حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل هزینه اشتراک پلی استور برای برنامه‌ها و استریم موسیقی را کاهش داد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | گوگل

با افزایش فشار نظارتی بر پلی استور در اندروید، گوگل بار دیگر تغییراتی در ساختار کسب‌وکار و هزینه اشتراک خود ایجاد می‌کند. این کمپانی به‌تازگی اعلام کرده است که دسته‌های بیشتری از برنامه‌ها، واجد شرایط پرداخت بسیار کمتر از هزینه ۳۰ درصدی معمول خواهند بود و مقدار پرداختی آنها به ۱۵ درصد می‌رسد. گوگل همچنین بیان کرده است که «کتاب‌های الکترونیکی و سرویس‌های استریم موسیقی بر اساس تقاضا»، واجد شرایط تا پرداخت به‌میزان ۱۰ درصد می‌باشند.

کاهش هزینه اشتراک گوگل پلی استور

دلیل اعلام‌شده گوگل برای قیمت‌های ارزان‌تر برای کتاب‌های الکترونیکی و برنامه‌های پخش موسیقی این است که «هزینه‌های محتوا بیشترین فروش را تشکیل می‌دهد» و این که این نرخ‌ها «اقتصاد صنعت را در راستای محتوای رسانه به‌رسمیت می‌شناسند». با اینکه به‌صورت رسمی حرفی در این مورد زده نشده، اما مطمئناً درست است که فشار نظارتی و فشار عمومی از طرف شرکت‌هایی مانند Spotify در تصمیم گوگل نقش داشته است. درحال‌حاضر، ثبت‌نام برای اشتراک Spotify در اندروید شما را به وب‌سایت این برنامه هدایت می‌کند تا اطلاعات پرداخت خود را وارد کنید.

ساختار هزینه کمتر برای پخش موسیقی هنوز در اختیار گوگل است؛ چه تنوع برنامه‌های واجد شرایط و چه میزان هزینه پرداختی برای اشتراک آنان. یکی از سخنگویان گوگل در پاسخ به این سؤال که توسعه‌دهندگان دقیقاً چگونه می‌توانند بدانند که واجد شرایط دریافت هزینه‌های کاهش‌یافته هستند، بیان می‌کند: “توسعه‌دهندگان می‌توانند دستورالعمل‌های برنامه را بررسی کرده و اکنون علاقه خود را اعلام کنند و اگر واجد شرایط باشند، اطلاعات بیشتری در این مورد را برای آنان پیگیری خواهیم کرد.

در مورد اشتراک‌ها، ساختار پیشین گوگل مشابه اپل بود: 30 درصد در سال اول و 15 درصد پس از آن. تغییر جدید با ارائه 15 درصد به‌طور مستقیم این کار را ساده می‌کند و احتمالاً انگیزه‌ای قوی برای توسعه‌دهندگان است تا از پرداخت‌های یک‌باره به اشتراک‌ها روی آورند. گوگل می‌گوید که یکی از دلایل این تغییر این است که «شنیده‌ایم که ریزش مشتری، بهره‌مندی از نرخ کاهش‌یافته را برای کسب‌وکارهای دارای اشتراک، چالش‌برانگیز می‌کند.»

گوگل درحال‌حاضر برنامه‌ای دارد که در آن اولین میلیون دلاری که یک توسعه‌دهنده از طریق گوگل بدست می‌آورد، واجد شرایط پرداخت سهم ۱۵ درصدی می‌شود و از آنجایی که بسیاری از برنامه‌ها مبتنی‌بر تبلیغات و در نتیجه رایگان هستند، این شرکت ادعا می‌کند که 99 درصد از توسعه‌دهندگان «واجد شرایط دریافت هزینه خدمات کمتر از ۱۵ درصد هستند».

کاهش هزینه اشتراک گوگل پلی استور

کاهش هزینه اشتراک گوگل پلی استور

کره جنوبی اخیراً حکم داده است که گوگل باید پرداخت شخص‌ثالث را در اکوسیستم Google Play خود مجاز کند و گوگل نیز گفته است که از این امر پیروی می‌کند. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، هفته گذشته در مصاحبه با The Verge، از اهمیت درآمد Google Play برای مدل کلی کسب‌وکار اندروید برای گوگل صحبت کرد:

 ما نه سهمی از فروش دستگاه داریم و نه سهمی از درآمد حاصل آن؛ بنابراین به‌نوعی باید اکوسیستم خود را حفظ کنیم. ما یک مدل متفاوت داریم. Google Play یک راه مهم در این مورد است. درواقع، این منبع اصلی درآمد ماست و به‌طورکلی از اندروید پشتیبانی می‌کند. من فکر می‌کنم که ما این دیدگاه را روشن خواهیم کرد.

یکی از منابع بزرگ درآمد، پرداخت های درون برنامه‌ای برای بازی‌هاست. در این زمینه، گوگل در یک نبرد حقوقی با Epic Games بر سر بازی Fortnite می‌باشد که در فروشگاه Google Play در دسترس نیست. گوگل همچنین با شکایت ائتلافی متشکل از 36 دادستان کل ایالت به‌دلیل نگرانی‌های ضد انحصاری در مورد فروشگاه پلی استور مواجه است.

همه این موارد را با هم جمع کنید و بدیهی است که گوگل با کاهش هزینه‌های فروشگاه تا جایی که احساس کند، تمام تلاش خود را می‌کند تا خود را از تمامی این فشارها رها سازد. گوگل نقل‌قول‌های مثبت Bumble و Duolingo را در حمایت از هزینه‌های اشتراک کمتر خود قرار داده، پیامی که مطمئناً به مقررات نیز تنظیم شده است و این شرکت احتمالاً به معرفی توسعه‌دهندگانی که از مدل کسب‌وکار Play Store خشمگین نیستند، در نشست توسعه‌دهندگان خود در هفته آینده ادامه خواهد داد.

ما از گوگل درخواست کردیم در صورت تغییرات در پاسخ به فشارهای نظارتی اظهارنظر کند. سخنگوی این شرکت در این‌باره می‌افزاید: “گوگل سابقه طولانی در تکامل مدل اندروید و پلی استور بر اساس بازخورد اکوسیستم توسعه‌دهنده در مورد آنچه برای موفقیت در این فروشگاه لازم است، دارد.

با این حال، قرار نیست Fortnite را به Play Store بازگرداند (زیرا واجد شرایط نیست) و مشخص نیست که هزینه‌های پایین‌تر در هر جایی، همه شرکت‌ها را راضی کند. فشار بر گوگل و اپل برای کاهش هزینه‌های فروشگاه اپلیکیشن‌هایشان درحال‌حاضر تأثیر گذاشته است. با وجود این تغییرات، هنوز به‌نظر می‌رسد که فشارها منجر به اقدام قانونی واقعی، چه از طریق دادگاه و چه کنگره شود.

گوگل به تولیدکنندگان موبایل برای کنار گذاشتن فروشگاه برنامه شخص ثالث مبلغی پرداخت می‌کرده است

دیدگاه شما درباره کاهش هزینه اشتراک گوگلی پلی استور و تغییرات صورت‌گرفته بواسطه‌ی آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی