حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ممنوعیت صادرات گازهای نئون و هلیوم توسط روسیه به صنعت تولید تراشه ضربه خواهد زد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

از آغاز بحران اوکراین و تهاجم روسیه به این کشور، سیل عظیمی از تحریم‌های مختلف ضد روسی به راه افتاده است. اما این کشور نیز قصد دارد با انجام اقداماتی، به این تحریم‌ها پاسخ سنگینی بدهد. به همین دلیل گویا ممنوعیت صادرات گازهای نئون و هلیوم توسط روسیه به صنعت تولید تراشه ضربه خواهد زد. با ترنجی همراه باشید.

ممنوعیت صادرات گازهای نئون و هلیوم توسط روسیه چه نتایجی به همراه دارد؟!

به گزارش رسانه تایوانی Economic Daily و به نقل از گزارشی از اکونومیک تایمز هند، روسیه صادرات گازهای خنثی مانند هلیوم و نئون را محدود کرده است. این محدودیت عمدتا برای شرکت‌هایی است که از این گازها برای تولید تراشه استفاده می‌کنند. از آنجایی که روسیه و اوکراین مجموعا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گازهای هلیوم و نئون هستند، این یک مشکل بزرگ خواهد بود. در مورد گاز هلیوم، ایالات متحده خود بزرگ‌ترین تولید کننده آن است. دیگر تولیدکنندگان بزرگ شامل قطر، الجزایر و روسیه می‌باشند.

با این حال، ایالات متحده، در استفاده از منابع طبیعی خود کاملا محافظه کارانه و حساس عمل می‌کند. بنابراین، می‌توان مطمئن بود که ایالات متحده نمی‌تواندبه تنهایی خلا عدم حضور روسیه را پر کند. این بدان معنی است که ممنوعیت صادرات روسیه، مشکل کمبود تراشه جهانی را بیش از پیش تشدید خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، دولت روسیه برای صادرات این گازها به مجوز دولتی ویژه نیاز دارد.

جنگ در اوکراین

این برنامه تا ۳۱ دسامبر سال جاری ادامه خواهد داشت. روسیه در گذشته این گازها را به ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر عرضه کرده است. به گفته کابینه دولتی روسیه، صادرات مواد خام مربوطه توسط دولت فدرال تعیین خواهد شد. گزارشی از اکونومیک تایمز هند اشاره کرده است که روسیه قصد دارد از تحریم صادرات منابع طبیعی خود، به عنوان یک طعمه استفاده کند و در ازای صادرات این گازها، از مبادله‌هایی برای واردات قطعات نیمه رساناها استفاده نماید.

با این حال، وزارت صنعت و تجارت روسیه در مورد صادرات این گازها وضعیت تاییدی اعلام نکرده است. اکنون با توجه به توافق قبلی کابینه روسیه، وضعیت کمی پیچیده است. از سوی دیگر نیز روسیه احتمالا به تحریم‌های اعمال‌ شده علیه خود در حوزه فناوری  پاسخ می‌دهد. واسیلی شپاک، معاون وزیر بازرگانی روسیه، در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز، گفته است که این اقدام فرصتی را برای همسویی مجدد زنجیره‌های عرضه آسیب دیده با ایجاد زنجیره‌های جدید فراهم می‌کند.

آیا هوآوی در دور زدن تحریم های روسیه به آنها کمک می‌کند؟

شکایت روسیه از ۷ شرکت بزرگ فناوری از جمله گوگل با احتمال صدور جریمه‌های سنگین

به گفته خبرگزاری GizChina، خبرگزاری اکونومیک تایمز هند معتقد است که این اقدام در تلافی ممنوعیت بین‌المللی قبلی در تامین قطعات نیمه رساناهای مرتبط و مورد نیاز برای تولید ریزتراشه‌های روسیه است.  رسانه تایوانی اکونومیک دیلی نیز گفته است که بدون گازهای نئون، آرگون، هلیوم و سایر گازهای تولیدی روسیه، ممکن است تولید محصولات الکترونیکی برای برخی کشورها دشوارتر باشد. لازم به ذکر است که روسیه ۳۰ درصد گاز نئون جهان را تامین می‌کند.

در ماه آوریل، کاخ سفید هشدار داد که سازندگان تراشه بهتر است زنجیره تامین خود را غیرمتمرکز‌تر کنند تا از محدودیت‌های روسیه برای برخی از مواد خام کلیدی مورد نیاز برای ساخت تراشه‌ها (در تلافی تحریم‌های فناوری اعمال شده توسط اروپا و ایالات متحده) جلوگیری به عمل آید. این موضوع روز به روز جالب‌تر می‌شود و این یک آزمون بزرگ برای ایالات متحده است، ایالات متحده بزرگترین کشور در برابر روسیه است و جهان انتظار دارد که نسبت به هر اقدام روسیه واکنشی نشان دهد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان