حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش فروش گوشی هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به‌علت کمبود تراشه

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اسمارت‌فون، تحلیل بازار

مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، اخیرا انتظارات خود برای فروش گوشی های هوشمند در نیمه دوم سال 2021 را از پیش‌بینی قبلی خود یعنی 1.45 میلیارد به 1.41 میلیارد دستگاه کاهش داده است. این میزان، نشان‌دهنده رشد سالانه تنها 6 درصد بوده که از رقم پیش‌بینی شده ۹ درصد پیشین، کمتر است.

کاهش فروش گوشی هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۲۱

این امر به این دلیل است که چندین سازنده گوشی‌های هوشمند، تنها 80 درصد حجم مورد درخواست خود در قطعات کلیدی را در سه‌ماهه دوم سال 2021 دریافت کرده‌اند؛ حتی برخی از آنها فقط 70 درصد را ادعا کرده‌اند. تأثیر کمبود نیمه‌هادی‌ها نیز به‌زودی از بین نمی‌رود زیرا وضعیت در حال بدتر شدن است و ما در سه‌ماهه سوم سال 2021 پیش می‌رویم. تحقیقات Counterpoint نشان می‌دهد که 90 درصد صنعت تحت‌تأثیر قرار گرفته است و این بر نیمه دوم پیش‌بینی فروش تلفن‌های هوشمند برای سال 2021 نیز تأثیر گذاشته است.

صنعت گوشی‌های هوشمند امسال پس از بهبود وضعیت COVID-19 که بازار را در سال 2020 به‌شدت تحت تأثیر قرار داده بود، با یک جهش قوی روبرو شد. فروشندگان گوشی‌های موبایل سفارش قطعات زیادی را تا پایان سال گذشته ثبت کردند و تقاضای مصرف‌کنندگان از خریدهای جایگزین اما با تاخیر‌، رشد بازار را در سه ماهه اول افزایش داده بود. اما همان‌طور که قبلاً گفته شد، کمبود نیمه‌هادی منجر به انتظارات برآورده نشده زیادی شد.

در اینجا لازم به‌ذکر است که کمبود نیمه‌هادی‌ها بازار را از سه‌ماهه چهارم سال 2020 تحت تأثیر قرار داده است. اما برنامه‌ریزی پیشرفته و ثبت سفارش همراه با احتکار برخی از اجزاء، علی‌رغم کمبود قطعاتی مانند DDIها و PMICها، رشد موقت را تضمین کرده بود.

کاهش فروش گوشی هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۲۱

کاهش فروش گوشی هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۲۱

کارخانجات تولید تراشه مدتی است که با حداکثر ظرفیت خود کار می‌کنند و قطعاتی که قبلاً به‌طور کامل در انبارها ذخیره می‌شد، درحال‌حاضر به پایان رسیده و قطعات جدید طبق نیاز بازار وارد نمی‌شوند.

در مورد پردازنده‌ها، یکی از مهم‌ترین عناصر در تلفن‌های هوشمند، کمبودها به دلیل نرخ پایین عملکرد در خطوط تازه تأسیس فابریک رخ داد. این به‌تنهایی باعث ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای با فروشندگان تراشه مانند Qualcomm و Mediatek شده است که به دلیل وابستگی به این ریخته‌گری‌ها دچار مشکل شده‌اند. آنها درحال‌حاضر پردازنده‌های کمتری عرضه می‌کنند که به‌نوبه خود بر شرکت‌های تلفن هوشمند تأثیر می‌گذارد.

تام کانگ، مدیر تحقیقاتی Counterpoint Research در این باره اظهار داشت: “به‌نظر می‌رسد کمبود نیمه‌هادی بر همه برندهای موجود در اکوسیستم تأثیر می‌گذارد. سامسونگ، اوپو، شیائومی همه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و ما پیش‌بینی‌های خود را کاهش می‌دهیم. اما به نظر می‌رسد که اپل انعطاف‌پذیرترین و کمترین تأثیر وضعیت کمبود تراشه را داراست.”

رشد ۱۲ درصدی فروش گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۱ با وجود کمبود قطعات

نظر شما پیرامون کاهش فروش گوشی هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ چیست؟ به‌نظر شما آیا این وضعیت ادامه‌دار بوده و یا در سال آینده بهبود می‌یابد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی