حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۳ مشکل اصلی یاندکس که به دلیل بحران روسیه و اوکراین به وجود آمده است

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، سیاست

جنگ اوکراین و روسیه باعث بهم خوردن معادلات زیادی در جهان شد. از افزایش قیمت سوخت گرفته تا ضربه خوردن کشورهای زیادی در حوزه صنعت و تولید، همگی جزئی کوچک از اتفاقات اخیر هستند. اما از آن سو باید بررسی کرد تا فهمید ۳ مشکل اصلی یاندکس که به دلیل بحران روسیه و اوکراین به وجود آمده، چه مشکلاتی است. با ترنجی همراه باشید.

۳ مشکل اصلی یاندکس پس از رخدادهای اخیر چیست؟

از زمان شروع بحران بین روسیه و اوکراین، تحریم‌های زیادی علیه این کشور اعمال شده است. اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دارای قدرت اقتصادی در سطح جهان، روسیه را محکوم به تحریم‌های شدیدی کرده‌اند. در واقع حتی برخی از این تحریم‌ها به ضرر کشورهای تحریم کننده است. با این حال، این کشورها دیگر نمی‌خواهند با روسیه تجارت کنند.

با این وجود، برخی از زمینه‌ها هم هستند که آن‌ها همچنان مایل به همکاری با روسیه خواهند بود و این مورد نیز عمدتا در بخش ماموریت‌های فضایی است. در این زمینه، روسیه می‌گوید با هیچ یک از این کشورهایی که این کشور را تحریم می‌کنند، همکاری نخواهد کرد. این تحریم‌ها می‌تواند به غول اینترنتی روسی، یعنی یاندکس، نیز ضربه بزند و موجودی تراشه‌های حیاتی این شرکت برای سرورهای آن کاهش یابد.

۳ مشکل اصلی یاندکس

غول اینترنتی روسیه، یعنی Yandex، یک شرکت اینترنتی با بیشترین کاربر در روسیه است. این شرکت همچنین یکی از ده شرکت برتر موتورهای جستجو در جهان است. طی ۱۲ تا ۱۸ ماه، Yandex NV به دلیل محدودیت‌های صورت گرفته در واردات، تراشه‌ها و نیمه رساناهای سرورهایی را که کسب و کار Yandex را تامین می‌کنند به اتمام خواهد رسید. علاوه بر این، هدف تحریم‌ها عمدتا فناوری‌های دو منظوره است که بخش خودروهای خودران یاندکس بیشترین ضربه را از آن خورده است. بیایید اکنون نگاهی به سه موقعیت دشواری که Yandex به دلیل بحران با آن‌ها روبرو خواهد شد بیاندازیم.

۱. ارزش بازار YANDEX به ۶.۸ میلیارد دلار کاهش یافته است

از زمان شروع درگیری روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه، Yandex به دلیل افزایش سانسور اینترنت توسط دولت روسیه و عدم پذیرش آن در بازارهای خارجی، دچار بحران شده است. تیگران خداوردیان، مدیر اجرایی یاندکس، در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا مجبور به کناره گیری شد. همچنین دو تن از اعضای هیئت مدیره آن نیز استعفا دادند. همچنین روابط این شرکت با شرکای بین المللی نیز به تدریج از بین رفت.

تحریم اپل و گوگل توسط روسیه درصورت عدم تأسیس دفاتر رسمی در این کشور

پس از شروع درگیری روسیه و اوکراین، ارزش بازار Yandex نیز از رکورد خوب ۳۱ میلیارد دلار در نوامبر ۲۰۲۱ به ۶.۸ میلیارد دلار رسیده است. خداوردیان اکنون به دلیل شرکت در نشستی در کرملین با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه است. اتفاقا روز برگزاری آن نشست همزمان با آغاز درگیری روسیه و اوکراین بود.

در مناقشه روسیه و اوکراین، قوانین روسیه گزارش «عملیات نظامی ویژه» را ممنوع می‌کند. هر کسی که قانون را نقض کند جریمه نقدی می‌پردازد یا تا ۱۵ سال به زندان می‌افتد. از یک طرف، یاندکس به دلیل عدم رعایت این مقررات توسط دولت روسیه مجازات شده است. از سوی دیگر، یاندکس با انتقاد رسانه‌های غربی به دلیل سرکوب اخبار مستقل مواجه است. در حال حاضر دولت روسیه خدمات خود را در این کشور به دلیل نقض قوانین توسط فیس‌بوک و اینستاگرام ممنوع کرده است. گوگل همچنین شروع به برنامه ریزی برای تعطیل کردن سرویس‌های خود در روسیه و انتقال کارکنان آن به خارج از این کشور کرده است.

۲. YANDEX ممکن است بخش اخبار و پلتفرم رسانه‌های اجتماعی خود، یعنی ZEN را به VK بفروشد

مشاغلی مانند خدمات ابری یاندکس، بخش موتور جستجو، سرویس پخش موسیقی و فروشگاه آنلاین همگی با کمبود قطعات سرور مواجه هستند. امسال با ایجاد رکود در اقتصاد روسیه، Yandex احتمالا رهبری داخلی خود را در حوزه فعالیت خود تثبیت خواهد کرد. همچنین این شرکت به دنبال تبدیل مجدد خود به یک شراکت برای کاهش خطر تحریمی است که کارکنان آن را تهدید می‌کند. اما هنوز جزئیات این ساختار مشارکت جدید در دسترس نیست. علاوه بر این، Yandex در حال مذاکره با شبکه اجتماعی روسیه یعنی VK است. این شرکت امیدوار است بخش خبری و پلتفرم رسانه اجتماعی خود یعنی Zen را به VK بفروشد. همچنین Yandex گزینه‌ای برای چرخش رانندگی خودران و بخش فناوری فشرده خود دارد.

تجارت بخش مبتنی بر فناوری Yandex نیز تحت تاثیر تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته است. وسایل نقلیه خودران گروه یاندکس بیش از ۱۰ میلیون مایل را پیموده‎‌اند، ناوگان تاکسیرانی آن جای پای خود را در ایالات متحده به دست آورده است و روبات‌های آن در تعداد انگشت شماری از کالج‌های ایالات متحده به خدمت گرفته شده‌اند. در مارس ۲۰۲۲، فعالیت Yandex در ایالات متحده، از جمله مشارکت آن با Grubhub که یک شرکت بزرگ تحویل غذا در ایالات متحده است، پایان یافت.

کارخانجات خودروسازی روسیه به دلیل کمبود تراشه تعطیل می‌شوند

به گفته بلومبرگ، روسیه ممکن است برای کاهش تاثیر تحریم‌ها به کشورهای دیگر مانند چین برای خرید تراشه و نیمه رساناها و سایر قطعات مورد نیاز برای پشتیبانی فنی، روی آورد. در اوایل ماه مارس، وزیر بازرگانی ایالات متحده، جینا ریموندو، اعلام کرد که به شدت کنترل صادرات به روسیه را تحت نظر خواهد داشت. رایموندو گفت که ایالات متحده نسبت به شرکت‌های تولید تراشه که تلاش می‌کنند تحریم‌های ایالات متحده و کنترل صادرات را دور بزنند، محتاط خواهد بود.

۳. روسیه ۷۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ برنامه نویس را از دست خواهد داد

یکی دیگر از معضلاتی که احتمالا Yandex با آن مواجه خواهد شد، از دست دادن طیف گسترده‌ای از برنامه نویسان است. پس از شروع درگیری روسیه و اوکراین، سرمایه گذاران آمریکایی در برابر شرکت‌های روسی بسیار مقاوم بودند. سهام Yandex در ایالات متحده از اوایل مارس ۲۰۲۲ مسدود شده است. چند هفته پیش، دولت روسیه از طریق وزارت اقتصاد این کشور فعالن خود را برای حذف رسیدهای سپرده شرکت‌های خارجی از فهرست آغاز کرده است. این موضوع تنها بر شرکت‌هایی تاثیر می‌گذارد که در حال حاضر در روسیه فعال نیستند.

یاندکس ادعا می‌کند که پولی برای بازخرید ۱.۲۵ میلیارد دلار از اوراق قرضه که می‌تواند با سهام عادی مبادله کند، ندارد. این شرکت اکنون مشاورانی دارد که کمک می‌کنند تا پس از ایالات متحده با دارندگان اوراق بهادار مذاکره کند. این امر پس از تعلیق سهام آن رخ می‌دهد و برای سرمایه گذاران ضروری است که بتوانند بازپرداخت کامل را دریافت کنند.

۳ مشکل اصلی یاندکس

تحریم‌ها همچنین فرار معضل مغزها را در روسیه به وجود آورده‌اند. کارمندان و متخصصان حوزه فناوری در روسیه به دنبال دور شدن از انزوای اقتصادی فزاینده ای کشور هستند و تعداد بیشتری از کارگران روسی نیز به دنبال مهاجرت هستند. اینترفاکس ماه گذشته به نقل از انجمن ارتباطات الکترونیک روسیه گزارش داد که بین ۵۰.۰۰۰ تا ۷۰.۰۰۰ برنامه نویس روسیه را ترک کرده‌اند. این تنها موج اول است. در این ماه، ممکن است آمار مهاجرت و خروج برنامه نویسان از روسیه به ۷۰.۰۰۰ یا حتی تا ۱۰۰.۰۰۰ برسد.

تحریم‌ها علیه روسیه ممکن است یک واکنش زنجیره‌ای به همراه داشته باشد

در حال حاضر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده و این کشور حتی توسط غول‌های تولید تراشه‌ نیز تحریم شده است. قطعات و تراشه‌های مورد استفاده در سرورهای شرکت پورتال خدمات شبکه روسی Yandex ممکن است فقط نیاز ۱۲ الی ۱۸ ماه این شرکت را پشتیبانی کنند. موجودی قطعات و نیمه رساناهای کلیدی روسیه کافی نیست و مراکز داده، خدمات رایانش ابری و سرویس‌های شبکه آن همگی در این زمینه دچار مشکل هستند. علاوه بر این، اقتصاد روسیه رو به افول است و ده‌ها هزار برنامه نویس نیز قصد مهاجرت از این کشور را دارند. ناگفته پیداست که این ۳ مشکل اصلی یاندکس خود به مشکلات بزرگ‌تری منجر خواهند شد.

به گفته GizChina، پس از تحریم‌ها، استعدادهای علمی و فناوری روسیه با یک معضل جدی مواجه شده است. علاوه بر این، صنعت اطلاعات روسیه ممکن است درگیر یک فاجعه بزرگ‌تر نیز بشود. بحران جهانی کمبود تراشه نیز اخیرا در حال شدت گرفتن است و با تحریم روسیه، تامین تراشه ممکن است برای شرکت‌های روسی حتی مشکل‌تر و سخت‌تر از گذشته باشد. علاوه بر شرکت‌های اینترنتی، صنایع هوافضا، صنایع دریایی و صنایع الکترونیک روسیه نیز تاثیرات تحریم‌ها را احساس خواهند کرد. نظر شما در مورد این ۳ مشکل اصلی یاندکس چیست؟ آیا روسیه می‌تواند تحریم‌های اعمال شده توسط اروپا و آمریکا را دور بزند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hameds1

امیدوارم به خاک سیاه بشینه روسیه
و ایران هم یه عقلی تو سرش بیاد طرف درست رو انتخاب کنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان