حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی هواوی Nova 8i : نمایشگر کم حاشیه با سرعت شارژ بی رقیب

سری Nova هواوی از ابتدای عرضه توانست برای خود یک شخصیت ویژه در محصولات این شرکت چینی پیدا کند. محصولات به یادماندنی در این سری حضور داشتند که همواره طراحی و دوربین از تمرکزهای اصلی آن ها بود. همچنین می توان به نمایشگر با کیفیت هم اشاره کرد. پس از گذشت چندین نسل به خانواده نسبتا پرجمعیت نوا ۸ رسیده ایم. یک عضو خیلی خاص در این خانواده را می توان نوا ۸ آی دانست. امروز با هم نقد و بررسی هواوی Nova 8i را خواهیم داشت. دستگاهی با نمایشگر کم حاشیه با سرعت شارژ بی رقیب که البته بی عیب و نقص هم نیست.

حدودا ۳ ماه پیش بود که هواوی نوا 8i رسما معرفی شد. این دستگاه خیلی زود به بازار ایران رسیده و می خواهد یک گزینه قوی از سوی Huawei برای بازار ما باشد. پرسش اما اینجاست که چقدر می تواند به هواوی کمک کند تا محبوبیت انکارنشدنی این برند در سال های اخیر در ایران را دوباره زنده کند.

برای پاسخ به این پرسش به صورت مجزا به بررسی بخش های اصلی دستگاه خواهیم پرداخت تا شما بر اساس نیاز خود ببینید کدام بخش ها چه عملکردی دارد. سپس در بخش جمع بندی سعی می کنیم که یک توصیف عمومی از دستگاه را ارایه کنیم.

طراحی هواوی نوا 8i

جعبه هواوی Nova 8i

جعبه هواوی Nova 8i

معمولا لوازم داخل جعبه خیلی به طراحی مربوط نمی شود اما اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم. هواوی خوشبختانه برای Nova 8i یک جعبه کامل را ارایه می کند. شاید هم باید بگوییم فراتر از کامل! در روزهایی که شارژرها از جعبه ها غیب می شوند (!) هواوی یک شارژر فوق سریع ۶۶ وات را درون جعبه و به رایگان به شما می دهد.

شارژر ۶۶ وات هواوی Nova 8i

شارژر ۶۶ وات هواوی Nova 8i

مشخصات درج شده روی شارژر ۶۶ وات هواوی Nova 8i

مشخصات درج شده روی شارژر ۶۶ وات هواوی Nova 8i

کابل USB A به USB C به شما کمک می کند تا نگران اتصال این گوشی به کامپیوتر یا دیگر دستگاه های قدیمی تر که فقط پورت USB A دارند نباشید. این کابل با کیفیت از نوع 6A (شش آمپر) است که در دنیای موبایل بسیار نادر دیده می شود. البته توجه داشته باشید که اگر این کابل نباشد، شارژر شما نمی تواند دستگاه را با توان ۶۶ وات شارژ کند چون در این حالت کابل باید بتواند جریان ۶ آمپر را عبور دهد.

کایل ۶ آمپر

کابل ۶ آمپر

کایل ۶ آمپر

کابل ۶ آمپر

هندزفری درون جعبه Huawei Nova 8i

هندزفری درون جعبه Huawei Nova 8i

هندزفری درون جعبه Huawei Nova 8i

هندزفری درون جعبه Huawei Nova 8i

هواوی همچنین یک هندزفری هم درون جعبه هواوی نوا ۸ آی قرار داده است. این یکی از اقتصادی ترین نمونه های بازار است که حتی دکمه تنظیم صدا هم ندارد اما خب، بودنش بهتر از نبودنش است شاید.

 

هواوی Nova 8i

هواوی Nova 8i

وقتی که نوا 8i را می بینید، بدون شک چه نمای جلویی و چه نمای پشتی توجه شما را جلب می کند و چند ثانیه ای روی آن مکث می کنید. عموما دیگران موبایل را از نمای پشتی در دست شما می بینند. کمتر موبایلی را پیدا می کنید که این طراحی دوربین را روی قاب پشتی ارایه دهد. شخصا من طراحی دوربین در مرکز قاب پشتی را خیلی دوست دارم و این به سلیقه من نزدیک است. البته که شما می توانید نظر خود را داشته باشید. قرار گرفتن چهار دوربین با شیشه های محافظ مجزا هم می تواند به تاکید بر دوربین چهارگانه آن کمک کند.

احتمالا بپرسید جنس بدنه این گوشی از چیست؟ خب باید بگویم که پلاستیک برای قاب پشتی و فریم استفاده شده است. روی قاب پشتی شاهد پلاستیک براق هستیم که در رنگ نقره ای دستگاه ما می تواند از نظر بصری جذاب باشد و همچنان گرادیانت نرم خاصی را در زوایای مختلف نشان می دهد. اگر بخواهیم به ترند طراحی روز نگاه کنیم شاید این طراحی آنچنان به روز نباشد اما زیباست. برای انتخاب باید به سلیقه خود نگاه کنید.

طراحی مجموعه دوربین هواوی نوا ۸ آی از نظر برجستگی

طراحی مجموعه دوربین هواوی نوا ۸ آی از نظر برجستگی

برجستگی کم مجموعه دوربین از نقاط قوت دیگر این طراحی است که با در نظر گرفتن برجستگی ۲ مرحله ای به دست آمده است. به این صورت جزیره دوربین اصلی خود کمی برجسته است و دوربین ها به صورت مجزا کمی از این جزیره بیرون هستند. فلاش LED بیرون از قاب و گوشه سمت چپ بالا قرار گرفته است. زیر آن هم عبارت AI Camera (دوربین مجهز به هوش مصنوعی) و مشخصات دوربین اصلی که رزلوشن ۶۴ مگاپیکسلی، لنز ۲۷ میلی متری و F/1.9 را نشان می دهد، درج شده است. در راستای همین نوشته و گوشه پایین سمت چپ لوگو-نوشته Huawei را شاهد هستیم.

قاب پشتی در لبه های سمت راست و چپ کمی به داخل خمیده است که به ارگونومی دستگاه کمک می کند. با این وجود لبه های سمت راست و چپ متمایل به طراحی تخت هستند. همچنین لبه بالا و پایین با کمی طراحی مقعر (تورفتگی) همراه است که ظاهر خاصی به آن می دهد. همچنین روی یک سطح صاف قادر خواهید بود گوشی را به صورت ایستاده قرار دهید.

هواوی نوا 8i

هواوی نوا 8i

لبه پایین گوشی جایگاه بلندگوی تکی اصلی، پورت USB C، میکروفون اصلی و سینی سیم کارت است. سینی که فضایی برای مموری کارت جانبی ندارد و فقط ۲ سیم کارت را می تواند به صورت پشت به پشت در خود قرار دهد.

لبه پایینی و سینی سیم کارت که بیرون آورده شده است

لبه پایینی و سینی سیم کارت که بیرون آورده شده است

لبه بالا اما جایی است که ۲ غافلگیری یا شاید یکی و نصفی (!) غافلگیری دارید. خب اول چند سوراخ را می بینید که به زودی خواهید فهمید خروجی بلندگوی مکالمه است. حاشیه نمایشگر هواوی Nova 8i آنقدر کم است که این شرکت اصلا فکر قرار دادن خروجی بلندگو مکالمه در بخش نمایشگر را نداشته و به لبه بالای روی آورده است. همچنین حسگرهای لازم در این بخش را به سوراخ نمایشگر منتقل کرده است.

لبه بالای هواوی نوا 8i

لبه بالای هواوی نوا 8i

خب گفتیم حسگرهای بالای نمایشگر به سوراخ نمایشگر منتقل شده است. بله، سوراخ نمایشگر کپسولی هواوی نوا 8i که می بینید مربوط به دوربین سلفی دوگانه نیست و یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی تکی به همراه حسگرهای مجاورت و تنظیم خودکار نور اینجا هستند. (متاسفانه اطلاعات دقیقی درباره حسگرهای موجود در این بخش در دسترس نیست و حتی فایل راهنمای Nova 8i در این زمینه اطلاعاتی ارایه نمی کند اما حدس حضور این حسگرها نمی تواند خیلی اشتباه باشد)

نسبت نمایشگر به بدنه ۹۴.۷ درصدی

سوراخ نمایشگر کپسولی هواوی Nova 8i

سوراخ نمایشگر کپسولی هواوی Nova 8i

هواوی با این تمهیداتی که اندیشیده یک دستگاه با نمایشگر فوق العاده کم حاشیه تولید کرده است. وقتی می گوییم “فوق العاده کم حاشیه” یعنی نسبت نمایشگر به بدنه آن از همه پرچمدارهای ۲۰۲۱ و حتی شیائومی Mi Mix 4 هم بیشتر است و حاشیه نمایشگر کمتری دارد. این موضوع را با در دست گرفتن موبایل و نگاه کردن به هر موبایل دیگری به وضوح متوجه می شوید. هواوی می گوید حاشیه های جانبی این نمایشگر فقط ۱.۳ میلی متر هستند. همچنین نسبت نمایشگر به بدنه ۹۴.۷ درصدی اینجا غوغا می کند.

حسگر اثرانگشت هواوی نوا 8i

حسگر اثرانگشت هواوی نوا 8i

حسگر اثرانگشت هواوی نوا 8i هم روی لبه سمت راست قرار دارد. این حسگر با دکمه پاور (خاموش و روشن کردن یا دکمه قفل) یکپارچه است. به دلیل این یکپارچی با سطح بدنه یکدست شده و بالای آن دکمه تنظیم حجم قرار دارد که برجسته است. این بخش از دکمه در فریم کناری کمی پیشروی دارند که قرار است حس باریک بودن گوشی را القا کند. با ضخامت ۸.۶ میلی متری و وزن ۱۹۰ گرمی برای دستگاهی با نمایشگر ۶.۶۷ اینچی و باتری ۴۳۰۰ میلی آمپری می توان گفت که طراحی کلی دستگاه معقول است.

براق بودن لبه فریم دستگاه برای القا حس فلزی بودن فریم پلاستیکی

براق بودن لبه فریم دستگاه برای القا حس فلزی بودن فریم پلاستیکی

همچنین هواوی لبه های فریم پلاستیکی را کمی براق تر طراحی کرده تا احساس فلزی بودن به کاربر دست بدهد. برجستگی شیشه 2.5D نمایشگر هواوی نوا ۸ آی زیاد نیست و همانطور که در تصویر می بینید خیلی جزئی در نظر گرفته شده است.

به صورت کلی باید گفت که شاید طراحی با جنس بدنه باکیفیت تر یا گواهی ضدآب بودن اینجا حضور ندارند اما نمایشگر بسیار کم حاشیه که حتی از کلاس پرچمدارها هم عبور کرده است، در کنار طراحی یکتا قاب پشتی که در نگاه اول توجه را جلب می کند می تواند در این بخش یک نقطه قوت برای nova 8i عنوان شود.

نمایشگر هواوی Nova 8i

نمایشگر هواوی Nova 8i

نمایشگر هواوی Nova 8i

از بررسی محصولاتی مثل نوا ۲ پلاس به یاد دارم که همیشه نمایشگرهای خوش کیفیتی را روی محصولات این خانواده شاهد بودیم. درباره هواوی نوا 8i هم این موضوع تکرار می شود. البته که این پنل از نوع IPS LCD است اما همانطور که در بخش طراحی گفتیم، حاشیه بسیار کم آن کاملا قابل توجه است. هر چند وقتی به فضای کمی تاریک‌تر اطراف سوراخ نمایشگر کپسولی نگاه می کنیم به وضوح به یاد نور پس زمینه این نوع پنل ها می افتیم اما این چیزی است که فعلا در ذات فناوری IPS LCD است و خیلی سخت می توان آن را برطرف کرد.

نمایش رنگ خاکستری روی پنل نمایشگر هواوی نوا 8i برای نشان دادن میزان کم بودن حاشیه های آن

نمایش رنگ خاکستری روی پنل نمایشگر هواوی نوا 8i برای نشان دادن میزان کم بودن حاشیه های آن

با توجه به IPS بودن این پنل نمی توان گفت در همه شرایط شاهد مشکی عمیق هستید اما در اکثر شرایط و به خصوص نور روز مشکی عمیقی دیده می شود اما با کم شدن نور محیطی می توانید ببینید که مشکی نمایشگر یک مشکی پنل IPS است اما یکی از خوب‌هایش. این سبب می شود که کنتراست خوبی را بتوانید داشته باشید.

حداکثر نور نمایشگر برای استفاده در شرایط بیرونی یا زیر تابش نور خورشید خوب است اما نمی توان گفت که عالی ارزیابی می شود. مشخصا در رده قیمتی خود یا دستگاه های همرده اش عملکرد خوبی دارد.

رنگ ها در این نمایشگر زنده اند و اگر رنگ های دقیق تر می خواهید در تنظیمات می توانید گزینه Natural Tone را روشن کنید. همچنین تنطیم گرمای رنگ سفید هم به صورت دستی در دسترس است که ویژگی خوبی برای تنظیم نمایشگر بر اساس سلیقه بصری شماست.

این که در سال ۲۰۲۱ گوشی با نمایشگر ۶۰ هرتز بخرید شاید هنوز قابل تحمل باشد اما احتمالا چیزی نیست که آرزوی آن را داشته باشید. پنل نوا 8i با رفرش ریت ۶۰ هرتز ارایه می شود. به ذاته این موضوع بدی نیست، مثلا آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی هم رفرش ریت ۶۰ هرتز دارند اما بخشی از تجربه ای که سبب می شود شاید کمی این ۶۰ هرتز بودن را سرزنش کنید، بیشتر به بخش سخت افزار مربوط می شود که جلوتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

به صورت کلی نمایشگر هواوی Nova 8i یک نمایشگر خوب بین همرده های خود است اما اگر به قیمت دستگاه نگاه کنید جا داشت که حداقل شاهد رفرش ریت بالاتری می بودیم. از طرفی اما حاشیه های نمایشگر آن بسیار کم بوده و حتی در پرچمدارها شاهد آن نیستید یا تنظیمات دستی تنظیم رنگ و گرمای رنگ سفید به شما کمک خواهد کرد به سلیقه بصری خود نزدیک تر شوید.

دوربین هواوی Nova 8i

دوربین هواوی نوا 8i

دوربین هواوی نوا 8i

هواوی در این میان رده خود از یک مجموعه دوربین چهارگانه بهره برده است. این مجموعه به دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی مجهز شده است که مشخصات آن را در بخش طراحی و از روی قاب پشتی برای شما نوشتیم. برای یادآوری باید بگویم که یک دوربین با رزلوشن ۶۴ مگاپیکسلی، لنز ۲۷ میلی متری و F/1.9 را اینجا شاهدیم. دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با لنز ۱۷ میلی متری و زاویه دید ۱۲۰ درجه به لنز با f/2.4 متصل بوده و با ۲ دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر با دیافراگم که یکی عکاسی ماکرو می کند و دیگری عمق را برای عکس های پرتره می سنجد، همراه است.

دوربین سلفی یک نمونه ۱۶ مگاپیکسلی است که f/2.0 دارد و می تواند عکاسی HDR هم داشته باشد. همچنین فیلم برداری دوربین اصلی و سلفی هر دو به FHD و ۳۰ فریم برثانیه محدود است.

خب، اگر درباره تجربه عکاسی و فیلم برداری خود با این موبایل بخواهم صحبت کنم به یکی از نقاط قوت ویژه آن یعنی عکاسی حالت Night اشاره کنم. پیش از آن در حقیقت باید بگویم اگر کمی حوصله داشته باشید می توانید عکس های خوبی با این موبایل ثبت کنید اما خب همه شرایط عکاسی با موبایل لزوما پتانسیل صبر کردن ندارند. دلیل چیست؟ مثل بخش نمایشگر که گفتیم در بخش سخت افزار به بیان دلیل خواهیم پرداخت، اینجا هم باید بگویم دلیل این نیازمند به صبر بودن به بخش سخت افزار مربوط می شود.

حضور حالت Night قوی نقطه قوت است

اگر بتوانید با حالت Night به عکاسی در اکثر شرایط نوری (و نه فقط شب) بپردازید، خب خروجی خوبی خواهید داشت. اگر شرایط نوری مناسب روز با حضور خورشید را داشته باشید، می توانید در اکثر اوقات تصاویر خوبی بگیرید، به خصوص اگر حالت AI یا هوش مصنوعی روشن باشد.

حالت شب خاموش

حالت شب خاموش

حالت شب روشن

حالت شب روشن

حالت شب خاموش

حالت شب خاموش

حالت شب روشن

حالت شب روشن

حالت شب روشن

حالت شب روشن

حالت شب خاموش

حالت شب خاموش

حالت شب روشن

حالت شب روشن

دوربین فوق عریض در شب

دوربین فوق عریض در شب

حالت شب خاموش

حالت شب خاموش

متاسفانه هواوی همچنان حالت HDR را به عنوان یک حالت کاملا جداگانه عکاسی و در منو More قرار داده است. خب این یعنی برای روشن کردن عکاسی HDR که باید خیلی راحت تر باشد، چند ثانیه ای معطل می شوید. البته این تصمیم بی دلیل هم نبوده و چون هواوی می داند عکاسی HDR با این دستگاه کمی کندتر است، آن را خیلی اصطلاحا دم-دست کاربر نگذاشته است.

دوربین ۶۴ مگاپیکسلی هواوی Nova 8i با فناوری ادغام پیکسل ۴ در ۱ در اکثر اوقات عکس های ۱۶ مگاپیکسلی را ثبت می کند. اگر بخواهید با رزلوشن حداکثری ۶۴ مگاپیکسلی آن عکاسی کنید ابتدا توصیه می کنم این کار را فقط در شرایط نوری مناسب انجام دهید و سپس اینکه باید به منو More بروید و گزینه High-Res را انتخاب کنید. اینجا علاوه بر اینکه برای ثبت تصویر باید کمی صبر کنید، برای تماشای آن در گالری هم باید کمی صبر کنید تا تصویر شارپ شود. این به ۲ دلیل است:

  1. ۱- حجم تصویر زیاد است. مثلا در یک صحنه پرجزئیات شلوغ شما یک عکس ۶۴ مگاپیکسلی حدود ۲۵ مگابایتی را می توانید کنید. این در حالی است که در همان صحنه شما عکس ۱۶ مگاپیکسلی حدود ۱۳ مگابایتی را ثبت می کنید. توجه داشته باشید که جزئیات تصویر بسیار بالا بود ولی در کل حجم تصاویر ثبت شده توسط این گوشی در مقایسه با نمونه هایی که از فرمت فشرده HEIC پشتیبانی می کنند، بالاست.
  2. ۲- آلگوریتم اورشاپنینگ پردازش زیادی می برد.

دوربین فوق عریض خیلی از امکانات را ندارد

عکاسی در حالت شب هم حالت ویژه Night را دارد. اگر روی حالت هوش مصنوعی باشید هم خود دستگاه شرایط ساده تر حالت شب را پیاده سازی می کند که تصویر را سریع تر ثبت کند. با این حال عموما در ثبت عکس شاهد سرعت بالایی از این دستگاه نیستیم. این حالت شب برای دوربین فوق عریض عمل نمی کند. در حقیقت دوربین فوق عریض خیلی از امکانات را ندارد. مثلا حالت شب، حالت HDR یا حالت Pro یا پانوراما یا Timelaps در این دوربین در دسترس نیستند. همچنین در فیلم برداری شما نمی توانید بین دوربین فوق عریض و اصلی سوییچ کنید.

به صورت کلی دوربین فوق عریض یک دوربین ساده است که برای شرایط نوری خوب می تواند کارا باشد. البته که باید نرم افزار هواوی را در اصلاح گوشه های دارای اعوجاج تصویر در این دوربین تحسین کرد. با این حال تنظیم نور سفید و اشباع رنگ ها در این دوربین و دوربین اصلی خیلی متفاوت است.

دوربین ماکرو خیلی شارپ نیست با این حال اگر در فاصله ۴ سانتی متری دقیق سوژه باشید می توانید تصویر بهتری بگیرید. البته که رزلوشن این دوربین ۲ مگاپیکسلی است و تصویر شارپ آن حتی از رزلوشن نمایشگر موبایل شما کمتر است اما به هر حال این چیزی است که اینجا داریم.

دوربین عمق سنج هم که در واقع قابل تست نیست اما جدا کردن حالت Portrait از Aperture را می توان از مزایای رابط کاربری دوربین هواوی دانست که تا حدی به دلیل این دوربین است. شما می توانید با حالت پرتره از صورت اشخاص تصویر بوکه بگیرید اما با حالت اپرچر می تواند از اشیا چنین تصویری بگیرید. معمولا ثبت تصویر بوکه از اشیا در اکثر موبایل ها با خطای زیادی روبه‌رو است اما اینجا این خطا کمتر دیده شد.

فیلم برداری دوربین اصلی هواوی نوا 8i با حداکثر رزلوشن FHD و فریم ریت ۳۰ در دسترس است. واضح است که این به دلیل قدرت تراشه محدود شده و اگر بخواهیم درباره عملکرد آن صحبت کنیم باید گفت که در شرایط نوری خوب و کم تحرک (تحرک فیلم بردار – به دلیل نبود لرزشگیر اپتیکال) می تواند خروجی خوبی بدهد اما در شرایط نوری ضعیف تر مثل شب یا حتی عصر و نور کم فضای داخلی، خیلی روی آن حساب نکنید.

در کل باید گفت که بخش دوربین هواوی Nova 8i در حدود رده بندی خود هست اما اگر توان پردازشی بهتری داشت که بهتر و سریع تر کار می کرد، اینجا دوست داشتنی تر می شد. مثلا وقتی می خواهید از دکمه میان بر (دوبار فشردن دکمه کم صدا) استفاده کنید و از حالت قفل به سرعت به دوربین بروید به راحتی ۲ الی ۳ ثانیه (گاها ۴ ثانیه) مکث دارید که دوربین به صورت کامل آماده عکاسی شود.

نه اینکه خطاب جمله بعدی من برای این دستگاه یا این برند باشد اما واقعا جا دارد که کم کم از دوربین چهارگانه به دو یا سه گانه برگردند. جایی که ۲ دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو روی محصول است (چه این محصول و چه محصولات دیگر) و حداقل عملکرد در تجربه کاربر را دارند، من فکر می کنم شاید بهتر باشد هزینه آن روی یک دوربین فوق عریض باکیفیت تر متمرکز کنند یا مثلا دوربین اصلی را به لرزشگیر اپتیکال تصویر یا OIS مجهز کنند که به مراتب تجربه کاربر را ارتقا بهتری خواهد داد.

نرم افزار و سخت افزار هواوی Nova 8i

هواوی Nova 8i از محصولات پس از تحریمی این شرکت است. این جمله ما را خیلی سریع پرت می کند به یک صحبت مهم درباره این گوشی Huawei و بد هم نیست، اجازه بدهید همین ابتدا سنگ های‌مان را وا-بکَنیم. یعنی خدمات موبایلی گوگل یا GMS را ندارد. هواوی به جای آن از HMS یا سرویس های موبایلی هواوی استفاده می کند. شاید برای خیلی از کاربران علاقه مند به این زمینه واضح باشد اما برای عموم کاربران باید بگویم که این به آن معنی نیست که شما نمی توانید وب سایت جستجو گوگل را روی این گوشی ها باز کنید یا نمی توانید نرم افزار و بازی روی آن نصب کنید.

به زبان ساده این یعنی شما حساب کاربری گوگل خود را که برای استفاده از نرم افزارهای گوگلی نیاز دارید را نمی توانید در دستگاه وارد کنید. مثلا می توانید مرورگر گوگل کروم داشته باشید اما رمزها و اطلاعات حساب کاربری شما روی این دستگاه سینک نمی شود. همچنین می توانید از همه سرویس های گوگل به صورت تحت وب استفاده کنید. دیگر سرویس هایی که شاید نرم افزار آن ها اینجا کار نکند را می توانید به صورت تحت وب داشته باشید.

یا موضوع کاربردی تر این است که شما Google Play Store ندارید که از آن نرم افزار و بازی ها را دانلود کنید ولی می توانید از فروشگاه های نرم افزاری ثالث مثل ApkPure یا بازار و دیگر نمونه های داخلی و خارجی دیگر اسفتاده کنید. هواوی App Gallery خود را هم دارد که اگر بازی یا نرم افزاری در آن وجود نداشته باشید، از فضای وب به شما پیشنهادات دانلود مستقیم فایل APK را می دهد.

همچنین مثلا بعضی از بازی ها که فقط با Google Play Games سینک می شوند را دیگر اینجا نمی توانید بازگردانید. البته که بسته به نیاز شما می توانید معانی دیگری هم داشته باشد که من به صورت کلی اینجا توضیح دادم. گاها برخی نرم افزارها یا بازی خیلی تقریبا بی دلیل به نبود خدمات گوگل خطا می دهند و اجرا نمی شوند. برخی نرم افزارها مثل توییتر در صفحه لاگین خود به شکلی عمل می کند که گویی نمی شود وارد شوید اما آن پایین گزینه ریز log-in را دارید و می توانید لاگین شوید.

درباره نرم افزارهای پرکاربرد ایرانی باید نیازهای خود را بدانید اما من چند سرویسی که عموما استفاده می کنم را تست کردم. مثلا تاکسی های اینترنتی محبوب، بانک اینترنتی یا سرویس های نقشه داخلی را روی Nova 8i بررسی کردیم و نتیجه این است:

  1. ۱- اسنپ: این نرم افزار را باید AppGallery دانلود کنید. در غیر این صورت نسخه ای که در بازار است روی گوشی شما به گوگل پلی سرویس نیاز خواهد داشت. با نصب آن از اپ گالری هواوی، مشکلی نیست و نرم افزار کار خواهد کرد.
  2. ۲- تپسی: مثل اسنپ این نرم افزار را هم باید از AppGallery دانلود کنید تا نصب شود و کار کند. در غیر این صورت نسخه بازار یا نسخه ای به جز نسخه اپ گالری روی گوشی شما کار نخواهد کرد.
  3. ۳- نشان: همان نسخه بازار هم روی این گوشی نصب شد و کار کرد.
  4. ۴- بلوبانک: نسخه بازار بدون مشکل کار می کند.
  5. ۵- بازار: فایل APK دانلودی از وب سایت آن قابل نصب و بدون مشکل است.

البته باید بدانید که مثلا برخی نرم افزارهای پیش فرض هواوی مثل Petal Map بسیار زیبا هستند و به تازگی نقشه خیابان های ایران را هم نشان می دهد که فکر می کنم همکاری با Open Street Map باید باشد اما متاسفانه عملکرد مسیریابی در آن انجام نمی شود.

عدم مسیریابی در Petal map

بسیار خوب، قسمت سخت بخش نرم افزار را انجام دادیم. قسمت های خوبش را در سیستم عامل اندروید ۱۰ که نمی توان دید اما رابط کاربری EMUI 11 جذابیت های خوبی دارد.

از میان-برهای نرم افزار و بازی های محبوب که با سوایپ طولانی از لبه ها ظاهر می شود تا دارک مود مناسب یا امکان باز کردن نرم افزارها به صورت پاپ-آپ همه و همه موارد جذابی هستند.

نرم افزارهای پیش فرض هواوی به شکل متعددی روی این گوشی حضور دارند و هر کدام می توانند به شکل خوبی نیازهای شما را برطرف کنند. از نرم افزار جامع Files تا گالری، Docs، مروگر، Health و دوربین بگیرید تا دیگر ابزارهای کاربردی می توان گفت که Huawei به خوبی عمل کرده است. با این حال اینجا هم شاهد لگ های متعدد هستیم که در بخش سخت افزار یعنی بخش بعدی درباره آن صحبت می کنیم.

سخت افزار: ۸ گیگابایت رم و Snapdraon 662

تراشه های کوالکام در دنیای اندروید محبوبند. تراشه های سری ۸۰۰ کوالکام مسلما نوید یک عملکرد جذاب و پرچمدار را می دهند، سری ۷۰۰ میان رده های با قابلیت های خاص هستند، سری ۶۰۰ میان رده های اقتصادی خواهند بود و سری ۴۰۰ برای دستگاه های رده پایین. سری ۲۰۰ را هم از یاد نبریم که برای دستگاه های رده پایین اقتصادی استفاده می شود. مواردی که بالاتر درباره Nova 8i گفتیم چندین ارجاع به این بخش سخت افزار داشت. در حقیقت انتخاب یک تراشه خوب در کنار همین ۸ گیگابایت حافظه رم و موارد بالا می تواند از این دستگاه یک محصول ارزنده بسازد. من دقیقا نمی دانم چه تراشه ای می توانست این کار را بکند اما به قطعیت می گویم که اسنپدراگون ۶۶۲ گزینه صحیح نیست.

عصر شنبه در حالی که یک هفته از تجربه کاربری من با Nova 8i هواوی می گذرد باید بگویم که تقریبا نشده است من این دستگاه را آنلاک کنم و با در آن دوره (سشن) کاری با گوشی شاهد لگ یا تاخیر نباشم. این می تواند چندین دلیل داشته باشد که حتی نرم افزار هم در آن شاید نقش داشته باشد اما با توجه به بنچمارک های ثبت شده روی هواوی نوا 8i در Antutu و Geekbench نمی توانم بگویم که مشکل از تراشه نیست. شما در Antutu فقط جلوتر از ۱ درصد کاربران می ایستید! در Geekbech هم رتبه خوبی در مقایسه با رقبای میان رده حتی چند سال قبل ندارید.

وقتی بازی نسبتا عمومی مانند PUBG را باز می کنید، کیفیت پیش فرض انتخاب شده برای بازی شامل گرافیک Smooth و فریم ریت Medium است. این یعنی نه بازی روان است و نه بافت ها جزئیات خاصی دارند. حتی وقتی دارید فرود می آیید با یک سری شکل نامفهوم روبه‌رو هستید.

این به آن معنی نیست که اگر استفاده سبکی از موبایل دارید و می خواهید در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام بچرخید یا تماس و پیام داشته باشید، این دستگاه توانایی آن را نداشته باشد اما همانطور که در بخش دوربین گفتم، باید صبر داشته باشید؛ انتظار چند لگ یا تاخیر احتمالی هم در ذهن‌تان باشد. اگر در دوربین هستید، بدانید که تقریبا هیچ چیز سریع یا شاید حتی بگویم عادی، انجام نمی شود. این یعنی شاید فاصله دو عکس متوالی شما تا چند ثانیه هم طول بکشد در حالی که مدام شاتر را فشار می دهید! حتی اگر چندین بار شاتر را بفشاید و منتظر پردازش تصویر نشوید، تصویر خراب و پردازش نشده به شما ارایه کند.

در رابط کاربری همین طور است، اگر از بالا به پایین سوایپ کنید تا جستجو کنید، حداقل ۱ تا ۲ ثانیه معطل هستید. و از این مکث و تاخیرها یا لگ های گاه و بیگاه مثل تقریبا هر وقتی که منوی نرم افزارهای اخیر را باز کنید، زیاد است.

حافظه رم ۸ گیگابایتی هم کمک زیادی نمی تواند به این شرایط بکند، نهایتا بتواند همین شرایط را بهتر به خاطر بسپارد تا برنامه ها بسته نشوند. در بخش نمایشگر هم گفتیم شاید بیشتر عملکرد دستگاه را به خاطر نمایشگر ۶۰ هرتز نقد کنید اما در حقیقت این مشکل پردازش است تا ۶۰ هرتز بودن نمایشگر. البته که در رده قیمتی در نظر گرفته شده برای این دستگاه در ایران ما انتظار نمایشگر با رفرش ریت بالاتر را داریم اما از آن و حتی خیلی چیزهای دیگر مهم تر، تراشه بهتر است.

شارژر ۶۶ وات هواوی Nova 8i در مقایسه با خیل عظیمی از موبایل ها دقیقا “کم نظیر” است

باتری ۴۳۰۰ میلی آمپری هواوی Nova 8i شاید با ترند ۵۰۰۰ میلی آمپری دنیای اندرویدی خیلی همخوان نباشد اما این یک دلیل محکم دارد. شارژر ۶۶ وات که با یک برچسب مجزا روی کارتن دستگاه به آن توجه بیشتری شده است دلیل این حجم است. دستگاه های دارای شارژ فوق سریع عموما باتری همین اندازه ای دارند. شارژر ۶۶ وات هواوی Nova 8i در مقایسه با خیل عظیمی از موبایل ها دقیقا کم نظیر است.

در تجریه من شاهد شارژ شدن حدود ۵۷ درصد در ۱۵ دقیقه اول شارژ بودیم که فوق العاده است. شارژ کامل هم حدود ۴۰ دقیقا یا کمی کمتر انجام می شود. این از همه دستگاه های هم رده و حتی پرچمداران مدعی بسیار گران تر هم بهتر است. این یعنی اگر شارژر و کابل خود شما که درون جعبه ارایه می شود را داشته باشید و به پریز برق برسید حتی ۵ دقیقه اول تا ۲۰ درصد به شما شارژ می دهد و این برای یک استفاده ساده می تواند ساعت ها موبایل شما را زنده نگاه دارد.

عمر باتری هواوی نوا ۸ آی در تست پخش ویدیو ترنجی توانست با ۲۰ درصد باتری ۱۲۰ دقیقا یا ۲ ساعت ویدیو پخش کند. این ویدیو یک نمونه FHD بود. این یعنی تقریبا پخش ویدیو ۱۰ ساعتی را می توان از باتری ۴۳۰۰ میلی آمپری آن انتظار داشت که عملکرد خوبی است.

در بخش صوتی شاهد جک ۳.۵ میلی متر صدا هستیم. این وقتی کسی در ماشین به شما AUX می دهد نمی گویید این لعنتی جک ۳.۵ میلی متری صدا ندارد! همچنین بلندگوی تکی تنها پیشنهاد هواوی برای شما است و وقتی هم خروجی بلندگو توسط دست شما بلاک شود به سختی می توانید صدایی از آن بشنوید.

جمع بندی

بدون شک وقتی می خواهید ببینید یک دستگاه ارزنده است و می توانید به کسی آن را پیشنهاد بدهید، در کنار همه خوبی ها و بدی های آن باید ببینید قیمتش چقدر است. در لحظه نوشتن این بررسی، قیمت هواوی Nova 8i در ایران حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. نگاهی به رقبا که بیاندازید بدون شک می توانید گزینه های متفاوتی را ببینید. برجسته ترین ویژگی های هواوی nova 8i را در تیتر این بررسی می خوانید، نمایشگر کم حاشیه و شارژر ۶۶ وات. این ویژگی ها سبب می شود که این دستگاه در رده متفاوتی قرار بگیرد. متاسفانه مثلا جنس بدنه کمی بهتر نیست که به آن لقب میان رده لوکس را بدهیم. حتی تراشه اش هم برای این موضوع کفایت نمی کند. به همین دلیل رده بندی دقیق این دستگاه کمی سخت می شود.

با این حال به وضوح می دانیم که با شاید ۱۵٪ هزینه بیشتر می توان گزینه های 5G و با تراشه سری ۸۰۰ را خرید. اگر بخواهیم همین تراشه را تحمل کنیم گوشی هایی با قیمت حدودا ۴۰ درصد ارزان تر از Nova 8i با نمایشگر کم کیفیت تر و شارژر کندتر موجود هستند.

از طرفی همه این رقبا سرویس های موبایلی گوگل را دارند که سبب می شود کارهایی که روی یک گوشی اندرویدی یاد دارید را به همان روش انجام دهید و نیازی به طی کردن یک نمودار یادگیری برای روش های متفاوت را ندارد.

من امیدوارم با گذشت زمان شاهد قیمت ارزنده تری برای این دستگاه در بازار کشورمان باشیم تا انتخاب شیرین تری برای کاربران باشد با این حال اگر نیازهای خود را بررسی کرده اید و این دستگاه آن ها را برطرف می کند، امیدوارم از خرید خود راضی باشید.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

Nova 8i انصافا گوشی خیلی خوبیه
به شرطی که کاش هوآوی تحریم نبود و تو چیپست میتونست بهتر عمل کنه
در مورد نرم افزار هم مشکلی نیست الان میتونی با یه برنامه خدمات HMS رو تبدیل به GMS کنی.

ramin123

شارژر قوی و دوربین خوب که جزء نقاط قوتش هست به نظرم نمی تونه ضعف قیمت بالا، سخت افزار نسبتا ضعیف، صفحه نمایش 60 هرتزی ips و نبود سرویس های گوگل رو جبران کنه. تو بازار گوشی های بالانس تری نسبت به این گوشی هست

BeFair

چه بررسی خوب و منصفانه ای بود، مرسی واقعا

منم واقعا تعجب کردم، گوشی به این خوشگلی با شارژر خفن، واقعا اسنپ ۶۶۲ براش خوب نیست

انگار گوشیه یه جوریه که همه چیزش با هم جور نیست، باید تراشه بهتر بود

ممد بمولا

اسنپ 662 واسه این رنج قیمتی افتضاحه!
نوا 8آی از نوا 3آی کم میاره :)))

Sarnevesht

اگه این گوشی تراشه ای مثل کایرین 810 داشت یه پکیج فوق العاده بود😑😑🤕

ali karimi

سلام، ماشاله عجب کالبد شکافی بود،خب برسیم به این گوشی که مشخصات خیلی خوبی داره بجز2مورد اول رفرش ریت صفحه و دوم چیپست، که رفرش ریت60 هرتزی رو میشه باهاش کنار اومد ولی اسنپ سری6 یعنی اسنپ 662 اصلا درست نبود روی این گوشی بزاره،بایداسنپ سری 7رو میزاشت روی گوشی که عالی بشه، واقعا حیف

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)