حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیاتک Dimensity 8000 و Dimensity 8100 را معرفی کرد: ۵ نانومتری، بلوتوث ۵.۳ و Wi-Fi 6E

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | پردازشگرها، مدیاتک

مدیاتک امروز تراشه های جدید ۵ نانومتری خود را معرفی کرد. خانواده دیمنسیتی ۸۰۰۰ که ۲ عضو بسیار مشابه به یکدیگر دارد. مدیاتک Dimensity 8000 و Dimensity 8100 با فناوری های بلوتوث ۵.۳ و Wi-Fi 6E عرضه می شود و می تواند یک گزینه خوب برای موبایل های اقتصادی قوی باشد.

ماطی سال های گذشته تعداد زیادی گوشی هوشمند سطح پرچمدار مقرون به صرفه را دیده ایم که از تراشه های نسل قبلی پرچمدار اسنپدراگون برای دستیابی به این رده قیمتی و البته عملکرد خوب استفاده می کنند. یکی از مثال های پرطرفدار در بازار کشور ما را می توان Poco F3 شیائومی یا Poco X3 Pro دانست. اما چه می شد اگر یک تراشه به روز با همان عملکرد می توانست رده قیمتی مذکور را پوشش دهد

سری مدیاتک Dimensity 8000

مدیاتک تراشه های ۵ نانومتری Dimensity 8000 و Dimensity 8100 را معرفی کرده است. این شرکت تایوانی تراشه های جدی را «برادر کوچک» تراشه پرچمدار Dimensity 9000 می‌خواند. در واقع، Mediatek به صورت غیر رسمی گفت که این محصولات چیپست ها اسنپدراگون 888 و اسنپدراگون 870 را هدف قرار می دهند و گفت که پردازنده ها عملکردی را ارائه می دهند که بیشتر با اسنپدراگون 888 مطابقت دارد.

مقایسه دیمنسیتی ۸۰۰۰ و ۸۱۰۰

مقایسه دیمنسیتی ۸۰۰۰ و ۸۱۰۰

پردازنده‌های جدید تا حد زیادی با یکدیگر مشابه هستند و معماری ۵ نانومتری TSMC، چیدمان‌های تراشه مرکزی هشت هسته‌ای (چهار هسته Cortex-A78 و چهار Cortex-A55 با ۴ مگابایت حافظه نهان L3)، یک پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC6 و یک APU یا پردازنده هوش مصنوعی ۳ هسته‌ای نسل پنجم ارائه می‌کنند. این APU دو شاخه ای بوده و ۲ هسته قوی را در کنار ۱ هسته متوسط ارایه می کند.

طراح تراشه می گوید که باید انتظار افزایش قابل توجهی را برای عملکرد GPU نسبت به Dimensity 1200 سال گذشته و همچنین افزایش عملکرد دو برابری برای APU داشته باشید.

دیمنستی ۸۱۰۰

دیمنستی ۸۱۰۰

دیمنستی ۸۰۰۰

دیمنستی ۸۰۰۰

دیمنستی ۸۰۰۰

دیمنستی ۸۰۰۰

مدیاتک همچنین یک پردازنده سیگنال تصویر یا ISP با توان پردازش 5 گیگابیت بر ثانیه را با پشتیبانی از تک دوربین 200 مگاپیکسلی، پشتیبانی از رم LPDDR5 با سرعت 6400 مگابیت بر ثانیه و یک مودم زیر 6 گیگاهرتز با پشتیبانی از اتصال 3GPP Release 16 ارائه می دهد.

سایر مشخصات قابل توجه شامل بلوتوث 5.3، Wi-Fi 6E، حداکثر رفرش ریت 168 هرتز در وضوح +FHD (یا 120 هرتز در WQHD+) و دی-کدینگ ویدئو AV1 است.

با این حال، تفاوت‌هایی بین این دو تراشه وجود دارد، زیرا Dimensity 8100 از کلاک بالاتر برای هسته‌های Cortex-A78 (2.85 گیگاهرتز در مقابل 2.75 گیگاهرتز Dimensity 8000) و 10 درصد فرکانس بالاتر برای GPU و APU بهره می‌برد.

دیمنستی ۸۱۰۰

دیمنستی ۸۱۰۰

مدیاتک می‌گوید اولین گوشی‌های سری Dimensity 8000 تا «دو هفته آینده» معرفی می‌شوند و اضافه می‌کند که انتظار می‌رود شاهد استقبال گسترده‌تری نسبت به Dimensity 9000 در جهان باشیم.

فینبار مونیهان، نایب رئیس و مدیر کل بازاریابی مدیاتک به خبرنگاران گفت که اگرچه مسئول قیمت گذاری دستگاه نیست، اما انتظار دارد گوشی های سری Dimensity 8000 را با قیمتی بین 400 تا 700 دلار ببیند.

این شرکت تایوانی همچنین تایید کرد که اولین چیپست mmWave برای بازار ایالات متحده در نیمه اول سال 2022 و همچنین اولین تلفن میان رده mmWave آن در ایالات متحده در نیمه دوم 2022 معرفی خواهد شد.

نظر شما چیست؟ تراشه های جدید مدیاتک را چطور می بینید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

همین که از هسته های سری ایکس استفاده نکرده بنظرم یه مزیته

ali karimi

سلام چیپهای خیلی خوبی هستن و مطمعنأ در خیلی از گوشیها استفاده میشن،ولی ایکاش چینش هسته ها بصورت 1+3+4. بودش مثل دایمن 1300 که معرفی کرده، که تک هسته اولی سرعتش3گیگا هرنز هستش، ولی خب درکل عالی هستن، امیدوارم گوشیهایی بااین چیپستها وارد کشور ما هم بشن، البته دایمن1000 با x3GT به بازار ما اومدش ولی خب فقط همین یه مدل بودش ولی اینها با مدلهای بیشتر به بازار ما بیان عالی میشه حتی دایمن9000 که گل سر سبد مدیاتک هستش و، یکی از بهترین چیپستها هستش که راحت میتونه با اسنپ سری8نسل1 مقابله کنه، و البته یه خوبی دایمن 9000 داره اینه که ساخت TSMC هستش و همه میدونن فناوری ساختtsmc خیلی بهتر از سامسونگ هستش

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)