حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وای فای ۶ (Wi-Fi 6) چیست؟ تفاوت با نسل های قبلی و ویژگی ها

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | آموزش و راهنمایی، سخت‌افزار

وای فای ۶ یا (Wi-Fi 6) نام استاندارد نسل بعدی وای فای است که از استاندارد «802.11ac» نیز سریع‌تر خواهد بود. این استاندارد علاوه بر سرعت بیشتر، عملکرد بهتری نیز در محدوده‌ی خود خواهد داشت، حال چه محدوده‌ی مورد نظر یک استادیوم باشد یا وای فای را در منزل قرار داده باشید. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم وای فای ۶ (Wi-Fi 6) چیست؟ تفاوت با نسل های قبلی و ویژگی ها را با هم مرور کنیم.

وای فای ۶ (Wi-Fi 6)

نکته‌ی دیگری که در این نسخه از وای فای نیز تغییر کرده است، شماره‌گذاری آن است. از این پس تمام نسخه‌های وای فای با نام‌های ساده و شماره شناخته خواهند شد و استانداردی مشابه «802.11ac» از این پس تنها «وای فای 5» نام خواهد داشت.

برخی از نسخه‌های وای فای که بیشتر از سایرین خواهید دید به شرح زیر هستند:

  • وای فای 4 همان «802.11n» است که در سال 2009 به بازار عرضه شد.
  • وای فای 5 نام جدید «802.11ac» است که در سال 2014 به بازار عرضه شد.
  • وای فای 6 نام نسخه‌ی جدید وای فای است که با نام «802.11ax» نیز شناخته می‌شود. این نسخه برای عرضه در سال 2019 برنامه‌ریزی شده است.

همچنین اعلام شده که ممکن است این عدد گذاری‌ها در نرم‌افزارها نیز پیاده‌سازی شوند تا زمان اتصال به وای فای بتوانید به سادگی تشخیص دهید که کدام وای فای سریع‌تر و جدیدتر است. در نتیجه امکان دارد که به زودی این ویژگی را در تلفن، تبلت یا لپ‌تاپ خود مشاهده کنید.

البته از آن‌جایی که نسخه‌های قدیمی‌تر وای فای به طور گسترده در دست استفاده نیستند، به طور رسمی نام‌گذاری نشده‌اند، ولی اگر این امر صورت می‌گرفت نام‌گذاری آن‌ها به شکل زیر انجام می‌شد:

  • وای فای 1 در واقع همان «802.11b» می‌شد که در سال 1999 عرضه شده است.
  • وای فای 2 جایگزین نام «802.11a» قرار می‌گرفت که همچنین در سال 1999 عرضه شده است.
  • وای فای 3 نیز به جای «802.11g» استفاده می‌شد که در سال 2003 راه خود را به بازار پیدا کرده است.

وای فایی سریع‌تر

وای فای ۶

وای فای ۶

همانند همیشه، جدیدترین استاندارد وای فای می‌تواند با بیشترین سرعت داده‌ها را منتقل کند. اگر از یک روتر استفاده می‌کنید که تنها یک دستگاه به آن وصل است، سرعت انتقال داده‌هایتان با وای فای 6 به نسبت شرایطی برابر با وای فای 5 تا %40 بیشتر خواهد بود.

وای فای 6 توانسته داده‌ها را به طور بهتری رمزنگاری کند که باعث شده به این دستاورد برسد. به طور کلی بیشتر بسته‌ها در یک موج رادیویی قرار می‌گیرند. به مرور چیپ‌هایی که کار رمزنگاری و رمزگشایی این سیگنال‌ها را بر عهده دارند قدرتمندتر شده و می‌توانند کارهای بیشتری را انجام دهند.

این استاندارد جدید حتی می‌تواند سرعت شبکه‌های 2.4GHz را نیز افزایش دهد. در حالی که صنعت برای کاهش تداخلات در شبکه به وای فای 50GHz روی آورده است، وای فای 2.4GHz هنوز بهتر می‌تواند از اجسام جامد (نظیر دیوار) عبور کند. همچنین امروزه که استفاده از تلفن‌های بی‌سیم قدیمی و نمایشگرهای کوچک بی‌سیم کاهش پیدا کرده است، تداخلات زیادی نیز برای وای فای 2.4GHz وجود نخواهد داشت.

افزایش طول عمر باتری

همچنین یک ویژگی جدید به نام «target wake time» یا «TWT» در وای فای 6 معرفی شده است که باعث می‌شود مصرف باتری در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و هر دستگاه وای فای دیگری افزایش پیدا کند.

زمانی که نقطه‌ی دسترسی (نظیر وای فای روتر) با دستگاه شما (نظیر تلفن هوشمند) صحبت می‌کند، می‌تواند به آن بگوید که دقیقا در چه زمانی باید رادیوی وای فای خود را خاموش کرده و در چه زمانی روشن کند تا بتواند سیگنال بعدی را دریافت نماید. با این کار مصرف برق کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که رادیوی وای فای می‌تواند زمان بیشتری را در خاموشی به سر ببرد که این مساله منجر به افزایش طول عمر باتری می‌شود.

همچنین این ویژگی برای دستگاه‌های اینترنت اشیای کم‌مصرف که به وای فای متصل می‌شوند نیز کاربرد خواهد داشت.

عملکرد بهتر در مناطق شلوغ

زمانی که در جایی شلوغ باشید که وای فای دستگاه‌های زیادی روشن باشد، معمولا وای فای در عملکرد خود با مشکل روبه‌رو خواهد شد. برای مثال یک استادیوم، فرودگاه، هتل، فروشگاه یا حتی یک اداره‌ی شلوغ را تصور کنید که همه در آن به وای فای وصل شده‌اند. در چنین شرایطی معمولا وای فای کندی خواهید داشت.

وای فای 6 یا «802.11ax» از تکنولوژی‌های جدید زیادی استفاده کرده است تا در چنین شرایطی به شما کمک کند. به گفته‌ی اینتل، وای فای 6 می‌تواند میانگین سرعت وای فای هر شخص در مناطق شلوغ را تا «حداقل چهار برابر» افزایش دهد.

این نکته فقط برای مناطق شلوغ صدق نمی‌کند. حتی اگر در خانه باشید و دستگاه‌های زیادی به وای فای شما متصل باشند نیز این افزایش سرعت را احساس خواهید کرد.

وای فای ۶ چگونه در شلوغی کار می‌کند؟

شاید به عنوان یک کاربر معمولی دانستن جزئیات این مساله برایتان کاربردی نداشته باشد و فقط برایتان کافی باشد که بدانید وای فای 6 در شلوغی بهتر عمل می‌کند، ولی اگر راجع به جزئیات آن کنجکاو هستید، ادامه‌ی این بخش را مطالعه کنید.

وای فای 6 کانال‌های وایرلس را به تعداد زیادی زیر کانال تبدیل کرده است. هر کدام از این زیر کانال‌ها یا «subchannels» می‌توانند داده‌هایی را برای دستگاه مشخصی حمل کنند. این مساله به کمک یک تکنولوژی به نام «دسترسی چند فرکانسی متعامد» یا «OFDMA» ‏(Orthogonal Frequency Division Multiple Access) پیاده‌سازی شده است. به کمک این تکنولوژی، نقطه‌ی اتصال وای فای می‌تواند به طور همزمان با چند دستگاه صحبت کند.

استاندارد «riderless» (که از نظر لغوی به معنای «بدون سوار» است) نیز به افزایش خروجی و ورودی‌های چندگانه یا «MIMO» کمک کرده است. این مساله نیاز به چندین آنتن دارد که کمک می‌کند نقطه‌ی دسترسی بتواند با چندین دستگاه به طور همزمان صبحت کند. در وای فای 5 نیز نقطه‌ی دسترسی می‌توانست همزمان با چند دستگاه صحبت کند، ولی آن دستگاه‌ها نمی‌توانستند به طور همزمان پاسخ دهند و تنها یک دستگاه می‌توانست با نقطه‌ی دسترسی صحبت کند (اصطلاحا بر روی نقطه دسترسی سوار شود). وای فای 6 نسخه‌ی چند کاربری «MU-MIMO» را نیز افزایش داده است که امکان پاسخ دهی همزمان چنیدن دستگاه وایرلس را فراهم کرده است.

نقاط دسترسی بی‌سیمی که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند ممکن است هر دو در یک کانال داده‌هایشان را ارسال کنند. در چنین شرایطی رادیو منتظر یک سیگنال مشخص می‌ماند و سپس پاسخ می‌دهد. در وای فای 6 نقاط دسترسی بی‌سیمی که در کنار یکدیگر قرار دارند می‌توانند به گونه‌ای تنظیم شوند که رنگ «Basic Service Set» یا «BSS» آن‌ها با هم متفاوت باشد. البته این «رنگ» اصطلاح بوده و تنها عددی بین 0 تا 7 است. اگر یک دستگاه در حال بررسی خالی بودن کانال باشد، ممکن است یک سیگنال ضعیف پیدا کند که «رنگی» متفاوت دارد. در چنین شرایطی می‌تواند آن سیگنال را نادیده گرفته و بدون نیاز به انتظار سیگنال خود را پخش کند که این مساله باعث بهبود عملکرد در مناطق شلوغ می‌شود. به این تکنولوژی «استفاده‌ی مجدد از فرکانس در فضا» یا «Spatial frequency re-use» گفته می‌شود.

وای فای ۶

وای فای ۶

تهیه‌ی دستگاهی مجهز به وای فای 6 و تایید شده

زمانی که قصد تهیه‌ی دستگاهی دارید که به این نسخه از وای فای مجهز باشد، دیگر نیازی ندارید که به یاد بسپارید «802.11ac» آخرین مدل بود یا «802.11ax»، بلکه تولید کننده‌ی دستگاه می‌تواند بر روی آن بنویسد که از وای فای 6 استفاده کرده است یا وای فای 5.

همچنین در آینده به زودی علامت «Wi-Fi 6 Certified» نیز بر روی دستگاه‌ها اضافه خواهد شد که نشان می‌دهد این دستگاه توسط تیم تولید کننده‌ی وای فای تایید شده و به خوبی از این نسخه استفاده می‌کند. در گذشته نیز برخی از دستگاه‌ها علامت «Wi-Fi Certified» را بر روی خود داشتند، ولی این علامت مشخص نمی‌کرد که از کدام نسخه‌ی وای فای استفاده شده است.

وای فای 6 چه زمانی عرضه خواهد شد؟

وای فای 6 هنوز نهایی و عرضه نشده است، همچنین هیچ دستگاهی که از وای فای 6 پشتیبانی کند نیز هنوز در دسترس نیست.

انتظار می‌رود که این استاندارد جدید وای فای در سال 2019 آماده و عرضه شود. حتی نیازی نیست که راجع به این مساله فکر کنید، چراکه در آینده تلفن‌های همراه و روترها تماما به سمت این تکنولوژی خواهند رفت و با آن عرضه می‌شوند.

همانند همیشه، هم دریافت کننده و هم ارسال کننده (روتر) باید از آخرین نسل وای فای پشتیبانی کنند تا بتوانید از ویژگی‌های آن استفاده کنید. به عبارتی دیگر اگر می‌خواهید از عملکرد وای فای 6 در تلفن همراه خود بهره ببرید، باید هم روتر وایرلس و هم تلفن همراهی تهیه کنید که از وای فای 6 پشتیبانی کنند. اگر می‌خواهید لپ‌تاپی که تنها از وای فای 5 پشتیبانی می‌کند را به وای فای 6 متصل کنید، ارتباط آن دو بر اساس وای فای 5 انجام خواهد شد، ولی همزمان می‌توانید از وای فای 6 بین روتر و تلفن همراه خود لذت ببرید.

همچنین درست است که شماره‌گذاری جدید وای فای بسیار ساده بوده و درک نسخه‌های وای فای را برای عموم مردم آسان کرده است، ولی به طور کلی نمی‌تواند شرکت‌ها را مجبور به استفاده از این شماره‌گذاری‌ها کرد. ممکن است برخی از تولید کنندگان به طور کلی این شماره‌گذاری را نادیده بگیرند و نسل جدید را تنها «802.11ax» بنامند. این مساله به طور کامل به شرکت‌های تولید کننده بستگی خواهد داشت.

شما از چه نسل وای فای (Wi-Fi) استفاده می کنید؟ نظر شما درباره پیشرفت نسل ۶ وای فای چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)