حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همکاری اپل و فیسبوک برای ایجاد یک بیزینس مشترک در گذشته بسیار محتمل بوده است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

در دنیای تجارت، همیشه رقابت حرف اول را زده است و موارد بسیار کمی را دیده‌ایم که دو شرکت، یک تجارت مشترک را راه‌اندازی کنند. بنابر جدیدترین گزارش‌های دریافتی، همکاری اپل و فیسبوک برای ایجاد یک بیزینس مشترک در گذشته بسیار محتمل بوده است. با ترنجی همراه باشید.

همکاری اپل و فیسبوک برای ایجاد یک بیزینس مشترک در گذشته بسیار محتمل بوده است

بر اساس گزارش جدیدی که در وال استریت ژورنال منتشر شده است، اپل و فیس بوک در نظر داشتند بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ همکاری‌های مشتری انجام دهند. این ایده در واقع متعلق به اپل بود، زیرا به گفته کسانی که از آن مطلع بوده‌اند، به نظر می‌رسید که اپل قرار است بخشی از درآمد فیس بوک را به دست آورد. یکی از این منابع که در وال استریت ژورنال نقل شده، می‌گوید که اپل قصد داشته است با فیس‌بوک کسب‌ و کارهایی مشترک ایجاد کند. احتمالا اپل و فیس بوک در نظر داشته‌اند تا حق اشتراک نسخه بدون آگهی این سایت رسانه اجتماعی را در اپ استور عرضه کنند.

یکی از احتمالاتی که مورد بحث قرار گرفته است، نسخه ویژه و بدون آگهی تبلیغاتی فیس بوک بوده است که از طریق اپ استور به کاربران iOS ارائه شود. از آنجایی که این یک سرویس اشتراکی خواهد بود، فیس بوک درآمد زیادی جمع آوری می‌کرد و اپل ۱۵ تا ۳۰ درصد سهم معمول خود را دریافت می‌کرد. اما وقتی با دو شرکت متمرکز بر پول مانند اپل و فیسبوک سر و کار دارید، مذاکرات در مورد اینکه چه کسی باید سود بیشتری کسب کند، کمی سخت می‌شود.

همکاری اپل و فیسبوک

گزارش وال استریت ژورنال ادعا می‌کند که هر دو شرکت بر سر این که آیا اپل باید از پست‌های به اصطلاح تقویت شده کوتاه بیاید یا خیر، با هم اختلاف نظر داشته‌اند. با پرداخت هزینه فیس بوک (متای کنونی)، ارائه کننده یک پست می‌تواند آن را توسط تعداد بیشتری از کاربران فیس بوک مشاهده کند. فیس بوک ادعا کرده است که اپل حق دریافت درآمد از پست‌های تقویت شده (پروموت شده) را نخواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از کسب‌ و کارهای کوچک از این ویژگی برای دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتری استفاده می‌کنند، اپل پول تبلیغاتی را از توسعه‌ دهندگان دریافت نمی‌کند، بنابراین فیس‌بوک استدلال کرده که این درآمد به صورت دستی بوده است.

از سوی دیگر، اپل درآمد حاصل از پست‌های تقویت‌ شده را درآمد درون‌برنامه‌ای می‌دانسته که باید بتواند ۳۰ درصد از آن را دریافت کند. در نهایت وقتی که مذاکرات به جایی نرسید، نتیجه این شد که هر دو شرکت مذاکرات را به اتمام برسانند. در زمانی که مذاکرات به پایان رسید، فیس بوک در حال کار بر روی تغییراتی برای افزایش حریم خصوصی در برنامه خود بود. اما مارک زاکربرگ، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت، در آن زمان تصمیم گرفت که از ایجاد تغییراتی به نفع حریم خصوصی کاربران خودداری کند تا تجارت تبلیغاتی فیس بوک را پر از هیاهو نگه دارد.

همکاری اپل و فیسبوک

هر صمیمیت و دوستی که اپل و فیس بوک داشتند، هنگامی که کوپرتینویی‌ها در سال ۲۰۲۰، ویژگی ردیابی شفافیت برنامه (ATT) خود را عرضه کردن، به پایان رسید. این قابلیت به کاربران آیفون و آیپد اجازه می‌دهد تا از ردیابی توسط برنامه‌ها و وب سایت‌ها به منظور ارائه تبلیغات هدفمند و هوشمند برای محصولاتی که آن‌ها به صورت آنلاین جستجو کرده بودند، خودداری کنند. مارک زاکربرگ به قدری از عرضه این قابلیت ناراحت بود که برای تبلیغات تمام صفحه در پخش در روزنامه‌های بزرگ شهری، خبری مبنی بر اینکه فیس بوک از مشاغل کوچک در برابر اپل دفاع می‌کند، هزینه زیادی پرداخت کرد.

به گفته PhoneArena، طبق اطلاعات Insider Intelligence، تنها ۳۷ درصد از کاربران آیفون و آیپد، ردیابی شدن را مجاز دانستند و تعداد کاربران بالقوه iOS و iPadOS که تبلیغات هدفمند را مشاهده می‌کردند، کاهش چشمگیری داشت. ویژگی ATT در آوریل ۲۰۲۱ در iOS 14.5 و iPadOS 14.5 بین کاربران آیفون و آیپد منتشر شد. گزارش این مجله با استناد به گزارشی از شرکت مدیریت داده Lotame، می‌گوید که فیس بوک، توییتر، اسنپ و یوتیوب روی هم، امسال به خاطر ویژگی ATT اپل، حدود ۱۷.۸ میلیارد دلار درآمد از دست داده‌اند.

اپل و متا در دو جهت متفاوت در رابطه با حریم خصوصی کاربر حرکت کردند. اخیرا سرمایه گذاران متوجه شده‌اند که ارزش بازار متا، طی سال گذشته ۶۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است و ماه گذشته، این شرکت اولین کاهش درآمد سالانه خود را در یک بازه سه ماهه گزارش کرده است. در حالی که اپل حریم خصوصی آیفون را یکی از نقاط قوت اکوسیستم خود می‌داند، فیس‌بوک با رسوایی‌هایی زیادی مانند هک شدن زیرساخت کمبریج آنالیتیکا مواجه شد که باعث شد اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک بدون اجازه توسط شرکت مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا (که معاون رئیس‌جمهور آن استیو بنن، مشاور استراتژی دونالد ترامپ بود) استفاده شود. طبق گزارش‌ها، این داده‌ها در طول رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۶ به کمپین ترامپ فروخته شد و برای تعیین مناطقی که نیاز به هزینه تبلیغات اضافی داشت، استفاده شد.

یکی از سخنگویان متا گفته است که در طول پنج سال گذشته تغییرات قابل توجهی برای محافظت از داده‌های افراد ایجاد شده است و در عین حال به کسب و کارها در هر اندازه‌ای اجازه رشد داده شده است. تصمیماتی که ما می‌گیریم توسط شرکت دیگری دیکته نمی‌شود، بلکه با تعهد ما به افرادی که استفاده می‌کنند تعیین می‌شود. محصولات ما و اعتقاد ما مبنی بر این است که حریم خصوصی و شخصی سازی در تضاد با هم نیستند.

اما در دنیای آنلاین، آیا می‌توان این خط باریک را بین استفاده از داده‌های مشتریان برای فروش تبلیغات هدفمند و ادعای محافظت از داده‌های آن‌ها طی کرد؟ در این جا داستان دو شرکت را داریم که برای لحظه‌ای کوتاه سعی کردند زمینه مشترکی پیدا کنند تا بتوانند با هم کار کنند. اما تصمیم اپل برای ارتقای حریم خصوصی و تصمیم فیس بوک برای ادامه فروش داده‌های شخصی کاربران و کمک به ترویج تبلیغات هدفمند، هر دو در جهت مخالف حرکت کردند. پس تعجب‌آور نیست که توافقی بین این دو شرکت بزرگ حاصل نشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان