حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اوکراین عرضه گاز نئون که برای تولید تراشه ضروری است را متوقف می‌کند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، سیاست

دو تامین کننده اوکراینی که حدود نیمی از تولید جهانی گاز نئون در صنعت نیمه هادی را انجام می‌دهند، با تشدید حملات روسیه به اوکراین، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. همانطور که تحلیلگران مختلف پیش بینی می کنند، این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت تراشه ها و کمبود نیمه هادی ها شود. دلیل آن این است که گاز نئون یک ماده خام مهم برای تولید تراشه است.

داده های Techcet نشان می‌دهد که دو تامین کننده اصلی گاز نئون اوکراین، Ingas و Cryoin در حدود 45 تا 54 درصد از گاز نئون مورد نیاز در صنعت نیمه هادی جهان را تامین می کنند. Techcet تخمین می زند که مصرف جهانی گاز نئون برای تولید تراشه در سال گذشته حدود 540 تن بوده است. گاز نئون برای لیزر های مورد استفاده در تولید تراشه ضروری است.

اوکراین عرضه گاز نئون که برای تولید تراشه ضروری است را متوقف می‌کند

دو تامین کننده عمده گاز نئون تولید خود را متوقف کرده‌اند

نمایندگان Ingas و Cryoin گفتند که هر دو شرکت فعالیت خود را به دلیل تخریب زیرساخت های حیاتی تعطیل کرده اند. این امر باعث ایجاد مشکلات جدی در تولید تراشه جهانی می‌شود. قبل از شروع جنگ، مشکل کمبود چیپ در جهان وجود داشت. دلیل این امر قرنطینه های مربوط به همه گیری ویروس کرونا بود. جدای از این، برخی از محصولاتی که به عنوان دسته های در حال از بین رفتن در نظر گرفته شده بودند، احیا شدند و نیاز به چیپست را افزایش دادند.

در همین راستا، تحلیلگر مرکز تحقیقات و تحلیل مالی (CFRA)، گفت: «اگر ذخایر تا ماه آوریل تمام شود و سازندگان تراشه سفارش‌ های خود را در سرتاسر مناطق جهان متوقف نکنند، احتمالاً به معنای بیشتر شدن محدودیت‌ هایی برای زنجیره های تامین گسترده‌تر و ناتوانی در تولید محصول نهایی برای بسیاری از مشتریان کلیدی خواهد بود.

قبل از حمله روسیه، تنها یکی از این دو شرکت، در هر ماه 15000 تا 20000 متر مکعب گاز نئون برای مشتریان در تایوان، چین، کره جنوبی، ایالات متحده و آلمان تولید می کرد. گفتی است که حدود 75 درصد از هر 10000 متر مکعب گاز نئون تولید به صنعت تراشه سازی اختصاص می‌یابد.

شرکت دوم اما به نوبه خود تقریباً 10000 تا 15000 متر مکعب گاز نئون در ماه تولید می‌کرد. این شرکت برای محافظت از ایمنی کارکنان خود در 24 فوریه خطوط تولید خود را متوقف کرد. این شرکت نمی تواند سفارشات 13000 متر مکعبی گاز نئون خود را در ماه مارس انجام دهد مگر اینکه جنگ متوقف شود.

اگرچه با بسته شدن این کارخانه ها، این شرکت ها می‌تواند حداقل سه ماه دوام بیاورند. اما دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم روسیه در این مدت به تجهیزات این کارخانه ها آسیب خواهد رساند. اگر چنین باشد، وضعیت بدتر نیز خواهد شد.

جنگ اوکراین و روسیه ؛ از افزایش قیمت نیکل و آلومینیوم تا تحریم صادرات تراشه به روسیه

افزایش قیمت ها

به دلیل شیوع ویروس کرونا، قیمت گاز نئون اکنون 500 درصد بیشتر از دسامبر سال گذشته میلادی است. علاوه بر این، در مقایسه با سال 2014، قیمت گاز نئون 600 درصد افزایش یافته است.

به نقل از منبع، شرکت ها در جا های دیگر ممکن است تولید نئون را شروع کنند، اما روند آسانی نخواهد بود. بر اساس برآورد های مختلف، افزایش ظرفیت حداقل 9 ماه تا دو سال طول خواهد کشید.

 

به نظر می‌رسد که تنش میان روسیه و اوکراین روز به روز آسیب های بیشتری را بر روی دست شرکت ها و حوزه های مختلف می‌گذارد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه تنش ها آسیب های این رویداد غیر قابل پیشگیری باشند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری