرات کوک منجر به امضای موفقیت‌آمیز توافقنامه چند میلیارد دلاری، لغو تعدادی از اقدامات نظارتی علیه شرکت با معافیت‌ها و امکان دسترسی به بازار چین، در ازای سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه، معاملات تجاری و آموزش کارگران در این کشور شد.

این توافق شامل تعهد اپل برای کمک به تولیدکنندگان چینی برای توسعه پیشرفته‌ترین فناوری‌های تولیدی، حمایت از آموزش استعدادهای چینی باکیفیت بالا، استفاده از قطعات بیشتر از تأمین‌کنندگان چینی، امضای قرارداد با شرکت‌های نرم‌افزاری چینی، همکاری با تحقیقات در دانشگاه‌های چین و سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های فناوری چینی و همچنین کمک به حدود ده‌ها هدف مدنظر دولت چین بوده است. درصورتی‌که هیچ اعتراضی از سوی هیچ‌یک از طرفین وجود نداشته باشد، طبق توافق، قرارداد به‌طور خودکار برای یک سال دیگر و تا ماه می 2022 تمدید خواهد شد.

اپل همچنین متعهد شده است که «میلیاردها دلار بیشتر» از هزینه‌های فعلی خود را نیز در چین سرمایه‌گذاری کند، ازجمله در فروشگاه‌های خرده‌فروشی جدید، تأسیسات تحقیق‌وتوسعه و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر. اسناد داخلی دیگر نشان می‌دهد که تعهد اپل به بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار در یک دوره پنج ساله اشاره دارد.

این اطلاعات نشان می‌دهد که اپل برای مذاکرات بین‌المللی به‌شدت به کوک متکی است و حدس می‌زند که با کناره‌گیری کوک از سمت مدیرعاملی شرکت، ممکن است در رسیدگی به امور سیاسی با مشکلاتی مواجه شود.

نظر شما درباره قرارداد محرمانه اپل با چین به ارزش ۲۷۵ میلیارد دلار به‌منظور جلب رضایت دولت شرقی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی