حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استاندارد Wi-Fi 6E چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | مطالب ترنجی

تکنولوژی Wi-Fi یک گام بسیار مهم در دنیای فناوری محسوب می‌شود. هر نسل که می‌گذرد، نسخه‌های جدیدتر و بهبود یافته‌تر آن نیز عرضه می‌شوند. در این مقاله نگاهی داریم بر اینکه اصولا استاندارد Wi-Fi 6E چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

استاندارد Wi-Fi 6E چیست؟ این تکنولوژی چه تفاووتی با نسل‌های قبلی دارد؟

ما به طور کلی فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی تماشا می‌کنیم، بازی‌های آنلاین زیادی را نیز تجربه می‌کنیم و تماس‌های ویدیویی بسیار بیشتری نسبت به گذشته برقرار می‌کنیم. همه این فعالیت‌ها فشار زیادی بر شبکه‌های Wi-Fi ما وارد می‌کند. همانطور که می‌دانید، آخرین استاندارد Wi-Fi 6 حجم وسیعی از قابلیت‌ها را ارائه می‌دهد، از جمله دسترسی سریع‌تر و ایمن‌تر، اما Wi-Fi 6E چیست و چگونه در آن قرار گرفته است؟

به طور کلی، Wi-Fi 6E نام دستگاه‌های مبتنی بر Wi-Fi 6 است که در باند ۶ گیگاهرتز کار می‌کنند. این تکنولوژی نسخه جدیدی از طیف بدون مجوز است که بیش از ۵۸ کشور در سراسر جهان، شامل اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه آن را برای Wi-Fi در دسترس قرار داده‌اند. کوین رابینسون (Kevin Robinson)، معاون ارشد بازاریابی اتحادیه Wi-Fi در این مورد توضیح می‌دهد.

وای فای ۶ (Wi-Fi 6) چیست؟ تفاوت با نسل های قبلی و ویژگی ها

آیفون ۱۴ و هدست واقعیت ترکیبی اپل از فناوری Wi-Fi 6E استفاده خواهند کرد

توضیحاتی درباره این تکنولوژی نوین

تا به حال، وای فای ما روی دو باند کار می‌کرد که یکی باند ۲.۴ گیگاهرتز و دیگری نیز باند ۵ گیگاهرتز بود. استاندارد Wi-Fi 6 از ویژگی‌های مختلفی برای بهبود کارایی و توان عملیاتی داده شبکه بی سیم شما و همچنین کاهش تأخیر برای این دو باند استفاده می‌کند.

رابینسون می‌گوید که Wi-Fi 6E ظرفیت، کارایی، پوشش و مزایای عملکرد Wi-Fi 6 را به باند ۶ گیگاهرتز افزایش می‌دهد. دستگاه‌های مبتنی بر Wi-Fi 6E با حداکثر هفت کانال فوق عریض ۱۶۰ مگاهرتزی، عملکرد شبکه‌ای بهتری را ارائه می‌کنند و به طور همزمان از کاربران بیشتری نیز پشتیبانی می‌کنند. این موضوع حتی در محیط‌های بسیار متراکم نیز قابل انجام است.

استاندارد Wi-Fi 6E چیست

هر باند در واقع یک تکه فرکانس است. باند ۲.۴ گیگاهرتز شامل ۱۱ کانال است که هر کدام ۲۰ مگاهرتز (MHz) عرض دارند. باند ۵ گیگاهرتز دارای ۴۵ کانال است، اما می‌توان آن‌ها را برای ایجاد کانال‌های ۴۰ مگاهرتز یا ۸۰ مگاهرتز ترکیب کرد. این کار آن‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های بیشتری را به صورت یکپارچه انتقال دهند. باند ۶ گیگاهرتز از ۶۰ کانال پشتیبانی می‌کند که می‌تواند تا ۱۶۰ مگاهرتز عرض داشته باشد.

این حجم عظیم از ظرفیت این تکنولوژی اضافی است. فکر کنید که از یک جاده تک مسیر (۲.۴ گیگاهرتز) به یک بزرگراه با سه خط (۵گیگاهرتز) و سپس به یک بزرگراه شش خطه (۶ گیگاهرتز) بروید. این مقایسه برای نوع پوشش نیز قابل انجام است. فرکانس‌های بالاتر زمان سخت‌تری برای نفوذ به دیوارها و فضاهای پوشیده دارند، بنابراین جاده‌های تک مسیری ۲.۴ گیگاهرتزی به بزرگ‌راه‌های ۵ گیگاهرتزی که فراتر از بزرگراه‌های ۶ گیگاهرتزی هستند، می‌رسند.

تغییر نام استانداردهای تجاری

استانداردهای Wi-Fi به طور سنتی بسیار گیج کننده بوده‌اند. موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) استانداردهای Wi-Fi را ایجاد می‌کند و این استانداردها توسط اتحاد Wi-Fi تأیید شده است که در حال حاضر ۸۶۶ شرکت از جمله اپل، فیس‌بوک، گوگل، اینتل، مایکروسافت، کوالکام، سامسونگ، سونی و بسیاری دیگر عضو آن هستند.

اتحاد Wi-Fi بعدها به درستی متوجه شد که اگر استانداردی به نام IEEE 802.11ax به Wi-Fi 6 تغییر نام داده شود، درک آن آسان‌تر خواهد بود. این تصمیم نسبت به تکنولوژی‌های قبلی نیز اعمال شده و باعث می شود که مثلا IEEE 802.11ac استاندارد مرتبط با Wi-Fi 5 باشد و استاندارد IEEE 802.11 نیز به Wi-Fi 4 اطلاق شود. هر یک از این استانداردها یک اصطلاح کلی برای طیف وسیعی از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید است.

همکاری سامسونگ و مدیاتک برای ارایه اولین تلویزیون 8K QLED با Wi-Fi 6E

برای مثال، Wi-Fi 4 فناوری MIMO (با چندین ورودی و چندین خروجی) را معرفی کرد تا امکان انتقال همزمان چندگانه به یک دستگاه را فراهم می‌کند. موج دوم محصولات Wi-Fi 5 نیز فناوری MU-MIMO  (MU مخفف multi-user است) را معرفی کرد که به چندین دستگاه امکان می‌دهد به طور همزمان برای ارسال و دریافت داده متصل شوند. Wi-Fi 6 نیز MU-MIMO را بهبود می‌بخشد و قابلیت OFDMA (دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد) را معرفی می‌کند که یک انتقال دهنده واحد را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به چندین دستگاه در یک زمان تحویل دهد.

دامنه پیشرفت‌ها و فناوری‌ها در Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E یکسان است. استفاده از E به دلیل باز شدن باند ۶ گیگاهرتز است. رابینسون می‌گوید که با تراکم دستگاه‌های Wi-Fi و شبکه‌های همسایه به طور چشمگیری افزایش می‌یابد، Wi-Fi 6E طیفی بکر را برای حفظ یک تجربه کاربری عالی فراهم می‌کند.

استاندارد Wi-Fi 6E چیست

آیا به استاندارد Wi-Fi 6E نیاز داریم؟

اگر به دنبال یک روتر جدید هستید یا به سیستم‌های خاص نگاه می‌کنید، مطمئنا باید به دنبال روتری با پشتیبانی از Wi-Fi 6 باشید. البته راه‌های زیادی برای سریع‌تر کردن وای‌فای‌تان وجود دارد، اما خرید روتر وای‌فای ۶ یکی از راه‌های پیشنهادی است. این تکنولوژی مزایایی زیادی را دارد که به آن‌ها اشاره کردیم که برخی از آن‌ها در نسل قبلی حضور نداشتند. از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود امنیت از طریق WPA3 (دسترسی محافظت شده از Wi-Fi 3) و کاهش تخلیه باتری، به لطف TWT (Target Wake Time) به اشاره کرد.

اینکه آیا باید Wi-Fi 6E را خریداری کنید یا خیر، سوال پیچیده‌تری است. ما قبلا به برد کوتاه‌تر اشاره کردیم، اما مشکل بزرگ دیگر Wi-Fi 6E این است که به سخت‌افزار جدید نیاز دارد و در حال حاضر بسیار گران قیمت است. فقط روترها و دستگاه‌هایی که از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند می‌توانند روی این باند ۶ گیگاهرتزی تازه توسعه شده کار کنند. روترهای Wi-Fi 6 موجود و هر دستگاه قدیمی‌تر نمی‌توانند و متاسفانه هرگز نخواهند توانست از آن استفاده کنند.

مدیاتک فناوری Wi-Fi 7 را با سرعت 2.4 برابر بیشتر از Wi-Fi 6 در CES 2022 به‌نمایش می‌گذارد

به عقیده wired، اگر Wi-Fi 6E را انتخاب کنید، کمی بعید است که در کوتاه مدت مزایای زیادی را در آن مشاهده کنید. وای فای ۶ در حال حاضر برای اکثر مردم کافی است. از سوی دیگر، همه این استانداردها با افت‌هایی نیز همراه هستند، بنابراین اگر برایتان مهم نیست که چه مقدار پول خرج کنید و می‌خواهید برای مدتی بهترین استاندارد ممکن در یک محصول را داشته باشد، می‌توانید یک سیستم Wi-Fi 6E را خریداری کنید.

رابینسون می‌گوید که امسال انتخاب‌های بسیار متنوعی در قیمت‌های مختلف وجود خواهد داشت و بیش از ۵۸ میلیون اکسس پوینت Wi-Fi 6E در سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد. هر تصمیمی که بگیرید، رابینسون همچنین توصیه می‌کند که هنگام خرید روترهای Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E، مصرف کنندگان باید همیشه به دنبال گزینه‌هایی با نام Wi-Fi Certified باشند تا اطمینان حاصل کنند که محصولی با امنیت قوی‌تر WPA3 و قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌های خانه را ارائه می‌دهد.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما از این فناوری استفاده می‌کنید؟ به نظر شما این استاندارد تا چه اندازه مفید و کاربردی‌تر است؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

کی مودم wifi 6 داره فکر کنم هیچ کس
کسی میدونه چه مودمی این قابلیت رو داره

Oneplus Fan Enthusiast Brand

هر مودم و روتری که اول اسمش AX نوشته بود Wifi 6 هست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان