حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دستگاه های جدید پیکسل، پس از 10 سال نوید هماهنگی در وضعیت آشفته سخت‌افزار گوگل را می‌دهند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | گوگل

سری پیکسل‌های گوگل همواره در وضعیت دشواری قرار داشته‌اند. درحالی‌که این دستگاه‌ها یک نسخه «خالص» از سیستم‌عامل همراه خود را ارائه می‌کردند که گوگل شخصا آن را طراحی کرده بود، بااین‌حال و با وجود رقبای قدرتمند در اکوسیستم اندروید، کار برای سخت‌افزار این شرکت همواره سخت بوده است. به‌طور مشابه و در بازار ساعت‌های هوشمند Wear OS نیز که سایر شرکت‌ها با ارائه ده‌ها سبک مختلف با عملکرد تقریباً یکسان، هرساله برای برتری در رقابت حضور داشتند، هرگز احساس نمی‌شد که یک دستگاه مانند پیکسل واچ در بازار ساعت‌های هوشمند Wear OS معنا پیدا کند. با تمامی این اوصاف، به‌نظر می‌رسد که گوگل سرانجام به ضعف دیرینه خود در بخش سخت‌افزار پی برده و حال پس از حدود 10 سال، با ارائه‌ی انواع دستگاه های جدید از سری پیکسل شامل گوشی هوشمند، تبلت، ایربادز و ساعت هوشمند، سعی در جبران اشتباهات گذشته و برقراری اکوسیستم یکپارچه میان محصولات خود دارد.

دستگاه های جدید پیکسل

به‌سرعت به سال 2022 برسید، جایی که بازار ساعت‌های هوشمند مثل همیشه خسته‌کننده است و گوشی‌های هوشمند نیز دیگر جذابیت گذشته را ندارند، به‌جز بهترین گوشی‌های تاشو. اکنون، با توجه به اینکه پیام‌رسان RCS گوگل درنهایت توسط بازیکنان بزرگی مانند سامسونگ به‌طور پیش‌فرض پذیرفته شده و همچنین مجموعه‌ی فوق‌العاده قوی‌ای که در Google I/O 2022 معرفی شد، به‌نظر می‌رسد امسال سالی باشد که تمام تلاش‌های سخت‌افزاری گوگل درنهایت می‌تواند نتیجه دهد.

معرفی محصولات جدید پیکسل نشان داد که گوگل فقط یک شرکت موتور جستجو نیست که تمایل زیادی به نرم‌افزار دوربین دارد؛ بلکه شرکتی است که می‌تواند اکوسیستم کاملی از محصولات و نرم‌افزارهایی بسازد که با هم به شیوه‌ای منسجم کار می‌کنند که به‌طور سنتی، تاکنون عمدتا توسط اپل بدست می‌آمد.

سورپرایز بزرگ

درحالی‌که بسیاری از محصولات جدید غافلگیرکننده در رویداد هفته گذشته گوگل وجود داشت، بزرگ‌ترین شگفتی از Google I/O 2022، فقط دیدن یک گوگل متحد است. این شرکت از زمان پیدایش گوشی‌های هوشمند مدرن، سازمان‌یافته بوده و گوگل به‌درستی از این بابت استقبال کرده است. تنها لطف پیکسل در طول سال‌ها، این واقعیت است که نرم‌افزار دوربین گوگل همواره در جایگاه برتری قرار داشته و اغلب تنها به‌دلیل تجربه‌ی دوربین، پیکسل را درصدر بهترین گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد.

جدای از آن، استراتژی گوگل در دهه‌ی گذشته، یک آشفتگی کامل بوده است. این شرکت کروم‌بوک‌های هیبریدی عجیب‌وغریب و تبلت‌های نه‌چندان کار‌آمد را تولید کرده و تلاش کرده است تا اکوسیستم ساعت هوشمندی را ایجاد کند که در طول سال‌ها تنها بدتر شده است.

خانواده قدیمی سخت‌افزار گوگل

خانواده قدیمی سخت‌افزار گوگل

اما ظاهراً علاقه جدید گوگل به ایجاد مجموعه‌ای از محصولات مرتبط با هم، ایمان تازه‌ای به گوگل می‌دهد که درواقع می‌تواند به وعده‌هایش عمل کند. خط تولید پیکسل 6 در سال گذشته نشانه‌ای از این بود که احتمالاً گوگل بالاخره شروع به جمع‌آوری تمرکز خود بر روی محصولات سخت‌افزاری کرده است و حضور همه‌جانبه به هر رده از دسته گوشی هوشمند در سال جاری ثابت می‌کند که گوگل مایل نیست تا بار دیگر اشتباهات گذشته خود را تکرار کند.

یک تبلت جدید، یک ساعت هوشمند جدید، سه گوشی هوشمند جدید و یک ایربادز نسل بعدی، تصویر کامل‌تری از گوگل ایجاد می‌کنند که به‌نظر می‌رسد درنهایت تمام آن سال‌ها آزمایش سخت‌افزاری را انجام داده و آن را در یک کمپین واقعی برای جذب مشتریان قرار می‌دهد. از این گذشته، یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که مردم در طول سال‌ها اندروید را انتخاب کرده‌اند، این است که این سیستم‌عامل انتخاب واقعی میان فروشندگان سخت‌افزار، سبک‌ها و عملکردها ارائه می‌دهد.

اکوسیستم منسجم

براساس تجربه‌ی گذشته، نباید واکنش احساسی برای دستگاه های جدیدی که از سوی گوگل رونمایی شده‌اند، داشت. هر بار که این شرکت استراتژی جدیدی را معرفی می‌کرد، بیشتر ما هیجان‌زده می‌شدیم، اما در پایان ناامید ظاهر می‌شدند. امر در مورد تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و حتی سری گوشی‌های پیکسل نیز صدق می‌کند.

بااین‌حال، این بار، واضح است که گوگل درحال تلاش برای برقراری یک اکوسیستم کامل است، نه‌فقط تلاشی جزئی برای بستن سوراخ ایجادشده در یک کشتی درحال غرق شدن. امیدواریم که گوگل بالاخره دسته‌ی تبلت‌ها را جدی بگیرد، نه‌تنها با معرفی تبلت پیکسل جدید، بلکه با نهایی کردن کد Android 12L که با درنظر گرفتن دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، توسعه یافته است. این تلاشی است که از زمانی که نسخه‌ی تبلت‌محور اندروید 3.0 Honeycomb درکنار برخی از تبلت‌های اندرویدی شگفت‌انگیز در آن زمان عرضه شد، از سوی این شرکت دیده نشده است.

ساعت‌های هوشمند نیز در طول سال‌ها از تلاش بی‌سابقه‌ی گوگل بی‌بهره نبوده‌اند. این شرکت سعی کرد با Wear OS بازار را به همان روشی که یک دهه و نیم پیش در بازار گوشی‌های هوشمند با اندروید بدست آورده بود، تصاحب کند.

سال گذشته، گوگل به سامسونگ اجازه داد که سکان ابتکار Wear OS 3 را در دست بگیرد، و به‌هرحال، این استراتژی کارساز بود. همه متقاعد نشده‌اند که گلکسی واچ 4 موفق بوده است، اما اعداد و ارقام دروغ نمی‌گویند. سامسونگ به‌معنای واقعی کلمه ساعت‌های گلکسی واچ 4 را با موفقیت فروخت و اکنون پس از گذشت چند ماه، آمار کاربران Wear OS، تقریباً به تعداد کاربران اپل واچ رسیده است. بدون شک، یک ساعت منحصربه‌فرد و شیک مانند Pixel Watch، درصورتی‌که به‌خوبی به بازار عرضه شود، درنهایت می‌تواند نقطه اوجی برای سیستم‌عامل پوشیدنی این شرکت باشد.

گوگل حتی همچنان بازار میان‌رده‌ها را در مسیری که سری آیفون SE اپل در چند سال گذشته طی کرده است، راه خود را ادامه می‌دهد. تفاوت این است که گوگل به‌جای ارائه یک مدل قدیمی بدقواره و زشت مانند اپل، مدلی را ارائه می‌دهد که شیک و مدرن به‌نظر رسیده و با به‌ارث بردن طراحی برادران پرچمدار خود، مطمئناً تصویر بهتری از ارزان‌ترین تلفن اپل برجای می‌گذارد.

دستگاه های جدید پیکسل

دستگاه های جدید پیکسل

Pixel Buds Pro گوگل به‌نظر یک تلاش واقعاً عالی در مجموعه محصولاتی است که از اولین تکرار به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته‌اند. Pixel Buds A سال گذشته اولین گام به سمت هدفون‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر بود و Pixel Buds Pro ممکن است درواقع رتبه‌بندی بهترین هدفون‌های شرکت‌هایی مانند Jabra و Samsung را به چالش بکشد.

همه این عوامل باعث می‌شوند که گوگل، شرکتی به‌نظر بیاید که این بار واقعاً درحال تلاش است و مهم‌تر از همه، شرکتی است که تیم‌هایش واقعاً با یکدیگر همکاری کرده تا یک طرح کلی را برنامه‌ریزی کنند.

آیا سرانجام دستگاه های جدید پیکسل می‌توانند اکوسیستم یکپارچه گوگل را شکل دهند؟

مانند Morpheus در The Matrix، من یک بار دیگر امیدوار هستم که اولین دسته از محصولات واقعی سخت‌افزاری گوگل همان چیزی باشد که ما به‌عنوان علاقه‌مندان به اندروید و این شرکت، به‌دنبال آن بوده‌ایم. ما همیشه دیده‌ایم که گوگل در زمان‌های ظاهراً تصادفی در یک منطقه از بازار فعالیت می‌کند، اما این بار این شرکت مجموعه کاملی از محصولات را معرفی کرده است که برای کار با یکدیگر طراحی شده‌اند و اکوسیستمی را ارائه می‌دهند که اغلب به‌جز در محصولات اپل، در جای دیگر آن را پیدا نخواهید کرد.

بخش موردعلاقه‌ی من این است که گوگل نیز سعی نمی‌کند که از شیوه‌ی اپل در استراتژی خود استفاده کند. برای داشتن یک تجربه خوب در هر یک از این دسته‌بندی‌های محصول، لازم نیست همه‌ی دستگاه‌های پیکسل را بخرید، درحالی‌که این موضوع درمورد اپل صادق نیست.

اکنون، شعار «با هم اما متفاوت» نسبت به روزهای گذشته اندروید همچنان قوی‌ترین شعار این سیستم‌عامل و تمام جنبه‌های مختلف آن است. اما استراتژی جدید پیکسل گوگل می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌تری برای نزدیک شدن به The Source و دریافت محصولاتی باشد که همگی توسط The Architect (اشاره به همان فیلم ماتریکس) طراحی شده‌اند تا دید کامل‌تری ازآنچه گوگل برای تجربه کاربری اندروید درنظر دارد، بدست آورید.

همچنین فراموش نکنید که گوگل بر روی محصولات شایعه‌شده و جذاب دیگری مانند گوشی تاشو پیکسل فولد نیز کار می‌کند که این مورد نیز، به‌تنهایی می‌تواند تنوع در سبد محصولات پیکسلی را بیش از پیش افزایش دهد.

دیدگاه شما چیست؟ آیا به‌نظر شما دستگاه های جدید پیکسل می‌توانند سرانجام اکوسیستم سخت‌افزاری یکپارچه غول جستجو را احیا کنند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی