حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل به تولیدکنندگان موبایل برای کنار گذاشتن فروشگاه برنامه شخص ثالث مبلغی پرداخت می‌کرده است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | تجاری، گوگل

بخش‌های تازه‌ای که از شکایت ضد انحصاری اپیک علیه گوگل استخراج شده، جزئیات جدیدی را در مورد مدت زمانی که گوگل برای تضعیف فروشگاه برنامه شخص ثالث در سیستم‌عامل اندروید تلاش می‌کرده است، نشان می‌دهد. بر اساس متن جدید ارائه شده، از سال 2019، گوگل “برنامه دستگاه برتر” را اجرا کرده است که به تولیدکنندگان تلفن اندرویدی سهم بیشتری از درآمد جستجو نسبت به آنچه که معمولاً دریافت می‌کرده‌اند، اختصاص می‌داد. در مقابل، تولیدکنندگان نیز موافقت کردند که دستگاه‌های خود را بدون فروشگاه برنامه شخص ثالث از پیش‌نصب‌شده عرضه کنند. آنها به‌طور خاص از قانونی پیروی می‌کردند که “برنامه‌های دارای مجوز نصب APK” را بدون تأیید گوگل ممنوع می‌کرد و پلی استور را تنها بازار دیجیتالی داخلی برای نصب برنامه‌ها باقی می‌گذاشت.

پرداخت مبلغی از سوی گوگل به تولیدکنندگان موبایل به‌منظور عدم نصب فروشگاه برنامه شخص ثالث

همانطور که توسط Lea Nylen اشاره شده است، محصولاتی که عضو برنامه “دستگاه برتر (Premier Device)” هستند، 12 درصد از درآمد جستجوی گوگل را در مقایسه با 8 درصدی که معمولاً کسب می‌کردند، دریافت می‌کنند. گوگل این قرارداد را برای شرکت‌هایی مانند ال جی و موتورولا حتی بیشتر کرده و بین 3 تا 6 درصد از مبلغی را که مشتریان در فروشگاه Google Play در دستگاه‌های خود خرج می‌کرده‌اند، به آنها می‌داده است.

وکلای Epic در شکایت خود نوشته‌اند:

“برنامه دستگاه برتر گوگل قبل از اینکه این شرکت به‌تازگی شروع به ارائه اسناد مربوطه به دادگاه کرده باشد، به‌طور عمومی شناخته نشده بوده و اپیک آن را نمی‌دانست. گوگل تلاش کرده است که محدودکننده‌ترین رفتار ضدرقابتی خود را از جمله در خود قراردادها، با رعایت مفادی که امضاکنندگان را از هرگونه اظهارنظر عمومی در مورد [توافق] بدون تأیید کتبی قبلی طرف دیگر منع می‌کند، پنهان کند.”

این شکایت در ادامه برنامه دستگاه‌های برتر را به‌عنوان موفقیت چشمگیری نشان می‌دهد که تنها تسلط بیشتر Play Store را تقویت کرده است.

پرداخت مبلغی از سوی گوگل به تولیدکنندگان موبایل به‌منظور عدم نصب فروشگاه برنامه شخص ثالث

پرداخت مبلغی از سوی گوگل به تولیدکنندگان موبایل به‌منظور عدم نصب فروشگاه برنامه شخص ثالث

تا ماه مه 2020، بسیاری از بزرگترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی در جهان با انحصار Google Play برای اکثر دستگاه‌های جدید خود موافقت کردند. موتورولا و ال جی تقریباً همه (98 و 95 درصد) دستگاه‌های خود را به برنامه Premier اختصاص داده‌اند. شرکت بزرگ غول پیکر چینی، BBK، نیز که طیف وسیعی از دستگاه‌های اندرویدی را با برندهای زیرمجموعه خود شامل Oppo ،Vivo و OnePlus تولید کرده و به‌فروش می‌رساند، 70 درصد از دستگاه‌های جدید خود را به‌عنوان “Premier” معرفی کرده بود.

شرکت‌های دیگر مانند سونی تا 50 درصد و شیائومی تا 40 درصد، به این برنامه متعهد نبودند. با این حال، Epic در شکایت خود مدعی است که این برنامه، مقیاس‌ها را به‌طور موثری در برابر فروشگاه‌های شخص ثالث در اندروید منحرف کرده است.

یکی دیگر از بخش‌های عمومی این شکایت نشان می‌دهد که تا چه اندازه بعید است که مردم از فروشگاهی غیر از پلی استور استفاده کنند. اپیک بیان می‌کند که گزارش داخلی گوگل از سال 2017 نشان می‌دهد که “نصب برنامه‌ها از طریق کانال‌هایی غیر از Google Play (از جمله بارگیری مستقیم و فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث) تنها 4.4 درصد از کل دانلود برنامه‌های اندروید در ایالات‌متحده را شامل می‌شود.”

گوگل به خرید اپیک گیمز برای خاتمه جنجال مربوط به فروشگاه آنها تمایل داشته است

نظر شما راجع‌به ادعای اپیک مبنی‌بر پرداخت هزینه‌ای از سوی گوگل به تولیدکنندگان اندرویدی برای عدم استفاده از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث به‌صورت از پیش‌نصب‌شده در شماری از گوشی‌های خود چیست؟ این اقدام غول نرم‌افزاری را چگونه برداشت می‌کنید و آیا برچسب انحصارطلبی را به این شرکت می‌زنید یا خیر؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی