حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حسگر ۱ اینچی اکسپریا پرو آی سونی در واقعیت به اندازه حسگر ۱/۱.۳ اینچی رقبا است؟

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، تماشا کنید، سونی

اینطور نیست که سونی Xperia Pro I اولین موبایل با حسگر تصویر دوربین اصلی ۱ اینچی باشد. پیش از آن شارپ Aquos R6 را با چنین حسگری داشتیم و پس از آن حتی گوشی لایکا Leitz Phone 1 با همین سنسور ارایه شد که تقریبا همان گوشی شارپ با طراحی متفاوت بود. با این حال توجه به سونی Xperia Pro I قطعا بالاتر است. به تازگی اما ویدیویی از MKBHD می بینیم که می گوید حسگر ۱ اینچی اکسپریا پرو آی سونی در واقعیت به اندازه حسگر ۱/۱.۳ اینچی رقبا است. اما دلیل چیست؟

حسگر ۱ اینچی اکسپریا پرو آی

پیش از پرداختن به موضوع حسگر تصویر ۱ اینچی باید بدانید که سونی در Xperia Pro I از مجموعه لنز تماما شیشه ای استفاده کرده است که در خیلی از موبایل ها برای قطعات داخلی لنز از پلاستیک به جای شیشه استفاده می شود. پلاستیک ارزان تر بوده و ساخت ساده تری دارد اما سونی برای موبایل تقریبا ۱۸۰۰ دلاری خود از المان های شیشه ای در لنز استفاده کرده است تا کیفیت بهتری داشته باشد.

اکسپریا پرو آی

اکسپریا پرو آی

اما موضوع حسگر تصویر چیست؟ خب باید بدانید که حسگر تصویر رقبای دیگر این دستگاه چقدر است تا بهتر بتوانیم درباره این مبحث صحبت کنیم:

  1. ۱- اندازه حسگر تصویر آیفون ۱۲ پرو برابر ۱/۲.۵۵ اینچ با رزلوشن ۱۲ مگاپیکسل
  2. ۲- اندازه حسگر تصویر آیفون ۱۳ پرو برابر ۱/۱.۹ اینچ با رزلوشن ۱۲ مگاپیکسل
  3. ۳- اندازه حسگر تصویر گلکسی اس ۲۱ اولترا برابر ۱/۱.۳ اینچ با رزلوشن ۱۰۸ مگاپیکسل (حالت پیش فرض عکاسی ۱۲ مگاپیکسلی با ادغام ۹ در ۱ پیکسل ها)
  4. ۴- اندازه حسگر تصویر پیکسل ۶ پرو برابر ۱/۱.۳ اینچ با رزلوشن ۵۰ مگاپیکسل (فقط عکاسی ۱۲.۵ مگاپیکسلی با ادغام ۴ در ۱ پیکسل ها)
  5. ۵- شیائومی می ۱۱ اولترا با حسگر تصویر ۱/۱.۱۲ اینچ با رزلوشن ۱۰۸ مگاپیکسل
  6. ۶- اکسپریا پرو آی با حسگر تصویر ۱ اینچی و رزلوشن تصویر ۱۲ مگاپیکسلی
مقایسه این اندازه ها با هم

مقایسه این اندازه ها با هم

خب، به سادگی می توان گفت بالاترین سخت افزار دوربین اصلی در بین این گوشی ها را باید به اکسپریا پرو آی داد. با این حال اما یک محدودیت فیزیکی وجود دارد که عملکرد این حسگر ۱ اینچی را در واقعیت به اندازه حسگر تصویر ۱/۱.۳ اینچی گلکسی اس ۲۱ اولترا و پیکسل ۶ پرو کاهش می دهد.

ماجرا حسگر تصویر Xperia Pro I چیست؟

نحوه قرار گرفتن حسگر تصویر پشت مجموعه لنز در اکثر موبایل و دوربین ها

نحوه قرار گرفتن حسگر تصویر پشت مجموعه لنز در اکثر موبایل و دوربین ها

در تصویر بالا نحوه قرار گرفتن حسگر تصویر پشت مجموعه لنز در اکثر موبایل و دوربین ها را می بینید. به این صورت که ورودی نور از مجموعه لنز روی تمام حسگر تصویر قرار می گیرد تا از تمام آن استفاده کند. مجموعه لنز دایره ای بوده و حسگر تصویر مستطیلی می تواند قسمتی از کلیت ورودی لنز را ثبت کند.

در اکسپریا پرو آی به دلیل محدودیت ای ضخامت گوشی و مجموعه لنز باید مجموعه لنز به حسگر تصویر نزدیک تر باشد. خب این سبب می شود که بخشی از حسگر تصویر ۱ اینچی بزرگی که Xperia Pro I باید از آن نهایت بهره را ببرد اصلا استفاده نمی شود. در نهایت نتیجه این است که از حسگر تصویر اصلی ۲۰ مگاپیکسلی تنها ۱۲ مگاپیکسلی آن در حقیقت استفاده خواهد شد و حسگر ۱ اینچی به اندازه حسگر کوچکتر ۱/۱.۳ اینچی Galaxy S21 Ultra و Pixel 6 Pro استفاده شود!

نحوه قرار گرفتن حسگر تصویر پشت مجموعه لنز در اکسپریا پرو آی

نحوه قرار گرفتن حسگر تصویر پشت مجموعه لنز در اکسپریا پرو آی

نظر شما درباره این راهبرد سونی چیست؟ فکر می کنید استفاده منطقی از حسگر تصویر ۱ اینچی شده است؟

راستی ویدیو مارکوس را می توانید از اینجا تماشا کنید:

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

دقیقاً روز معرفی میخواستم اشاره کنم حسگر یک‌اینچی و این برآمدگی کم دوربین خیلی عالیه و نشونه پیشرفت سونیه که تهش اینطور شد🤦‍♂️
منم تعجب کردم که چطور سونی در مقایسه با mi 11u با سنسور 25 درصد بزرگتر اما برآمدگی mi 11u رو نداره… این دقیقا همون راه حلی رو میخواد که گوشی های قدیمی داشتن و شیائومی تو پتنت میکس ثبتش کرده این اواخر تا اگر رقبا رفتن سراغ سنسور 1 اینچی با اون راه بتونه لااقل ضخامت رو کنترل کنه…

AL1K1NG

حرفت درست ولی چطوری می۱۱ پرو ضخامتش از اولترا کمتر؟🤔

m.b

خداروشکر علی گذشته شدی و جای حاشیه رفتن سوال میپرسی و سوال خوبی هم هست چون میدونم خیلیا نمیدونن… نسخه اولترا جزیره‌ دوربین هاش یه طبقه هست و همه دوربین ها در زیر یک شیشه هستن اما نسخه پرو رو از کنار اگر نگاه کنی دو طبقه هست… رو طبقه اول که همونطور که گفتی پایینتره و مربعی هست همه سنسور های کوچیکتر سوار شدن و روی طبقه دوم که نسبت به طبقه اول بیرون‌زده‌تره و تقریباً به اندازه نسخه اولترا بیرون زده و دایره‌ای هست فقط ماژول دوربین اصلی سوار شده…شبیه دوربین های آیفون که یه برآمدگی به صورت مربعی داره و خود دوربین ها هم برآمده‌تر از اون به صورت دایره‌ای بیرون زدن از اون مربع… این نکته رو راجب نسخه پرو خیلیا نمیدونن…عکس میفرستم ببینی…

comment image

comment image

OMID33

به شدت تاکید داشت که کیفیت دوربین pro i بهترین گوشی حال حاظر دنیا هست.
تفاوت کیفیت وحشتناک عکس های گرفته شده با هر دو گوشی رو تو ویدیو ببینید با اختلاف proi سرتره.

تازه روی حالت اتوماتیک نه حالت دستی.

پس نشون میده این گوشی بدون تنظیمات حرفه ای هم به صورت وحشتناک سرتر هست‌.

Mortazavi

میدونی سونی واسه اسمارتفون بیشتر فکر تبلیغ هست تا کارایی

با این گوشی فقط خواست فروش سنسورهاشو بیشتر کنه و واسش مهم نیست این عدم بیرون زدگی یا ضخامت کم چه ضرری داره
سر زی5 پرمیوم هم 4کی تبلیغاتی داشت و بعدا فهمیدن فقط تو برنامه گالری 4کی میشه و حتی رزولوشن دستی هم نزاشته بود چون اسنپ810 و باتری واسه 4کی مناسب نبودن

وگرنه گوشی با
زوم اپتیکال10
رزولوشن 50 بخاطر فیلمبرداری 8کی
استفاده از حفره یا ناچ
فینگرپرینت درون صفحه
واسه سونی کاری نداره فقط نمیخاد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)