حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها توسط اتحادیه اروپا

اگر از کاربران حرفه‌ای دنیای فناوری باشید، حتما این را می‌دانید که اتحادیه اروپا همواره قصد داشته تا در دنیای مجازی شرایط بهتری را به نفع خود ایجاد کند و این کار را نیز با قانون گذاری و اجبار شرکت‌های غیر اروپایی به رعایت قوانین این اتحادیه، انجام داده است. حالا در آخرین مورد شاهد اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها توسط اتحادیه اروپا هستیم. با ترنجی همراه باشید.

اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها؛ چگونه چنین چیزی ممکن است؟

در دو سال گذشته، قانونگذاران، به ویژه در اتحادیه اروپا، شرکت های بزرگ فناوری را مورد بررسی قرار داده اند. AppleInsider گزارش می‌دهد که آخرین پیشنهاد این بار مربوط به برنامه‌های پیام رسانی مانند iMessage، WhatsApp و Facebook Messenger است. اتحادیه اروپا می‌خواهد این برنامه‌ها را مجبور به ارسال و دریافت پیام‌ها، تماس‌ها، ویدیوها و فایل‌ها از برنامه‌های چت کوچک‌تر کند.

کاهش کمیسیون اپل برای توسعه دهندگان خرده پا اعمال شد

اینطور که به نظر می‌رسد، اتحادیه اروپا می‌خواهد iMessage و Facebook Messenger بتوانند پیام‌های چت را از رقبای کوچک‌تر خود نیز دریافت کنند. همانطور که می‌بینید، این بخشی از تلاش های اتحادیه اروپا برای دادن فضا به رقابت در دنیای فناوری است، زیرا پارلمان اتحادیه اروپا چندین پیشنهاد ضد انحصار در حال حاضر دارد که به این موضوع می پردازد. این قانون در واقع بخشی از یک پیشنهاد بزرگتر برای قانون است که قانون بازارهای دیجیتال (DMA) نامیده می شود که قبلاً در مورد آن گزارش داده ایم.

جالب اینجاست که DMA از پلتفرم‌های پیام‌رسان اصلی (مانند مواردی که در بالا فهرست کردیم) می‌خواهد تا به سرویس‌های خود اجازه دهند با پلتفرم‌های پیام‌رسان کوچک‌تر کار کنند. تقریبا مانند Google Messages و iMessage که می‌توانند پیام‌هایی را بین کاربران اندروید و آیفون دریافت و ارسال کنند. این قانون اگر DMA پذیرفته شود و به قانون تبدیل شود، برای هر شرکتی که حداقل ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۰.۰۰۰ کاربر فعال شرکتی به صورت سالانه داشته باشد، اعمال خواهد شد. البته این قانون فقط در اروپا اعمال می‌شود.

اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها

هنگامی که در مورد قانون مذکور صحبت می‌کنیم، مهم است که بدانیم در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون، چه اتفاقی برای شرکت‌هایی می‌افتد که تصمیم می‌گیرند از آن پیروی نکنند. تقریبا شرکت‌هایی مانند اپل و متا، در میان سایر غول‌های فناوری، ممکن است در صورت عدم رعایت قوانین، به اندازه ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه جهانی خود جریمه شوند. اگر آن‌ها همچنان به رعایت نکردن این قانون ادامه دهند، جریمه می‌تواند تا ۲۰ درصد برای تکرار تخلفات افزایش یابد.

ممکن است از خود بپرسید که چگونه یک پلتفرم با قابلیت همکاری و اشتراک پیام‌ها می‌تواند مسئله مهم امنیت را حل کند. اتحادیه اروپا فکر می‌کند که می‌توان این کار را با خیال راحت انجام داد، حداقل آندریاس شواب (Andreas Schwab)، گزارشگر پارلمان اروپا برای این پرونده که خبر آن توسط TechCrunch منتشر شده است، به انجام این موضوع معتقد است.

اپل تغییرات گسترده‌ای را در اپ استور اعمال کرد: قوانین ارتباطی جدید و صندوق کمک به توسعه‌دهندگان کوچک

وی اظهار داشته است که مجلس همیشه قابلیت همکاری برای پیام رسان‌ها را متصور بوده است. او می‌افزاید که اگر رگولاتورهای مخابراتی بگویند که امکان ارائه چت‌های گروهی رمزگذاری شده سرتاسر در یک بازه زمانی مشخص وجود ندارد، به محض اینکه این موضوع امکان پذیر شود، آن را انجام خواهند داد.  اساسا، اتحادیه اروپا مایل است تا زمانی که رمزگذاری end-to-end اعمال شود، از امنیت برنامه‌های پیام رسان مختلف هنگام تبادل پیام، عکس، ویدیو و فایل‌های دیگر اطمینان حاصل کند.

اما، همانطور که بسیاری از شما ممکن است بدانید، DMA تنها در مورد پیام رسانی نیست. این قانون همچنین پلتفرم‌ها را مجبور می‌کند تا به کاربران از طریق مرورگرهای وب، موتورهای جستجو و حتی دستیارهای مجازی که در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند، حق انتخاب بدهند. تاکنون قانون DMA نهایی نشده است. با این حال، به سمت تبدیل شدن به یک قانون پیش می‌رود.

این قانون اکنون در انتظار تصویب متن قانونی توسط پارلمان و شورای اروپا است و تا کنون هیچ جدول زمانی مشخصی برای زمان رخ دادن تغییرات پیام رسانی که در بالا ذکر شد وجود ندارد. در سال ۲۰۲۰، پارلمان اتحادیه اروپا از غول‌های فناوری مانند اپل و گوگل دعوت کرد تا در مذاکرات مربوط به قانون بازارهای دیجیتال شرکت کنند.

اجبار iMessage و WhatsApp به پشتیبانی از سایر پیام رسان ها

در مجموع، هدف DMA مبارزه با شیوه‌های ضدرقابتی است که نوآوری را محدود می‌کند و هدف آن این است که به توسعه دهندگان کوچک‌تر شانس بیشتری برای رقابت با رقبی بزرگ بدهد. یکی دیگر از مواردی که این قانون پیشنهاد می‌کند این است که اپل به خاطر رقابت منصفانه، مجددا به فروشگاه‌های نرم‌افزاری جایگزین آیفون و آیپد اجازه فعالیت دهد.

به گفته PhoneArena، اخیرا انتظاراتی وجود داشته است که DMA تا پایان ماه مارس به قانون رسمی تبدیل شود. باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا این پیشنهاد به زودی به قانون تبدیل خواهد شد یا خیر؟ نظر شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان