حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت کاربران اپل از متا به اتهام سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، امنیت، شبکه‌های اجتماعی

اگر از کسی بپرسید که بدنام‌ترین شرکت جهان در حوزه فناوری کدام یک است، بی شک پاسخ بسیاری از مردم متا خواهد بود. در چند سال گذشته چهره واقعی این شرکت در رابطه با اطلاعات شخصی کاربران عیان شده بود. حالا نیز شاهد شکایت کاربران اپل از متا به اتهام سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها هستیم. با ترنجی همراه شوید.

شکایت کاربران اپل از متا به اتهام سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها

زمانی که اپل در سال گذشته به کاربران آیفون اجازه داد تا از ردیابی شدن خود توسط برنامه‌های شخص ثالث با ویژگی شفافیت ردیابی برنامه (ATT) خودداری کنند، فیس بوک و مدیر عامل این شرکت یعنی مارک زاکربرگ، هزینه‌های سنگینی به دوش کشیدند و حتی برای بخش تبلیغات تمام صفحه نیز مجبور به پرداخت هزینه زیادی شدند.

بر اساس آن چه که در برخی از روزنامه‌های بزرگ گفته شده بود، همانطور که معلوم شد، زاکربرگ دقیقا می‌دانست که چه چیزی در راه است و این موضوع یک فاجعه عمیق برای متا بود. زیرا قابلیت شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل، ۱۰ میلیارد دلار درآمد بالقوه برای فیس بوک را از بین برد. به گفته بنیاد Electronic Frontier (به گزارش ArsTechnica)، سالی که ویژگی ATT عرضه شد، فیس بوک ۱۰ میلیارد دلار از درآمد احتمالی خود را از دست داد.

شکایت کاربران اپل از متا

گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه فیس بوک راهی برای جبران درآمدی که بخاطر ویژگی ATT از دست داده، ابداع کرده است. همین ماه گذشته به شما گفتیم که Felix Krause، مهندس سابق گوگل و یک محقق امنیتی، ادعا کردند که متا در حال ردیابی کلیدهایی است که کاربران iOS در مرورگر درون برنامه‌ای فیس بوک تایپ می‌کنند.

کراوس گفته است که فیس بوک و اینستاگرام می‌توانند از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای گرفتن اطلاعات کارت اعتباری، آدرس، رمز عبور و موارد دیگر بدون اجازه کاربران استفاده کنند. اکنون خبر می‌رسد که دو شکایت دسته جمعی علیه متا (شرکت مادر فیس بوک) توسط سه کاربر iOS که به اتهامات کراوز استناد کرده‌اند، تشکیل شده است.

این شکایت‌ها به نمایندگی از همه کاربران iOS که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند تشکیل شده و متا را به ارتکاب چندین اقدام غیرقانونی متهم می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به پنهان کردن خطرات حریم خصوصی، نادیده گرفتن انتخاب‌های حریم خصوصی کاربران iOS و  رهگیری، نظارت و ضبط تمام فعالیت‌ها در وب‌سایت‌های شخص ثالث که در مرورگر فیس‌ بوک یا اینستاگرام مشاهده می‌شوند، اشاره کرد.

شکایت کاربران اپل از متا

شاکیان ادعا کرده‌اند که متا از داده‌های جمع‌ آوری‌ شده، شامل اطلاعات حساس و قابل شناسایی شخصی، جزئیات سلامت خصوصی، ورودی‌های متنی و سایر حقایق محرمانه حساس کاربران این پلتفرم بوده است. کاربرانی که گفته می‌شود اطلاعات آن‌ها توسط متا به سرقت رفته است، هیچ تصوری از این موضوع نداشتند. آخرین پرونده دیروز توسط گابریل ویلیس و کریشا دیویس از کالیفرنیا و از لوئیزیانا انجام شد.

آدام پولک، وکیلی که برای شرکت حقوقی Girard Sharp LLP کار می‌کند و پرونده مربوط به ویلیس و دیویس را رسیدگی کرده است، گفته که مهم است متا از ادامه پنهان کردن تجاوزات خود به حریم خصوصی کاربران جلوگیری کند. این شرکت حقوقی همچنین اشاره کرده است که در گذشته، فیس بوک (متا) توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) حدود ۵ میلیارد دلار جریمه شده بود.

به گزارش PhoneArena، پولک به ArsTechnica گفته است که صرفا استفاده از یک برنامه به آن شرکت اجازه نمی‌دهد وقتی روی یک لینک کلیک می‌کنید، اطلاعات حساس شما را سرقت کند. این دعوی حقوقی به دنبال پاسخگویی متا برای دسترسی مخفیانه بر فعالیت مرور افراد (حتی زمانی که آن‌ها به متا اجازه انجام این کار را نداده‌اند) از طریق ردیابی درون برنامه‌ای آن است. وکلای شاکیان ادعا می‌کنند که متا می‌تواند کاربران فیس بوک را در iOS مجبور کند از مرورگر درون برنامه‌ای این برنامه استفاده کنند.

شکایت کاربران اپل از متا

دعوی حقوقی مربوط به شکایت دسته جمعی نشان می‌دهد که متا کدی را به وب سایت‌های شخص ثالث تزریق می‌کند و رویه‌ای است که به این شرکت اجازه می‌دهد تا کاربران را ردیابی کند و داده‌هایی را که در غیر این صورت برایش در دسترس نبودند، رهگیری کند. فیلیکس کراوس تشخیص داده است که متا از این کد برای نادیده گرفتن خواسته‌های کاربران فیس‌بوک که می‌خواهند از مرورگر پیش‌ فرض خود استفاده کنند نیز استفاده می‌کند و آن‌ها را مجبور به استفاده از مرورگر درون‌ برنامه‌ای فیسبوک در هنگام استفاده از این برنامه می‌کند.

این موضوع به فیس بوک اجازه می‌دهد تا رفتار کاربران در استفاده از صفحه کلید iOS را ردیابی کند. این دادخواست می‌گوید متا اذعان کرده است که فعالیت مرور درون برنامه‌ای کاربران فیس بوک را ردیابی می‌کند و این شرکت همچنین تایید کرده است که داده‌ها را از مرورگر درون برنامه‌ای خود برای انتشار تبلیغات هدفمند جمع آوری کرده است.

این دادخواست همچنین متا را متهم می‌کند که این شرکت عمدا کاربران را با پیچیدگی‌های حریم خصوصی سردرگرم کرده است. همانطور که در پرونده اشاره شده است، متا به کاربران فیس بوک اطلاع نمی‌دهد که با کلیک بر روی لینک وب سایت های شخص ثالث از داخل فیس بوک، کاربر به طور خودکار به مرورگر درون برنامه‌ای فیس بوک هدایت می‌شود و برخلاف مرورگر وب پیش فرض کاربر، متا بر وی نظارت خواهد کرد.

فعالیت و ارتباطات کاربر در حین حضور در آن سایت‌ها نیز مورد نظارت فیسبوک است. از آنجایی که هیچ چیز به کاربران درباره این حقایق گفته نمی‌شود، آن‌ها از ردیابی بی‌ اطلاع هستند و بیشتر آن‌ها حتی متوجه نمی‌شوند که وب‌سایت شخص ثالث را از داخل مرورگر درون برنامه‌ای فیس‌بوک مرور می‌کنند. کاربران فیس بوک و اینستاگرام، به خصوص کسانی که از نسخه iOS این اپلیکیشن ها استفاده می کنند، جمله معروف Forewarned is forearmed را به خاطر دارند. نظر شما کاربران ترنجی درباره شکایت کاربران اپل از متا به اتهام سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها چیست؟ آیا متا به خاطر این کار جریمه خواهد شد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان